Fénix

barevný, psychologický, historický, milostný příběh, 12 nevhodný pro děti, 1:2,39, 2-D, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 98 min.

Původní název: Phoenix. Země původu: SRN. Výrobce: Schramm Film Koerner & Weber. Koprodukce: BR / WDR. Ve spolupráci s Temus SP.Z.O.O. / Arte Deutschland TV. Rok výroby: 2014. Premiéra: 26.2.2015. Monopol: AČFK/ASFK (do 30.9.2021). Mluveno: německy, anglicky (české titulky). – Film Christiana Petzolda.

AUTOŘI: Námět: Hubert Monteilhet – kniha Le retour des cendres (1961, Návrat z popela). Scénář: Christian Petzold. Spolupráce na scénáři: Harun Farocki. Režie: Christian Petzold. Kamera: Hans Fromm. Hudba: Stefan Will. Různé skladby a písně. Výprava: Kade Gruber. Kostýmy: Anette Gutherová. Střih: Bettina Böhlerová. Zvuk: (design) Dominik Schleier; Andreas Mücke-Niesytka. Masky: Barbara Kreuzerová, Alexandra Lebedynská. Zvláštní efekty: Björn Friese. Koordinátor kaskadérů: Rainer Werner. Výkonní producenti: Jacek Gaczkowski, Piotr Strzelecki. Producenti: Florian Koerner von Gustorf, Michael Weber. České titulky: Vítězslav Čížek (Linguafilm).

HERCI: Nina Hossová (Nelly Lenzová), Ronald Zehrfeld (Johnny Lenz), Nina Kunzendorfová (Lene Winterová), Michael Maertens (lékař), Imogen Koggeová (Elisabeth), Valerie Kochová, Eva Bayová (tanečnice), Uwe Preuss (majitel klubu), Franz Seppeler (Alfred), Daniela Holtzová (Sigrid), Kathrin Wehlischová (Monika), Michael Wenninger (Walther), Claudia Geislerová (Frederike).

První snímek uznávaného německého filmaře Christiana Petzolda v našich kinech Fénix je kombinací filmu noir, melodramatu a trpké love story. Odehrává se těsně po druhé světové válce v Německu a jeho ústředním motivem je záměna protagonistky jejím manželem. Petzold tu po úspěchu filmu Barbara (2012) opět spojuje svou dvorní herečku Ninu Hossovou s Ronaldem Zehrfeldem. Název je odvozen od amerického nočního klubu ve vybombardovaném městě i od bájného ptáka, který povstal z popela, stejně jako povstane k novému životu hlavní hrdinka. – Energická Lene Winterová ze sionistické agentury se stará o znetvořenou židovskou koncentráčnici Nelly Lenzovou, která byla před válkou známou zpěvačkou a manželkou klavíristy Johnnyho (Johannese) Lenze. Po plastické operaci se obě ženy ubytují v Berlíně. Lene trvá na tom, aby spolu odjely do Izraele. Nelly společnici nevěří, že ji Johnny na sklonku války udal gestapu, aby si zachránil kůži. Zjistí, že manžel pracuje jako pomocná síla v nočním klubu pro americké vojáky Phoenix. Muž ji sice kvůli změněné tváři nepozná, nicméně ho k ní cosi přitahuje. Rozhodne se ji využít: bude ji vydávat za Nelly, která podle něj zahynula v koncentráku, a díky tomu se dostane k jejímu velkému dědictví. Zamilovaná žena, tvrdící, že se jmenuje Esther, souhlasí. Johannes ji cvičí, aby se chovala jako jeho manželka. Zklamaná Lene spáchá sebevraždu a zanechá po sobě dopis s dokladem, že Johnny se s Nelly rozvedl den před jejím zatčením. Muž zinscenuje před přáteli manželčin návrat z koncentráku. Při malé oslavě konečně pochopí, že jeho žena žije. Jenže ta ho opustí… – Snímek vznikl podle upravené literární předlohy Huberta Monteilheta, jež už byla jednou zfilmována pod původním názvem Return from the Ashes (1965, Návrat z popela; r. J. Lee Thompson) s Maximilianem Schellem a Ingrid Thulinovou.     -tbk-

CHRISTIAN PETZOLD (nar. 14.9.1960, Hilden, Severní Porýní-Vestfálsko), jehož rodiče pocházeli z NDR, vystudoval germanistiku a divadelní vědu na berlínské Svobodné univerzitě (1989) a pak studoval na Německé filmové a televizní akademii v Berlíně (DFFB), již ukončil absolventským TV filmem Pilotky (1995). Tady se setkal s kolegy (Thomas Arslan, Angela Schanelecová), s nimiž byl posléze zařazen do tzv. berlínské školy, pro niž jsou typické intimně laděné minimalistické a realistické snímky s vyprázdněnou narací a se soudobou tematikou. Během studií působil jako asistent režie svých pedagogů Hartmuta Bitomského a zejména Haruna Farockiho (1944-2014), jenž byl jeho mentorem a jenž s ním později spolupracoval na jeho hraných filmech jako dramaturg či spoluscenárista. Debutoval snímkem Vnitřní jistota, který se stal prvním dílem tzv. Trilogie přízraků, k níž patří ještě Přízraky a Yella. Prosadil se jako jeden z předních současných německých režisérů. Jeho dvorní herečkou je Nina Hossová, dále pravidelně spolupracuje s kameramanem Hansem Frommem, střihačkou Bettinou Böhlerovou, filmovým architektem K.D. Gruberem a se skladatelem Stefanem Willem. Za své snímky, z nichž Vnitřní jistota, Mrtvý muž a Barbara byly uvedeny i na MFF v Karlových Varech, získal řadu cen: Vnitřní jistota – Německá filmová cena Zlatá Lola za nejlepší film, Cena Adolfa Grimma; Wolfsburg – Cena FIPRESCI na MFF v Berlíně 2003, Cena Adolfa Grimma; Přízraky – Cena německé filmové kritiky za nejlepší film; Yella – Cena německé filmové kritiky za nejlepší film; Barbara – Stříbrný medvěd za režii na MFF v Berlíně 2012, Německá filmová cena Stříbrná Lola za nejlepší film. Má za manželku dokumentaristku tureckého původu Aysun Bademsoyovou a není spřízněn s východoněmeckým filmařem Konradem Petzoldem (1930-1999). – Filmografie: (scénář a režie, není-li uvedeno jinak) absolventský snímek o vztahu dvou žen, jejichž původní rivalita se změní v přátelství, Pilotinnen (TV-1995, Pilotky), příběh muže, který se chce smířit se ženou, jíž před lety ublížil, Cuba Libre (TV-1996), drama o vztahu dvou sester na dálku Die Beischlafdiebin (TV-1998, Zlodějka uspávačka), celovečerní debut pro kina, příběh dospívající dívky, jejíž rodiče jsou bývalí teroristé, Die innere Sicherheit (2000, Vnitřní jistota), první spolupráce s Ninou Hossovou, thriller Toter Mann (TV-2001, Mrtvý muž; spol. sc., režie), drama muže, který přejede autem chlapce a naváže pak vztah s jeho matkou, Wolfsburg (2003), drama bezprizorné dospívající dívky, na niž se upne žena, která v ní vidí svou dávno ztracenou dceru, Gespenster (2005, Přízraky; spol. sc., režie), psychologický snímek o ženě, jíž se splní sen po lepším životě na Západě, nicméně se nemůže úplně zbavit minulosti, Yella (2007), drama milostného trojúhelníku podle románu Jamese McCaina Pošťák vždycky zvoní dvakrát, odehrávající se v titulní vesnici v severovýchodním Německu, Jerichow (2008), část z televizního triptychu Dreileben (Trojí život), nazvaná Etwas Besseres als den Tod (TV-2011, Něco lepšího než smrt), psychologický snímek o východoněmecké lékařce, jíž zabrání ve vysněné emigraci nový milostný vztah, Barbara (2012), psychologické drama židovské koncentráčnice, která těsně po válce prodělá plastickou operaci a setká se s nic netušícím manželem, jenž ji udal, Fénix (2014).     -tbk-