Daleko od hlučícího davu

barevný, historický, psychologický, milostný příběh, adaptace, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 119 min.

Původní název: Far From the Madding Crowd. Země původu: Velká Británie, USA. Výrobce: DNA Films. Pro Fox Searchlight Pictures. Ve spolupráci s BBC Films / TSG Entertainment. Rok výroby: 2015. Premiéra: 9.7.2015. Monopol: CinemArt (do 9.1.2017). Mluveno: anglicky (české titulky).

AUTOŘI: Námět: Thomas Hardy – román Far from the Madding Crowd (1874, Daleko od hlučícího davu, česky naposledy nakl. Argo, Praha 2015). Scénář: David Nicholls. Režie: Thomas Vinterberg. Kamera: Charlotte Bruus Christensenová. Hudba: Craig Armstrong. Různé skladby a písně. Výprava: Kave Quinnová. Kostýmy: Janet Pattersonová. Střih: Claire Simpsonová. Zvuk: (design) Glenn Freemantle; Mitch Low. Masky: Sian Griggová. Vizuální efekty: (koordinátorka) Finola OBrienová. Zvláštní efekty: (supervize) Mark Holt. Koordinátor kaskadérů: Julian Spencer. Výkonná producentka: Christine Langanová. Producenti: Andrew Macdonald, Allon Reich. Koproducentka: Anita Overlandová. České titulky: Kateřina Hámová (Filmprint Digital).

HERCI: Carey Mulliganová (Bathsheba Everdeneová), Matthias Schoenaerts (Gabriel Oak), Michael Sheen (William Boldwood), Tom Sturridge (Frank Troy), Juno Templeová (Fanny Robinová), Jessica Bardenová (Liddy), Harry Peacock (Jan Coggan), Jody Halse (farmář Stone), Sparky (Starý George).

Novou adaptaci klasického díla anglické literatury z pera Thomase Hardyho (1840-1928) Daleko od hlučícího davu natočil dánský režisér Thomas Vinterberg na autentických místech, a dospěl tak velkým obloukem od manifestu Dogma (jehož byl spolutvůrcem) k tradičnímu historickému žánru. Podobně jako jeho předchůdce John Schlesinger ve svém uznávaném přepisu Daleko od hlučícího davu (1967, Far From the Madding Crowd) i on těží zejména z vizuálního ztvárnění (s důrazem na výpravu a kostýmy) a zároveň v duchu předlohy akcentuje charaktery postav. Středem vyprávění je emancipovaná a chudá Bathsheba Everdeneová a její vztahy ke třem mužům. – Dorset, Anglie 1870. Farmář Gabriel Oak je odmítnut, když požádá o ruku půvabnou sousedku Bathshebu Everdeneovou. Záhy přijde o majetek, když se jeho stádo ovcí zřítí z útesu. Novou práci najde shodou okolností na panství, jež Bathsheba nečekaně zdědila. Mladá žena dá neuváženě naději bohatému sousedovi Williamu Boldwoodovi, ale nakonec se ještě neuváženěji zamiluje a provdá za seržanta Franka Troye. Zatímco při svatbě novomanžel mohutně popíjí, Bathsheba pomáhá Gabrielovi zachránit úrodu před bouří. Manželství není šťastné. Troy stále vzpomíná na milenku Fanny Robinovou, kterou si nevzal, protože nevěsta tehdy omylem zamířila do jiného kostela. Dívka i její dítě zemřou v chudobě při porodu. Nešťastný Troy se vrhne do moře. – Po čase Bathsheba přijme novou nabídku od Boldwooda, který slíbí, že zachrání její panství, zadlužené kvůli rozhazovačnému manželovi. Na vánoční oslavě se však nečekaně objeví Frank, kterého zachránili rybáři. Chce po ženě peníze. Když se na ni vrhne, Boldwood ho zastřelí a je později odsouzen na doživotí za zločin z vášně. – Při žních řekne Gabriel, který se stará i o Boldwoodův majetek, milované Bathshebě, že odjíždí do Ameriky. Žena ho však přesvědčí, aby zůstal… – Kromě obou adaptací vznikly ještě němý přepis (1915; r. Laurence Trimble) a televizní snímek (1998; r. Nicholas Renton). -tbk-

THOMAS VINTERBERG (nar. 19.5.1969, Kodaň) ukončil Dánskou národní filmovou školu v Kodani (1993) absolventským půlhodinovým snímkem Poslední kolo, nominovaným na studentského Oscara. S úspěchem se setkal na řadě festivalů krátkých filmů (mj. Brest, Clermond-Ferrand) i jeho další krátký film Chlapec, který chodil pozpátku (národní výroční cena Robert za režii). Trvalé místo v dějinách světové kinematografie mu však zajistil jeho druhý celovečerní snímek Rodinná oslava (mj. Zvláštní cena poroty ex aequo na MFF v Cannes 1998, Evropský objev roku – Fassbinderova cena, Ceny LAFCA a NYFCC pro nejlepší zahraniční film, sedm cen Robert a tři výroční ceny Bodil), jenž byl prvním titulem natočeným podle pravidel a produkčních podmínek minimalistického filmařského manifestu Dogma 95, reagujícího na líbivost a povrchnost současné kinematografie. Vinterberg byl s Larsem von Trierem a dalšími mladými dánskými režiséry spoluiniciátorem tohoto generačního programu, v jehož přísných intencích vzniklo ve světě několik desítek filmů, přičemž samotní strůjci hnutí Dogma své postoje a zásady přehodnotili, jak dosvědčují právě Vinterbergova následující díla, realizovaná v zahraničních koprodukcích. Jeho filmy se dočkaly mnoha ocenění, z nichž připomínáme alespoň Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes, Evropskou filmovou cenu za scénář, výroční dánskou cenu Bodil za nejlepší film a nominaci na Oscara, na Zlatý glóbus a na Cenu BAFTA za nejlepší cizojazyčný film za drama Hon. Ačkoliv známý dánský filmař střídá a mísí různé žánrové polohy, většina jeho tvorby vypovídá o morální a etické krizi současného světa, již sonduje prostřednictvím intimních rodinných a citových problémů protagonistů. Vinterberg je spolumajitelem produkční společnosti Nimbus Films. K jeho častým spolupracovníkům patřili či patří scenáristé Mogens Rukov a Tobias Linholm, kameramani Anthony Dod Mantle a Charlotte Bruus Christensenová, islandská střihačka Valdís Óskarsdóttir a herec Thomas Bo Larsen. Byl oficiálním hostem MFF v Karlových Varech 2004 a na Febiofestu 2009 byla za režisérovy účasti uvedena přehlídka čtyř jeho filmů. – Filmografie: (režie, není-li uvedeno jinak) střm. f. o mladém uvaděči v kině a o drogovém opojení Sneblind (1990, Sněžná slepota; + sc., prod.), kr. školní filmy Sidste omgang (1993, Poslední kolo) a Slaget på tasken (TV-1994, Hrubý odhad; + spol. sc.), kr. f. v truffautovském duchu Drengen der gik baglaens (1994, Chlapec, který chodil pozpátku; + spol. sc.), road movie o dvou mladých kriminálnících, prchajících před zákonem přes hranice, De største helte (1996, Největší hrdinové; + spol. sc.), společenskokritické drama, v němž při hostině k narozeninovému výročí úspěšného hoteliéra, vyjdou na povrch traumata jeho potomků, Rodinná oslava (1998, Festen; + nám., spol. sc., herec), povídka z kolektivního experimentu s námětem bankovní loupeže, plánované ze Silvestra na Nový rok, D-dag (TV-2000, Den D), mezinárodní koprodukce s hollywoodským hvězdami, žánrově kombinující drama s prvky thrilleru, romance a sci-fi v příběhu manželů, jejichž životní dráhy a osudy se rozcházejí a opět prolínají, It’s All About Love, (2002, Za všechno může láska; + spol. sc. – V), psychologické drama z prostředí dospívajících outsiderů, kteří propadli kouzlu střelných zbraní, Můj miláček ráže 6,65 (2004, Dear Wendy), smutná komedie, reflektující s ironickým nadhledem spletité rodinné a milostné vztahy během oslav v malebném venkovském městečku, Když se muž vrací domů (2008, En mand kommer hjem; + spol. sc.), depresivní psychologické drama dvou bratrů, pronásledovaných pocitem viny za smrt sourozence, Submarino (2010, Submarino; + spol. sc.), další psychologické drama o venkovském učiteli, neprávem obviněném z pedofilie a ostrakizovaném místním společenstvím, Hon (2012, Jagten; + spol. sc.), nová adaptace klasického románu Thomase Hardyho o životě na anglickém venkově v druhé polovině 19. století Daleko od hlučícího davu (2015, Far from the Madding Crowd), drama o dánské společnosti Kollektivet (2015, Společenství; + spol. sc.). –fik–