Ejznštejn v Guanajuatu

barevný/černobílý, životopisný, hořká komedie, 18 přístupnost, 1:2,35, 2-D, DVD-K, MP4, Dolby Digital (DTS/SDDS), dlouhý – 105 min.

Původní název: Eisenstein in Guanajuato. Země původu: Nizozemsko, Mexiko, Finsko, Belgie. Výrobce: Submarine / Fu Works Productions / Paloma Negra Films. Koprodukce: Edith Film / Potemkino / Mollywood. Ve spolupráci s ZDF/Arte / VPRO / YLE. S podporou: Program Media EU. Rok výroby: 2015. Premiéra: 12.11.2015. Monopol: AČFK (do 14.6.2022). Mluveno: anglicky, španělsky (české titulky).

AUTOŘI: Scénář: Peter Greenaway. Režie: Peter Greenaway. Kamera: Reinier van Brummelen. Hudba: Sergej Prokofjev: výňatky z děl. Hudební supervize: Patrick Lemmens. Různé skladby a písně. Výprava: Ana Solaresová. Kostýmy: Brenda Gómezová. Střih: Elmer Leupen. Zvuk: Raul Locatelli. Masky: Maripaz Roblesová La Negra. Vizuální efekty: (supervize) Florentijn Bos; Flow VFX. Producenti: Bruno Felix, Femke Woltingová, San Fu Maltha, Christina Velascoová. Koproducenti: Liisa Penttilä-Asikainenová, Peter De Maegd, Guy Van Baelen, Wilfried Van Baelen. České titulky: Helena Rejžková (Linguafilm).

HERCI: Elmer Bäck (Sergej Ejznštejn), Luis Alberti (Palomino Cañedo), Rasmus Slätis (Gríša Alexandrov), Jakob Öhrman (Eduard Tissé), Maya Zapataová (Concepción Cañedová), Lisa Owenová (Mary Craig Sinclairová), Stelio Savante (Hunter Kimbrough), Sara Juárezová (Mercedes).

 

Nonkonformní klasik moderní kinematografie Peter Greenaway natočil snímek Ejznštejn v Guanajuatu, aby se po svém vyrovnal s osobností filmaře, kterého od mládí považuje za Mistra a jehož dílo dokonale zná. Učinil tak svým originálním způsobem s velkou imaginací, s mimořádným audiovizuálním cítěním a zároveň i s humorem a se smyslem pro nadsázku, přičemž používá nejrůznější možnosti filmového vyjadřování (dělené plátno, prudké střihy, jízdy kamery, různá barevnost obrazu apod.), ale i dobové archivní materiály. – Jestliže Sergej Ejznštejn (1898-1948) natočil klasické dílo Deset dnů, které otřásly světem (1927), pak Greenaway tvrdí, že jeho film je o „deseti dnech, které otřásly Sergejem Ejznštejnem“. – V roce 1931 přijíždí sovětský filmař do mexického města Guanajuato s hercem Grigorijem Alexandrovem a kameramanem Eduardem Tissém poté, co se mu nepodařilo prorazit v Hollywoodu. Chystá se tu realizovat snímek Que viva México! (Ať žije Mexiko!). Průvodcem po městě, jehož nejvýznamnější pamětihodností je Muzeum mumií, se mu stává učitel srovnávací religionistiky Palomino Cañedo. Až manicky posedlý extravagantní sovětský umělec s nadšením objevuje nový svět a vede se svým společníkem dlouhé rozhovory, v nichž vzpomíná na život v Sovětském svazu, na pobyt v Evropě a ve Spojených státech i na svá setkání se špičkami světové kultury. Oba muži se sblíží nejen duševně, ale i fyzicky, když Palomino, který má ženu a dva syny, přítele (v sexuálně velmi otevřené scéně) „připraví o panictví“, pokud jde o homosexuální zkušenost. Sergej prožije další šok, když mu v náručí zemře novorozeně, jež je jednou z obětí sesuvu půdy po prudkém dešti. Právě smrt a sex (Thanatos a Eros) se stávají hlavními motivy jeho myšlení a debat s Palominem. Souběžně probíhají spory s manželkou Uptona Sinclaira Mary a jejím bratrem Hunterem Kimbroughem kvůli financování filmu (na němž se podílejí právě Sinclair a další Američané). Ejznštejn má potíže i ze sovětské strany; je považován za odpadlíka a měl by se ihned vrátit do vlasti. Po nátlaku se oba muži musejí rozejít, přičemž
Cañedo navíc přijde o místo. Ejznštejn opouští zemi právě v době velkého mexického svátku Dne mrtvých s maskovanými průvody. – Ejznštejn natočil v Mexiku asi 400 km materiálu, který už nesměl sestříhat. Žil v době, kdy se v Sovětském svazu homosexualita trestala deseti lety nucených prací na Sibiři. Zemřel v padesáti letech na infarkt. – Greenaway vychází ze životopisných faktů, jež ovšem podřizuje své fantazii. Velký podíl na výsledném tvaru má i osobnost finského herce Elmera Bäcka, který se zhostil náročné role s plným nasazením a zároveň s nadhledem. – Upozorňujeme na to, že rekonstrukci zamýšleného filmu Ať žije Mexiko! (1978, Da zdravstvujet Meksika!), o němž se ve snímku pouze mluví (není v něm ani jediný záběr z natáčení) zpracoval Grigorij Alexandrov.     -tbk-

PETER GREENAWAY (nar. 5.4.1942, Newport, Wales) vystudoval malířství na Walthamsrow School of Art a poprvé vystavoval svá výtvarná díla v roce 1964 v londýnské Lord’s Gallery. V letech 1965-76 pracoval jako filmový střihač v britské Ústřední informační službě (Central Office of Information). Zároveň maloval, psal a ilustroval knihy a natáčel vlastní dokumentární snímky. V současné době patří k nejznámějším světovým filmařům. Jeho originální autorská díla vynikají bohatou vizuálností, krajní stylizací a provokujícími tématy i jejich zpracováním. Nadále se věnuje různým oborům umělecké činnosti. Vydal mj. knihy Rosa (1987), Fear of Drowning by Numbers (1988), The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989), Falls (1993) a Baby of Mâcon (1994). Několikrát navštívil Českou republiku, při příležitosti různých přehlídek, retrospektiv či výstav svého díla, naposledy v roce 2014 na LFŠ, kde obdržel Výroční cenu AČFK za celoživotní tvorbu. Již dlouhou dobu je propagátorem nových multimédií, spjatých s prudkým rozvojem digitalizace a s interaktivním přístupem. Podle něj je klasický film, založený na naraci, mrtvý a musí být nahrazen audiovizuálními spektákly, opírajícími se více o malířství a divadelní principy než o klasické filmové výrazové prostředky. Proto se také více než kinematografii věnuje různým videoinstalacím a multimediálním projektům, výtvarné činnosti (s řadou výstav) a také divadelním a operním inscenacím. – Významná byla jeho spolupráce s kameramanem Sachou Viernym a se skladatelem Michaelem Nymanem. – Upozorňujeme na publikaci Zdeňka Hudce Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (nakl. Casablanca, Praha 2013), věnovanou rozboru tohoto filmu. V roce 1998 byl hostem TV pořadu Na plovárně. – Filmografie: (scénář a režie) (krátké, středometrážní, televizní a dokumentární filmy) Death of Sentiment (1962, Smrt sentimentu), Train (1966, Vlak), Tree (1966, Strom), Revolution (1967, Revoluce), střm. f. Five Postcards from Capital Cities (1967, Pět pohlednic z hlavních měst), Intervals (1969, Intervaly), Erosion (1971, Eroze), H for House (1973, D jako dům; + kam., střih, herec), Windows (1975, Okna; + kam., střih, hlas), Water (1975, Voda), Water Wrackets (1975, Vodní Wraketi), Goole by Numbers (1976, Goole po číslech), Dear Phone (1977, Drahý telefone; + kam., hlas), 1-100 (1978, Od 1 do 100), A Walk Through H – The Reincarnation of an Ornithologist (1978, Procházka po H [Reinkarnace ornitologa]; + střih), Vertical Futures Remake (1978, Přepracování vertikálních charakteristik), střm. f. v rámci TV seriálu Take Six s názvem Act of God – Some Lightning Experiences 1966-1980 (TV-1981, Skutek boží – Několik zkušeností s bleskem 1966-1980), kr. f. z TV seriálu Insight s názvy Zandra Rhodes a Terence Conran (oba TV-1981), Beside the Sea (TV-1983, U moře) z TV seriálu The Sea in Their Blood (S mořem v krvi), střm. portréty (John Cage, Meredith Monk, Philip Glass, Robert Ashley) Four American Composers (TV-1983, Čtyři američtí skladatelé), Making a Splash (TV-1984, Plácnutí), pilotní povídka k TV seriálu Dante: The Inferno/A TV Dante, Canto V (TV,V-1984, TV Dante – Zpěv 5; spol. r. Tom Phillips), 26 Bathrooms (TV-1985, 26 koupelen) z TV seriálu Inside Rooms (Příslušenství), střm. f. Fear of Drowning (TV-1988, Strach z utopení; + hlas), Dante: The Inferno/A TV Dante, Cantos I-VIII (TV-1988, TV Dante – Zpěvy 1-8; spol. r.), povídka z filmu In Memoriam Hubert Bals pod titulem Hubert Bals Handshake (1989, Potřásání rukou Hubertu Balsovi; + hlas), střm. f. Dood in de Seine/Death in the Seine/Les morts de la Seine (TV-1989, Smrt v Seině), M Is for Man, Music and Mozart (TV-1991, M jako muž, muzika a Mozart) z TV seriálu Not Mozart, kr. f. Rosa (1992), kr. f. Darwin (TV-1992, Darwin podle Greenawaye) z TV seriálu The Audiovisual Encyclopedia (Audiovizuální encyklopedie), střm. f. A Walk Through Prospero’s Library (1992, Procházka Prosperovou knihovnou), dlouhý nehraný f. 100 Objects to Represent the World (1993, 100 objektů reprezentujících svět), dlouhý dok. Rembrandt’s J’accuse (2008, Rembrandtova obžaloba), střm. f. The Marriage (2009, Manželství); (celovečerní hrané filmy) mystifikační dokument The Falls (1980, Fallové; + střih), Umělcova smlouva (1982, The Draughtsmans Contract), příběh bratrů-dvojčat a jejich beznohé milenky A Zed and Two Noughts (1985, Zet a dvě nuly), úvaha o tvorbě a umění ve vztahu k životu a smrti na pozadí příběhu slavného architekta The Belly of an Architect/Il ventre dell’architetto (1987, Architektovo břicho – TV), Topení po číslech (1988, Drowning by Numbers), Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989, The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover), Prosperovy knihy (1991, Prospero’s Books), Dítě z Maconu (1993, The Baby of Mâcon), The Pillow Book (1995, Kniha snů; + střih – TV), Death of a Composer: Rosa, a Horse Drama (1990, Smrt skladatele: Rosa, koňské drama; + hlas), čtyřdílný snímek The Tulse Luper Suitcases, Part 1: The Moab Story (2003; Kufry Tulse Lupera: Příběh z Moabu), The Tulse Luper Suitcases: Antwerp (2003, Kufry Tulse Lupera: Antverpy), The Tulse Luper Suitcases, Part 2: Vaux to the Sea (2004, Kufry Tulse Lupera: Z Vaux k moři), The Tulse Luper Suitcases, Part 3: From Sark to the Finish (2004, Kufry Tulse Lupera: Ze Sarku do konce), A Life in Suitcases (2005, Život v kufrech), Rembrandtova Noční hlídka (2007, Nightwatching), Peopling the Palaces at Venaria Reale (2007, Zalidňování paláců ve Venaria Reale), Goltzius and the Pelican Company (2012, Goltzius a společnost Pelikán), segment Just in Time (Právě včas) ze stereoskopického experimentu 3x3D (2013), Ejznštejn v Guanajuatu (2015, Eisenstein in Guanajuato).     -tbk-