Program

05/2017 (Change)
  • 18th week
  • Tu 02/05

    Chaj šang chua

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Květy Šanghaje
    Tchaj-wan – Japonsko 1998 / CZT / 113 min. / 35mm
    Cast → Tony Leung, Mičiko Hadaová, Jack Kao

    „Nejlepší film roku“ (Cahiers du cinéma, 1998)

    Historické drama z aristokratických nevěstinců Šanghaje konce 19. století.

    „V té době byly tři typy veřejných domů. Vyšší kategorie, kde prostitutky byly stejnou měrou vypravěčkami či hudebnicemi, měly jistý umělecký talent. Navštěvovali je úředníci, na které byli navázáni jistí obchodníci a ti jim pomáhali při jakékoli koupi. Pak byla střední kategorie. Jejími zákazníky byli obchodníci. A nakonec nejnižší kategorie, nazývaná doslova divoký nevěstinec, kde se setkávaly nejnižší třídy společnosti, ale paradoxně i někteří šéfové hledající všelijaká vzrušení. Takové rozdělení s výjimkou toho posledního případu vysvětluje sociální uzavřenost a také uniformitu každého jednoho veřejného domu.“
    Hou Hsiao-hsien

  • We 03/05

    Pej-čching čcheng-š’

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Město smutku
    Hong Kong – Tchaj-wan 1989 / CZT / 152 min. / 35mm
    Cast → Tony Leung, Li Tchien-lu, Čchen Sung-jung

    Film, který objevil světu tchajwanskou kinematografii, vyznamenaný nejvyšší cenou MFF v Benátkách 1989, Zlatým lvem.

    „Město smutku nás zavádí přímo do středu tchajwanské společnosti a provází nás složitými vztahy, které spojují politiku, rodinu a jednotlivce. Pro nás Číňany je každá část toho filmu jako rybí kůstka zabodnutá do krku. Ráno se celá rodina fotografuje se synem, který odjíždí na vojnu. V dešti jde pohřební průvod, muži v černém provázejí bratra nesouce jeho portrét. Na neznámém nádraží sedí pár s dítětem, čekají na prázdném nástupišti. Národ, strana, rodina a jednotlivec; narození, stáří, nemoc a smrt; svatby a pohřby. Odešli Japonci a přišel Kuomintang. Město smutku je téměř tříhodinový film, který naprosto upřímně popisuje každodenní život a vzpomínky, které sdílí celý národ.

    Příběh a vzpomínky kontinuálně procházejí časem, díky zpěvům Homérovým, díky starým čínským dramatům… Hou Hsiao-hsien je geniálním vypravěčem, v jehož filmech se odehrává paměť národa.“
    Jia Zhangke


    Projekci budou předcházet dva krátké filmy:
    Hou Hsiao-hsien / La Belle Epoque
    Tchaj-wan 2011 / hrají: Šu Čchi, Mej Fang / CZT / 6 min. / HD
    Epizoda z kolektivního filmu 10 + 10.

    Hou Hsiao-hsien / The Electric Princess Picture House
    Francie 2007 / 4 min. / HD
    Epizoda z kolektivního filmu Každému jeho film, jež je mimo jiné poctou Robertu Bressonovi a jeho Mušce (1966).

  • Th 04/05

    Cuej-chao-te š’-kuang

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Tři časy aneb Naše nejlepší chvíle
    Francie – Tchaj-wan 2005 / CZT / 130 min. / 35mm
    Cast → Šu Čchi, Čchang Čchen, Mej Fang

    Dvojice hledající svobodu ve třech různých dobách… V tomto výpravném triptychu Hou Hsiao-hsien skicuje syntézu svého umění i jeho odvážnou proměnu. Nikdy dříve neudělal z milostného vztahu hlavní téma filmu a nerozdělil tento motiv na tři krátké povídky. Jeho styl je v souladu s každým dobově zpracovaným příběhem: autobiografická reminiscence z šedesátých let, pocta němému filmu z let desátých, bouřlivá doba moderní. Avšak pohledy, touhy, zpité smysly, potřeba něhy, strach ze ztráty… zkrátka základní esence vášně probíhají těmito třemi bolestnými elegiemi. Velkolepě.
    Alain Masson


    Čchien-si man-po

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Millenium Mambo
    Francie – Tchaj-wan 2001 / CZT / 119 min. / 35mm
    Cast → Šu Čchi, Jack Kao

    Film z roku 2001 si představuje rok 2010. Postavy jsou tu, jsou dnešní, jsou téměř na dosah, ale pevné body, které by nás mohly ujistit o jejich stabilitě se rozpadají. Nejde ani tak o náš pohled, na němž záleží. Je to hrdinčin svět bez záchytných bodů. Hou Hsiao-hsien tlačí vypravěčské umění až do vědomé eskamotáže, kde se známý svět bez přerušení tónu vytrácí z vědomí. Obrazy a hlasy mimo obraz nevyprávějí stejné věci ve stejnou chvíli a my potřebujeme určitý čas, abychom pochopili a přijali ten posun. Jako kdyby epizody přicházely do vědomí jako pocitová pavučinová vlákna, paměťově – ne z minulosti, ale v odložené přítomnosti. Jako kdyby samotné události mohly být „polychronické“, najednou PŘED i PO, plné příčin a následků, oznámení a konstatování. Je zde méně posloupnosti, vztahů příčin a následků, pouze souběh dějů a náhodná setkání. Hypnotický film nás uvědomuje o hypotetickém světě.
    Po Květech Šanghaje je Millenium Mambo novým vrcholem v kariéře Hou Hsiao-hsiena. Dílo virtuóza, který nás nepřestává udivovat.
    Vincent Amiel

  • Fr 05/05

    HHH – Un portrait de Hou Hsiao-Hsien

    Directed by → Olivier Assayas
    Czech title → HHH
    Francie 1997 / CZT / 91 min. / HD
    Cast → učinkují: Hou Hsiao-hsien, Chu Tien-wen

    Stroj času značky Assayas nás zaveze o rovných dvacet let nazpět. Vracíme se po stopách režisérova dětství a načrtáváme plánky jeho ztracené čtvrti. Je to také příležitost znovu se ponořit do doby „nového tchajwanského filmu“, připomenout si momenty z méně známých snímků jako Léto u dědečka nebo Čas žít, čas zemřít. Vše zakončí nezapomenutelná scéna, kdy je HHH při karaoke doprovázen hercem Jackem Kao. Tady už se ocitáme skoro v Milleniu Mambo.


    Projekci budou předcházet dva krátké filmy:
    Hou Hsiao-hsien / La Belle Epoque
    Tchaj-wan 2011 / hrají: Šu Čchi, Mej Fang / CZT / 6 min. / HD
    Epizoda z kolektivního filmu 10 + 10.

    Hou Hsiao-hsien / The Electric Princess Picture House
    Francie 2007 / 4 min. / HD
    Epizoda z kolektivního filmu Každému jeho film, jež je mimo jiné poctou Robertu Bressonovi a jeho Mušce (1966).


    Nie Jin-niang

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Assassin
    Tchaj-wan – ČLR 2015 / CZT / 106 min. / DCP
    Cast → Čchang Čchen, Šu Čchi, Čou Jün

    MFF v Cannes 2015: Cena za nejlepší režii
    MFF v Palm Springs 2016: Cena FIPRESCI
    Od poloviny osmého století ohrožovaly císařský dvůr dynastie Tchang militarizované oblasti, z nichž nejmocnější byla provincie Wej-po. Právě do té pošle v polovině devátého století taoistická mniška, princezna Ťia-sin svou svěřenkyni, bojovnici Jin-niang, aby zavraždila jejího bratrance, guvernéra a vévodu Tchien Ťi-ana. Nikdo netuší, že bojovnice se měla kdysi stát vévodovou chotí.

  • 19th week
  • Tu 09/05

    Čchien-si man-po

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Millenium Mambo
    Francie – Tchaj-wan 2001 / CZT / 119 min. / 35mm
    Cast → Šu Čchi, Jack Kao

    Film z roku 2001 si představuje rok 2010. Postavy jsou tu, jsou dnešní, jsou téměř na dosah, ale pevné body, které by nás mohly ujistit o jejich stabilitě se rozpadají. Nejde ani tak o náš pohled, na němž záleží. Je to hrdinčin svět bez záchytných bodů. Hou Hsiao-hsien tlačí vypravěčské umění až do vědomé eskamotáže, kde se známý svět bez přerušení tónu vytrácí z vědomí. Obrazy a hlasy mimo obraz nevyprávějí stejné věci ve stejnou chvíli a my potřebujeme určitý čas, abychom pochopili a přijali ten posun. Jako kdyby epizody přicházely do vědomí jako pocitová pavučinová vlákna, paměťově – ne z minulosti, ale v odložené přítomnosti. Jako kdyby samotné události mohly být „polychronické“, najednou PŘED i PO, plné příčin a následků, oznámení a konstatování. Je zde méně posloupnosti, vztahů příčin a následků, pouze souběh dějů a náhodná setkání. Hypnotický film nás uvědomuje o hypotetickém světě.
    Po Květech Šanghaje je Millenium Mambo novým vrcholem v kariéře Hou Hsiao-hsiena. Dílo virtuóza, který nás nepřestává udivovat.
    Vincent Amiel


    Nan-kuo caj-ťien, Nan-kuo

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Sbohem, jihu, sbohem
    Tchaj-wan – Japonsko 1996 / CZT / 112 min. / DVD
    Cast → Jack Kao, Hsu Kuei-ying

    Film Sbohem, jihu, sbohem ukazuje, do jaké míry je osoba ovlivněna a takzvaně obtěžkána prostředím, ze kterého není téměř úniku. Chce se vymanit z daných podmínek, ze života pouhého prostředníka, z tlaku dekadentního a zkorumpovaného prostředí. Jím a scenérií je Tchaj-wan pro podobný výraz beznaděje vhodný. Neutěšenou atmosférou měst jako z noirových filmů (noční podniky, putyky, neony a dopravní zácpy), či venkovem sestávajícím z vlhké džungle, ponurých rán a záludných rýžových polí.
    Režisér nám nikdy předem nenapoví, co bude ve scéně důležité. Protagonista se postupně vytrácí z obrazu, ať už v rámci dialogu, gestem nebo vystředěním obrazu; na počátku však byl součástí scény nebo skupiny lidí: divák musí vydedukovat, k čemu nás takové scénické uspořádání má dovést. Řeč nebo akce nikdy nepřeváží nad kompozicí prostředí, ani si nevynucují délku záběru: řeč a akce vyplývají ze stylu. Diváci, kteří na Houovu hru nepřistoupí, nebudou důkladnost a podněty režiséra nikdy moci docenit.
    Yann Tobin

    Film bohužel nebude promítnut z původně potvrzené 35mm kopie z důvodu jejího nedodání distributorem.

  • We 10/05

    Feng-er tchi-tcha cchaj

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Radostný vítr
    Tchaj-wan 1981 / CZT / 90 min. / DCP
    Cast → Kenny Bee, Fong Fei-fei

    Melodramaticky romantický příběh vztahu nevidomého mladíka a excentrické filmové producentky, odehrávající se v malém rybářském městečku. Odlehčené dílko pracující s rychlými střihy a nájezdy kamery, v úhrnu: dokonalá antiteze stylu, jímž se Hou později proslaví. Zralý tvůrce se později k tomuto svému mladickému hříchu už nebude hlásit.


    Cuej-chao-te š’-kuang

    Directed by → Hou Hsiao-hsien
    Czech title → Tři časy aneb Naše nejlepší chvíle
    Francie – Tchaj-wan 2005 / CZT / 130 min. / 35mm
    Cast → Šu Čchi, Čchang Čchen, Mej Fang

    Dvojice hledající svobodu ve třech různých dobách… V tomto výpravném triptychu Hou Hsiao-hsien skicuje syntézu svého umění i jeho odvážnou proměnu. Nikdy dříve neudělal z milostného vztahu hlavní téma filmu a nerozdělil tento motiv na tři krátké povídky. Jeho styl je v souladu s každým dobově zpracovaným příběhem: autobiografická reminiscence z šedesátých let, pocta němému filmu z let desátých, bouřlivá doba moderní. Avšak pohledy, touhy, zpité smysly, potřeba něhy, strach ze ztráty… zkrátka základní esence vášně probíhají těmito třemi bolestnými elegiemi. Velkolepě.
    Alain Masson

  • Th 11/05

    Generace normalizace / Ztracená naděje českého filmu?

    představení publikace

    U příležitosti uvedení knihy proběhne setkání s autorkami Marií Barešovou a Terezou Czesany Dvořákovou a s pamětníky. Součástí programu bude ojedinělá projekce krátkých dokumentárních filmů režiséra Vladimíra Drhy (Lekce, Farbotlač, Snové scény, 34 ženy, Ves), které vznikly v době jeho povinné vojenské služby v Československém armádním filmu v ještě svobodné atmosféře let 1968–1969 a pozdějším vedením Československého filmu byly vnímány jako politicky problematické.



    Bram + Man looks at Woman, Woman looks at Man

    Joost Verhey / Bram
    Nizozemsko 1993 / CZT / 68 min. / 16mm
    Nizozemskou sochařku a výtvarnou umělkyni Bram Cox (1934–1998) v roce 1987 připravila cukrovka o zrak. Bram se přeorientovala na jiný typ smyslového vnímání a stala se zvukovou umělkyní. Režisér, producent, antropolog a zvukař Joost Verhey natočil v roce 1992 o Bram Cox dokumentární film, jehož větší část se odehrává během prvního symposia Hermit v bývalém cisterciáckém klášteře Plasy. Režisér původně chtěl natočit dokument o snech, které sní lidé, kteří ztratili v dospělosti zrak. Film vedle živého a nesentimentálního portrétu nevidomé umělkyně nabízí bizarní atmosféru začátku devadesátých let a prostředí omšelého barokního kláštera.

    Nathalie Alonso Casaleová – Pavel Semčenko / Man looks at Woman, Woman looks at Man
    Nizozemsko – ČR 1999 / hrají: Nathalie Alonso Casaleová, Pavel Semčenko / CZT / 18 min. / 35mm
    Režisérka, producentka, spisovatelka a herečka španělsko-francouzského původu Nathalie Alonso Casaleová (1970) společně s režisérem, spoluzakladatelem petrohradského divadla Akhe, filmařem, výtvarným umělcem a hercem Pavlem Semčenkem(1967) natočili krátký film, volnou adaptaci povídky srbského spisovatele Milodara Paviće, který je sledem magicko-realistických scén a snových obrazů.

    více: https://agosto-foundation.org/cs/bram-screening

  • Sa 13/05

    Edgar Dutka ve filmu

    Edgar Dutka studoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU v letech 1964–1971. Po roce působení ve Scenáristickém oddělení Filmového studia Barrandov musel odejít a své útočiště našel v Krátkém filmu. Zde se v letech 1974–1991 podílel jako dramaturg, scenárista a výjimečně i režisér na vzniku desítek animovaných filmů. Po roce 1989 se věnoval také pedagogické činnosti, historii animovaného filmu a vrátil se k volné literární tvorbě, kterou dříve nemohl vydávat.

    Všehochlup / r. Zdeněk Smetana, sc. Edgar Dutka / 1978 / 11 min.
    O Maryšce a vlčím hrádku / r. Vlasta Pospíšová – Edgar Dutka / 1979 / 15 min.
    Konec krychle / r. Zdeněk Smetana, sc. Edgar Dutka – Zdeněk Smetana / 1979 / 5 min.
    Klub odložených / r. Jiří Barta, sc. Edgar Dutka – Jiří Barta / 1989 / 24 min.


    Slunce, seno, jahody

    Directed by → Zdeněk Troška
    ČSR 1983 / 83 min. / 35mm
    Cast → Helena Růžičková, Stanislav Tříska, Erna Červená, Veronika Kánská, Broněk Černý, Pavel Kikinčuk

    Petr Markov

    Petr Markov pracoval v letech 1971–1982 jako scenárista ve Filmovém studiu Barrandov. Přes velký úspěch své první realizované látky Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1975) se k dalšímu schválenému scénáři dostal až na volné noze v roce 1983. Markov je autorem řady televizních a divadelních her, pohádek, muzikálů, písniček a knih, které často vycházejí z jeho scenáristické práce.

  • Su 14/05

    Les saisons

    Directed by → Jacques Perrin – Jacques Cluzaud
    Czech title → Příběh lesa
    Francie 2015 / CZV / 97 min. / HD / od 6 let

    Tvůrci filmu využili moderní techniku, navštívili desítky míst v celé Evropě a dokonce žili v přírodě s divokými zvířaty, aby nám ukázali proměny lesa od doby ledové až po současnost a zachytili vzrušující koloběh života, který ohromí dospělé i dětské diváky. Jako předfilm uvádíme krátký animovaný film Veroniky Zacharové Co medvědi rádi.


    Dneska přišel nový kluk

    Directed by → Vladimír Drha
    ČSR 1981 / 94 min. / 35mm
    Cast → Marek Brodský, František Řehák, Lída Vostrčilová, Stanislav Zindulka, Karel Kovář

    Vladimír Drha

    Vladimír Drha absolvoval FAMU v roce 1970. Celých deset let trvalo, než tento tvůrce, vnímaný jako jeden z největších talentů své generace, získal možnost režírovat hraný film. V roce 1980 debutoval povídkou Věrné milování z filmu Jak rodí chlap. O rok později natočil v gottwaldovském studiu podle scénáře Jiřího Justa společensky provokativní celovečerní snímek Dneska přišel nový kluk. V osmdesátých letech režíroval ještě čtyři další filmy. Období po roce 1989 přineslo režisérovi příležitosti především v televizní tvorbě a v žánru pohádky. Projekce proběhne s úvodem Vladimíra Drhy.

  • 20th week
  • Mo 15/05

    Jakub

    Directed by → Ota Koval – Jaroslava Vošmiková
    ČSR 1976 / 77 min. / 35mm
    Cast → Filip Renč, Ladislav Mrkvička, Ladislav Boháč, Věra Galatíková, Luba Skořepová

    Katarína Vaculíková Slobodová

    Katarína Slobodová vystudovala obor scenáristika a dramaturgie v roce 1973 a téměř dvacet let pracovala pro Filmové studio Barrandov – ve Scenáristickém oddělení a později v dabingu. Přes délku svého působení v Československém filmu se podařilo natočit jen několik jejích látek, zaměřujících se mimo jiné na žánr psychologického dramatu a téma vztahu rodiče a dítěte. Vedle Jakuba jsou to Citlivá místa, která v roce 1987 režíroval Vladimír Drha.


    Vlčí bouda

    Directed by → Věra Chytilová
    ČSR 1986 / 92 min. / 35mm
    Cast → Miroslav Macháček, Nina Divíšková, Jiří Krampol, Jan Kačer, Jan Bidlas

    Daniela Fischerová

    Scenáristka a dramaturgyně Daniela Fischerová dokončila FAMU v roce 1971. Rok byla zaměstnaná ve Filmovém studiu Barrandov, poté působila jako knižní redaktorka v nakladatelství Orbis. Po narození dcery zůstala ve svobodném povolání. Napsala desítky knih, zejména pro děti a mládež, množství rozhlasových a několik divadelních her. Československý film realizoval pouhé tři její filmové scénáře, z nichž pro naši přehlídku vybíráme psychologický thriller Vlčí bouda. Projekce proběhne za účasti Daniely Fischerové.

  • Tu 16/05

    Něskolko inteviju po ličnym voprosam

    Directed by → Lana Gogoberidzeová
    Czech title → Rozhovory o soukromém životě
    SSSR – Gruzie 1978 / CZT / 88 min. / 35mm
    Cast → Sofiko Čiaureliová, Gija Badridze, Salome Kančeliová

    Festival Americké jaro 2017

    Velká cena festivalu v San Remu 1979.
    Mladé ženě se v okamžiku, kdy dosahuje všeobecného uznání, zhroutí jeden z pilířů jejího úspěšného života – manželství. Zjištění manželovy nevěry vytváří dramatickou osu příběhu. Od tohoto okamžiku se tempo vyprávění zvolňuje a proměňuje se v úvahu nad existencí člověka ve světě, tedy nad problémem, který není toliko „ženský“. Úvaha dostává místy až publicistický tón, a to díky hrdinčině povolání novinářky. Ve vzpomínkách se vrací k rozhovorům s ženami různých osudů a postojů, jež vzhledem k příběhu vytvářejí osobitý komentář.


    Mouchette

    Directed by → Robert Bresson
    Czech title → Muška
    Francie 1966 / CZT / 75 min. / 35mm
    Cast → Nadine Nortierová, Jean-Claude Guilbert, Paul Hébert / hudba: Claudio Monteverdi

    K 450. výročí narození Claudia Monteverdiho

    + krátký film
    Hou Hsiao-hsien / The Electric Princess Picture House / Francie 2007 / 4 min. / HD

    Co vlastně dělám v tomhle světě, ptá se křehká dívka, Muška, němým pohledem, v němž je pokora, přijetí věcí, jaké jsou, i drzý vzdor, který se nikomu nepodaří „ochočit“. Muška ví, že v tomto životě nemá ve skutečnosti nic žádnou logiku, že ji nebude mít ani její smrt, ale až přijde, bude mít stejnou samozřejmost jako ranní slunce.

  • We 17/05

    Petr Skala / první představitel gestické abstrakce v českém filmu

    pásmo krátkých filmů / 90 min. / HD

    Od přelomu let šedesátých a sedmdesátých rozvíjel Petr Skala principy formálně blízké abstraktnímu expresionismu a gestické malbě, které prostřednictvím filmu formuloval nejen v prostorové, ale především v časové dimenzi. Aplikace principů gestické abstrakce na filmový pás byla postupem naprosto ojedinělým a lze říct, že Skala se tímto jako vůbec první Čech připojil k takovým jménům, jako jsou Len Lye, Harry Smith, James Whitney či Stan Brakhage.


    Max Davidson = Neuvěřitelno

    / vstupné 110 CZK

    V létě 2016, na pozvání Kinematheky v Bonnu, složila skupina Neuvěřitelno hudbu pro čtyři krátkometrážní filmy s komikem Maxem Davidsonem.
    V České republice ji trio hudebníků provede poprvé.

    Leo McCarey / Židovská opatrnost / Jewish Prudence / USA 1927 / 21 min.
    Fred Guiol / Podej omáčku / Pass the Gravy / USA 1928 / 25 min.
    Clyde Bruckman / Dům k pronajmutí / Call of the Cuckoo / USA 1927 / 19 min.
    Leo McCarey – Stan Laurel / Planoucí otcové / Flaming Fathers / USA 1927 / 25 min.

    Max Davidson byl Němec židovského původu narozený v Berlíně, v mládí emigroval do USA. Utekl z domova, aby se mohl připojit k cirkusu a satirickému divadlu. Od roku 1912 hrál v mnoha němých filmech, objevoval se v karikaturních rolích otce rodiny, který není schopen se přizpůsobit modernímu městskému způsobu života, protože silně lpí na již neexistujících tradičních hodnotách předchozích generací středoevropských Židů. Společnost s nimi nezachází nejlépe a protagonisté v Davidsonově podání si vždy musejí vydobýt své místo v životě, aby zajistili dobrou budoucnost pro své děti, často budižkničemy. Postavy ztvárněné Maxem Davidsonem jsou většinou lakomé, zuřivé, popudlivé, ale zároveň jsou schopné v divácích vyvolat pocity něhy, protože jsou často obětí nespravedlnosti nebo jen smůly.

  • Th 18/05

    Jako jed

    Directed by → Vít Olmer
    ČSR 1985 / 76 min. / 35mm
    Cast → Zdeněk Svěrák, Ivona Krajčovičová, Libuše Švormová, Laďka Kozderková, František Řehák

    Jiří Just

    Jiří Just dokončil studium dramaturgie a scenáristiky na FAMU v roce 1973. Od absolutoria až do roku 1991 pracoval ve Filmovém studiu Barrandov. Ve své tvorbě se soustředil na komediální žánr a satiru. Je mimo jiné autorem scénáře filmu Vladimíra Drhy Dneska přišel nový kluk, ale i úspěšné Bočanovy pohádky S čerty nejsou žerty. Tragikomedie Jako jed, kterou natočil další z příslušníků generace Vít Olmer, patří k nejoceňovanějším dílům obou tvůrců. Jiří Just je také známou postavou českého divadla. Spolu se svým bratrem Vladimírem vystupoval od šedesátých let s autorskými divadelními projekty.

  • Fr 19/05

    Franz Kafka jako cinefil / Hanns Zischler v Ponrepu

    uvádí Stefan Drössler, ředitel Mnichovského filmového muzea / celkem 130 min.

    August Blom / Bílá otrokyně / Den hvide slavehandel
    Dánsko 1910 / hrají: Ellen Diedrichová, Lauritz Olsen / DCP

    Max Mack / Ten druhý / Der Andere
    Německo 1912/13 / hrají: Albert Bassermann, Emmerich Hanus, Hanni Weisseová / DCP

    Kniha Kafka geht ins Kino (S Kafkou do kina) Hannse Zischlera (1995) byla už přeložena do řady jazyků a v roce 2004 vyšla také česky v nakladatelství Prostor. Loni, u příležitosti nového německého vydání, autor původní text přepracoval a rozšířil. Zároveň vyšlo stejnojmenné DVD, které jeho editoři představili v Kolíně nad Rýnem a v Mnichově, jako třetí místo si vybrali Kafkovo rodné město. Autor knihy Hanns Zischler se proslavil jako charismatický protagonista filmů Wima Wenderse (byl hlavním představitelem legendárního V běhu času, 1975), z dalších snímků připomeňme aspoň Godardovo Německo devět nula (1991) či loňský český spektákl Masaryk. V Praze ho přivítáme spolu s ředitelem Mnichovského filmového muzea Stefanem Drösslerem, díky němuž mohlo být DVD Kafka geht ins Kino realizováno. V prvním bloku od 17 hodin uvidíme Bílou otrokyni, dánský film z roku 1910, o němž se Franz Kafka rozepsal v několika dopisech a německý film Der Andere (Ten druhý nebo Jiný člověk) z roku 1912/13, v němž si titulní roli zahrál Kafkův nejoblíbenější herec, Albert Bassermann.


    Franz Kafka jako cinefil / Hanns Zischler v Ponrepu

    uvádí Stefan Drössler / celkem 120 min.

    Kniha Kafka geht ins Kino (S Kafkou do kina) Hannse Zischlera (1995) byla už přeložena do řady jazyků a v roce 2004 vyšla také česky v nakladatelství Prostor. Loni, u příležitosti nového německého vydání, autor původní text přepracoval a rozšířil. Zároveň vyšlo stejnojmenné DVD, které jeho editoři představili v Kolíně nad Rýnem a v Mnichově, jako třetí místo si vybrali Kafkovo rodné město. Autor knihy Hanns Zischler se proslavil jako charismatický protagonista filmů Wima Wenderse (byl hlavním představitelem legendárního V běhu času, 1975), z dalších snímků připomeňme aspoň Godardovo Německo devět nula (1991) či loňský český spektákl Masaryk. V Praze ho přivítáme spolu s ředitelem Mnichovského filmového muzea Stefanem Drösslerem, díky němuž mohlo být DVD Kafka geht ins Kino realizováno. V bloku od 20 hodin následuje koláž historických dokumentů a vlastních Kafkových textů v podání Hannse Zischlera, doplněná bohatým obrazovým materiálem.

  • Sa 20/05

    Bizon

    Directed by → Moris Issa – Elmar Klos
    ČSR 1989 / 85 min. / 35mm
    Cast → Adam Parma, Klára Jandová, Ján Miltner, Eva Matalová, Gabriela Osvaldová, Jaromír Meduna

    Moris Issa

    Český režisér syrského původu Moris Issa absolvoval FAMU v roce 1970. Už na škole se orientoval pod vlivem svého oblíbeného pedagoga Elmara Klose na dětský film. Jeho studentský snímek Pukrylukri získal ocenění také v zahraničí. Vyhlídky syrského režiséra v českém filmovém průmyslu vypadaly velmi nadějně, ale kvůli nečekané hrozbě vystěhování ze strany socialistického Československa přijal místo překladatele a tlumočníka na syrské ambasádě, kde pracoval až do roku 1991. První celovečerní dětský film s názvem Bizon realizoval až v roce 1989. Od devadesátých let se věnuje televizní tvorbě.

    + krátký předfilm
    Moris Issa / Pukrylukri (Putování Kryštofa, Lucinky a Kristýny do celýho světa)
    ČSR 1968 / hrají: Jiří Jöger, Kateřina Bártová, Zuzana Zíková / 15 min. / 35mm


    Hodinářova svatební cesta korálovým mořem

    Directed by → Tomáš Svoboda
    ČSR 1979 / 78 min. / 35mm
    Cast → Laďka Kozderková, Luděk Sobota, Karel Augusta, Petr Svojtka, Ivan Vyskočil

    Karel Steigerwald

    Karel Steigerwald absolvoval FAMU, obor scenáristika a dramaturgie, v roce 1972 a v následujícím roce byl zaměstnán ve Filmovém studiu Barrandov, kde se realizovaly tři jeho látky včetně dadaistické absurdní komedie Hodinářova svatební cesta korálovým mořem. Po výpovědi z politických důvodů v roce 1979 přešel na volnou nohu a pracoval pro televizi a rozhlas. Na začátku osmdesátých let se etabloval jako dramatik, spolupracoval mimo jiné s Činoherním studiem v Ústí nad Labem i s Divadlem Na zábradlí. Na konci osmdesátých let adaptoval pro film ještě Drdovu pohádku O princezně Jasněnce a létajícím ševci. Od devadesátých let pracuje především jako novinář, spisovatel a dramatik.

  • Su 21/05

    S čerty nejsou žerty

    Directed by → Hynek Bočan
    ČSR 1984 / 91 min. / 35mm
    Cast → Karel Heřmánek, Vladimír Dlouhý, Ondřej Vetchý, Jana Dítětová, Josef Kemr

    Pohádku Boženy Němcové adaptoval pro film scenárista Jiří Just a natočil ji režisér Hynek Bočan. Mezi dětskými diváky i jejich rodiči slaví úspěch už více než tři dekády. A vypadá to, že příběh o potrestané chamtivosti, nalezení ryzí lásky a hodných čertech nestárne, ani neztrácí na aktuálnosti.


    Parta za milión

    Directed by → Rudolf Růžička
    ČSR 1990 / 70 min. / 35mm
    Cast → Jiří Kodeš, Jana Janěková, Jana Tomečková, Dana Poláková, Jaroslava Franková Tihelková

    Rudolf Růžička a Jan Fleischer

    Rudolf Růžička vystudoval v roce 1970 režii na FAMU. Po vojenské službě se pokoušel prosadit u filmu, ale nastupující normalizace mu to neumožnila. V sedmdesátých letech pracoval na volné noze, převážně pro televizi. Koncem osmdesátých let dostal konečně Rudolf Růžička příležitost v tvorbě pro děti a mládež v gottwaldovských studiích. Zde natočil filmy Správná trefa a Parta za milión. Po roce 1990 filmovou kariéru opustil a působil na významných postech ve státní správě a veřejnoprávních médiích.

    + krátký předfilm
    Rudolf Růžička / Bitva na červeném poli
    ČSR 1968 / hrají: Ivan Vyskočil, Viktor Očásek, Hermína Vojtová, Hana Kuberová, Josef Vlček / 26 min. / 35mm

  • 21st week
  • Mo 22/05

    Charta 77

    Directed by → Angelika Hanauerová
    ČR 1997 / 60 min. / 35mm

    Angelika Hanauerová

    Angelika Hanauerová vystudovala režii na FAMU v roce 1968. Po dokončení studia natočila pět dokumentárních filmů pro Československou televizi a Krátký film Praha. Ty však nebyly promítány. Psala náměty a scénáře pro dětskou redakci Československé televize Bratislava a překládala. Po podpisu Charty 77 a zásahu StB pracovala v letech 1982–1986 v pečovatelské službě. V roce 1989 se vrátila ke své profesi a natočila několik desítek televizních dokumentů, mimo jiné Filosof, který splnil svou úlohu, Jan Patočka, Stát proti víře nebo Ecce homo kardinál.

    + krátký předfilm
    Angelika Hanauerová / Dostal jsem nápad udělat kočku
    ČSR 1967 / hrají: John Eisler, Martin Matějů, Jana Weberová, Angelika Hanauerová, Jiří Ornest / 23 min. / 35mm


    Les diaboliques

    Directed by → Henri-Georges Clouzot
    Czech title → Ďábelské ženy
    Francie 1954 / CZT / 117 min. / 35mm
    Cast → Simone Signoretová, Paul Meurisse, Véra Clouzotová, Charles Vanel, Michel Serrault

    U západní kritiky i u platících diváků jeden z nejúspěšnějších psychothrillerů poloviny padesátých let byl pro tehdejšího českého diváka za železnou oponou bohužel zapovězeným ovocem. Majitelka internátní školy se domluví s milenkou svého muže, notorika, který svou krutostí ničí jednu jako druhou. Společně proti němu zosnují plán vpravdě ďábelský. Hollywood ani tentokrát „nezklamal“ a v roce 1996 předložil svůj remake, v němž part Simone Signoretové převzala herečka stejných iniciál: Sharon Stone. Tím ale podobnosti pomalu končí, na americkou Ďábelskou lest se brzy zapomnělo, zato původní Clouzotovy Ďábelské ženy skýtají i v 21. století pokaždé příjemně mrazivou, hutnou hostinu pro divákovo oko i mozek.

  • Tu 23/05

    Slapstick comedy 1917/18

    pásmo krátkých filmů / celkem 80 min. / 35mm

    V Americe se jim říká slapstick, u nás se vžil termín groteska. Svébytný komediální žánr, který se plně prosadil v druhé polovině desátých let minulého století. Národní filmový archiv v Praze je známý tím, že vlastní jednu z největších kolekcí těchto snímků. V našem výběru se soustředíme na tituly, které jsou v současnosti k vidění zřídka: Otrávená nevěsta (His Smothered Love, r. E. Cline, 1918), Potřeštěná Betka (What’s the Matter with Father, r. J. Blystone, 1917), Račí palác (Love Loops the Loop, r. H. Del Ruth – W. Wright, 1918), Teddy a Mary (Her First Mistake, r. W. Wright, 1918), Z bláta do louže (A Tight Squeeze, r. W. Watson – J. White, 1918), On jasnovidcem (Are Crooks Dishonest?, r. Alf Goulding, 1918).


    W. R. – Misterije organizma

    Directed by → Dušan Makavejev
    Czech title → WR – Mystéria organismu
    Jugoslávie – SRN 1971 / CZT / 78 min. / 35mm
    Cast → Milena Dravićová, Ivoca Vidović, Jagoda Kaloperová

    Iniciály W. R. z titulu filmu patří Wilhelmu Reichovi (1897–1957). Makavejev původně o tomto Freudově žákovi, který se inspiroval marxismem i východní filozofií, natáčel dokument. Podobně jako v dalších režisérových počinech však dokumentární části vplynuly do stylizovaného hraného rámce, v němž jsou dále rozvíjeny experimentováním s filmařskými postupy i hudebním doprovodem. Snímek v době uvedení vyvolal nadšení na mezinárodních festivalech, ale také skandály a zákazy doma v Jugoslávii.

  • We 24/05

    Paměť a nepaměť

    Odkrývání příběhů obětí komunismu v Polsku a v Česku

    Filmový a diskusní večer na téma snah o vymazání příběhů protikomunistického odboje z paměti. Hmatatelným znakem tohoto vymazávání je tzv. oddělení Ł na varšavském hřbitově Powązki a pražský Ďáblický hřbitov, kde byly tajně pochovávány oběti komunistického režimu. Hledání a identifikaci tělesných ostatků obětí se věnují oba prezentované filmy. Po projekci bude následovat diskuse za účasti českých historiků, z Polska přijede režisér historických dokumentů a ředitel filmového festivalu NNW Arkadiusz Gołębiewski.

    Arkadiusz Gołębiewski / Hřbitov Powązki, oddělení Ł / Kwatera ł
    Polsko 2013 / CZT / 45 min. / HD
    Snímek je zdánlivě syrovým reportážním zachycením exhumačních prací na takzvané loučce, části varšavského hřbitova Powązki, kde byli tajně do hromadných hrobů pohřbíváni příslušníci odbojového hnutí, zavraždění v letech 1944–1956 komunistickým režimem. Archeologové zde pracovali od léta roku 2012. Vedle reportážních záběrů jsou působivou součástí filmu také postřehy vědců, kteří se podíleli na exhumacích a identifikaci ostatků. Ve filmu hovoří i pozůstalí po obětech. Již po dokončení filmu byly ostatky uloženy v památníku, jenž byl na místě hromadných hrobů otevřen v roce 2015.

    Arkadiusz Gołębiewski / Inka / Inka. Zachowałam się jak trzeba
    Polsko 2015 / CZT / 28 min. / HD
    Pod krycím jménem Inka se skrývá mladá dívka: Danuta Siedzikówna, která byla v roce 1946 v pouhých sedmnácti letech popravena po brutálních výsleších komunistickou tajnou policií. Od roku 1943 působila jako ošetřovatelka a spojka v odbojové Zemské armádě, v jednotce, která nesložila zbraně ani poté, co německou okupaci nahradila sovětská. Hlavní osou filmu je hledání místa v Gdaňsku, kde byla dívka pochována, důležitou součástí snímku jsou i výpovědi vězeňkyň z období stalinismu, které Inku znaly z odbojové činnosti. Hudební doprovod tvoří písně současných interpretů věnované Ince.


    Varhaník u sv. Víta

    Directed by → Martin Frič
    ČSR 1929 / 75 min. / 35mm / živý hudební doprovod
    Cast → Karel Hašler, Oskar Marion, Suzanne Marwille, L. H. Struna

    Kdybychom měli vyjmenovat pět filmů, kterým se podařilo vystoupit z beznadějného provincionalismu českého filmu dvacátých let, a ne-li námětem, pak alespoň formálním zpracováním se přiřadily k tehdejší špičce filmu evropského, nechyběl by mezi nimi vedle Erotikonu Gustava Machatého ani Varhaník u sv. Víta. Stejně jako u Erotikonu se i v tomto případě scenárista jmenoval Vítězslav Nezval.

    Hudba Jana Rybáře, která na tomto představení zazní ve světové premiéře, je jeho druhou prací pro němý film (první byla hudba k Murnauově Upírovi Nosferatu, uvedená v Ponrepu v roce 2015). Napsána je pro desetičlenný orchestr (s využitím varhan) a ženský sbor. Vzhledem k tématu v ní nalezneme odkazy na duchovní hudbu (např. gregoriánský chorál), ale i názvuky jazzu. Celkově však kompozice využívá dramatického potenciálu snímku a je poměrně různorodá – využívá melodických ploch, repetitivního minimalismu i čistě témbrových prvků. Ženský sbor pracuje s prostorovým efektem a na několika místech vstupuje do děje jako tzv. diegetická hudba – tedy hudba, kterou by hrdinové snímku měli možnost zaslechnout.

  • Th 25/05

    Jan Kučera / Poetika českého filmu

    Představení právě vydaného sborníku teoretických studií Jana Kučery (1908–1977), jednoho z nejvýznamnějších českých filmových teoretiků z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let. Sám Kučera zamýšlel vydat tyto studie souborně, ale v důsledku nastupující normalizace nebyl tento záměr realizován. Kučerovy texty představují vrcholnou fázi jeho teoretického myšlení a kromě zpřístupnění strukturalisticky motivovaných úvah vrhají i velmi důležité světlo na klíčovou část naší filmové tvorby. Kučerovo myšlení je neopomenutelnou součástí historie českého uvažování o filmu a jeho vhledy do tehdejší kinematografie mají, vzhledem k důležitosti diskutovaných filmů, svůj význam i pro širší okruh čtenářstva.

    Po uvedení knihy bude následovat projekce dvou krátkých filmů:

    Rudolf Adler / Pět dopisů Karla Hiršla
    ČSR 1968 / 24 min. / 35mm

    Miroslav Burger / Rozkaz
    ČSR 1968 / 10 min. / 35mm


    Ljubavni slučaj ili tragedija službenice P.T.T.

    Directed by → Dušan Makavejev
    Czech title → Milostný příběh aneb Tragedie pracovnice pošt
    Jugoslávie 1967 / CZT / 64 min. / 35mm
    Cast → Eva Rasová, Slobodan Aligrudić, Ružica Sokićová

    Když specialista na hubení krys Ahmed odjede na služební cestu, jeho vztah s pracovnicí pošty Izabelou prochází osudnou zkouškou. V podstatě jednoduchá zápletka posloužila Dušanu Makavejevovi jako východisko originální hry s filmovým médiem. Vyprávění plynule přechází mezi romantickým příběhem, vědeckým filmem a satirickým jinotajem. Patrný je vliv francouzské nové vlny i režisérův hluboký zájem o sexualitu a erotiku.

  • Fr 26/05

    Beg

    Directed by → Alexandr Alov – Vladimir Naumov
    Czech title → Útěk
    SSSR 1970 / CZT / 180 min. / 35mm
    Cast → Ljudmila Saveljevová, Alexej Batalov, Michail Uljanov, Taťjana Tkačová, Vladislav Dvoržeckij

    Ještě než začal pracovat Michail Bulgakov na svém vrcholném románu Mistr a Markétka (1928–1940), cítil potřebu zúčtovat s národní minulostí. Svůj první román Bílá garda (1924) situoval do období první světové a občanské války, v témž období se odehrávají i jeho dramata Dni Turbinových a Útěk. Zmiňovaná díla se stala předlohou pro dvojdílný film režisérské dvojice Alov – Naumov, kteří si k němu napsali i scénář. V první části se ocitáme na jižní frontě roku 1920, kdy se Rudá armáda blíží ke Krymu, který se stal posledním útočištěm kontrarevoluce. Během těchto vypjatých dnů se setkávají hlavní postavy vyprávění, zastávající názorové přesvědčení Bílých, jejichž další osudy v emigraci (Cařihrad a Paříž) sledujeme v části druhé. Se změnou prostředí jako by se měnil žánr filmu. Zatímco v první části je rozmáchlou freskou s mistrnými výtvarnými kompozicemi bojových scén, v jejím pokračování je především psychologickým dramatem ruské inteligence, trpící pocitem vykořeněnosti, ztráty svého domova.


    Sorcerer

    Directed by → William Friedkin
    Czech title → Mzda strachu
    USA 1977 / CZV / 121 min. / 35mm / vstupné 100 CZK
    Cast → Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal

    Podle vlastního vyjádření nejoblíbenější Friedkinův film, remake Clouzotovy klasiky z padesátých let s Roy Scheiderem a Bruno Cremerem v hlavních rolích. Finančně neúspěšný projekt a podle dobových ohlasů „zbytečný“ film se postupně stal jedním z kritikou nejuznávanějších režisérových filmů a poslední snímek Nového Hollywoodu, který vstoupil do kin těsně před érou „blockbusterů“.

  • Sa 27/05

    Against the Wind

    Directed by → Charles Crichton
    Czech title → Šest statečných
    Velká Británie 1948 / CZT / 96 min. / 35mm
    Cast → Robert Beatty, Simone Signoretová, Gordon Jackson

    Simone Signoretová poprvé v britském filmu, a to v příběhu o sabotážních akcích anglických parašutistů v nacisty obsazené Belgii.


    Budenje pacova

    Directed by → Živojin Pavlović
    Czech title → Probuzení krys
    Jugoslávie 1967 / CZT / 79 min. / 35mm
    Cast → Slobodan Perović, Dušica Žegarac, Gizela Vukovićová

    Bývalý stalinista, prominentní komunistický funkcionář, se stane terčem pohrdání a vyděračství. Zoufale se protlouká městem. Potýká se s chudobou a jeho hlavním cílem je získat peníze pro nemocnou sestru. Marnost a bezvýchodnost hrdinova počínání doléhá na diváka tíživě i proto, že se snímek odehrává ve špíně a nepořádku rozpadajícího se města, jež je kritickým zrcadlem jugoslávské společnosti. Jeden z prvních filmů jugoslávské černé vlny je zároveň dílem jednoho z jejích nejvýraznějších představitelů, významného srbského intelektuála Živojina Pavloviće. V rámci cyklu uvádíme také jeho snímky Až budu mrtev a V pasti.

  • Su 28/05

    Expedice přes řeku

    12:00–16:30
    odpoledne pro děti v Museu Kampa a kině Ponrepo / od 5 do 12 let

    Vzducholoď a láska / r. Jiří Brdečka / ČSR 1948
    Malý Cousteau / r. Jakub Kouřil / ČR 2013
    Kráva v povětří / kolektiv dětí Animánie / ČR 2007

    I v srdci Prahy můžete zažít nečekaná exotická dobrodružství! Podnikněte s námi objevitelskou expedici na obou březích Vltavy a vydejte se na cestu plnou překvapení a fantastických bytostí. V Museu Kampa ve společnosti Adolfa Borna objevíte nové světy a poznáte, jak se kdysi cítil slavný dobrodruh Marco Polo. V Ponrepu nahlédnete do zákulisí kina a po zhlédnutí krátké filmové projekce si zkusíte vyrobit vlastní animovaný film.
    Není stanoven pevný začátek, můžete dorazit kdykoli v průběhu odpoledne. Začít můžete jak v Museu Kampa (U Sovových mlýnů 2), tak v kině Ponrepo (Bartolomějská 11). Předpokládaná časová náročnost celého programu je přibližně dvě a půl hodiny.
    Vstupné: 130 Kč dítě, první dospělý zdarma, druhý dospělý 50 Kč.
    Svá místa si rezervujte na emailu rezervace@museumkampa.cz


    Kad budem mrtav i beo

    Directed by → Živojin Pavlović
    Czech title → Až budu mrtev
    Jugoslávie 1967 / CZT / 79 min. / 35mm
    Cast → Dragan Nikolić, Ružica Sokićová, Dara Čalenić

    Frajírek přezdívaný Jimmy Bárka se potuluje z místa na místo a střídá partnerky i zaměstnání jako ponožky. Bezstarostný mladík se dostane do společnosti známé zpěvačky, která využije svých kontaktů a vytvoří Jimmymu identitu populárního umělce. Bělehrad však ovládá beat a venkovský nafoukanec je místní mládeži se svým falešným pěveckým vystoupením pro smích. Příběh, jehož časové ukotvení umožňuje především moderní hudba, se odehrává v podobně ponurém prostředí jako Probuzení krys. Oba filmy napsal pro Pavloviće Gordan Mihić. Jeden z nejvýznamnějších jugoslávských scenáristů spolupracoval s Goranem Paskaljevićem (Hlídač pláže v letním období; Pes, který měl rád vlaky) nebo Emirem Kusturicou (Dům k pověšení; Černá kočka, bílý kocour). Sám režíroval také vynikající Vrány (1969), které rovněž uvádíme v rámci této přehlídky.


    Jak bylo za Husáka?

    / vstupné 80 CZK

    Příběhy 20. století v kině Ponrepo – komentované promítání

    Poslední dvacetiletí komunistického režimu v Československu (neboli období normalizace a poté rozkladu na konci osmdesátých let) je v mnoha ohledech určující i pro dnešek. Zatímco pamětníků padesátých let je již velmi málo, v normalizačním režimu vyrostla generace lidí, kteří jsou dnes na vrcholu sil. Jak na nahrávkách o.s. Post Bellum vzpomínají tehdejší političtí vězni, disidenti, řadoví komunisté, oficiální novináři nebo třeba vojáci? Pokud vás to zajímá, srdečně zveme na další komentované promítání, které připravil Adam Drda.

  • 22nd week
  • Mo 29/05

    I Was Happy Here

    Directed by → Desmond Davis
    Czech title → Byla jsem tu šťastná
    Velká Británie 1965 / CZT / 85 min. / 35mm / EF
    Cast → Sarah Milesová, Cyril Cusack, Sean Caffrey

    V lidském životě se nedá nic vrátit, přesto se hrdinka tohoto Davisova v pořadí již třetího filmu snaží najít klíč ke své budoucnosti v návratu k pocitům štěstí spojených s první láskou. Proto se z Londýna vrací do své rodné rybářské vesnice, kde kdysi prožívala milostné probuzení. Davis, jehož stylistiku zjevně ovlivnily kameramanské zkušenosti z Richardsonových filmů Kapka medu, Osamělost přespolního běžce či Tom Jones, ve svém režijním pojetí nesleduje vnější dramatičnost vyprávěného příběhu, ale duchovní esenci mezilidských vztahů. Hlavní cena na MFF v San Sebastianu.


    Zaseda

    Directed by → Živojin Pavlović
    Czech title → V pasti
    Jugoslávie 1969 / CZT / 80 min. / 35mm
    Cast → Milena Dravićová, Ivica Vidović, Severin Bijelić

    Idealistický mladý muž podporuje nastupující komunistický režim a podílí se na budování socialismu v malé srbské vesnici bezprostředně po skončení druhé světové války. Jeho naivní představy se ovšem střetávají s drsnou realitou. Film nekompromisně ukazuje postup vítězných partyzánů, kteří plení a zabíjejí, a na jejich stranu se přidávají zfanatizovaní obyvatelé. Živojin Pavlović, autor scénáře, se v tomto snímku odvážil bezprecedentní kritiky partyzánského hnutí, dosud idealizovaného prostřednictvím neustále posilovaného mýtu. Zde je ovšem tento odboj postaven na stejnou úroveň se sborem četníků, kteří byli po druhé světové válce oficiálním diskursem jednoznačně odsuzováni. Snímek byl uveden na festivalu v Benátkách v roce 1969, kde byl také vyznamenán jednou z cen.

  • Tu 30/05

    Il Prefetto di ferro

    Directed by → Pasquale Squitieri
    Czech title → Železný šéf
    Itálie 1977 / CZT / 110 min. / 35mm
    Cast → Giuliano Gemma, Claudia Cardinaleová, Rik Battaglia, Luigi Montini

    Vystudovaný právník a bývalý asistent na katedře kriminalistické sociologie Pasquale Squitieri (1939–2017) natočil svůj film podle vzpomínek sicilského policejního prefekta, který – zmocněn přímo Mussoliniho vládou – sváděl koncem dvacátých let lítý boj s místní mafií. V kontextu specificky italského žánru poliziottesco poměrně věcný snímek doplňuje hudba Ennia Morriconeho. Na železného šéfa Giuliana Gemmu čekala v Karlových Varech v roce 1978 Cena za mužský herecký výkon.


    Soy Cuba / Ja Kuba

    Directed by → Michail Kalatozov
    Czech title → Soy Cuba
    Kuba – SSSR 1964 / CZT / 131 min. / 35mm
    Cast → Sergio Corrieri, Raquel Revueltaová, José Gallardo, Raúl García

    První a dodnes jediný ruský držitel Zlaté palmy z Cannes (za Jeřábi táhnou), Michail Kalatozov, vytvořil spolu s básníkem Jevgenijem Jevtušenkem (1933–2017) scénář sestávající ze čtyř příběhů, v nichž se zoufalství vykořisťovaných Kubánců proměňuje v čítankově vzorné revoluční uvědomění. Nikoli čítankový, ale mnohdy doslova dechberoucí je přínos Sergeje Urusevského, který své kameramanské řemeslo proměnil v nevídanou akrobacii, na níž bude pravděpodobně i leckterý dnešní kameraman hledět s bezradným úžasem. Soy Cuba tak zůstává i v 21. století v komunitě znalců, roztroušených po celém světě, pojmem.

  • We 31/05

    Dětskij sad

    Directed by → Jevgenij Jevtušenko
    Czech title → Škola synů
    SSSR 1983 / CZT / 128 min. / 35mm
    Cast → Klaus Maria Brandauer, Sergej Gusak, Sergej Bobrovskij

    V šedesátých letech vytvořil básník Jevgenij Jevtušenko společně s Robertem Rožděstvenským, Andrejem Vozněsenským a dalšími proud tzv. nové poezie. Jevtušenkova popularita mezi sovětskými občany byla obrovská, lidem imponovala jeho odvaha ve výběru témat i formální zpracování, odlišné od rigidní stalinské poetiky. Jako umělec se aktivně účastnil veřejného a politického života. Například v roce 1968 vyjádřil svůj nesouhlas se vstupem vojsk Varšavské smlouvy na území Československa. Jevtušenko se však nikdy nestal zakázaným autorem. Také proto mohl v osmdesátých letech debutovat jako filmový režisér Školou synů (1983), v níž zúročil vzpomínky na válečné dětství, kdy jako chlapec sám cestoval z Moskvy na Sibiř za babičkou. Motiv cesty po rozlehlém sovětském teritoriu využil Jevtušenko k barvitému zachycení minulosti. Značný prostor přitom věnoval hudební a zvukové stránce. Vedle různých písní a básní nechal ve filmu zaznít i vlastní verše. Není bez zajímavosti, že filmová kritička Galina Kopaněva přirovnala poetiku Jevtušenkova režijního debutu k bizarní, neukázněné kráse chrámu Vasila Blaženého – příliš pestré, nicméně osobité a harmonické.


    Breza

    Directed by → Ante Babaja
    Czech title → Němý výkřik
    Jugoslávie 1967 / CZT / 92 min. / 35mm
    Cast → Manca Košir, Velimir Bata Živojinović, Fabijan Šovagović

    Hlavní hrdinka Janica je krásná, ale křehká dívka. (Původní název snímku zní přeložen do češtiny Bříza, čímž je odkazováno právě k její zranitelnosti.) Život na zapadlé chorvatské vsi je však krutý, stejně jako místní obyvatelé. Baladicky laděný snímek je naturalistický a strhující, kamera Tomislava Pintera využívá zrnitý obraz a buduje v kombinaci s umně stavěnou zvukovou stopou silnou atmosféru. Snímek získal tři ceny na bilančním jugoslávském festivalu v Pule a dnes je považován za jedno z nejlepších chorvatských děl.