Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě

barevný, epizodový, černá komedie, symbolický, 12 nevhodný pro děti, 1:1,66, 2-D, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 101 min.

Původní název: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Země původu: Švédsko, Norsko, Francie, SRN. Výrobce: Roy Andersson Filmproduktion. Koprodukce: 4 ½ Fiksjon / Essential Filmproduktion / Parisienne de Production / Sveriges Television / Arte France Cinéma / ZDF/Arte. Rok výroby: 2014. Premiéra: 16.4.2015. Monopol: Film Europe. Mluveno: švédsky, anglicky (české titulky). – Brilantně absurdní příběhy o lidském žití.

AUTOŘI: Scénář: Roy Andersson. Režie: Roy Andersson. Kamera: István Borbás, Gergely Pálos. Hudba: Gorm Sundberg, Hani Jazzar. Různé skladby a písně. Výprava: Ulf Jonsson, Julia Tegströmová, Nicklas Nilsson, Sandra Parmentová, Isabel Sjöstrandová. Kostýmy: Julia Tegströmová. Střih: Alexandra Straussová. Zvuk: Robert Hefter, Felix Anéer, Owe Svensson, Christian Wykman, Niek Meul. Masky: Linda Sandbergová. Účesy: Linda Sandbergová. Vizuální efekty: (supervize) Ivar Rystad; StoryLine. Umělecký poradce: Kalle Boman. Výkonné producentky: Sarah Nagelová, Isabell Wiegandová. Producentka: Pernilla Sandströmová. Koproducenti: Philippe Bober, Håkon Øverås, Meinolf Zurhorst, Olivier Père, Rémi Burah, Andreas Schreitmüller. České titulky: Zbyněk Černík (Filmprint Digital).

HERCI: Holger Andersson (Jonathan), Nisse Vestblom (Sam), Viktor Gyllenberg (Karel XII.), Lotti Törnrosová (učitelka flamenca), Jonas Gerholm (poručík), Ola Stensson (kapitán/holič), Oscar Salomonsson (tanečník), Gunnar Bergström (štamgast), Charlotta Larssonová (Kulhavá Lotte).

CENY: MFF v Benátkách 2014: Zlatý lev. Švédské výroční ceny Zlatý brouk: nejlepší výprava (Ulf Jonsson, Julia Tegströmová, Nicklas Nilsson, Sandra Parmentová, Isabel Sjöstrandová); (nominace) nejlepší film, nejlepší režie (Roy Andersson), nejlepší hudba (Gorm Sundberg, Hani Jazzar), nejlepší střih (Alexandra Straussová), nejlepší kostýmy (Julia Tegströmová), nejlepší masky (Linda Sandbergová).

„Poslední část trilogie o tom, jaké je to být člověkem“, natočil solitérní švédský režisér Roy Andersson pod zvláštním názvem Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě. Po titulech Písně z druhého patra (2000, Sånger från andra våningen) a Ty, který žiješ (2007, Du levande) tak znovu uplatňuje svérázné vidění světa, člověka v něm a konec konců i kinematografie. Jeho dílo se opět skládá z krátkých surreálných, absurdních a bizarních skečů s povahou grotesky. Je hned zpočátku uvozeno Třemi setkáními se smrtí. Minipříběhy se odehrávají v jakémsi bezčasí, zpravidla ve vyprázdněných interiérech hospody, restaurace, baru či bistra, v bytech nebo na ubytovně, ale i v pustých reálech ulic a periferie. Výjimku tvoří epizoda z roku 1943 a „historické“ epizody s králem Karlem XII., odjíždějícím do bitvy u Poltavy a vracejícím se později se zdecimovaným vojskem. Postavy se pohybují mechanicky jako loutky s bezvýraznými, bíle nalíčenými obličeji. Barvy jsou vybledlé a převažujícím dojmem je deprese. Na plátno se několikrát vrací smutné duo obchodníků s žertovnými předměty, Jonathan a Sam, jinak se lidé v jednotlivých epizodách v naprosté většině střídají. Leitmotivem je konstatování různých postav do telefonu: „To je fajn, že se máte dobře.“ Nezdá se však, že by se lidem opravdu vedlo dobře. Tvůrce konstatuje ubohost lidské existence a odhaluje nemorální chování živočišného druhu homo sapiens (ve skeči s opicí, „mučenou“ v laboratoři a v epizodě s „lidskými varhanami“, do nichž jsou vehnáni otroci). K působivosti „odcizeného pohledu“ přispívá zajímavý melodický soundtrack, který z několika epizod dělá téměř hudební čísla.     -tbk-

ROY ANDERSSON (nar. 31.3.1943, Göteborg) pracoval po univerzitních studiích literatury kratší dobu jako učitel a současně působil ve studentských divadlech. V roce 1969 absolvoval Vysokou filmovou školu ve Stockholmu a upozornil na sebe hned svým prvním celovečerním filmem Švédská lovestory, jenž získal tři nestatutární ceny na Berlinale 1970, a doma měl velký divácký ohlas. Jeho druhý snímek Giliap se však setkal s absolutním nepochopením, což jej přimělo k dlouholeté odmlce. Jako pomocný režisér se podílel na Widerbergových filmech Ådalen ’31 (1969) a Muž na střeše (1976, Mannen på taket) a od roku 1975 natočil kolem tří set svérázných reklam, jež mu vynesly mnoho ocenění a pověst originálního tvůrce v této oblasti. K celovečerní tvorbě se vrátil snímkem Písně z druhého patra, který se stal první části jeho volné „trilogie o homo sapiens“ a který byl mj. oceněn Cenou poroty ex aequo na MFF v Cannes 2000 a dále švédskou výroční cenou Zlatý brouk za režii a scénář. Pokračování trilogie Ty, který žiješ bylo oceněno Zlatými brouky za režii a scénář a nominací za režii na Evropských filmových cenách, a třetí část Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě získala Zlatého lva na MFF v Benátkách 2014. Jeho tvorba je prostoupena černým humorem, ironií, absurdními surreálnými situacemi i bizarními postavami, pohybujícími se v ponurém vyprázdněném prostředí. Dalšími charakteristikami jeho stylu jsou epizodické struktury, tvořené krátkými či delšími „skeči“, statické velké celky s výtvarným řešením obrazu a s hloubkou ostrosti, minimum dialogů a originální hudební doprovod. Výsledkem je zvláštní tvar, přinášející zajímavé sdělení o povaze člověka, jeho existence a jeho morálce. Je majitelem produkční společnosti Roy Andersson Filmproduktion AB. Byl hostem MFF v Karlových Varech 1995 a Febiofestů v roce 2008 (kde byly uvedeny některé jeho snímky i reklamy) a v roce 2014. Jeho kr. filmy Něco se stalo a Nádherný svět se u nás hrály v rámci Projektu 100-1996. Argentinský režisér Nicolas Schmerkin o něm natočil kr. dok. Obsessions du deuxième étage (2000, Posedlosti z druhého patra). – Filmografie: (režie a scénář, není-li uvedeno jinak) studentský střm. dok. Lördagen den 5.10. (1968, Sobota 5. října), kolektivní dok. o demonstracích v květnu 1968 kolem utkání Davisova poháru Švédsko-Rhodesie Den vita sporten (1968, Bílý sport; spol. režie, spol. kam.), drama o citovém probuzení třináctileté dívky a patnáctiletého chlapce En kärlekshistoria (1969, Švédská lovestory), milostná tragédie uzavřeného hotelového číšníka a pokojské, kteří se pokusí o loupež, Giliap (1975; + střih), Jonny Roova (1985; r. John Olsson; prod.), kr. filmy Něco se stalo (1987, Någonting har hänt) a Nádherný svět (1991, Härlig ar jorden), první díl volné trilogie „o tom, jaké je to být člověkem“, Písně z druhého patra (2000, Sånger från andra våningen; + střih, spol. prod.), druhý díl Ty, který žiješ (2007, Du levande) a třetí díl Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě (2014, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron).     -fik-