Koyaanisqatsi

barevný, umělecký dokument, přístupný, Projekt 100-2014, 2-D, DVD-K, Dolby, dlouhý – 86 min.

Původní název: Koyaanisqatsi. Země původu: USA. Výrobce: IRE Productions (Santa Fé Institute for Regional Education). Rok výroby: 1983. Premiéra: (původní) II. 1995; (obnovená) 30.1.2014. Monopol: AČFK (do 31.8.2014). Bez komentáře. České titulky. – Nejslavnější filmová báseň, která inspirovala Baraku a Samsaru.

AUTOŘI: Námět: Godfrey Reggio. Scénář: Ron Fricke, Godfrey Reggio, Michael Hoenig, Alton Walpole. Režie: Godfrey Reggio. Kamera: Ron Fricke, Christine Gibsonová. Hudba: Philip Glass. Dodatečná hudba: Michael Hoenig. Střih: Alton Walpole, Ron Fricke; (poradce) Dennis Jakob. Zvuk: Kurt Munkacsi, Randy Thom, Michael Stocker, David Brownlow, David Rivas; (poradce) Tom Scott. Zvláštní optické efekty: Gamma Research. Odborní poradci: Jeffrey Lew, T.A. Price, Belle Carpenterová, Langdon Winner, Cybele Carpenterová, Barbara Pecarichová. Výkonný producent: Francis Ford Coppola. Producent: Godfrey Reggio.

CENY: MFF v Săo Paulu 1984: Cena diváků. MFF ve Varšavě 1988: Cena diváků. Cena LAFCA: nejlepší hudba (Philip Glass).

Kultovní filmový esej Koyaanisqatsi (1983) amerického filmaře Godfreyho Reggia je prvním dílem trilogie, do níž dále patří tituly Powaqqatsi (1988, Powaqqatsi) a Naqoyqatsi (2002, Naqoyqatsi) a jež se věnuje varovným rozporům mezi přírodou a moderní globální civilizací. Snímek se začal natáčet v roce 1975 a filmaři kvůli originálním záběrům cestovali na nejrůznější místa planety. Výsledkem je strhující dílo, spojující výtvarně vytříbené obrazy s všudypřítomnou minimalistickou hudbou Philipa Glasse. Podstatný je zaznamenaný kontrast mezi přírodními krásami a devastujícími zásahy člověka do ní. – Název je převzat z jazyka arizonských Indiánů Hopi a znamená „život vyvedený z rovnováhy“ či „život v rozkladu“. – Film, poprvé u nás uvedený v roce 1995, je součástí Projektu 100-2014.

GODFREY REGGIO (nar. 29.3.1940, New Orleans, Louisiana) pochází z význačné rodiny, jejíž předkové přišli do Louisiany v 18. století z Itálie. Ve čtrnácti letech vstoupil v Novém Mexiku do Kongregace školských bratří a absolvoval St. Michael’s College v Santa Fe. Vedle pedagogické činnosti se pak věnoval i sociální práci mezi členy pouličních gangů, což ho často přivádělo do rozporu se zásadami katolického řádu, takže jej v roce 1968 opustil. Začal experimentovat s filmem a na začátku 70. let se v Santa Fe podílel na založení družstva Institut regionální výchovy, sdružujícího především umělce, spisovatele a mediální odborníky. Světovou proslulost mu přinesla trilogie dokumentárních esejů, jejichž názvy jsou převzaty z jazyka indiánů kmene Hopi – Koyaanisquatsi (život vyvedený z rovnováhy), Powaqqatsi (život na úkor někoho jiného) a Naqoyqatsi (život jako neustálý válečný střet). V poetických obrazech bez komentáře, s minimalistickým hudebním doprovodem svého přítele Philipa Glasse, se v nich zabýval především destruktivními dopady moderního světa na životní prostředí. Předmětem jeho zájmu byly i další neduhy soudobé společnosti (sociální nespravedlnost, složitý vztah člověka k technologiím apod.). Natočil také videoklip ke skladbě Patricia’s Park německé skupiny Alphaville. V polovině 90. let pomáhal v italském Trevisu vybudovat pod záštitou firmy Benetton výzkumné centrum se školou a tvůrčí laboratoří Fabrica, zabývající se působením vizuálních sdělovacích prostředků, designem, hudbou, fotografií i filmem, jež zpočátku sám vedl. Od roku 2000 je kurátorem FF v Telluride. První dvě části své trilogie osobně uvedl na LFŠ 1994 v Uherském Hradišti a třetí při její pražské premiéře v lednu 2003. – Filmografie (režie, není-li uvedeno jinak): portrét industrializované severní polokoule Koyaanisquatsi (1983, Koyaanisquatsi; + nám., spol. sc., prod.), obraz života, lidí a krajiny třetího světa Powaqqatsi (1988, Powaqqatsi; + spol. sc., spol. prod.), kr. dok. o různorodosti pozemské fauny a flóry Anima Mundi (1991; + sc.), sponzorovaný firmou Bulgari a určený pro Světový fond na ochranu přírody, kr. dok. o skupině dětí sledujících televizi Evidence (1995, Důkazy), varovný dok. o nezvladatelnosti moderní techniky Naqoyqatsi (2002, Naqoyqatsi; + sc., spol. prod.), černobílý meditativní dok. Visitors (2013, Návštěvníci; + sc., spol. prod.), složený ze 74 neidentifikovaných „pohyblivých fotografií“.     -mim-