Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom

černobílý/barevný, hudební, životopisný, dokument, 12 nevhodný pro děti, 2-D, BRD-K, dlouhý – 125 min.

Původní název: Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom. Země původu: SR. Výrobce: beetle. Koprodukce: Punkchart films / Střižna / Sedmička. S podporou: Audiovizuálny fond SR / Rozhlas a televízia Slovenska. Rok výroby: 2014. Premiéra: 22.1.2015. Monopol: Mirius film. Mluveno: slovensky. – Celovečerní dokument o výjimečném slovenském hudebníkovi.

AUTOŘI: Námět: (+ záznam koncertu) Patrik Lančarič. Scénář: (+ záznam koncertu) Patrik Lančarič; Maroš Šlapeta, Matej Beneš. Dramaturgie: Peter Kelíšek, Matej Beneš, Maroš Šlapeta. Režie: (+ záznam koncertu) Patrik Lančarič. Kamera: (+ záznam koncertu) Peter Kelíšek. Hudba: Marek Brezovský. Různé skladby a písně. Střih: (+ záznam koncertu) Maroš Šlapeta, Matej Beneš. Zvuk: Ján Ravasz, (mix) Martin Merc; (záznam zvuku) Ján Ravasz, Peter Mazáček, Peter Polák; (záznam koncertu) Martin Čema, Ján Ravasz, Tobias Potočný, (mix) Oskar Rózsa. Fotograf: Andrej Balco. Archivy: RTVS, rodina Brezovských, Branislav Špaček, Milota Havránková, Oskar Rózsa, Michal Kresťanko, Tomáš Zednikovič). Spolupracovali: Branislav Gotthardt, Peter Morávek, Róbert Poor, Marek Leščák, Peter Pavlac, Ivan Koska, Vladislav Šarišský, Iveta Pospíšilová. Produkce: Natália Bobocká. Producent: Peter Kelíšek.

ÚČINKUJÍCÍ: Marek Brezovský, Vlasta Brezovská, Ali Brezovský, Miroslava Brezovská, Bibira, Igor Marko, Milota Havránková, Katarína Tóthová, Oskar Rózsa, Marek Minárik, Peter Šesták, Michal Kresťanko, Martin Valihora, Ivana Pristašová, Branislav Špaček, Whisky, Roman Andor, Patrik Krebs; Marek Ormandík (malíř na koncertě).

TAM, KDE VLÁDNE SLNKO

Rok výroby: 2014; animovaný, krátký. Námět: Patrik Pašš ml. Scénář: Patrik Pašš ml. Režie: Patrik Pašš ml. Výtvarné návrhy: Patrik Pašš ml. Animace: Peter Budinský. Zvuk: Dušan Kozák.

POUŽITÉ SKLADBY A PÍSNĚ: (hudba Marek Brezovský, není-li uvedeno jinak) – HUDBA: Miniatúra quasi burlesca pre klavír. Ali Brezovský, (text) Daniel Mikletič: Kamarát. Ali Brezovský, (text) Jozef Paulovič: Myška Iveta. Piesenka. Voĺnosť. Jad nesceš nemosáž alebo Chot na masáž alebo Nemosáž. Llano Estacado. Dievča z Nitry. Ali Brezovský, (text) Anna Mnichová: S batohom cez hory. (text) Avanavany: Chcem zmiznúť z tohto mesta. (text) Avanavany: Avanavany. Sveťo Korbel, (text) Whisky: Unavený a zničený (Slobodná Európa). Romanca pre klavír a violu. Košulenka. 6/8. (text) Miroslava Brezovská: Všetko je inak. (text) Miroslava Brezovská: Niekde zvoní hrana (1999). – LÁSKA: Bez názvu 1 (New Romantic Band). Bez názvu 2 (New Romantic Band). Bez názvu 3. More a ty. Láska (Live). (text) Miroslava Brezovská): Chcem byť sám. Bez názvu 4 (New Romantic Band). Rockʹnʹroll. Venované nešťastiu. – RODINA: Cigánska. Ali Brezovský, (text) Daniel Mikletič, (zpěv) Mirka Brezovská): Od piesni k piesni. Holičova výpoveď. Miniatúra. Venované nešťastiu. Klavírna sonáta č. 2 – Túžba. Medzi nebom a…. Taká malá nálada. Košulenka (Live). – SAMOTA: Minikoncertík pre saxofón a komorný orchester. (text) Andrej Štermenský: Keď kvety stromom odpadnú. (text) Miroslava Brezovská: Niekde zvoní hrana. Nechcem byť ako ostatní. (text) Miroslava Brezovská, (zpěv) Ivana Mer a Oskar Rózsa: Tak sa stále pýtám.

CENA: Cena Igric: tvůrčí prémie za dokumentární tvorbu (Patrik Lančarič).

Celovečerní dokument divadelníka a příležitostného filmového režiséra Patrika Lančariče Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom rekapituluje „rychlý“ život jednoho z nejtalentovanějších slovenských novodobých hudebních tvůrců (1974–1994) a podává výpověď o generaci dospívající během pádu komunismu v bývalém Československu; název snímku je odvozen od kultovního alba Hrana, jež v roce 1998 vydal Brezovského blízký přítel a spolužák Oskar Rózsa. Tragický osud pozoruhodného skladatele, zpěváka, klavíristy a textaře, po němž zůstala rozsáhlá a pestrá umělecká pozůstalost (za života mu nebyla vydána jeho tvorba na žádném nosiči), je rozdělen do čtyř kapitol. Část Hudba se věnuje vývoji Brezovského kariéry od útlého dětství, kdy již vynikl jeho přirozený talent, a proto se začal v pěti letech intenzivně učit hře na klavír. Poté se stal studentem kompozice na konzervatoři v Bratislavě a pokračoval na Vysoké škole múzických umění. Založil Soubor současné hudby, progresivní kapelu Art M Trio a působil ve skupinách Kamaráti, New Romantic Band a v bigbítově-punkové skupině Avanavany. Pracoval na mnoha hudebních projektech a jeho kariéra strmě stoupala vzhůru. Hudba byla tím nejdůležitějším v jeho životě, skýtala mu prostředek, jak sdělovat nejniternější pocity, jak komunikovat s okolím, nebo způsob, jak vyjádřit nespokojenost s politickou situací na Slovensku začátku 90. let. Kapitola Láska poodkrývá soukromé příběhy, především dvě osudové ženy. Bibira vzpomíná se svým bratrem a s matkou, známou fotografkou, na čas, který s Markem společně strávili; byl dalším členem jejich rodiny. Katka promlouvá o bouřlivé lásce s nešťastným koncem, který jim oběma překazil plány na společný život. Brezovského vztahy byly ovlivněny jeho vyspělostí, nezkrotnou touhou zkoušet stále něco nového, psychickými problémy a chaotickou porevoluční dobou. V díle Rodina polemizují umělecky orientovaní rodiče (Ali Brezovský je hudební skladatel, Vlasta Brezovská je textařka) a sestra Miroslava (Mirka) Brezovská (textařka a zpěvačka) o příčinách, jež dovedly tvůrčího Marka k heroinu. Všichni tři jej respektovali a podporovali jak ve světlých obdobích, tak v dobách naprostého zoufalství. Jednali vždy v dobré víře a dodnes si kladou palčivou otázku proč? Závěrečnou kapitolu Samota převážně tvoří animovaný film Patrika Pašše ml. Tam, kde vládne slnko na téma odchodu a smrti, v němž drogovou závislost symbolizují černí pavouci, kteří lapili Marka do své pavučiny, z níž se již nevymanil. – V současnosti černobíle nasnímané polemizující otevřené výpovědi milující rodiny, jež intenzivně žije odkazem syna a vzpomínky nejbližších přátel, spolužáků, kolegů a hudebníkových partnerek ilustrují kromě obsáhlého soundtracku a záznamu koncertní šňůry Hrana tour také původní audiozáznamy, fotografie a videofilmy z archivů. Brezovského sebedestrukce varovala jeho podobně směřující svobodomyslné přátele a spolužáky a zřejmě je uchránila před stejným osudem. Díky nim teď Brezovský žije dál ve své hudbě, která oslovuje nové posluchače.    -mik-

PATRIK LANČARIČ (nar. 27.7.1972, Modra u Bratislavy) absolvoval divadelní režii na bratislavské VŠMU (2003), kde v letech 2000-2003 působil jako pedagog. Poté byl uměleckým šéfem činohry košického Státního divadla (2002-2004). Těžiště jeho uměleckých aktivit tkví především v divadelní režii (Slovenské národní divadlo, Divadlo Astorka Korzo ’90, Státní divadlo Košice, Studio L + S, Thalia Theater Hamburg, Schauspiel Frankfurt, Teatret Vårt Molde, Pilot Theatre York, Vat teater Tallinn, Městské divadlo Zlín, Reduta Praha, DISK, A Studio Rubín a další). Věnuje se též rozhlasové a televizní režii. Jako pedagog a lektor spolupracuje s pražskou DAMU, externě s katedrou scénografie na VŠMU (od roku 2007) a s přehlídkou Národní divadelní dílna v Šumperku. Příležitostně se věnuje dokumentární tvorbě (začal roku 2000 jako asistent režie na TV filmu Petera Mikulíka Fragmenty z malomesta). – Filmografie: (scénář a režie) drama z konce druhé světové války podle stejnojmenné novely Leopolda Lalohy Rozhovor s nepriateľom (2006), životopisné dokumenty Ladislav Chudík (2008-TV) a Hrana: 4 filmy o Marekovi Brezovskom (2014).        -jl-