Jimmyho tančírna

barevný, historický, životopisný, 15 přístupnost, 1:1,85, 2-D, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 109 min.

Původní název: Jimmy’s Hall. Země původu: Velká Británie, Irsko, Francie. Výrobce: Sixteen Films / Why Not Productions / Wild Bunch / Element Pictures / BFI / Film4 / The Irish Film Board / France 2 Cinéma / Canal Plus / Ciné Plus / Le Pacte / Les Films du Fleuve / Longride / France Télévisions. S podporou: Media EU. Rok výroby: 2014. Premiéra: 7.5.2015. Monopol: Film Europe. Mluveno: anglicky (české titulky). – Provinil se tím, že dal druhým možnost snít.

AUTOŘI: Scénář: Paul Laverty. Režie: Ken Loach. Kamera: Robbie Ryan. Hudba: George Fenton. Různé skladby a písně. Výprava: Fergus Clegg. Kostýmy: Eimer Ní Mhaoldomhnaighová. Střih: Jonathan Morris. Zvuk: Ray Beckett. Masky: Lynn Johnstonová. Zvláštní efekty: Real VFX. Koordinátor kaskadérů: Paul Heasman. Výkonní producenti: Pascal Caucheteux, Grégoire Sorlat, Vincent Maraval, Andrew Lowe, Ed Guiney. Producentka: Rebecca O’Brienová. České titulky: Petr Fantys (Filmprint Digital).

HERCI: Barry Ward (Jimmy Gralton), Simone Kirbyová (Oonagh), Jim Norton (kněz Sheridan), Francis Magee (Mossie), Aileen Henryová (Alice Graltonová), Karl Geary (Seán), Aisling Franciosiová (Marie), Andrew Scott (kněz Seamus), Brián F. O’Byrne (O’Keefe), Denise Goughová (Tess), Stella McGirlová (Stella), Sorcha Foxová (Molly), Seamus Hughes (Ruairí), Martin Lucey (Dessie), Mikel Murfi (Tommy), Shane O’Brien (Finn), Michael Sheridan (Fintan).

Zatímco se v historickém dramatu Zvedá se vítr (2006, The Wind That Shakes the Barley) věnoval veterán britské kinematografie Ken Loach boji Irů za svobodu na počátku dvacátých let minulého století, v údajně závěrečném opusu své dráhy Jimmyho tančírna sleduje události v Irsku zhruba o deset let později. Protagonistou je levicový aktivista James (Jimmy) Gralton (1886-1945), působící v Revoluční dělnické skupině (předchůdkyni Irské komunistické strany), jehož život inspiroval scenáristu Paula Lavertyho k příběhu o nelehkých časech na irském venkově. – V roce 1921 si Irové vybojovali nezávislost na Britském impériu, ale o rok později vypukla občanská válka, v níž zvítězili zastánci statu quo. V roce 1932 se změnila vláda, slibující poklidnější budoucnost. – Hrabství Leitrim, Irsko 1932. Jimmy Gralton se vrací po deseti letech z emigrace v New Yorku. Vesničané jeho návrat oslaví a omladina jej přiměje, aby na svém pozemku obnovil zdejší komunitní centrum. – Jimmy si vybavuje, jak odtud musel před deseti lety odejít. Ztratil kvůli tomu milovanou dívku Oonagh, jež je teď provdanou matkou dvou dětí. – Místní společenství se postará o znovuotevření staré dřevěné budovy, kde se kromě tanečních zábav (s irskou lidovou hudbou i s jazzem) scházejí kroužky literatury, zpěvu, výtvarného umění, ale také tu mladí trénují box. Proti společenskému dění se ostře postaví tmářský kněz Sheridan a káže v kostele proti Jimmymu jako nebezpečnému bolševikovi. Gralton se ho marně snaží přesvědčit, že se v jeho podniku neděje nic špatného. – Lidé přimějí Jimmyho, aby se postavil do čela protestů proti statkáři, který dal vystěhovat nájemce. Pravicoví aktivisté vypálí centrum. Jimmy uteče při zatýkání, ale posléze je zadržen a bez soudu deportován jako jediný Ir ze své vlasti do Ameriky, kde v roce 1945 zemře. – Ken Loach, pracující opět se svým stabilním štábem, je znám jako levicový umělec, což plně potvrzuje i v tomto filmu, kde je vše po marxisticku rozděleno na dobré a zlé. Na jedné straně chudí rolníci, kteří se po těžké dřině vzdělávají a nechtějí nic jiného, než poctivě žít, na druhé straně nenávistná a dogmatická církev a její podporovatelé s fašistickými sklony. Tato jednoduchá ideologie nemůže být překryta ani kvalitním filmovým zpracováním s dobrými hereckými výkony a s vynikající kamerou     -tbk-

KEN LOACH (vl. jm. Kenneth Charles Loach, nar. 17.6.1936, Nuneaton, Warwickshire, Anglie) pochází z dělnické rodiny. Dva roky sloužil jako písař u Královského letectva a pak vystudoval práva na Oxfordské univerzitě, kde se také intenzivně věnoval dramatu. Nějaký čas strávil jako herec a asistent u repertoárové divadelní společnosti a v roce 1963 nastoupil u BBC jako režisérský elév. Podílel se na epizodách známých TV seriálů Z Cars (Policejní auta) nebo Diary of a Young Man (Deník mladého muže) a v polovině 60. let navázal dlouholetou spolupráci s dramaturgem a producentem Tonym Garnettem, s nímž vytvořil sérii původních, sociálně-kritických dramat, vysílaných v rámci oceňovaného pořadu The Wednesday Play a tematicky i formálně navazujících na známé britské obrodné hnutí Free Cinema. Díky jejich úspěchu mohli s Garnettem založit výrobní společnost Kestrel Films, v jejímž rámci vzniklo jeho nejlepší rané filmové dílo Kes (Křišťálový glóbus na MFF v Karlových Varech 1970, nominace na Cenu BAFTA za scénář a za režii). Až do 90. let pracoval převážně v televizi a často čelil politické cenzuře. Jeho pozdější filmy, u nichž Garnetta vystřídala producentka Rebecca O’Brienová, i nadále výrazně odrážejí tvůrcovy radikální levicové názory. Díky promyšlenější dramaturgii a atraktivnějšímu hereckému obsazení se však staly divácky přitažlivějšími. Také posbíraly mnohá ocenění na světových festivalech (Cannes, Valladolid, Havana, Berlín, Benátky aj.) a čtyřikrát byly nominovány na Cenu BAFTA za nejlepší britský film (Pršící kameny, Země a svoboda, Carlina píseň, Jmenuji se Joe). Největšího ohlasu dosáhl působivým dramatem Zvedá se vítr, za něž mj. získal Zlatou palmu na MFF v Cannes 2006. Jeho celoživotní tvorba byla vyznamenána Cenou Michaela Balcona (BAFTA; 1993), Britskou nezávislou filmovou cenou (1998), na londýnském festivalu Raindance (1998), na Festivalu britského filmu v Dinardu (2002), na MFF v Locarnu (2003), Cenou Dilys Powellové (2005), udílenou Kruhem londýnských filmových kritiků, čestným členstvím v Britské akademii filmového a televizního umění (BAFTA; 2005), Evropskou filmovou cenou (2009), Výroční cenou Asociace českých filmových klubů (2010) a na MFF v Berlíně (2014). Loach odmítl v 70. letech přijmout titul Officer of the British Empire (O.B.E.). Několikrát navštívil Českou republiku. V červenci 1962 se oženil s Lesley Ashtonovou, kterou poznal jako sekretářku u divadelní společnosti a s níž měl pět dětí. Jejich syn Jim Loach (nar. 1969) pracuje jako televizní režisér a dcera Emma Loachová (nar. 1972) je dokumentaristka. – Filmografie: (neúplná; režie, není-li uvedeno jinak) drama vzestupu jednoho gangstera Tap on the Shoulder (TV-1964, Poklepání na rameno), příběh manželského páru, jenž se kvůli oblečení stane v hospodě terčem výpadů, Wear a Very Big Hat (TV-1965, Vezmi si hodně velký klobouk), drama horkokrevného mladíka, z něhož se za mřížemi stane vrah, Three Clear Sundays (TV-1965, Tři neděle bez mráčku), polemizující o trestu smrti, realistický příběh o problémech tří mladých dělnic Up the Junction (TV-1965, Na křižovatce), jímž vzbudil značnou pozornost, muzikál The End of Arthur’s Marriage (TV-1965, Konec Arthurova manželství), příběh dvanáctiletého chlapce, jehož rodiče jsou ve vězení, The Coming Out Party (TV-1965, Večírek na přivítanou), drama mladých matek bez domova Cathy Come Home (TV-1966, Cathy, pojď domů; + sc.), jež vzbudilo polemický ohlas, kontroverzní portrét schizofreničky In Two Minds (TV-1967, Ve dvou myslích), příběh dívky z londýnského předměstí podle románu Nell Dunnové Smůla na patách (1967, Poor Cow; + sc.), drama fotbalových fanoušků The Golden Vision (TV-1968, Zlatá vize), drama liverpoolských přístavních dělníků The Big Flame (TV-1969, Velký plamen), adaptace románu Barryho Hinese o chlapci ze severoanglického hornického městečka, jehož jedinou životní radostí je ochočená poštolka, Kes (1969, Kes; + spol. sc.), neodvysílaný kritický dok. In Black and White (TV-1969, Černobílý pohled) o nadaci Save the Children, drama sklářské stávky The Rank and File (TV-1971, Řadoví zaměstnanci), drama rodiny, která se sejde při pohřebním obřadu, After a Lifetime (TV-1971, Po jednom životě), remake vlastního TV snímku Ve dvou myslích, nazvaný Family Life (1971, Rodinný život), střm. adaptace dvou Čechovových povídek A Misfortune (TV-1972, Rána osudu; + sc.) s Benem Kingsleym, čtyřdílná minisérie, zachycující politizaci dělnické rodiny po první světové válce, Days of Hope (TV-1975, Dny naděje), drama z hornického prostředí The Price of Coal (TV-1977, Cena uhlí), kostýmní dobrodružný snímek pro mládež podle románu Leona Garfielda Black Jack (1979, Černý Jack; + sc.), přepis Hinesova románu The Gamekeeper (TV-1980, Hajný; + sc.), dok. f. Auditions (TV-1980, Konkurzy; + prod.), dok. o stávce ocelářů A Question of Leadership (TV-1981, Otázka vedení; + prod.), příběh mladíka, marně hledajícího práci, Looks and Smiles (1981, Pohledy a úsměvy), neodvysílaný čtyřdílný dok. o odborovém hnutí Questions of Leadership (TV-1983, Otázky vedení), kontroverzní dok. o hornické stávce Which Side Are You On? (TV-1984, Na čí jsi straně?; + prod.), příběh východoněmeckého písničkáře, který emigruje na západ, Fatherland (1986, Otčina – TV), politické drama ze Severního Irska 80. let Hidden Agenda (1990, Tajné složky – TV) s Brianem Coxem a Frances McDormandovou, příběh stavebního dělníka Riff-Raff (1990, Lůza – TV) s Robertem Carlylem, drama nezaměstnaného otce rodiny Raining Stones (1993, Pršící kameny – TV), příběh svobodné matky, obviněné ze zanedbávání rodičovské péče, Ladybird Ladybird (1994), drama z občanské války ve Španělsku Země a svoboda (1995, Land and Freedom), příběh glasgowského řidiče autobusu, jenž se zaplete s nikaragujskou přistěhovalkyní, Carla’s Song (1996, Carlina píseň – TV) s Robertem Carlylem, střm. dok. o stávce přístavních dělníků The Flickering Flame (TV-1996, Mihotavý plamen), příběh idealistického alkoholika Jmenuji se Joe (1998, My Name Is Joe) s Peterem Mullanem, příběh právníka, zasazujícího se o práva hispánských dělnic v Los Angeles, Bread and Roses (2000, Chléb a růže – TV) s Adrienem Brodym, drama The Navigators (2001, Výhybkáři – TV), příběh skotského teenagera Sweet Sixteen (2002, Sladkých šestnáct), britská epizoda (+ spol. sc.) z filmu 11′09″01 (2002, 11′09″01 – September 11), drama mezirasového milostného vztahu Ae Fond Kiss… (2004, Něžný polibek), třetí závěrečná epizoda z povídkového filmu Tickets (2005, Jízdenky), drama irského odboje proti britské nadvládě Zvedá se vítr (2006, The Wind That Shakes the Barley) s Cillianem Murphym, závěrečný segment Happy Ending (Šťastný konec) z kolektivního filmu Chacun son cinéma (2007, Každému jeho film), příběh současných přistěhovalců v Británii It’s a Free World… (2007, Svobodný svět; + spol. prod. – TV), životní příběh legendárního fotbalisty Looking for Eric (2009, Hledá se Eric; + spol. prod.) s Ericem Cantonou, drama z Iráku – Route Irish (2010-TV), hořká sociální komedie Andělský podíl (2012, The Angels’ Share), dok. o poválečné Británii Spirit of 45 (2012, The Spirit of ’45; + sc.), příběh levicového aktivisty Jamese Graltona, jenž byl jako jediný Ir deportovaný z vlasti, Jimmyho tančírna (2014, Jimmy’s Hall).     -mim-