Program

06/2018 (Change)
  • 22nd week
  • Fr 01/06

    Den dětí v Ponrepu

    pásmo krátkých filmů / výtvarná dílna / HD / 3+

    Konec kouzelníka Uhahuly / r. Hermína Týrlová / ČSR 1981
    Naše Karkulka / r. Jiří Brdečka / ČSR 1960
    Jak jeli k vodě / r. Břetislav Pojar – Miroslav Štěpánek / ČSR 1965

    Přijďte cestou ze školy oslavit do Ponrepa Den dětí! Těšit se můžete na pásmo krátkých českých animovaných filmů, výtvarnou dílnu a malý dárek. A aby to byl Den dětí, jak se patří, vstup je tentokrát zdarma.


    Morálka paní Dulské

    Directed by → Jiří Krejčík
    ČSR 1958 / 94 min. / 35mm
    Cast → Zdeňka Baldová, Vladimír Ráž, Vlasta Fabianová, Jana Brejchová , Jiřina Šejbalová, Marie Tomášová, Miloš Nedbal, František Filipovský

    Jiří Krejčík 100

    V roce 1958 se Jiří Krejčík vrátil po více než deseti letech k vyobrazení měšťanského světa 19. století, kterého tak zdařile dosáhl v Týdnu v tichém domě. Tentokrát je však jeho pohled mnohem nesmlouvavější a společenská kritika sžíravější. V adaptaci dramatu Gabriely Zapolské Krejčík útočí na zvyklosti, pohodlí a hamižnost jedné středostavovské rodiny, aniž by sklouzl do příliš zjednodušujícího podání. Jeho postavy jsou – i zásluhou skvělých herců – natolik komplexní, že je nelze a priori odsoudit. V hlavní roli madam Dulské příběhu vládne nezaměnitelná Zdeňka Baldová, avšak přinejmenším stejnou pozornost si zaslouží Marie Tomášová, jejíž výkon v roli utlačované, přesto vnitřně silné služebné snese srovnání s Mari Töröcsikovou, která ve stejném roce vytvořila obdobnou postavu ve Služce Zoltána Fábriho. Na filmu se podílely přední osobnosti tehdejší české umělecké scény: kostýmy zvýrazňující jednotlivé charaktery postav navrhnul Kamil Lhoták a původní hru ve scénáři upravil dramaturg a spisovatel Jiří Fried.


    Hot Shots! Part Deux

    Directed by → Jim Abrahams
    Czech title → Žhavé výstřely 2
    USA 1993 / CZT / 86 min. / 35mm / vstupné 100 CZK
    Cast → Charlie Sheen, Lloyd Bridges, Valeria Golinoová

    Příprava na horké léto s hlavou ovázanou šátkem. Plnému zdraví těšící se Charlie Sheen a vzpomínka na mediálně nejpopulárnějšího diktátora devadesátých let minulého století. Oba díly Žhavých výstřelů v hravé režii Jima Abrahamse, s Melem Brooksem pravděpodobně komerčně nejúspěšnějšího autora postmoderních filmových parodií.

  • Su 03/06

    Až přijde kocour

    Directed by → Vojtěch Jasný
    ČSR 1963 / 98 min. / 35mm / 9+
    Cast → Jan Werich, Emília Vášáryová, Vlastimil Brodský, Jiří Sovák

    Pohádková komedie plná barevných podobenství. Na první pohled se lidská povaha nepozná. Ale podívá-li se na člověka kouzelný kocour s brýlemi, dotyční se zabarví a hned je jasné, o koho jde. Jako předfilm uvedeme snímek Alžběty Burešové Modulátorie.

  • 23rd week
  • Mo 04/06

    Morgiana

    Directed by → Juraj Herz
    ČSR 1972 / 95 min. / 35mm
    Cast → Iva Janžurová, Josef Abrhám, Nina Divíšková, Petr Čepek

    Petrolejové lampy se odehrávaly na přelomu století, jejich atmosféra a dekorace byly tedy přirozeně ovlivněné secesí, Morgiana, která nemá žádné časové, ani místní určení, je však secesí naprosto prostoupena. Nejen kostýmy, ale také přímořská krajina, hudba, gesta postav a nakonec i sám příběh o vyhroceném střetu dobra a zla se odehrává v secesním romantickém hávu. V poetickém hororu o zlé a ošklivé Viktorii a krásné a laskavé Kláře si hlavní, tentokrát dvojroli zahrála Iva Janžurová.


    Nebýt dnešní

    Directed by → Petr Marek
    ČR 2005 / 110 min. / HD
    Cast → Gerard Hudeček, Jiří Najveet, Marta Pilařová

    Film z roku 2005 je založen na spolupráci s členy divadelního souboru Láhor soundsystem, s nímž Marek natočil i svůj následující film Nic proti ničemu. V Nebýt dnešní se vyhýbá žánrovým stereotypům, které zároveň pojmenovává a ironizuje. Po projekci bude mluvit o Láhor soundsystemu a o pedagogickém působení na FAMU.

  • Tu 05/06

    Obchod na korze

    Directed by → Ján Kadár – Elmar Klos
    ČSR 1965 / ENT / 117 min. / DCP / English Friendly
    Cast → Jozef Kroner, Ida Kamiňská, František Zvarík, Martin Hollý

    Oscar za nejlepší zahraniční film roku

    „Pro Kadára s Klosem je typické, že přes všechnu etickou vyhraněnost nejsou moralizátory. V příběhu truhláře Tóna Brtka (ve vynikající herecké interpretaci Jozefa Kronera) a jeho snaze o arizaci obchodu židovky Lautmannové je obsažena tragédie malého člověka, který jednou zatouží po zdánlivě malém kompromisu se zlem, chce se přidat k mocným a bezohledným a skončí sebevraždou jako oběť svého činu. V tomto obraze trestajícího svědomí nejde jen o jeden lidský osud. Je to kritický obraz totalitních dějin našeho národa, varování před zvráceností naší národní povahy, naším provinčním siláctvím a velikášstvím, zastíráním naší malosti a podřízenosti, nadouvající se řazením mezi velké a mocné do ,světového dění‘.“
    Václav Macek, Jelena Paštéková (1997)

  • We 06/06

    Ktokolwiek wie

    Directed by → Kazimierz Kutz
    Czech title → Kdo by cokoliv věděl
    Polsko 1966 / CZT / 99 min. / 35mm
    Cast → Edward Lubaszenko, Zofia Merleová, Krystyna Chmielewska

    Mladá dívka nečekaně zmizí a nikdo neví, co se s ní stalo. Hledání filmové Marie se mění v řetězec epizod, které se odehrávají v různých prostředích, v dělnické továrně, ve městě, na jeho okraji i na venkově. Kutz, částečně inspirován italským neorealismem, zobrazuje polské reálie 60. let jakoby dokumentárním způsobem. Součet dějů, postav a informací dává obraz společnosti, jejímž měřítkem je odcizení.


    České kořeny v Lucembursku a Belgii

    / HD / vstupné 90 CZK

    Festival České kořeny – 10 let

    pod záštitou Dagmar Havlové

    Motto: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus České kořeny ukazuje příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali ji využít.

    České kořeny v Lucembursku a Belgii – premiéra dokumentárního filmu (93 min.)
    V pořadí již pátý dokument cyklu představuje tentokrát několik pozoruhodných osobností Čechů, kteří emigrovali do Lucemburska nebo Belgie. Bez prostředků a jakéhokoli povědomí o fungování západního světa, ale zato s mnoha ideály sem přišli dávno předtím, než život zde začaly proměňovat instituce EU a Lucembursko či Belgie dosáhly dnešní prosperity. Jak se jim žilo v zemích zcela netypických pro českou vlnu emigrace po roce 1968? Co zde dokázali vytvořit, jaký vztah mají dnes k České republice? A jejich děti?

    Premiéra se koná za osobní účasti několika z filmovaných osobností. Záštitu nad událostí převzali J. E. Gérard Philipps, velvyslanec Velkovévodství lucemburského a J. E. Grégoire Vardakis.

    Režie, kamera, střih: Tomáš Kubák, rozhovory, produkce: Martina Fialková, zvuk, technická podpora Zdeněk Polášek
    Pořádá: spolek České kořeny, který touto premiérou a následnou retrospektivou starších filmů oslaví 10 let projektu.
    Více na www.ceskekoreny.cz

  • Th 07/06

    České kořeny ve Švédsku

    Festival České kořeny – 10 let

    pod záštitou Dagmar Havlové

    Motto: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus České kořeny ukazuje příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali ji využít.
    Příběhy o cestách za svobodou

    Projekce za osobní účasti některé z filmovaných osobností.

    10.00 – 11.30 včetně besedy
    České kořeny ve Švédsku
    ©2009 / DVD / vstupné 60 CZK
    První z cyklu dokumentů zpovídá formou jednotlivých propojených medailonků osm osobností, které odešly po roce 1968 do Švédska. Jaké tehdy Švédsko bylo, jak byli přijati a jak se uplatnili? Jak svůj odchod vidí dnes po letech? Co jim emigrace dala a vzala? Film je i malou cestopisnou zkratkou po místech, kde české rodiny žijí. Významnou roli v dokumentu má i tematická hudba, stejně jako i v dalších dílech Českých kořenů.

    Režie, kamera: Tomáš Kubák, rozhovory, produkce: Martina Fialková, střih: Tomáš Kubák, střih Českých kořenů ve Vídni: Katka Hornová, další spolupráce: členové spolku
    Pořádá: spolek České kořeny v rámci festivalu, kterým oslaví 10 let projektu.
    Více na www.ceskekoreny.cz
    Festival podpořili: Venture Club, Praha 1, soukromí sponzoři
    Mediální partneři: Listy Prahy 1, Radio Praha, Xantypa, Český dialog


    České kořeny ve Švýcarsku

    Festival České kořeny – 10 let

    pod záštitou Dagmar Havlové

    Motto: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus České kořeny ukazuje příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali ji využít.
    Příběhy o cestách za svobodou

    Projekce za osobní účasti některé z filmovaných osobností.

    13.30 – 15.00 včetně besedy
    České kořeny ve Švýcarsku
    ©2011 / DVD / vstupné 60 CZK
    Dalších osm medailonků bylo natočeno mezi Čechy v německojazyčné části Švýcarska, v údolí horního Rýna, v Basileji, Curychu, Luzernu i jejich okolí. Do Švýcarska odešlo po roce 1968 na 15 000 Čechoslováků. Jaký v zemi pod Alpami prožili život, jaké příležitosti jim dala švýcarská demokracie? Žije stále český skauting ve Švýcarsku? Kromě švýcarského a českého folklóru ve filmu zazní také hudba Bohuslava Martinů.

    Režie, kamera: Tomáš Kubák, rozhovory, produkce: Martina Fialková, střih: Tomáš Kubák, střih Českých kořenů ve Vídni: Katka Hornová, další spolupráce: členové spolku
    Pořádá: spolek České kořeny v rámci festivalu, kterým oslaví 10 let projektu.
    Více na www.ceskekoreny.cz
    Festival podpořili: Venture Club, Praha 1, soukromí sponzoři
    Mediální partneři: Listy Prahy 1, Radio Praha, Xantypa, Český dialog


    České kořeny ve Vídni

    Festival České kořeny – 10 let

    pod záštitou Dagmar Havlové

    Motto: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus České kořeny ukazuje příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali ji využít.
    Příběhy o cestách za svobodou

    Projekce za osobní účasti některé z filmovaných osobností.

    15.30 – 17.00 včetně besedy
    České kořeny ve Vídni
    ©2013 / HD / vstupné 60 CZK
    Česká komunita ve Vídni je specifická. Potkávají se v ní potomci historicky usazených krajanů s těmi, kteří emigrovali po roce 1948, 1968 i v dalších dvaceti letech. A dnes už i s nově příchozími za prací a studiem po roce 1989. Film představuje kromě několika výrazných osobností z těchto okruhů i fenomén české školy a českého divadla ve Vídni, obojí s tradicí více než 130 let.

    Režie, kamera: Tomáš Kubák, rozhovory, produkce: Martina Fialková, střih: Tomáš Kubák, střih Českých kořenů ve Vídni: Katka Hornová, další spolupráce: členové spolku
    Pořádá: spolek České kořeny v rámci festivalu, kterým oslaví 10 let projektu.
    Více na www.ceskekoreny.cz
    Festival podpořili: Venture Club, Praha 1, soukromí sponzoři
    Mediální partneři: Listy Prahy 1, Radio Praha, Xantypa, Český dialog


    České kořeny ve Vancouveru

    Festival České kořeny – 10 let

    pod záštitou Dagmar Havlové

    Motto: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus České kořeny ukazuje příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali ji využít.
    Příběhy o cestách za svobodou

    Projekce za osobní účasti některé z filmovaných osobností.

    19.00 – 20.20, 20.40-22.00
    České kořeny ve Vancouveru
    ©2016 ve dvou dílech / HD / vstupné 80 CZK
    Čím se emigrace do Kanady a přizpůsobení se tamní společnosti liší od Evropy? Ve čtvrtém pokračování se pokusíme najít odpověď. Jak Češi v tomto nejvzdálenějším koutě Kanady žijí dnes, co dokázali, co našli a co ztratili? Fenomén politické emigrace se ve světě stále vrací a aktuální je i dnes. Hrdiny dokumentu jsou olympijská vítězka, spisovatel, majitelka českého knihkupectví, fyzik, bohemistka, divadelník, dcera prvorepublikového významného politika a další… Mnozí do Kanady emigrovali už po roce 1948. Dokument je prodchnutý pozitivní energií i laskavým humorem všech osobností, jejichž příběhy zachytil.

    Režie, kamera: Tomáš Kubák, rozhovory, produkce: Martina Fialková, střih: Tomáš Kubák, střih Českých kořenů ve Vídni: Katka Hornová, další spolupráce: členové spolku
    Pořádá: spolek České kořeny v rámci festivalu, kterým oslaví 10 let projektu.
    Více na www.ceskekoreny.cz
    Festival podpořili: Venture Club, Praha 1, soukromí sponzoři
    Mediální partneři: Listy Prahy 1, Radio Praha, Xantypa, Český dialog

  • Fr 08/06

    Petrolejové lampy

    Directed by → Juraj Herz
    ČSR 1971 / 97 min. / 35mm
    Cast → Iva Janžurová, Petr Čepek, Marie Rosůlková

    Stárnoucí dívka z rodiny maloměstské honorace se dočká svého štěstí, když se provdá za pohledného důstojníka. Netuší ovšem, že muž trpí zhoubnou pohlavní chorobou – s marnou obětavostí pak o něho pečuje, vystavena zlomyslnému posměchu svého okolí. Adaptace románu Jaroslava Havlíčka byla – jako na dlouhou dobu poslední český film – vybrána do hlavní soutěže v Cannes.


    Hair

    Directed by → Miloš Forman
    Czech title → Vlasy
    USA 1979 / CZT / English Friendly / 113 min. / 35mm / vstupné zdarma
    Cast → Treat Williams, Beverly D´Angeloová, John Savage, Nicholas Ray, Dorsey Wright

    Good morning, starshine!
    Miloš Forman: „Treatovi, Beverly, Johnovi, Cheryl a všem ostatním, kteří byli při natáčení Vlasů tak mladí, je dnes tolik, kolik bylo mně, když mě poprvé na konci šedesátých let tak braly všechny ty pocity, nálady a představy, které jsem se snažil do filmu vtělit. A já se na ně strašně rád koukám, jak ve filmu tancují a odvazují se a jsou mladí navěky.“
    Let the sunshine in!

  • Sa 09/06

    Muzejní noc v Ponrepu

    hosté / úvodní slova / diskuse

    19.30
    Filmy Jana Kříženeckého
    Pásmo krátkých dokumentárních snímků, aktualit a hraných skečů průkopníka českého filmu Jana Kříženeckého přibližuje úplné počátky domácí kinematografie mezi lety 1898 až 1908. Kolekce „oživených obrazů“, jak uváděl dobový reklamní slogan, zahrnuje veškerou dochovanou domácí produkci uvedeného období a dokumentuje nejen dobové atrakce, zajímavosti a významné události, ale také úplné počátky české hrané tvorby na příkladu tří jednozáběrových groteskních snímků s kabaretiérem Josefem Švábem-Malostranským v hlavní roli.

    Kromě nesporné dokumentární hodnoty poskytuje kolekce dochovaných snímků Jana Kříženeckého také povědomí o samých počátcích a vývoji vyjadřovacích prostředků filmu na přelomu 19. a 20. století. A to i přesto, že rané Kříženeckého snímky, pořízené kamerou, zakoupenou od Lumièrovy firmy, vznikly bez vážnějších ambicí, pouze jako atrakce ku příležitosti Výstavy architektury a inženýrství v Praze roku 1898 a nestaly se základem systematické filmové výroby v českých zemích.

    21.00
    Julian Rosefeldt / Manifesto
    Austrálie – Německo 2016 / hraje: Cate Blanchettová / CZT / 95 min. / DCP
    Manifesto čerpá z textů psaných futuristy, dadaisty, členy hnutí Fluxus, suprematisty, situacionisty, vyznavači hnutí Dogma 95 a příslušníky dalších uměleckých skupin a také z úvah jednotlivých umělců, architektů, tanečníků a filmařů. Režisér Rosefeldt sestříhal a znovu poskládal třináct koláží, které pojednávají o uměleckých manifestech a skrze objektiv kamery předávají myšlenky tvůrců, jako jsou Claes Oldenburg, Yvonne Rainerové, Kazimir Malevič, André Breton, Sturtevant, Sol LeWitt, Jim Jarmusch a další.

    Snímek Manifesto režiséra Juliana Rosefeldta z roku 2016 jsme do programu vybrali jako ideální průnik filmu se současným moderním audiovizuálním uměním. Rosefeldtův film odhaluje performativní složku a politický význam těchto manifestů. Texty vznikaly obvykle v záchvatu mladického rozhořčení a vedle vyjádření touhy změnit svět prostřednictvím umění zároveň představují ozvěnu hlasu své generace. Manifesto zkoumá působivou naléhavost těchto historických prohlášení, jež kdysi s vášní a přesvědčením sepsaly skupiny umělců, a nastoluje otázku, zda jejich slova a pocity odolaly plynutí času. Mají univerzální platnost? A jaký posun nastal v dynamickém vztahu mezi politikou, umění a životem?

  • Su 10/06

    Osada Havranů

    Directed by → Jan Schmidt
    ČSR 1977 / 64 min. / 35mm / 6+
    Cast → Jiří Bartoška, Ludvík Hradilek, Marie Sýkorová

    Podle populární knihy Eduarda Štorcha o životě lidí v pravěku vznikl film s Jiřím Bartoškou v hlavní roli lovce Sokola. Právě on se ujme malého chlapce, řečeného Havranpírko, který pochází z cizího kmene a před zabitím ho zachránilo jen posvátné znamení. Aby se stal skutečným členem kmene, musí ale prokázat své schopnosti a statečnost. Jako předfilm uvádíme snímek Kateřiny Karhánkové o velkém objevu tří malých kluků Nový druh.

  • 24th week
  • Mo 11/06

    Uomini e lupi

    Directed by → Giuseppe De Santis
    Czech title → Lidé a vlci
    Itálie – Francie 1956 / CZT / 94 min. / 35mm
    Cast → Yves Montand, Silvana Manganoová, Pedro Armendariz

    Silvana Mangano

    Hrdiny filmu zajímavě balancujícího na hranici sentimentálního dramatu staré školy a estetiky neorealismu, k jehož hlavním představitelům režisér De Santis patřil, jsou „lupari“, lovci vlků, kteří v zimě, kdy vlci ohrožují pasoucí se dobytek, chodí od vesnice k vesnici a nabízejí venkovanům své služby.


    One Flew Over the Cuckooʼs Nest

    Directed by → Miloš Forman
    Czech title → Přelet nad kukaččím hnízdem
    USA 1975 / CZT / English Friendly / 129 min. / 35mm / vstupné zdarma
    Cast → Jack Nicholson, Louise Fletcherová, , Will Sampson, Danny DeVito, Michael Berryman

    Šílenství předstírající Jack Nicholson a jeho nerovný boj s „normalizací“ dobrotivé Velké Sestry Louise Fletcherové. Oscary pro Nicholsona, Fletcherovou, Formana, další za scénář i za nejlepší film roku.

    „Nepohodlné myšlenky nikdy nezemřou, navzdory všem snahám společnosti je vyhladit. Jestli svoboda něco znamená, pak je to moci říkat věci, které lidé nechtějí slyšet. Žil jsem dost dlouho v zemi, v níž byla cenzura všudypřítomná, abych věděl, že vede ke dvěma věcem: k nudě a ke krutosti. Zabraňovat člověku svobodně mluvit, znamená otevřít brány krutosti, které člověk v sobě má.“
    Miloš Forman

  • Tu 12/06

    Sól ziemi czarnej

    Directed by → Kazimierz Kutz
    Czech title → Sůl černé země
    Polsko 1970 / CZT / 99 min. / 35mm
    Cast → Olgierd Łukaszewicz, Jan Englert, Jerzy Bińczycki

    Sůl černé země otvírá slezskou trilogii Kazimierza Kutze (další části: Perla v koruně, 1972 a Jako korálky v růženci, 1980). Režisér, jako jeden z mála polských filmařů, upozorňuje na identitu Slezanů v sociálně-historické souvislosti a v kontextu národnostní otázky. Jeho pohled na druhé povstání slezských Poláků proti okupujícím Němcům není přesnou rekonstrukcí událostí. Důležitější je tragická atmosféra snímku a jeho dějový spád. Film se tak podobá staré baladě o sedmi bratrech, kteří bez patosu umírali na barikádách dějin.


    Feldobott kö

    Directed by → Sándor Sára
    Czech title → Vymrštěný kámen
    Maďarsko 1969 / SLT / 83 min. / 35mm
    Cast → Lajos Balázsovits, Naděžda Kazasjanová, Todor Todorov

    Výtvarný styl několika významných filmů modernistického období v Maďarsku byl vytvářen kameramanem Sándorem Sárou. Bývalý absolvent Akademie divadelního a filmového umění v Budapešti a zakládající člen Studia Bély Balázse spolupracoval zejména se svými vrstevníky Istvánem Gaálem (Proud), Istvánem Szabóem (Otec, Hasičská ulice 25), Zoltánem Huszárikem (Sindibád) a Ferencem Kósou (Deset tisíc sluncí, Jediná zbraň). S posledním z nich napsal rovněž scénář ke svému celovečernímu debutu Vymrštěný kámen. V něm se věnuje ve své době stále kontroverznímu tématu likvidace tradičního způsobu života a původní kultury, spjaté s maďarským venkovem. Zcela ojedinělé je v dobovém kontextu tehdejší východoevropské kinematografie kritické zobrazení praktik, s jakými přistupoval totalitní režim k menšinovému etniku Romů (tento motiv je rozpracováním Sárova staršího dokumentu Cikáni). Příběh mladého fotografa a filmaře, který je z politických důvodů vyhozen ze školy a živí se různými pracemi na venkově, jehož tvář zaznamenává, nabízí rovněž úvahu o (ne)možnosti přenosu historické zkušenosti skrze obrazová média. Ve Vymrštěném kameni je Sára bližší své veristické poloze (transfokace, detaily neherců, přirozené světlo dodávající sekvencím potemnělý ráz) – oproti pozdějšímu období sedmdesátých let s jeho příklonem ke stylizovanému výrazu a inspiraci malířstvím (Sindibád, Sárův vlastní film Osmdesát husarů ad.).

  • We 13/06

    Výzva do ticha

    Directed by → Dušan Hanák

    pásmo krátkých filmů / 35mm

    Šest otázek pro Jana Wericha / 1964 / 14 min.
    Alcron / 1963 / 9 min.
    Artisti / 1965 / 12 min.
    Učenie / 1965 / 14 min.
    Výzva do ticha / 1965 / 12 min.
    Analógia / 1966 / 15 min.
    Omša / 1967 / 11 min.

    Od prvních etud Dušana Hanáka z jeho studií na FAMU až po první zralá díla v krátké metráži. Filmový historik Václav Macek o posledním z nich, zachycujícím nedělní mši v adventním období: „Po projekci filmu na festivalu v Tours (1968) se publikum rozdělilo na dvě skupiny. Křesťansky cítící diváci film obdivovali, neboť zdůrazňovali nezbytnou lidskou potřebu víry, levicoví intelektuálové v něm naopak vyzdvihovali kritiku katolické církve. Obrazný jazyk filmu Omša je natolik mnohovrstevnatý, že se vzpírá jednoznačnému a zjednodušujícímu výkladu.“


    Kočár do Vídně

    Directed by → Karel Kachyňa
    ČSR 1966 / 73 min. / 35mm
    Cast → Iva Janžurová, Jaromír Hanzlík, Luděk Munzar

    Venkovanka, které nacisti zabili muže, je dvěma německými vojenskými zběhy přinucena vézt je do Vídně. Kočár do Vídně je kultivovanou studií lidské pýchy v nejextrémnější situaci, tragedie antických rozměrů, natočená režisérem, s naprostou jistotou vládnoucím všemi formálními prostředky, které má pro umocnění dramatu k dispozici.

  • Th 14/06

    Sběrné surovosti + Křehké vztahy

    Juraj Herz / Sběrné surovosti
    ČSR 1965 / hrají: Václav Halama, František Ketzek, Bobina Maršátová / 30 min. / 35mm
    Dřív než se adaptace děl Bohumila Hrabala staly doménou režiséra Jiřího Menzela, zaujal spisovatel i další tvůrce. V roce 1965 vznikl povídkový film Perličky na dně, v němž pětice začínajících režisérů ukázala své autorské kvality. Vedle Jiřího Menzela, Jana Němce, Evalda Schorma, Věry Chytilové a Jaromila Jireše realizoval svou krátkou hrabalovskou povídku – Fádní odpoledne – v roce 1964 i Ivan Passer. Ta však byla do kin uváděna samostatně. Dalším obdobným počinem, jenž se do povídkového filmu nedostal, se stala půlhodinová hrabalovská etuda Sběrné surovosti, již natočil v roce 1965 debutující Juraj Herz. Režisér, který se spolu se spisovatelem podílel i na scénáři, se pokusil povídku Baron Prášil ze sbírky Perlička na dně pojmout jako nekonvenční, syrově surrealistickou etudu, která humorně morbidními rysy předznamenává Herzovu hororovou tvorbu. Bizarní vyprávění se odehrává ve sběrně starého papíru, jejímž agresivním, unikavým středobodem se stává svérázný výkupčí Hanťa.

    Juraj Herz / Křehké vztahy
    ČSR 1979 / hrají: Vladimír Kratina, Radim Hložek, Zora Ulla Keslerová / 83 min. / 35mm
    V sedmdesátých letech režisér Juraj Herz svou zálibu v silně stylizovaných příbězích musel proložit civilně pojatými snímky. Vedle Holek z porcelánu (1974), Holky na zabití (1976) a Dne pro mou lásku (1976) mezi ně patřila i adaptace románu Václava Duška Druhý břeh. Oblíbený horkokrevný Duškův hrdina Tadeáš Falk se tentokrát rozhodne usadit. Rozvedená Bára chce sňatkem s ním získat i podnikový byt, aby mohli společně poskytnout bezpečný domov pětileté dcerce Berušce. Bářin bývalý manžel Sakl však nové rodině staví do cesty nejrůznější překážky. Ani sbližování s Beruškou není tak jednoduché, jak si Tadeáš představoval.

  • Fr 15/06

    Paciorki jednego różańca

    Directed by → Kazimierz Kutz
    Czech title → Jako korálky v růženci
    Polsko 1980 / CZT / 116 min. / 35mm
    Cast → Marta Straszna, Augustyn Halotta, Frantiszek Pieczka

    Starý Habryka začíná svůj další den. Oblaky dýmu, stoupající ze slezských hutí, kreslí horizont prostoru, ve kterém horník strávil celý život. Vztah k tradici je pro něj svatý, jako zákon, který nelze jen tak zrušit. Ale do tohoto světa malých hornických domků vstupuje svět panelových sídlišť a Habryka je nucený, aby se přestěhoval do moderní stavby. Jeho nesouhlas se obrací v boj prokletého básníka o zachování vnitřní svobody a kulturní kontinuity společnosti. Vedle naturščika Halotty, který hraje hlavní postavu filmu, se v roli jeho ženy objevila taktéž neherečka – regionální vypravěčka Marta Straszna.

  • 25th week
  • Mo 18/06

    Předpověď: nula

    Directed by → Elo Havetta

    pásmo krátkých filmů / 35mm

    Svatá Jana / 1963 / 8 min.
    34 dnů absolutního klidu / 1965 / 18 min.
    Předpověď: nula / 1966 / 50 min.

    „Havetta i já jsme umprumáci, šli jsme na film přes výtvarné umění, přes fotografii, byli jsme oba ovlivněni citem pro věci, jakousi lineární fantazií. Takhle se v nás zrodila láska k filmu.“
    Juraj Jakubisko (1969)

    Z bratislavské Školy umeleckého priemyslu na FAMU přešel Elo Havetta pod přímým vlivem Juraje Jakubiska. Karel Kachyňa, jeho pedagog, ho označil za nejosobitější talent v ročníku. Ve své závěrečné práci z FAMU s Ivou Janžurovou v hlavní roli, téměř hodinovém filmu Předpověď: nula, vytvořil něco na způsob portrétu celé generace.


    People vs. Larry Flynt

    Directed by → Miloš Forman
    Czech title → Lid versus Larry Flynt
    USA 1996 / CZT / English Friendly / 118 min. / BD / vstupné zdarma
    Cast → Woody Harrelson, Edward Norton, Courtney Loveová, Vincent Schiavelli, Jan Tříska

    „Morálka – ta, která odsuzuje – je specifické pomýlení, s nímž nemějme slitování. Je to idiosynkrazie degenerovaných, která natropila nevýslovně mnoho škod. My jiní, my immoralisté, jsme naopak ze široka otevřeli srdce všem způsobům porozumění, pochopení, PŘITAKÁNÍ. Že neříkáme šmahem NE, ale ANO – v tom nacházíme svou čest.“
    Friedrich Nietzsche (1889)

    Kde hledat Miloše Formana? V tomto filmu je to poměrně snadné, poznáme ho v Edwardu Nortonovi, který tu hraje obhájce „neobhajitelného“ titulního hrdiny, šiřitele jednoho nejen erotického, ale bezostyšně vulgárního periodika. Dvacet let po Přeletu nad kukaččím hnízdem se už v Americe za podobné filmy Oscary nedávaly, v té dnešní – po dalších dvaceti letech – by už dost možná ani nemohl vzniknout.

    „Po příchodu do USA jsem byl Amerikou sedmdesátých let fascinován. Mohl jsem nahlížet na všechno ostřeji než rodilí Američané, i když popsat přesně onu epochu je úkolem sociologů. Za sebe vím jen, že tu svobodu, která se v tehdejší Americe zrodila, musíme i dneska umět žít. Jenže co si s ní počít… v puritánské Americe současnosti?“
    Miloš Forman (15. ledna 1997 pro 510. číslo Cahiers du cinéma)

  • Tu 19/06

    Il giudizio universale

    Directed by → Vittorio De Sica
    Czech title → Poslední soud
    Itálie – Francie 1961 / CZV / 92 min. / 35mm
    Cast → Fernandel, Anouk Aiméeová, Lino Ventura, Vittorio De Sica, Alberto Sordi, Akim Tamiroff, Silvana Manganoová, Jack Palance, Ernest Borgnine

    Silvana Mangano

    Obyvatelům Neapole zvěstuje hlas, přicházející, jak se zdá, z nebe, že se blíží konec světa a s ním i soudný den. Za vzácně bohatou, ne-li přímo přebujelou mezinárodní hráčskou sestavou De Sicova satirického filmu obsazení českého dabingu rozhodně nezaostává: Miloš Kopecký, František Filipovský, Vladimír Šmeral, Josef Vinklář, Jiří Adamíra, Eduard Kohout a další a další a další.


    La mort de Mario Ricci

    Directed by → Claude Goretta
    Czech title → Smrt Maria Ricciho
    Švýcarsko – Francie – SRN 1983 / CZT / 95 min. / 35mm
    Cast → Gian Maria Volontè, Magali Noëlová, Heinz Bennent, Lucas Belvaux

    „Není třeba dělat politické filmy, je třeba dělat filmy politicky.“ Jean-Luc Godard

    Politicky korektně smýšlející vědec zabývající se problematikou hladu v rozvojových zemích jednoho dne přestane aktivisticky obesílat odpovědné orgány a úřady a rezignovaně se stáhne do jedné švýcarské vesnice. Žurnalista, který tam s ním chce vést rozhovor, si všimne, že v obci se dějí podivné věci. Případ nehody jednoho italského imigranta přesměruje žurnalistův zájem od globálních problémů a křivd k těm, které máme každý „na dosah ruky“. A od Odboje s velkým O k tomu úplně všednímu. Film bez tezovitosti, pozorný k drobným detailům i zdánlivě podružným dějovým liniím, osvěživý ve svém klidném, ale rozhodném odmítnutí kapitulantství.

  • We 20/06

    Das Schilfrohr

    Directed by → Joachim Kunert
    Czech title → Rákosí
    NDR 1974 / CZT / 84 min. / 35mm
    Cast → Walfriede Schmittová, Klaus-Peter Thiele

    Dům u jezera. Německo v předposledním roce hitlerismu. Zprvu apolitická "obyčejná" žena a uprchlík. Aneb: smrtelné nebezpečí jako impuls pro nalezení síly k novému začátku. Román Anny Seghersové s příznačným názvem Síla slabých (1965) zfilmoval v roce 1974 Joachim Kunert bez ideologického nebo moralizátorského balastu. První uvedení v Ponrepu.

  • Th 21/06

    Na straży swej stać będę

    Directed by → Kazimierz Kutz
    Czech title → Na své stráži budu stát
    Polsko 1984 / CZT / 116 min. / 35mm
    Cast → Krzysztof Kolberger, Iwona Świętochowska, Lidia Maksymowicz

    Po německé invazi do Polska se student polonistiky Janek vrací do rodných Katovic, aby organizoval místní odbojovou skupinu. Jeho členkou se stane půvabná Maja, jejíž postava má předobraz v Helenie Mathei, která byla spojkou ve slezské Zemské armádě. Režisér ironicky změnil tradiční schéma válečných filmů, kde síla mládí je spiritus movens hlavních postav. Zatímco Jankův způsob uvažování jej vede k autodestrukci, Maja ničí svět kolem sebe. Jejich láska má v sobě hořkost pelyňku.


    Kristove roky

    Directed by → Juraj Jakubisko
    ČSR 1967 / 91 min. / 35mm
    Cast → Jiří Sýkora, Jana Stehnová, Miriam Kantorková

    + krátký film
    Juraj Jakubisko / Každý deň má svoje meno / ČSR 1961 / 13 min. / 35mm

    Celou řadu domácích i zahraničních ocenění získal Jakubisko po krátkých filmech za svůj dlouhometrážní hraný debut Kristove roky, zachycující komorní drama přelomu mladých let a středního věku. Autobiografický příběh slovenského malíře Juraje, jenž se usadil v Praze, je především neklidným hledáním životního smyslu a plného lidského vztahu. Paradoxně je to nakonec zážitek smrti blízkého člověka, co Jurajovi osvětlí vztah k vlastnímu životu a oživí vazbu k rodnému kraji. Důležitý však není ani samotný hrdinův příběh jako sdělení jeho atmosféry, jíž režisér přizpůsobuje také vizuální řešení filmu, když černobílý materiál záměrně světelně přeexponuje.

  • Fr 22/06

    Man on the Moon

    Directed by → Miloš Forman
    Czech title → Muž na Měsíci
    USA 1999 / CZT / English Friendly / 118 min. / BD / vstupné zdarma
    Cast → Jim Carey, Danny DeVito, Courtney Loveová, Vincent Schiavelli

    Předloni, u Maren Adeové, se jmenoval Toni Erdmann. Před osmnácti lety, u Miloše Formana, se jmenoval Tony Clifton. Neomalení narušitelé ustálených pořádků. Mistři převleků. Oba dva napůl bájní hrdinové mají své „občanské“ dvojníky. Ti jsou serióznější… ale ne zase až tak moc. U Maren Adeové to je Winfried Conradi, učitel hudby. U Miloše Formana to je Andy Kaufman, americký televizní bavič, zastánce a pilný provozovatel anti-humoru. Tehdy i dnes: nejvíce osvobozující filmy roku. Miloši a Maren, díky!

  • 26th week
  • Mo 25/06

    Oci ciornie / Oči čornye

    Directed by → Nikita Michalkov
    Czech title → Oči černé
    Itálie 1987 / CZT / 110 min. / 35mm
    Cast → Marcello Mastroianni, Silvana Manganoová, Jelena Safonovová, Innokentij Smoktunovskij, Oleg Tabakov

    Silvana Mangano

    Mluvit o adaptaci v případě Michalkovových Očích černých by nebylo přesné. Čechovova povídka Dáma s psíčkem sice vytváří ve filmu ústřední dějovou osnovu, ale ta se dále epicky větví, přičemž s sebou přináší nová témata. Zásadní změnou je podoba hlavního hrdiny, kterým není Rus, ale Ital Romano, který si od autoritářské manželky jede odpočinout do lázní, kde se seznámí s Ruskou Annou. Vidí v ní příležitost pro další avantýru, když tu poznává, že žena jej skutečně miluje. Vypraví se proto za ní do neznámé země... Michalkov, který film natočil v italské produkci, se v domácím prostředí setkal s kritikou zvláště těch pasáží, které se týkaly Romanovy anabáze po ruských městech, „gogolovsky“ zděšených příjezdem cizince. Také Romanův portrét vyzníval oproti literární předloze značně rozporuplně. Solidního právníka nahradil bonviván, jenž byl velkou hereckou příležitostí pro Marcela Mastroianniho, jinak iniciátora celého projektu, jenž se prostřednictvím Romana jako by vrátil k rolím ze slavných Felliniho filmů. Styl italského Mistra zde nemohl zůstat beze stopy: režisér Michalkov se zde poprvé projevil v okázalejší podobě, než tomu bylo dosud. Jeho variace na Čechova však nepostrádá značný existenciální rozměr a přináší zážitek, v němž se bujaré veselí spojuje s melancholií uplývajícího života.


    Valmont

    Directed by → Miloš Forman
    Czech title → Valmont
    Francie – Velká Británie 1989 / CZT / English Friendly / 137 min. / 35mm / vstupné zdarma
    Cast → Colin Firth, Annette Beningová, Meg Tillyová, Jeffrey Jones

    Valmont je zatím nejzdařilejší z řady filmových adaptací románové klasiky z libertinské předrevoluční Francie osmnáctého století (Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti, 1782) o amorální hře dvou sympatických cyniků s láskou hned několika nic zlého netušících obětí. Slavný francouzský režisér Claude Berri (1934–2009), spjatý už s Formanovými osudy pohnutého roku 1968, měl původně produkovat již muzikál Vlasy, projekt byl ale počátkem sedmdesátých let odložen (na základě zamítavé věštby tarotu). „S Paulem Rassamem a jeho firmou AMLF jsme později ve Francii distribuovali Amadea a Ragtime. Když mi pak Miloš Forman řekl, že chce zfilmovat hru Christophera Hamptona Nebezpečné známosti, což může udělat jen ve Francii, bylo mi jasné, že to budu já, kdo bude film produkovat. Hru ale nakonec zfilmoval Stephen Frears a Miloš zpracoval námět po svém. Na Valmontovi jsme – tj. Renn Production – ztratili nějakých 80 milionů franků,“ vzpomíná Berri. Premiéra byla stanovena na 17. listopad 1989 a Forman ve svých pamětech píše, jak moc mu bouřlivé události v rodné zemi pomohly vyrovnat se s komerčním neúspěchem filmu. Ten nicméně měl a má řadu renomovaných zastánců, jako jsou kritik Jean Douchet či režisér Arnaud Desplechin.

  • Tu 26/06

    Vzrušení (H*ART ON)

    Directed by → Andrea Culková
    ČR 2016 / 73 min. / HD

    Cena Andreje Stankoviče 2017

    Hravý, provokativní a vizuálně sytý film o strastech moderního umělce. H*art on je slovní hříčkou spojení hard on – erekce, heart – srdce a art – umění. Věren názvu se divák filmu místy ocitá uprostřed křížové palby stříkajících ňader a penisů. Časté sexuální motivy v tvorbě portrétovaných umělců však cíleně provokují k úvahám o povaze a významu současného umění.


    De Potentia Dei

    Directed by → Ondřej Vavrečka
    ČR 2016 / 66 min. / HD

    Cena Andreje Stankoviče 2017

    Potentia dei je výraz, který je obtížné přeložit, ale je možné ho vyložit; něco podobného platí o filmové eseji Ondřeje Vavrečky, jejímž hlavním tématem jsou právě znaky, informace, jejich interpretace a tajemství. Kolážový styl filmu provokuje ostrými audiovizuálními kontrasty k zamyšlení.

  • We 27/06

    Český žurnál: Výchova k válce

    Directed by → Adéla Komrzý
    ČR 2016 / 70 min. / HD

    Cena Andreje Stankoviče 2017

    „Rozhodla jsem se poznat motivace lidí, kteří se ve jménu míru chystají na válku, a tak jsem začala natáčet kaleidoskopický obraz vzrůstajícího vojenského ducha,“ říká o svém autorském filmu jeho režisérka Adéla Komrzý. Snímek sleduje, jak se do našeho prostředí čím dál více vrací vojenský duch. Pokusy obnovit brannou výchovu nebo povinnou vojenskou službu a celkově připravovat národ na příští velkou válku jde ruku v ruce se strachem společnosti z Rusů, muslimů nebo libovolných jiných „nepřátel“. Observační přelet nad kulometným hnízdem českého militarismu se stává groteskní i zneklidňující vojenskou přehlídkou. Lze ji chápat jako zprávu o tom, jak snadno se lidé nechají zmanipulovat médii k paranoii, ale i coby varování před možností, že se extremismus stane součástí školních osnov.
    Jako předfilm uvedeme: Květa Přibylová / Stopy, střepy, kořeny / ČR 2016 / 24 min. / HD


    Večer Samozvanců / Cena Andreje „Nikolaje“ Stankoviče za rok 2018

    Skupina stoupenců kritických intencí Andreje Stankoviče – Samozvanci – letos již po šestnácté slavnostně vyhlásí letošního laureáta Ceny Andreje (Nikolaje) Stankoviče, od jehož úmrtí uplyne 12. července již sedmnáct let. Stankovičova cena navazuje na tradici Cen Samozvanců, udělovaných po tři roky básníkem a kritikem Andrejem Stankovičem mimořádnému, leč naší povětšinou konformní a zvulgarizovanou filmovou kritikou přehlíženému tvůrčímu počinu v oblasti kinematografie. V průběhu literárně-poetického a hudebního pásma zazní verše věnované Andreji Stankovičovi z úst českých básníků i hudebníků. Vzápětí bude autorovi vítězného filmu předána Cena Andreje „Nikolaje“ Stankoviče. Po skončení oficiální části večera bude promítnuta ukázka z oceněného filmu a pozveme vás na malé občerstvení.

  • Th 28/06

    Deváté srdce

    Directed by → Juraj Herz
    ČSR 1978 / 88 min. / 35mm
    Cast → Ondřej Pavelka, Anna Maľová, Josef Kemr, Juraj Kukura

    K žánru filmové pohádky přispěl režisér Juraj Herz dvěma stylovými projekty poznamenanými zálibou v klasických příbězích hrůzy: Pannou a netvorem a Devátým srdcem (oba 1978). Filmy, na nichž se podíleli kameraman Jiří Macháně a hudební skladatel Petr Hapka, měly společný rozpočet a částečně i dekorace. (Ty vytvořil na Barrandově Vladimír Labský a byly téhož roku využity i pro výrobu filmů Tajemství Ocelového města a Kočičí princ.) Hororově laděný příběh vypráví o potulném studentovi, který má hlídat krásnou princeznu, jež se ocitla v moci zlého černokněžníka toužícího po věčném životě.


    High Noon

    Directed by → Fred Zinnemann
    Czech title → V pravé poledne
    USA 1952 / CZT / 79 min. / 35mm
    Cast → Gary Cooper, Thomas Mitchell, Katy Juradoová, Grace Kellyová

    Zápletka legendárního westernu V pravé poledne je velmi jednoduchá – když se šerif obrátí na své spoluobčany s žádostí o pomoc, neboť do městečka se vrací zločinec, jenž se zjevně bude mstít za své někdejší odsouzení, setkává se pouze s vyhýbavou či přímo zbabělou reakcí a hrozbě se tak musí postavit sám – přesto i v této své přímočarosti skrývá hned několik interpretačních možností. Jedna z dobových spekulací uváděla, že jde o podobenství na válku v Koreji. Producent filmu Stanley Kramer upřednostňoval verzi o nekomplikovaném příběhu města, které umírá, neboť není schopné se bránit.

  • Fr 29/06

    Dead Calm

    Directed by → Phillip Noyce
    Czech title → Úplné bezvětří
    Austrálie 1988 / CZT / 95 min. / 35mm
    Cast → Nicole Kidmanová, Sam Neill, Billy Zane

    Thriller podle románu Charlese Williamse se odehrává v Tichém oceánu a téměř celý na jedné lodi. John a jeho žena Rae chtějí strávit nějaký čas sami, daleko od lidí. Avšak jejich samotu nečekaně naruší trosečník, kterého zachrání. První velká role pro Nicole Kidmanovou.