Je prostě báječná

barevný, komedie, přístupný, 1:1,66, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 94 min. 

Původní název: She’s Funny That Way. Země původu: USA. Výrobce: Lagniappe Film. Ve spolupráci s Venture Forth / Three Point Capital / Lailaps Pictures / Holly Wiersma Productions. Rok výroby: 2014. Premiéra: 30.4.2015. Monopol: Bontonfilm. Mluveno: anglicky (české titulky). – S kým si usteleš, s tím si budeš hrát.

AUTOŘI: Scénář: Louise Strattenová, Peter Bogdanovich. Režie: Peter Bogdanovich. Kamera: Yaron Orbach. Hudba: Edward Shearmur. Hudební supervize: Robin Urdangová. Různé skladby a písně. Výprava: Jane Muskyová. Kostýmy: Peggy Schnitzerová. Střih: Nick Moore, Pax Wasserman. Zvuk: Damien Canelos. Masky: Barbara Lacyová. Účesy: Vanessa Heshima Simsová. Vizuální efekty: (supervize) Luke DiTommaso; The Molecule. Koordinátoři kaskadérů: Manny Siverio, Elliot Santiago. Výkonní producenti: Wes Anderson, Noah Baumbach, Cassian Elwes, Robert Ogden Barnum, Jacob Pechenik, Andy Neuberger, Brice Sanderford, Jeff Rice, Christa Campbellová, Lati Grobmanová. Producenti: Holly Wiersmaová, Logan Levy, Louise Strattenová, George Drakoulias. České titulky: Kateřina Hámová (Filmprint Digital).

HERCI: Owen Wilson (Arnold Albertson), Imogen Pootsová (Izzy), Kathryn Hahnová (Delta Simmonsová), Will Forte (Josh Fleet), Rhys Ifans (Seth Gilbert), Jennifer Anistonová (Jane Claremontová), Cybill Shepherdová (Nettie Pattersonová), Austin Pendleton (soudce Pendergast), Joanna Lumleyová (Vivian Claremontová), Richard Lewis (Al Patterson), Illeana Douglasová (Judy), George Morfogen (Harold Fleet), Ahna O’Reillyová (Kandi), Debi Mazarová (Vicky), Tovah Feldshuhová (Miriam), Quentin Tarantino (Quentin Tarantino), Jennifer Espositoová (Margie), Jake Hoffman (hotelový poslíček), Graydon Carter (řidič limuzíny), Lucy Punchová, Michael Shannon, Tatum O’Nealová, Colleen Campová.

Zkušený hollywoodský režisér Peter Bogdanovich se po dlouhých letech vrátil ke komediálnímu žánru ve snímku Je prostě báječná, v němž se pokouší oživit klasickou screwball komedii s inspirací u Woodyho Allena. Jeho nový film, připravovaný již dávno a natočený po tvůrcově třináctileté odmlce, vychází ze situační komiky, postavené na komplikovaných vztahových propletencích. – Je tu osm hlavních postav, jejichž osudy se prolnou v rámcovém vyprávění mladé hvězdy Izzy, která se svěřuje novinářce Judy, jak se z call girl Glo Stickové stala herečkou (což byl její sen). Na jednu noc si ji (pod jménem Derek) najal režisér Arnold a dal jí pak třicet tisíc dolarů za to, že nechá svého povolání. Dívka vzápětí uspěje na konkurzu hry Joshe Fleeta, kterou Arnold (zaskočený její přítomností) režíruje a ve které hraje jeho žena Delta a jeho přítel Seth (který o Deltu už dlouho usiluje). Do událostí navíc výrazně zasáhnou Izzyina svérázná psychoterapeutka Jane, která chodí s Joshem, starý soudce (rovněž klient Jane), bezhlavě zamilovaný do Glo (Izzy), a detektiv, jehož soudce najal na sledování idolu a jenž je Joshovým otcem. Delta odhalí manželovy zálety (podobně odměněných prostitutek se ve filmu mihne několik), Izzy se zalíbí Joshovi, Jane se na první pohled zamiluje do Setha a on do ní a soudce skončí v base. Mezi závěrečnými titulky vyjde najevo, že tyto vztahy byly jen dočasné. Například Izzy teď chodí s Quentinem Tarantinem… – Podobně jako se s falší odpálený baseballový míček (screwball) nepředvítalně řítí vzduchem, tak se řítí problémy a trapasy na postavy, jež se zpravidla postupně shromáždí na jevišti, v hotelu či v restauracích, aby se zápletky mohly libovolně hromadit. Snímku nicméně schází patřičná lehkost a elegance a je až příliš upovídaný. Klíčové rčení „Veverky oříškům“ (jež používá Arnold při obdarovávání svých call girls) pochází z romantické komedie Cluny Brown (1946, Cluny Brownová; r. Ernst Lubitch), což se ve filmu zdůrazní i úryvkem.     -tbk-

PETER BOGDANOVICH (nar. 30.7.1939, Kingston, stát New York) je synem srbského malíře a pianisty Borislava Bogdanoviche a vyrůstal na Manhattanu, kde vystudoval herectví u Stelly Adlerové. Už jako teenager hrál na jevišti a byl mj. režisérem a producentem mimobroadwayské inscenace Odetsovy cynické hry z hollywoodského zákulisí Velký nůž. Stal se nadšeným a častým návštěvníkem filmových představení. V 60. letech programoval newyorské umělecké kino a zabýval se filmovou publicistikou v časopisech Film Culture, Movie a Esquire. Pro Muzeum moderního umění psal monografie o významných amerických režisérech (Orson Welles, Howard Hawks, Alfred Hitchcock, Fritz Lang, John Ford, Allan Dwan) a díky rozhovorům s nimi načerpal spoustu znalostí a zkušeností. Nastoupil jako asistent režie u Rogera Cormana, ale působil i v jiných funkcích (např. anonymní scenárista a druhý režisér Divokých andělů nebo režisér dodatečných scén pro sovětskou sci‑fi Planeta bouří, uvedenou v americké distribuci pod názvem Cesta na planetu prehistorických žen). V Cormanově produkci také režíroval svoji prvotinu Terče, která se pro něho stala odrazovým můstkem k úspěšné kariéře. Vrcholné období jeho tvorby spadá do první poloviny 70. let a je charakteristické formální i tematickou fixací na zlatou éru hollywoodské kinematografie. Jeho nejvýznamnějším dílem zůstává nostalgické drama Poslední filmové představení s mistrovsky vystiženou atmosférou odumírajícího texaského městečka na počátku 50. let, kdy rozmach televize způsobil zánik jediného místního kina a tím i ztrátu lidských kontaktů. Snímek získal mj. Cenu NYFCC za scénář ex aequo, Cenu BAFTA za scénář a oscarové nominace za scénář a za režii. Kladný ohlas zaznamenala i retrokomedie Papírový měsíc (Zvláštní cena poroty na MFF v San Sebastiánu, nominace na Zlatý glóbus za režii), jež společně s následující Daisy Millerovou vznikla v krátkodobě fungující společností The Director’s Company, založené spolu s Williamem Friedkinem a Francisem Fordem Coppolou pod ochrannými křídly Paramountu. Jeho pozdější snímky byly vesměs zklamáními, včetně volného pokračování Posledního filmového představení pod titulem Texasville; výjimku tvoří působivé drama Maska (Cena za herecký výkon na MFF v Cannes pro hlavní představitelku Cher). Pracoval převážně v televizi a svých encyklopedických znalostí filmu využil mj. jako autor populárních knih portrétů a rozhovorů Who the Devil Made It (1997, Kdo to k čertu natočil) a Who the Hell’s in It (2004, Kdo v tom sakra hraje). Režíroval jednu epizodu z TV seriálu noirových příběhů Fallen Angels (Padlí andělé – TV) a působil i jako herec. Kromě vlastních děl a celovečerních i krátkých snímků jiných tvůrců účinkoval v televizi. Měl role psychoterapeuta Kupferberga v kultovním seriálu The Sopranos (2000-2007, Rodina Sopranů; + spol. režie – TV), producenta Zacha v seriálu o hollywoodských scenáristech Out of Order (2003, Manželská krize) a jako host se objevil v dalších seriálech, mj. Picture Windows (Oživlé obrazy; + spol. režie), 8 Simple Rules for Dating My Teenage Daughter (Osm jednoduchých pravidel, jak chodit s mou dospívající dcerou), Law & Order: Criminal Intent (Zákon a pořádek: Zločinné úmysly – TV), Rizzoli & Isles (Rizzoli & Isles: Vraždy na pitevně – TV). Za své filmové dílo byl oceněn na MFF v Locarnu (2001) a v Denveru (2001). Mezinárodní federace filmových archívů (FIAF) ho vyznamenala za přínos k uchování filmového dědictví (2007). Proměnlivá úroveň Bogdanovichovy tvorby bývá často připisována jeho životním partnerkám, neboť výrazně ovlivňovaly jeho umělecké ambice. Jeho první manželkou byla scenáristka a výtvarnice Polly Plattová (1962-72), s níž měl dvě dcery; starší Antonia se věnuje filmu jako herečka a režisérka. Jejich vztah se rozpadl kvůli tvůrcovu poměru s modelkou Cybill Shepherdovou (1971-78), z níž se marně pokoušel udělat hollywoodskou hvězdu. Další milenka Dorothy Strattenová byla zavražděna žárlivým manželem; její tragický osud se stal předmětem Fosseova hraného snímku Star 80 a sám Bogdanovich ho popsal ve vzpomínkové knize The Killing of the Unicorn: Dorothy Stratten 1960-1980 (1984, Zabití jednorožce: Dorothy Strattenová 1960-1980). Bogdanovich se pak oženil s její nevlastní sestrou Louise Strattenovou (1988-2001). – Filmografie: (režie, není‑li uvedeno jinak) napínavý snímek Targets (1967, Terče; + spol. nám., sc., prod., střih, herec – TV) s Borisem Karloffem v roli herce, který při premiéře nového hororu zlikviduje silou vlastní osobnosti nebezpečného maniaka, střihový dok. pro Americký filmový institut Directed by John Ford (1971, Režie John Ford; + sc.), jejž po letech upravil a rozšířil, nostalgický přepis románu Larryho McMurtryho The Last Picture Show (1971, Poslední filmové představení; + spol. sc., hlas – TV) s Timothym Bottomsem, Jeffem Bridgesem, Benem Johnsonem, Cloris Leachmanovou a Ellen Burstynovou, úspěšná veselohra, inspirovaná Leopardí ženou, Co dál, doktore? (1972, What’s Up, Doc?; + nám., prod.) s Barbrou Streisandovou a Ryanem O’Nealem, sentimentální komedie z let hospodářské krize o drobných podvodech prodavače biblí a jeho devítileté společnice Paper Moon (1973, Papírový měsíc; + prod. – TV) s Ryanem O’Nealem a jeho dcerou Tatum, adaptace novely Henryho Jamese Daisy Miller (1974, Daisy Millerová; + prod. – TV) a výpravný muzikál At Long Last Love (1975, Konečně láska; + sc., prod. – TV), oba se Cybill Shepherdovou, komedie z počátků filmu Nickelodeon (1976, Bijásek; + spol. sc. – V) s Burtem Reynoldsem a Ryanem O’Nealem, černá komedie Saint Jack (1979, Svatý Jack; + spol. sc., herec – TV) s Benem Gazzarou v úloze singapurského pasáka holek, komedie o soukromých detektivech They All Laughed (1981, A všichni se smáli; + sc., spol. píseň, herec – TV) s Audrey Hepburnovou a Benem Gazzarou, skutečný příběh znetvořeného chlapce Mask (1985, Maska – TV) s Ericem Stoltzem a Cher, romantické komedie Illegally Yours (1988, Zamilovaný porotce; + spol. písně, prod. – V) s Robem Lowem a Colleen Campovou, přepis románu Larryho McMurtryho Texasville (1990; + sc., spol. prod. – TV), navazující se stejným hereckým obsazením na Poslední filmové představení, adaptace divadelní frašky Michaela Frayna Noises Off (1992, Bez roucha; + spol. prod. – TV) s Carol Burnettovou a Michaelem Cainem, drama z prostředí countryových zpěváků The Thing Called Love (1993, Věc zvaná láska – TV) s Riverem Phoenixem a Samanthou Mathisovou, pokračování úspěšného britského snímku To Sir, with Love II (TV-1996, Panu učiteli s láskou 2 – V), v němž si Sidney Poitier zopakoval titulní úlohu středoškolského pedagoga, drama navrátilce z korejské války The Price of Heaven (TV-1997, Požehnaná jistota – TV), dva příběhy o ženách, pomáhajících za války židovským uprchlíkům, Rescuers: Stories of Courage: Two Women (TV-1997, Příběhy odvahy: Dvě ženy – TV) s Elizabeth Perkinsovou a Selou Wardovou, kriminální thriller o stíhání sériového vraha Naked City: A Killer Christmas (TV-1998, Nahé město: Vražedné Vánoce – TV) se Scottem Glennem a Courtneym B. Vancem v úlohách policistů, rodinná komedie A Saintly Switch (TV-1999, Svatý bič – TV), rekonstrukce událostí z jachty tiskového magnáta Hearsta, při nichž v listopadu 1924 zahynul filmový režisér Thomas Ince, The Cat’s Meow (2001, Lepší společnost – TV) s Edwardem Herrmannem, Kirsten Dunstovou a Carym Elwesem, biografie známé herečky The Mystery of Natalie Wood (TV-2003, Životní příběh Natalie Woodové – TV) s Justine Waddellovou, další životopisný snímek o baseballovém velikánu Peteu Roseovi, jehož kariéru poznamenala vášeň k hazardu, Hustle (TV-2004 – TV) s Tomem Sizemorem, dok. Tom Petty and the Heartbreakers: Runnin’ Down a Dream (2007), situační komedie Je prostě báječná (2014, She’s Funny That Way; + spol. sc.) s Owenem Wilsonem v roli divadelního režiséra, majícího problémy se ženami; (neúplná; herec, není-li uvedeno jinak) The Wild Angels (1966, Divocí andělé; r. Roger Corman; + II. režie – V), The Trip (1967, Trip; r. Roger Corman – TV), Lions Love (1969, Lví láska; r. Agnès Vardaová), Opening Night (1977, Premiéra; r. John Cassavetes), City Girl (1982, Dívka z města; r. Martha Coolidgeová; spol. prod.), Mr. Jealousy (1997, Pan Žárlivý; r. Noah Baumbach – TV), Bella Mafia (TV-1997, Něžná mafie; r. David Greene – V), Highball (1997; r. Noah Baumbach), Klub 54 (1998, 54; r. Mark Christopher), Coming Soon (1998, Brzy to přijde; r. Colette Bursonová – TV), Rated X (2000, Králové sexu; r. Emilio Estevez – V), Festival in Cannes (2001, Festival v Cannes; r. Henry Jaglom – TV), Infamous (2006, Pochybná sláva; r. Douglas McGrath – V), Broken English (2007, Lámaná angličtina; r. Zoe Cassavetesová), Dedication (2007, Věnování; r. Justin Theroux), The Dukes (2007; r. Robert Davi – TV), The Fifth Patient (2007, Pátý pacient; r. Amir Mann), The Doorman (2007, Vrátný; r. Wayne Price), Humboldt County (2007; r. Darren Grodsky, Danny Jacobs – TV), Abandoned (2010, Opuštěná; r. Michael Feifer), Queen of the Lot (2010, Královna Lot; r. Henry Jaglom – TV), The Between (2013, Mezi světy; r. Giorgio Serafini), Cold Turkey (2013, Studený krocan; r. Will Slocombe), Are You Here (2013, Jste tady; r. Matthew Weiner), Phantom Halo (2014, Zdání svatozáře; r. Antonia Bogdanovichová; spol. prod.), While We’re Young (2014, Dokud jsme mladí; r. Noah Baumbach), Pearly Gates (2015, Brána nebeská; r. Scott Ehrlich), The Tell-Tale Heart (2015, Zrádné srdce; r. John La Tier), Durant’s Never Closes (2015, U Duranta nikdy nezavírají; r. Travis Mills).     -mim-