Birdman

barevný, černá komedie, 15 přístupnost, 1:1,85, 2-D, Dolby Digital/Datasat, dlouhý – 120 min.

Původní název: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance). Země původu: USA, Kanada. Výrobce: New Regency / M Productions / Le Grisbi. Pro Fox Searchlight Pictures / Regency Enterprises. Rok výroby: 2014. Premiéra: 22.1.2015. Monopol: CinemArt. Mluveno: anglicky (české titulky). – …aneb nečekané kouzlo lhostejnosti.

AUTOŘI: Scénář: Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr., Armando Bo. Režie: Alejandro G. Iñárritu. Kamera: Emmanuel Lubezki. Hudba: Antonio Sánchez (bicí). Hudební supervize: Lynn Fainchteinová. Různé skladby a písně. Výprava: Kevin Thompson. Kostýmy: Albert Wolsky. Střih: Douglas Crise, Stephen Mirrione. Zvuk: (design) Martín Hernández, Aaron Glascock, Peter A. Brown; Thomas Varga. Masky: Judy Chinová. Účesy: Jerry Popolis. Kostým Birdmana: Mike Elizalde’s Spectral Motion. Vizuální efekty: (produkce) Ivy Agreganová; Rodeo FX. Zvláštní efekty: (koordinátoři) Johann Kunz, Conrad Brink. Koordinátor kaskadérů: Stephen Pope. Výkonní producenti: Christopher Woodrow, Molly Connersová, Sarah E. Johnsonová. Producenti: Alejandro G. Iñárritu, John Lesher, Arnon Milchan, James W. Skotchdopole. České titulky: Kateřina Hámová.

HERCI: Michael Keaton (Riggan Thomson), Zach Galifianakis (Jake), Edward Norton (Mike Shiner), Andrea Riseboroughová (Laura), Amy Ryanová (Sylvia), Emma Stoneová (Sam), Naomi Wattsová (Lesley), Lindsay Duncanová (Tabitha), Merritt Weverová (Annie), Jeremy Shamos (Ralph), Bill Camp (bláznivý muž), Damian Young (Gabriel).

CENY (neúplné): Oscar: nejlepší film (Alejandro G. Iñárritu, John Lesher, James W. Skotchdopole), nejlepší režie (Alejandro G. Iñárritu), nejlepší scénář (Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr., Armando Bo), nejlepší kamera (Emmanuel Lubezki); (nominace) nejlepší herec (Michael Keaton), nejlepší herec ve vedlejší roli (Edward Norton), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Emma Stoneová), nejlepší zvuk (Jon Taylor, Frank A. Montaño, Thomas Varga), nejlepší střih zvukových efektů (Aaron Glascock, Martín Hernández). Zlatý glóbus: nejlepší herec v komedii/muzikálu (Michael Keaton), nejlepší scénář (Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr., Armando Bo); (nominace) nejlepší komedie/muzikál, nejlepší režie ((Alejandro G. Iñárritu), nejlepší herec ve vedlejší roli (Edward Norton), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Emma Stoneová), nejlepší původní hudba (Antonio Sánchez). Ceny BAFTA: nejlepší kamera (Emmanuel Lubezki); (nominace) nejlepší film, nejlepší režie ((Alejandro González Iñárritu), nejlepší herec (Michael Keaton), nejlepší herec ve vedlejší roli (Edward Norton), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Emma Stoneová), nejlepší scénář (Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr., Armando Bo), nejlepší původní hudba (Antonio Sánchez), nejlepší střih (Douglas Crise, Stephen Mirrione), nejlepší zvuk (Thomas Varga, Martín Hernández, Aaron Glascock, Jon Taylor, Frank A. Montaño). Ceny ISA: nejlepší film (Alejandro G. Iñárritu, John Lesher, Arnon Milchan, James W. Skotchdopole), nejlepší herec (Michael Keaton), nejlepší kamera (Emmanuel Lubezki); (nominace) nejlepší režie (Alejandro G. Iñárritu), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Emma Stoneová). Cena LAFCA: nejlepší kamera (Emmanuel Lubezki). Ceny NBR: nejlepší herec ex aequo (Michael Keaton), nejlepší herec ve vedlejší roli (Edward Norton).

Scenárista a režisér Alejandro González Iñárritu ve snímku Birdman s podtitulem …aneb nečekané kouzlo lhostejnosti obměnil nejen tvůrčí štáb, ale zčásti i svou poetiku, a také zkrátil své jméno na Alejandro G. Iñárritu. V ironické černé tragikomedii se zabývá jak spletitými mezilidskými, milostnými, rodinnými a generačním vztahy, tak i odvěkou rivalitou mezi filmovými a divadelními herci. – Stárnoucí hollywoodský herec Riggan Thomson, který se stal před lety hvězdou díky postavě supermana ve třech dílech komiksových příběhů o Birdmanovi (létajícím muži v ptačím kostýmu), se rozhodl prosadit i jako divadelní herec a režisér. Najal si divadlo na newyorské Broadwayi a chystá se uvést vlastní dramatizaci povídky Raymonda Carvera O čem mluvíme, když mluvíme o lásce. Nikdo netuší, že umí levitovat a používat telekineze, ani že trpí nejistotou, již v něm znásobuje jeho alter ego Birdman. – Právě pomocí telekineze se egocentrický umělec zbaví neschopného herce Ralpha, jehož na doporučení herečky Lesley nahradí uznávaný divadelní herec Mike Shiner, jenž ovšem přivandrovalci z Hollywoodu nemíní nic darovat a věčně ho provokuje. Riggan navíc musí řešit problémy s další herečkou a svou milenkou Laurou, s chápavým právníkem a producentem Jakem a zejména s dcerou Sam, kterou si po léčbě z drogové závislosti vzal k sobě jako asistentku. Bývalá manželka Sylvia si o něj i o dceru dělá starosti. Nechtěnou propagaci si herec udělá, když musí ve spodkách oběhnout blok do divadla; videozáznam má velkou sledovanost na internetu. – Při premiéře se uštvaný muž, jemuž se Birdman začíná už i zjevovat, pokusí na scéně o sebevraždu a skončí v nemocnici. Po vizi, v níž létá nad newyorskými ulicemi, skočí z okna nemocničního pokoje. Sam při vstupu dovnitř vidí otevřené okno. Nedívá se však k zemi, nýbrž s úsměvem směrem vzhůru… – Iñárritu původně zamýšlel natočit ambiciózní a nadšeně přijímané dílo v jediném záběru, nakonec v jednom záběru natáčel pečlivě nazkoušené jednotlivé sekvence a jejich plynulou kontinuitou nahradil klasickou střihovou skladbu. Jeho výjimečný opus znamená comeback pro Michaela Keatona, podávajícího životní roli, k níž měl jako někdejší představitel Batmana blízko. Významotvornou funkci v oceňovaném snímku mají i sóla na bicí mexického bubeníka Antonia Sáncheze.     -tbk-

ALEJANDRO GONZÁLEZ IÑÁRRITU [ALEJANDRO G. IÑÁRRITU] (nar. 15.8.1963, Ciudad de México) je nejmladším ze sedmi dětí zkrachovalého bankéře, který se znovu vypracoval jako obchodník. Po maturitě pracoval na nákladní lodi a rok strávil toulkami po Evropě. Studoval sdělovací prostředky na Iberoamerické univerzitě v rodném městě. Získal místo diskžokeje v rozhlasové stanici WFM a v roce 1988 se stal jejím ředitelem. Od poloviny 80. let skládal filmovou hudbu a studoval u divadelního a filmového režiséra polského původu Ludwika Margulese. Další zkušenosti načerpal v losangeleském studiu Judith Westonové. Uplatnil se jako scenárista a později i režisér reklamních spotů v rámci vlastní společnosti Zeta Films. Se spisovatelem a scenáristou Guillermem Arriagou vytvořili povídkové psychologické drama o lidských osudech, spojených autonehodou, Amores perros – Láska je kurva. Mnoha cenami ověnčený snímek (mj. Velká cena Týdne kritiky a Cena mladých tvůrců na MFF v Cannes; Cena NBR, Cena BAFTA, nominace na Oscara, na Zlatý glóbus a na Cenu ISA za zahraniční film; jedenáct výročních mexických cen Ariel) byl prvním v tzv. trilogii smrti. Další dva filmy 21 gramů (oceněný především za herecké výkony Seana Penna, Naomi Wattsové a Benicia Del Tora) a Babel (mj. Cena za režii a Cena ekumenické poroty na MFF v Cannes; nominace na Oscara a na Cenu BAFTA za nejlepší film a režii; Zlatý glóbus za nejlepší film-drama) vznikly stejnou metodou propojování zdánlivě nesouvisejících příběhů, ale byly natočeny ve Spojených státech. Jejich společným tématem je vedle smrti také láska, bolest a vykoupení. Po rozchodu s Arriagou kvůli sporům o filmové autorství natočil Iñárritu v Barceloně přímočaré drama Biutiful s Javierem Bardemem v úloze kriminálníka, vyrovnávajícího se s neléčitelnou chorobou. Největšího úspěchu (pod zkráceným jménem Alejandro G. Iñárritu) dosáhl bravurně režírovaným snímkem z uměleckého zákulisí, okořeněným dávkami magického realismu, Birdman (mj. Oscar za nejlepší film, scénář a režii, Zlatý glóbus a Cena NYFCC za scénář, Cena ISA za nejlepší film), v němž Michael Keaton ztělesnil vysloužilého hollywoodského akčního hrdinu, snažícího se uspět na Broadwayi. Jeho posledním dílem je drama zraněného lovce v divočině Navrátilec s Leonardem DiCapriem. Ve své tvorbě, pro niž je typický lyrický naturalismus, se dlouho opíral o stálé spolupracovníky, kameramany Rodriga Prieta a Emmanuela Lubezkiho, skladatele Gustava Santaolallu a střihače Stephena Mirrionea. Produkuje snímky dalších hispánských režisérů a nadále příležitostně natáčí reklamní spoty. – Filmografie: (hudba) Un macho en la cárcel de mujeres (1986, Chlap v ženském vězení; r. Víctor Manuel Castro), Un macho en el salón de belleza (1987, Chlap v salonu krásy; r. Víctor Manuel Castro), Fiera solitaria (1987, Osamělá šelma; r. Hernando Name), Garra de tigre (1989, Tygří dráp; r. Hernando Name); (režie, není-li uvedeno jinak) kr. f. Detrás del dinero (TV-1995, Za penězi; + sc.), střm. f. El timbre (1996, Zvon; + spol. sc.), Amores perros – Láska je kurva (2000, Amores Perros; + spol. střih, prod.), kr. f. z reklamní série pro automobilku BMW The Hire: Powder Keg (2001, K pronajmutí: Sud s prachem; + spol. sc., spol. střih), segment Mexiko (+ sc., spol. střih, spol. zvuk, spol. prod.) z filmu 11ʹ09ʺ01 (2002, 11ʹ09ʺ01), 21 gramů (2003, 21 Grams; + spol. nám., spol. prod.), Babel (2006, Babel; + spol. nám., spol. prod.), segment Anna (+ sc.) z kolektivního filmu Chacun son cinéma (2007, Každému jeho film), Biutiful (2009, Biutiful; + nám., spol. sc., spol. prod.), Birdman (2014, Birdman or [The Unexpected Virtue of Ignorance]); + spol. sc., spol. prod.), The Revenant (2015, Navrátilec; + spol. sc., spol. prod.); (podíl na produkci či výkonné produkci) Nine Lives (2004, Devět životů; r. Rodrigo Garcia), dok. Toro negro (2005, Černý býk; r. Carlos Armella, Pedro González-Rubio), Rudo y Cursi (2008, Drsňák a frajer; r. Carlos Cuarón – V), Mother and Child (2009, Matka a dítě; r. Rodrigo Garcia), El último Elvis (2012, Poslední Elvis; r. Armando Bo), En La Estancia (2014, Ve městě duchů; r. Carlos Armella).     -mim-