Druhý valčík (Dinamo:Steaua 1988)

barevný, dokumentární, sportovní, historický, přístupný, 2-D, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 97 min.

Původní název: Ai doilea joc. Země původu: Rumunsko. Výrobce: 42 KM Film. Rok výroby: 2013. Premiéra: 9.4.2015. Monopol: Cinema Glok. Mluveno: rumunsky (české titulky). – Otec, syn a fotbalové derby Dinamo:Steaua z roku 1988.

AUTOŘI: Režie: Corneliu Porumboiu. Hudba: Antonio Vivaldi/Max Richter: Čtvero ročních dob – Zima (výňatek). Zvuk: Dana Bunescuová, Sebastian Szemlye. Producentka: Marcela Ursuová. České titulky: Filmprint Digital.

HLASY: Adrian Porumboiu, Corneliu Porumboiu.

Sportovní dokument rumunského režiséra Cornelia Porumboia je ukázkou téměř absolutního kinematografického minimalismu: filmař se svým otcem, Adrianem Porumboiem, komentují mimo obraz „němý“ televizní záznam fotbalového utkání Dinama Bukurešť se Steauou Bukurešť, které tehdy otec pískal jako hlavní rozhodčí a které se odehrálo 3.12.1988 v téměř neregulérních podmínkách za hustého sněžení a skončilo bez branek. Starší Porumboiu, jenž dnes působí jako zemědělec a je vlastníkem fotbalového klubu FC Vaslui, mluví o vypjatosti derby, jež bylo de fakto vždy vlastně zápasem „estébáků s vojáky“ (Dinamo byl policejní a Steaua vojenský klub). Oba týmy se předem pokusily rozhodčího ovlivnit, což on nahlásil na fotbalovém svazu. Pak už měl pokoj. Při hře komentují muži (někdy i s dlouhými odmlkami) regulérnost zápasu, jednotlivé hráče, povahu střetnutí (jež bylo vzhledem k počasí velmi rychlé a také tvrdé) a rozhodčí obhajuje svůj názor na plynulost zápasu díky ponechávání výhod při faulech (jen jednou zapochybuje, když při „desítkovém“ faulu ponechal výhodu a hráč Steauy v jasné pozici trefil břevno; to se mu tehdy hodně vyčítalo). Záznam je téměř „nečitelný“, chvílemi jsou vidět jen barevné skvrny; Adrian konstatuje, že obraz je jak z doby kamenné, Corneliovi zase připomíná jeho filmy: je dlouhý a nic se v něm neděje. Režisér si chtěl filmem vyřešit dva problémy: vadilo mu, že otec byl za Ceauşesca prominentním rozhodčím a že měl o něj kvůli anonymním telefonátům strach. – Pravdou je, že film, jehož název je odvozen od Šostakovičovy skladby, jejíž motiv má Adrian jako vyzvánění na mobilu, může zaujmout asi jen skalní příznivce rumunského fotbalu. – 9. dubna 2015 se v Eliadově knihovně pražského Divadla Na zábradlí konalo za účasti režiséra promítání Druhého valčíku, při němž živě „dabovali“ text Lumír Tuček a jeho syn Mikoláš.     -tbk-

CORNELIU PORUMBOIU (nar. 30.11.1974/14.9.1975, Vaslui, rumunská Moldávie) vystudoval film na bukurešťské Národní filmové a televizní univerzitě I.L. Caragialeho (2003) a svými snímky se zařadil po bok dalších tvůrců nedávné rumunské nové vlny (Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Catalin Mitulescu ad.), kteří svým civilismem a důrazem na sociální a morální témata slaví velké úspěchy ve světě. Čtyři jeho snímky byly uvedeny na MFF v Cannes, z toho film 12:08 Na východ od Bukurešti zde získal Zlatou kameru, snímek Policejní, adj. Cenu poroty a Cenu FIPRESCI v sekci Určitý pohled a snímek Poklad Cenu pro talent v téže sekci. – Filmografie: (režie a scénář) kr. filmy Pe aripile vinului (2002, Pominulo s vínem) a Calatorie la oras (2003, Cesta do města), střm. f. Visul lui Liviu (2004, Liviův sen), hořká komedie, v níž dva outsideři vzpomínají v televizi na Ceausescův útěk z Bukurešti 22.12.1989, A fost sau n-a fost (2006, 12:08 Na východ od Bukurešti; + spol. prod. – TV), kriminální příběh, v němž se policista chystá zavřít kvůli drogám gymnazistu, Politist, adjectiv (2009, Policejní, adj.; + spol. prod. – TV), experimentální drama, spočívající v rozhovoru fiktivního režiséra a jeho herečky o filmu i o jídle, Cand se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism (2013, Když se snáší soumrak na Bukurešť aneb Metabolismus), dokumentární rozhovor režiséra s jeho otcem rozhodčím, který pískal téměř neregulérní fotbalové utkání, jehož němý, velmi nekvalitní televizní záznam tvoří obrazovou složku filmu, Druhý valčík (Dinamo:Steaua 1988) (2013, Ai doilea joc; režie, hlas), hořká komedie o hledání zakopaného tajemství, Comoara (2015, Poklad).     -tbk-