Bezvadný den

barevný, psychologický, adaptace, 15 přístupnost, 1:2,35, DVD-K, Dolby Digital, dlouhý – 105 min.

Původní název: Un giorno perfetto. Země původu: Itálie. Výrobce: Fandango. Ve spolupráci s Rai Cinema / Sky. Rok výroby: 2008. Premiéra: 7.8.2014. Monopol: Film Europe. Mluveno: italsky (české titulky). – Hledání sama sebe v rozpadajících se manželských vztazích.

AUTOŘI: Námět: Melania Gaia Mazzuccoová – stejnojmenný román (2005). Scénář: Ferzan Özpetek, Sandro Petraglia. Režie: Ferzan Özpetek. Kamera: Fabio Zamarion. Hudba: Andrea Guerra. Různé skladby a písně. Výprava: Giancarlo Basili. Kostýmy: Alessandro Lai. Střih: Patrizio Marone. Zvuk: Marco Grillo. Výkonná producentka: Laura Paolucciová. Producent: Domenico Procacci. České titulky: Kateřina Vinšová (Filmprint Digital).

HERCI: Valerio Mastandrea (Antonio), Isabella Ferrariová (Emma), Stefania Sandrelliová (Adriana), Monica Guerritoreová (Mara), Nicole Grimaudoová (Maja), Valerio Binasco (Elio Fioravanti), Angela Finocchiaroová (Silvana), Federico Costantini (Aris), Nicole Murgiaová (Valentina), Gabriele Paolino (Kevin), Giulia Salernoová (Camilla), Milena Vukoticová (profesorka), Serra Yilmazová (cukrářka).

Psychologické drama Ferzana Özpeteka Bezvadný den vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, jejž napsala Melania Gaia Mazzuccoová. Známý filmař se v něm v duchu své dosavadní tvorby věnuje složitým rodinným vazbám, tentokrát ovšem v příběhu několika lidí s tragickým vyústěním. Název je tedy krutě ironický. – Policejní hlídka se dobývá do bytu policisty Antonia, odkud sousedka slyšela výstřely. – O 24 hodin dříve. Antonio dělá ochranku poslance Elia Fioravantiho. Nemůže zapomenout na manželku Emmu a dvě děti (malého Kevina a starší Valentinu), které od něj kvůli domácímu násilí odešly a bydlí u Emminy matky Adriany. – Emma přijde o práci. Antonio ji přiměje, aby k němu nasedla do auta a pokusí se ji znásilnit. Pak ji však nechá odejít. Vyzvedne Valentinu na volejbalu a Kevina na oslavě narozenin poslancovy dcerky Camilly, kterou pořádá Eliova mladá manželka Maja. Ta se svěří dospělému Eliovu synovi z prvního manželství Arisovi, že jim to doma neklape a že je těhotná. – Emma udá Antonia na policii. Náhodou se setká s Valentininou učitelkou Marou, s níž se právě rozešel milenec. Jdou spolu na kávu. – Emma se od matky dozví, že děti jsou s Antoniem. Později jí to potvrdí Valentina, ale nechce, aby matka přišla do jejich bývalého bytu. O chvíli později Antonio zastřelí Kevina a ji. – Maja se vydá za Arisem, který ji miluje. Nakonec si to rozmyslí a odejde od něj. – Elio se po celodenní marné snaze spojí s předsedou strany. Potřebuje být znovu zvolen kvůli imunitě, jinak mu hrozí vězení. Ale šéf ho nepodrží. – Policisté vniknou do bytu a objeví tři těla. Valentinu, která ještě dýchá, odváží sanitka. – Nic netušící Emma se rozloučí s Marou, s níž se sblížila, a koupí si zmrzlinu. Náhle jakoby měla předtuchu; zazvoní jí mobil…     -tbk-

FERZAN ÖZPETEK (OZPETEK) (nar. 3.2.1959, Istanbul) žije od roku 1976 v Itálii, kde studoval dějiny filmu na římské univerzitě La Sapienza. Své vzdělání si rozšiřoval v kurzech dějin umění a kostymérství na Navonské akademii a na Akademii dramatických umění Silvia D’Amica studoval divadelní režii. Pracoval s Julianem Beckem a jeho experimentálním divadelním souborem Living Theatre a uplatnil se i jako asistent režie mj. u filmů Rickyho Tognazziho, Massima Troisiho, Francesca Nutiho, Lamberta Bavy, Sergia Cittiho, Marca Risiho a Maurizia Ponziho. Na konci 90. let se úspěšně uvedl na festivalech (Cannes, Berlín) jako režisér a scenárista filmů, v nichž konfrontuje životní styl a tradice italské a turecké společnosti. Častým významovým motivem jeho děl je homosexualita a zvláštní pozornost věnuje jídlu a stolování. Byl hostem 38. MFF v Karlových Varech 2003, kde jeho snímek Okno naproti získal vedle cen za nejlepší režii a ženský herecký výkon ex aequo i hlavní trofej Křišťálový glóbus. V Itálii toto dílo odměnili mj. čtyřmi Donatellovými Davidy (nejlepší film, herec, herečka a hudba). Příležitostně režíruje i reklamy. – Filmografie (režie a podíl na scénáři, není-li uvedeno jinak): Son contento (2003, Jsem spokojený; r. Maurizio Ponzi; herec), milostné drama o peripetiích římského architekta, který zdědil po tetě staré parní lázně v Istanbulu, Hamam/Il bagno turco (1997, Turecké lázně; + nám.), drama o rivalitě obyvatelek sultánova harému na pozadí končící éry osmanského impéria Harem suare (1999, Poslední harém – TV), psychologický příběh mladé, bohaté a citově zraněné vdovy, odhalující tajemství manželovy nevěry, Falešné vztahy (2001, Le fate ignoranti), psychologické drama vdané ženy, jejíž stereotypní život ovlivní setkání se záhadným starým mužem, Okno naproti (2003, La finestra di fronte), drama o duchovní proměně úspěšné podnikatelky Cuore sacro (2005, Svaté srdce – TV), portrét skupiny přátel, do jejichž životů zasáhne tragická událost, Saturno contro (2007, Saturno contro), adaptace románového bestselleru Melanie Gaiy Mazzuccoové o spletitých rodinných a manželských vztazích několika lidí Bezvadný den (2008, Un giorno perfetto), kr. dok. věnovaný zpěvačce Alessandře Coraové (1986-2009), která zahynula při zemětřesení ve městě L’Aquila v roce 2009, Nonostante tutto è Pasqua (Navzdory všemu jsou Velikonoce) ze společného projektu o této tragédii L’Aquila 2009 – Cinque registi tra le macerie (2009, L’Aquila – Pět režisérů v troskách), hořká komedie z prostředí konzervativní jihoitalské podnikatelské rodiny, vyrovnávající se s přiznanou homosexualitou, Neřízené střely (2010, Mine vaganti), fantastická komedie o homosexuálním cukráři s hereckými ambicemi, který se ubytuje v římském domě, obývaném duchy z bývalé herecké společnosti, Magnifica presenza (2012, Báječná přítomnost), hořká komedie o nesourodém páru Allacciate le cinture (2014, Připoutejte se; + nám.).     -fik-