E.A. Poe: Podivný experiment

barevný, thriller, adaptace, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 112 min.

Původní názvy: Stonehearst Asylum. Eliza Graves. Země původu: USA. Výrobce: Icon / Sobini Films. Pro Millennium Films. Rok výroby: 2014. Premiéra: 22.1.2015. Monopol: Bontonfilm. Mluveno: anglicky (české titulky). – Odhalením pravdy začíná to pravé šílenství.

AUTOŘI: Námět: E.A. Poe – povídka The System of Doctor Tarr and Professor Fether (1850, Metoda doktora Téra a profesora Péra, česky naposledy ve sbírce povídek Démon zvrácenosti, Argo, Praha 2013). Scénář: Joe Gangemi. Režie: Brad Anderson. Kamera: Thomas Yatsko. Hudba: John Debney. Různé skladby a písně. Výprava: Alain Bainée. Kostýmy: Thomas Olah. Střih: Malcolm Jamieson, Brian Gates. Zvuk: Emil Evtimov. Masky: Paul Pattison. Vizuální efekty: (supervize) Simon Giles, Daniel Nielsen; Worlwide FX, Filmgate. Zvláštní efekty: (supervize) Zarko Karatančev. Koordinátor kaskadérů: Kalojan Vodeničarov. Výkonní producenti: Vicki Christiansonová, Cami Winikoffová, David Higgins, Avi Lerner, Lati Grobmanová, Christa Campbellová, Mark Gill, René Besson. Producenti: Bruce Davey, Mel Gibson, Mark Amin. České titulky: Jiří Šteffl (Filmprint Digital).

HERCI: Kate Beckinsaleová (Eliza Gravesová), Jim Sturgess (Edward Newgate), Ben Kingsley (Silas Lamb), Michael Caine (Benjamin Salt), Brendan Gleeson (přednášející), David Thewlis (Mickey Finn), Jason Flemyng (Swanwick), Christopher Fulford (Paxton), Sophie Kennedy-Clarková (Millie), Sinéad Cusacková (paní Pikeová), Edmund Kingsley (Charles Graves).

Na sklonku devatenáctého století demonstruje přednášející na půvabné pětatřicátnici (Elize Gravesové) medikům projevy hysterie. Žena marně volá do auditoria, že není blázen. Studenti podle profesora však nemají věřit ničemu, co vidí, a jen polovině toho, co slyší. Podobným způsobem přistupoval při dalším filmovém zpracování povídky Edgara Allana Poea Metoda doktora Téra a profesora Péra s českým názvem E.A. Poe: Podivný experiment i (převážně televizní) režisér Brad Anderson. – Na Štědrý den roku 1899 dorazí do psychiatrického ústavu Lunatic Stonehearst Asylum na samotě v horách čerstvý doktor Edward Newgate. Překvapí ho svérázné léčebné metody a empatický přístup k pacientům, jež praktikuje ředitel Silas Lamb. Je zde i lady Eliza Gravesová, trpící záchvaty násilí, vyvolanými intimním kontaktem. Svému surovému muži ukousla ucho a vypíchla oko hřebenem. Mladý muž záhy zjistí, že skutečný ředitel Benjamin Salt a celý personál je vězněn ve sklepě. Ústav ovládli pacienti v čele s bývalým vojenským chirurgem Lambem a vražedným násilníkem Mickeym Finnem. Edward se od Elizy, do níž se zamiloval na přednášce, dozví, že metody ředitele Salta byly velmi kruté. Ocitá se mezi dvěma ohni. Chce osvobodit personál a utéct i s Elizou. To se mu po silvestrovské oslavě podaří. Později do ústavu, vedeného nyní sestrou Pikeovou, dorazí skutečný doktor Edward Newgate s Eliziným sadistickým manželem… Vyjde najevo, že se za něj vydával jeho uprchlý pacient, patologický lhář, trpící údajně bludy, jenž se do Elizy zamiloval, když byl po ní na přednášce předváděn medikům. – Žena a její manžel, „doktor Lamb“, pracují v italském Ústavu Svaté Cristiny… – Poněkud „těžkopádný“ a pochmurný snímek (natočený v Bulharsku) má špičkové herecké obsazení, dobrou dobovou atmosféru (včetně popisů tehdejší drastické léčby duševně chorých) a nečekané rozuzlení. Stejnou látku mnohem originálněji zpracoval Jan Švankmajer ve filozofickém thrilleru Šílení (2005); první česká adaptace předlohy vznikla už v roce 1930 pod titulem Opeřené stíny (r. Leo Marten).     -kat-

BRAD ANDERSON (nar. 1964, Madison, Connecticut) je synovcem charakterní herečky Holland Taylorové. Vystudoval antropologii a ruštinu na Bowdoin College v Maine (1987) a filmové vzdělání získal na Londýnské mezinárodní filmové škole (1989). Po návratu z Evropy působil jako instruktor v Bostonské nadaci pro film a video a spoluzakládal Bostonské filmové družstvo (1992). Jako režisér debutoval snímkem Frankensteinova planeta příšer!, po němž natáčel nezávislé celovečerní filmy, mezi nimi i oceněné tituly Dariénská proluka (Cena za režii na MFF v Santa Barbaře), Příští stanice Ráj (Velká zvláštní cena a Cena diváků na FF v Deauville), Vražedná terapie (Cena za režii na MFF v Sitges) a zejména Mechanik (mj. Cena Narcisse a Stříbrný Méliès na MF fantasy filmů v Neuchâtelu). V Hollywoodu se uplatnil nejdřív jako režisér TV seriálů, např. Homicide: Life on the Street (Zločin v ulicích – TV), The Shield (Policejní odznak – TV), Surface (Vetřelci z hlubin – TV), Masters of Horror (Mistři hororu; + spol. sc. – TV), The Wire (Špína Baltimoru – TV), Fear Itself (Podstata strachu – TV), Treme (uveden v TV), Boardwalk Empire (Impérium – Mafie v Atlantic City – TV), Person of Interest (Lovci zločinců – TV), Alcatraz (uveden v TV), The Killing (Zločin). Ve funkci producenta nebo výkonného producenta se podílel na sci-fi seriálu Fringe (2008-13, Hranice nemožného; + spol. režie – TV), na kriminálním seriálu Almost Human (2013-14, Skoro člověk; + spol. režie) a na fantastickém seriálu Forever (2014-1?, Navždy; + spol. režie). Ve filmu si vyzkoušel rozličné žánry, ale největší ohlas mezi diváky i odborníky měly jeho horory a thrillery. – Filmografie: (režie, není-li uvedeno jinak) střm. sci-fi snímek Frankenstein’s Planet of Monsters! (1995, Frankensteinova planeta příšer!; + kam., spol. střih, spol. prod.), drama muže, pátrajícího v Patagonii po obřím lenochodovi, The Darien Gap (1996, Dariénská proluka; + sc., střih, spol. prod.), romantické komedie Next Stop Wonderland (1997, Příští stanice Ráj; + spol. sc., střih – TV) s Hope Davisovou a Happy Accidents (2000, Šťastné náhody; + sc., střih) s Marisou Tomeiovou, klaustrofobický horor z opuštěné psychiatrické léčebny Session 9 (2001, Vražedná terapie; + spol. sc., střih – TV) s Davidem Carusem, existenciální thriller El maquinista (2004, Mechanik – V) s Christianem Balem v úloze chronického nespavce ztrácejícího rozum, hitchcockovský thriller o trampotách amerického páru během cesty z Číny do Moskvy Transsiberian (2007, Transsibiřský expres; + spol. sc. – V) s Woodym Harrelsonem a Emily Mortimerovou, horor z Detroitu, zasaženého masivním výpadkem elektřiny, Vanishing on 7th Street (2010, Zmizení na 7. ulici) s Haydenem Christensenem, neprodaný pilot Midnight Sun (TV-2012, Půlnoční slunce), natočený podle izraelského formátu Sloupy kouře, psychothriller o únosu mladé dívky psychopatem Tísňová linka (2013, The Call) s Halle Berryovou v roli telefonní operátorky, thriller podle Poeovy povídky Metoda doktora Téra a profesora Péra pod titulem E.A. Poe: Podivný experiment (2014, Stonehearst Asylum) s Kate Beckinsaleovou a Jimem Sturgessem.     -mim-