Dior a já

barevný/černobílý, dokumentární, 12 nevhodný pro děti, 1:1,78, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 90 min.

Původní názvy: Dior and I. Dior et moi. Země původu: Francie. Výrobce: CIM Productions. Rok výroby: 2014. Premiéra: 4.6.2015. Monopol: Artcam. Mluveno: anglicky, francouzsky (české titulky). – Exkluzivní pohled do světa pařížské módy.

AUTOŘI: Námět: Christian Dior – kniha Christian Dior & Moi (1956). Scénář: Frédéric Tcheng. Režie: Frédéric Tcheng. Kamera: Gilles Piquard, Frédéric Tcheng. Hudba: Ha-Yang Kimová. Různé skladby a písně. Střih: Julio C. Perez IV, Frédéric Tcheng. Zvuk: Virgile van Ginneken. Výkonní producenti: Guillaume de Roquemaurel, Juliette Lamboursová, Chiara Girardiová. Producent: Frédéric Tcheng. České titulky: neuvedeno.

ÚČINKUJÍCÍ: Raf Simons, Pieter Mulier, Florence Chehetová, Monique Baillyová, Marion Cotillardová, Anna Wintourová, Sidney Toledano, Jennifer Lawrenceová, Sharon Stoneová; (z archivu) Christian Dior; (hlas) Omar Berrada (spíkr).

Francouzský dokument Frédérica Tchenga, nazvaný Dior a já, je vyznáním krejčovskému umění, kreativitě i poctivému řemeslu, jež provází exkluzivní módní značku. Je holdem „ručnímu stehu“ a „individuálnímu střihu“, podstatným složkám při vzniku dokonalých modelů pro náročné zákazníky. – Kreativní ředitel Raf Simons, jenž po úspěšné kariéře v oblasti avantgardní pánské módy v Antverpách nahradil v roce 2012 návrháře Johna Galliana, musí za pouhé dva měsíce uspořádat debutovou přehlídku nové kolekce haute couture. Chce obhájit vlastní vizi a zároveň vtisknout moderní fazonu původním liniím, tedy oživit odkaz Christiana Diora (1902-1957), který v roce 1947, rok po otevření svého módního domu, přišel s tzv. New Look, znamenajícím revoluci v dámském odívání. – V dílnách vládne savoir-fair, loajální zaměstnanci zde pracují i desítky let. Raf a jeho neúnavný spolupracovník Pieter Mulier postupně pronikají do pořádků „paláce módy“ od managementu po švadleny. Raf se stále vrací k samotnému Diorovi (černobílé „návraty“ tvoří archivní záznamy, doplněné namluvenými úvahami), neváhá zaletět k jeho rezidenci, aby byl ještě blíže „mistrovu“ duchu. Velkou podporu mají oba muži v šéfce atelieru tailleur (šití obleků), nervní Monique Baillyové a klidné Florence Chehetové, duši atelieru flou (šití šatů). – Přestože se Simons jeví jako rozpačitý a plachý muž, dovolí filmařům přiblížit se k hektickému tvůrčímu procesu unikátně blízko. Zaskočí ho, že během práce na kolekci je ateliér zahlcen i zakázkami pro klienty. Prosadí si časově a řemeslně náročný potisk nití před tkaním, aby na látce byly obrazy jeho oblíbeného malíře Sterlinga Rubyho. Kolektivní úsilí je završeno přehlídkou v pronajatém opuštěném pařížském paláci, kde jsou jednotlivé sály „vytapetovány“ živými květinami. Kolekce ohromí celebrity módního byznysu; dojatý Simons získá i zásluhou svého týmu důležitý „bod“. – Snímek je uveden do distribuce formou day and date: kromě kin i na internetu v rámci předplatného na voyo.nova.cz a k jednorázovému zakoupení na Alza/Media v HD kvalitě.     -kk-

FRÉDÉRIC TCHENG (nar. 1980?) vyrůstal v Lyonu a původně studoval techniku. V roce 2002 odjel do New Yorku a vystudoval film na Kolumbijské univerzitě (2007). Ve své činnosti se zatím zaměřil na svět módy. Podílel se na produkci, střihu a kameře snímku Valentino: The Last Emperor (2008, Valentino: Poslední císař; r. Matt Tyrnauer) o slavném módním návrháři a s Lisou Immordino Vreelandovou a s Bentem-Jorgenem Perlmuttem spolurežíroval dokument o vlivné editorce časopisu Harpers Bazaar, nazvaný Diana Vreeland: The Eye Has to Travel (2011, Diena Vreelandová: Oko se musí hýbat; + spol. sc., spol střih). Jako střihač se podílel na reklamních spotech a samostatně debutoval dokumentem Dior a já (2014; režie, sc., spol. kam., prod.) o přípravě přehlídky novým kreativním ředitelem slavné módní značky Rafem Simonsem. Pracuje též jako kameraman.     -tbk-