Grandhotel Budapešť

barevný/černobílý, poetický, tragikomedie, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 1:1,37, 1:1,85, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 100 min.

Původní název: The Grand Budapest Hotel. Země původu: USA, Velká Británie, SRN. Výrobce: American Empirical. Ve spolupráci s TSG Entertainment. Pro Fox Searchlight Pictures. Ve spolupráci s Indian Paintbrush / Studio Babelsberg. Rok výroby: 2014. Premiéra: 13.3.2014. Monopol: CinemArt (do 13.9.2015). Mluveno: anglicky, francouzsky, německy (české titulky).

AUTOŘI: Námět: Wes Anderson, Hugo Guinness – inspirace texty Stefana Zweiga. Scénář: Wes Anderson. Režie: Wes Anderson. II. režie: Martin Scali. Kamera: Robert Yeoman. Zvláštní záběry: Roman Coppola. Hudba: Alexandre Desplat. Hudební supervize: Randall Poster. Různé skladby a písně. Výprava: Adam Stockhausen. Kostýmy: Milena Canoneroová. Střih: Barney Pilling. Zvuk: Pawel Wdowczak. Masky, účesy, prostetika: Frances Hannonová. Vizuální efekty: (supervize) Gabriel Sanchez; Look Effects. Dodatečné vizuální efekty: Space Monkey, Hydraulx. Zvláštní efekty: (supervize) Uli Nefzer, Gerd Nefzer; Nefzer Babelsberg. Úvodní titulky: (design) Jeff Kryvicky. Koordinátor kaskadérů: Volkhard Buff. Výkonní producenti: Molly Cooperová, Charlie Woebcken, Christoph Fisser, Henning Molfenter. Producenti: Wes Anderson, Scott Rudin, Steven Rales, Jeremy Dawson. Koproducentka: Jane Frazerová. České titulky: Jana a Jiří Štefflovi.

LOKACE: Zhořelec, Cvikov, zámek Hainewalde, Drážďany.

HERCI: Ralph Fiennes (pan Gustav H.), Tony Revolori (Zero Mustafa), F. Murray Abraham (pan Mustafa), Mathieu Amalric (pan Serge X.), Adrien Brody (Dmitri), Willem Dafoe (Jopling), Jeff Goldblum (právník Kovacs), Harvey Keitel (Ludwig), Jude Law (mladý autor), Bill Murray (pan Ivan), Edward Norton (Henckels), Saoirse Ronanová (Agatha), Jason Schwartzman (pan Jean), Léa Seydouxová (Clotilde), Tilda Swintonová (madame D.), Tom Wilkinson (autor), Owen Wilson (pan Chuck), Giselda Volodiová (Sergeova sestra), Larry Pine (pan Mosher), Bob Balaban (pan Martin), Fisher Stevens (pan Robin).

CENY: MFF v Berlíně 2014: Velká cena poroty Stříbrný medvěd. Cena NYFCC: nejlepší scénář (Wes Anderson). Ceny LAFCA: nejlepší scénář (Wes Anderson), nejlepší výprava (Adam Stockhausen). Cena NSFC: nejlepší scénář. Zlatý glóbus: nejlepší komedie/muzikál; (nominace) nejlepší režie (Wes Anderson), nejlepší herec v komedii/muzikálu (Ralph Fiennes), nejlepší scénář (Wes Anderson). Oscar: nejlepší původní hudba (Alexandre Desplat), nejlepší výprava (Adam Stockhausen, Anna Pinnocková), nejlepší kostýmy (Milena Canoneroová), nejlepší masky a účesy (Frances Hannonová, Mark Coulier); (nominace) nejlepší film (Wes Anderson, Scott Rudin, Steven Rales, Jeremy Dawson), nejlepší režie (Wes Anderson), nejlepší původní scénář (Wes Anderson, Hugo Guinness), nejlepší kamera (Robert Yeoman), nejlepší střih (Barney Pilling). Ceny BAFTA: nejlepší původní scénář (Wes Anderson, Hugo Guinness), nejlepší původní hudba (Alexandre Desplat), nejlepší výprava (Adam Stockhausen, Anna Pinnocková), nejlepší kostýmy (Milena Canoneroová), nejlepší masky (Frances Hannonová); (nominace) nejlepší film (Wes Anderson, Scott Rudin, Steven Rales, Jeremy Dawson), nejlepší režie (Wes Anderson), nejlepší herec (Ralph Fiennes), nejlepší kamera (Robert Yeoman), nejlepší střih (Barney Pilling), nejlepší zvuk (Wayne Lemmer, Christopher Scarabioso, Pawel Wdowczak). César: (nominace) nejlepší zahraniční film.

Scenárista a režisér Wes Anderson dává ve svém novém snímku Grandhotel Budapešť naplno prostor své pověstné imaginaci a svému citu pro bizarnost, grotesknost a absurditu. V „nadčasovém příběhu o přátelství, cti a splněných přáních“ vytváří fiktivní svět zaniklé Republiky Zubrowka a zejména luxusního hotelu u Nebelsbadu v blíže neurčené alpské oblasti. – Slavný autor vypráví, jak vznikla jeho kniha Grandhotel Budapešť. V šedesátých letech se v něm setkal se starým Zerem Mustafou, který mu vypověděl svůj příběh. Na počátku třicátých let byl Zero jako mladičký válečný uprchlík z jakési arabské země lobby boyem v hotelu, jímž pevnou rukou vládl správce (concierge) pan Gustav. Společně prožili dramatická dobrodružství, když na zámku Lutz, patřícímu Gustavově příznivkyni, zavražděné stařičké hraběnce madame D., sebrali starý obraz, který mrtvá správci odkázala. Vzbudili tím nevoli domnělého dědice, hraběnčina syna Dmitriho, a ten za nimi poslal zabijáka Joplinga. Tomu padne za oběť několik nevinných lidí, včetně vykonavatele závěti, právníka Kovácse. Uprchlíkům je v patách také velitel lutzké vojenské policie Henckels. Pan Gustav, falešně obviněný z hraběnčiny vraždy, skončí v trestaneckém táboře, odkud unikne s několika spoluvězni v čele s kriminálníkem Ludwigem, za pomoci Zera a jeho milé Agathy (učnice z pekařství a cukrářství Mendl) i Spolku zkřížených klíčů (svépomocné organizace hotelových správců). Po dramatické honičce vyjde najevo, že dědicem hraběnky je Gustav, který tak získá i hotel. Po jeho předčasné smrti podnik zdědí Mustafa… – Vyprávění, rozdělené do několika kapitol, se valí vpřed zběsilým tempem a je provázeno neustálým komentářem či dialogy. Dominantní je atmosféra, připomínající spíše než meziválečnou dobu staré Rakousko-Uhersko. Wes Anderson si jako Američan s evropskými reáliemi (do nichž spadají i předválečné pohraniční vojenské třenice) hlavu příliš neláme. Využívá i animované pasáže, neskrývaně pracuje s modely a s triky. Vytváří tak výjimečný svět, plný nostalgie, překvapivých zvratů, romantických zápletek, ale i lidského srozumění. – Zásadní je sladění výtvarné složky s hudební, v níž Alexandre Desplat kombinuje středoevropskou i východoevropskou hudbu (např. jódlování, alpské rohy a kravské zvonce s balalajkami) a také účast mnoha hereckých hvězd. – Tvůrci používají různé obrazové formáty (od 1:1,37 přes 1:1,85 až k 1:2,35) a v jedné pasáži i černobílý film. Těsně po uvedení filmu na MFF v Berlíně se 8.2.2014 konala v pražském kinu Lucerna slavnostní premiéra za účasti Wese Andersona a herců Jeffa Goldbluma, Tonyho Revoloriho a Saoirse Ronanové. Autor při této příležitosti konstatoval, že k filmu ho inspirovaly Karlovy Vary a Praha, kde chtěl také původně natáčet.     -tbk-

WES ANDERSON (vl. jm. Wesley Wales Anderson, nar. 1.5.1969, Houston, Texas) je pravnukem spisovatele Edgara Rice Burroughse, tvůrce Tarzana. Vystudoval filozofii na Texaské univerzitě v Austinu (1990), většinu času však věnoval filmu. Natáčel krátké snímky, zkoušel psát, teoreticky se vzdělával v univerzitní knihovně a praktické zkušenosti získával v houstonské kabelové televizi. Na základě amatérské tvorby byl přijat na filmovou fakultu Kolumbijské univerzity v New Yorku, ale ke studiu nenastoupil, neboť díky producentovi Jamesu L. Brooksovi dostal možnost přepracovat do celovečerní metráže jeden ze svých krátkých filmů Grázlové (1992). Jeho pravidelným spolupracovníkem se stal spolužák z Austinu, herec a scenárista Owen Wilson. I když Andersonův debut neměl kvůli omezené distribuci větší komerční ohlas, upozornil na osobnost nekonvenčního autorského filmaře, který dokáže líčit s pochopením osudy excentrických postav ve svébytném výtvarném klíči, často na pokraji kýče, jenž až nečekaně souzní s veskrze bizarními příběhy dysfunkčních rodin. Jeho monotónní melancholické vyprávěcí tempo a statické kompozice polarizují diváckou i kritickou obec. Už jeho druhý snímek Rushmore, inspirovaný středoškolskými zážitky, měl kromě kladného odborného hodnocení (Cena ISA za režii) i slušný divácký úspěch. Ocenění sbíraly i jeho další filmy Taková zvláštní rodinka (nominace na Oscara a na Cenu BAFTA za scénář), Fantastický pan Lišák (Cena LAFCA, nominace na Oscara a na Cenu BAFTA za nejlepší animovaný film), Až vyjde měsíc (nominace na Cenu ISA za scénář, za režii a za nejlepší film, nominace na Oscara a na Cenu BAFTA za scénář) a Grandhotel Budapešť (Velká cena poroty na MFF v Berlíně). Má vlastní výrobní společnost American Empirical Pictures, v jejímž rámci natáčí nejen své filmy, ale rovněž se podílí na dílech jiných tvůrců, např. na dramatu častého spolupracovníka Noaha Baumbacha Oliheň a velryba (nominace na Cenu ISA za nejlepší film). Režíroval reklamní spoty (Sony, IKEA, American Express, AT&T, Stella Artois) a ke svým posledním třem hraným filmům také doplňující krátkometrážní hříčky (Hotel Chevalier, Cousin Ben Troop Screening with Jason Schwartzman, Castello Cavalcanti), uváděné jako předfilm nebo jako bonusy na příslušných DVD. Mladší bratr Eric Chase Anderson hrál malé role v některých jeho filmech, ale především s ním spolupracoval jako ilustrátor. – Filmografie: (scénář či podíl na něm a režie, není-li uvedeno jinak) komedie o třech přátelích, kteří sní o životě kriminálníků, Bottle Rocket (1996, Grázlové – V) s bratry Owenem a Lukem Wilsonovými, příběh nekonvenčního středoškoláka zamilovaného do učitelky Rushmore (1998; + spol. prod., herec – TV) s Jasonem Schwartzmanem, Olivií Williamsovou a Billem Murrayem, hořká komedie o jedné výstřední domácnosti Taková zvláštní rodinka (2001, The Royal Tenenbaums; + spol. prod., hlas) s Genem Hackmanem a Anjelicou Hustonovou, příběh oceánografa, toužícího pomstít sežraného spolupracovníka, Život pod vodou (2004, The Life Aquatic with Steve Zissou; + spol. prod.) s Billem Murrayem a Cate Blanchettovou, příběh tří bratrů na cestě po Indii Darjeeling s ručením omezeným (2007, The Darjeeling Limited; + spol. prod.), uvedený v kinech s kr. f. Hotel Chevalier (2005, Hotel Chevalier), anim. adaptace dětské knížky Roalda Dahla Fantastic Mr. Fox (2009, Fantastický pan Lišák; + spol. píseň, spol. prod., hlas – V), příběh dvanáctiletého chlapce, jenž opustí skautský oddíl a jde za svou láskou, Až vyjde měsíc (2012, Moonrise Kingdom; + spol. prod.), odehrávající se v 60. letech na novoanglickém ostrově, komedie o záhadném majiteli, zaměstnancích a hostech proslaveného hotelu ve smyšlené východoevropské zemi v průběhu 20. století Grandhotel Budapešť (2014, The Grand Budapest Hotel; + spol. prod.) s Ralphem Fiennesem; (podíl na produkci) drama rozpadající se rodiny viděné očima dětí The Squid and the Whale (2005, Oliheň a velryba; r. Noah Baumbach – V).     -mim-