Program

04/2018 (Change)
  • 14th week
  • Tu 03/04

    Očistné procesy po druhé světové válce

    přednáší Zuzana Černá
    Po druhé světové válce vznikla celospolečenská potřeba vypořádat se s válečnými kolaboranty. Očistné procesy probíhaly téměř v každém podniku či odvětví, a nevyhnuly se tak ani kinematografii. Posuzovány nebyly jen exponované osobnosti filmu, ale také běžní pracovníci ateliérů či kinaři. Přednáška se zaměří na průběh procesů a především na to, jaký měly vliv na podobu poválečné tuzemské kinematografie.


    Dětstvo Gorkogo

    Directed by → Mark Donskoj
    Czech title → Trilogie o Gorkém I. – Dětství Gorkého
    SSSR 1938 / CZT / 92 min. / 35mm
    Cast → Alexej Ljarskij, Michail Trojanovskij, Vasilij Novikov

    Dětství Gorkého, dnes vedle Ejzenštejnova Alexandra Něvského nejcitovanější ruský film z těsně předválečného období, vznikl podle autobiografické trilogie Maxima Gorkého (1913–1923). Mark Donskoj se při jejím přepisu nechal inspirovat nejen pečlivě vykreslenou atmosférou carského Ruska, ale také citlivým smyslem autora pro zachycení problémů dětského a jinošského věku. Dětství Gorkého ukazuje svět malého Aljoši Peškova ještě v jakési pitoreskní, napůl pohádkové podobě. Jako by vystoupil z barvitých vyprávění babičky Akuliny, ke které se do Nižního Novgorodu Aljoša s matkou uchýlí...

  • Fr 06/04

    V ljuďach

    Directed by → Mark Donskoj
    Czech title → Trilogie o Gorkém II. – Pouť za štěstím
    SSSR 1938 / CZT / 93 min. / 35mm
    Cast → Alexej Ljarskij, Varvara Massalitinova, Michail Trojanovskij

    V druhé části trilogie se přenášíme do osmdesátých let 19. století. Třináctiletý Aljoša pracuje v kresličské dílně a touží po vzdělání. Při návratu do rodné vsi chlapec poprvé pocítí potřebu tvořit. Tak jako před léty naučil Aljošu jeden revolucionář číst, teď mu starý anarchista dodává odvahu k dalšímu snažení.

  • Sa 07/04

    Notre-Dame du Paris

    Directed by → Jean Delannoy
    Czech title → Zvoník u Matky boží
    Francie – Itálie 1956 / CZT / 110 min. / 35mm
    Cast → Anthony Quinn, Gina Lollobrigida, Alain Cuny, Jean Danet

    Román Victora Huga Zvoník u Matky boží, který vyšel poprvé roku 1851, si velmi rychle získal popularitu u nejširších čtenářských vrstev. Po mnoho generací pak patřil tento příběh vyvržence z lidské společnosti, hrbáče Quasimoda plížícího se po ochozech pařížské katedrály, k četbě nejoblíbenější. Když se později zrodila kinematografie, neunikla přitažlivá románová látka filmovému zpracování. Scénář byl společným dílem Jeana Aurenche a básníka Jacquese Préverta, hudbu složil Georges Auric. Pro hlavní postavu Quasimoda byl vybrán hollywoodský herec Anthony Quinn, pro roli dívky, která je pod ochranou plachého a nedůvěřivého vyděděnce, Gina Lollobrigida.

  • Su 08/04

    Paw

    Directed by → Astrid Henning-Jensenová
    Czech title → Paw aneb Chlapec dvou světů
    Dánsko 1959 / CZV / 90 min. / 35mm / 6+
    Cast → Edvin Adolphson, Jimmi Sterman

    Malý chlapec jménem Paw připlouvá z Indie do Dánska ke své tetě, ovšem díky barvě své kůže se setkává s nepochopením dánské společnosti. Proto utíká do lesů, kde se kromě zvířat setkává i s pytlákem Andersem… Kromě filmu se můžete po jeho skončení těšit také na literární dílnu, kterou si připraví naši přátelé ze Skandinávského domu.

  • 15th week
  • Tu 10/04

    Multimediální experiment a český film

    přednáší Kateřina Svatoňová
    Přednáška představí multimediální instalace pro mezinárodní výstavy EXPO 58 a 67, Laternu magiku, kombinaci divadelní inscenace, baletu a filmových projekcí, a pokusy s filmovým materiálem v průběhu 60. let (jak se jim věnoval například kameraman Jaroslav Kučera ve filmech natáčených s Věrou Chytilovou). Cílem je ukázat zrod experimentu a mediální různorodosti v kinematografii 50. let, která byla do značné míry formalizovaná a normalizovaná. Pozornost bude věnována rozvíjení avantgardního odkazu a také ambivalentním polohám experimentu v socialistickém státě.

  • Sa 14/04

    Moji universitěty

    Directed by → Mark Donskoj
    Czech title → Trilogie o Gorkém III. – Léta dozrávání
    SSSR 1939 / CZT / 93 min. / 35mm
    Cast → N. Valbert, Stěpan Kajukov, Nikolaj Dorochin

    I v závěrečné části trilogie zůstává univerzita pro Aljošu nedosažitelným snem. Propadne malomyslnosti a v beznaději se pokusí o sebevraždu. Tentokrát jej k novému životu vzkřísí kamarádi z továrny. Směle koncipovaná sága si i přes epický děj, ve třetí části nejvíce poplatný dobové ideologické interpretaci (např. kritika anarchismu), zachovává poetické a symbolické ladění. Zvláště patrné je to na obrazu přírody: v první části v podobě kouzelného lesa, v druhé části na záběrech nedohledné šíře Volhy, symbolu lidské žízně a touhy. V části třetí pak jako kontrast působí pochmurné a těsné místnosti s nakupeným haraburdím. I po této stránce se o několik desítek let později stane tento snímek inspirací pro tvůrce velkých společenských fresek jako Sibiriáda, Dvacáté století a Tisícročná včela.

  • Su 15/04

    Pozor na kaňky!

    pásmo krátkých filmů / dílna flipbooku / HD / 6+

    Čtyřicet dědečků / r. Václav Bedřich / ČSR 1962
    Lev a písnička / r. Břetislav Pojar / ČSR 1959
    The Aping / r. Filip Javora / ČR 2014
    Jací jsou jaci / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1965
    Otýlie a 1580 kaněk / r. Stanislav Látal – Miloš Macourek / ČSR 1965

    Tentokrát v Ponrepu uvidíte několik filmů ze sbírek NFA – nebudou to ale jen filmy animované, těšit se můžete i na cestopis proslulé dvojice Hanzelka – Zikmund. A kromě nich jsme přidali také jeden současný studentský film. Po skončení projekce si budete moci vyzkoušet, že obrazy se dají oživit nejenom v animovaném filmu, ale i na papíře, a to díky tzv. flipbooku. Hlavně v něm neudělat tolik kaněk jako Otýlie z posledního filmu.


    Pane amore e fantasia

    Directed by → Luigi Comencini
    Czech title → Chléb, láska a fantazie
    Itálie 1953 / CZT / 81 min. / 35mm
    Cast → Vittorio De Sica, Gina Lollobrigida, Roberto Risso

    Óda na temperament italského jihu, která před půl stoletím okouzlila diváky v mnoha zemích světa, se odehrává v malé horské vesničce. Sólisty jsou strážmistr, chudá krasavice, farář a porodní asistentka, zbylí vesničané obstarají náležitě hlučný chór. Madonna mia!

  • 16th week
  • Mo 16/04

    Jakov Bogomolov

    Directed by → Abram Room
    Czech title → Jakov Bogomolov
    SSSR 1971 / CZT / 94 min. / 35mm
    Cast → Igor Kvaša, Anastasija Vertinskaja, Alexandr Kaljagin

    Boháč Bukejev usiluje o krásnou ženu titulního hrdiny, jehož autor předlohy Maxim Gorkij pojal jako jeho antitezi, člověka práce, pevné morálky a vnitřně bohatého života. Příběh se odehrává na Krymu počátkem minulého století.
    Abram Room: „Maxim Gorkij si velice cenil lidské práce a tvořivosti. Jakov Bogomolov, hlavní postava jeho nedokončené divadelní hry, která ještě ani neměla název a byla po smrti Gorkého uložena v jeho archivu, říká: „Myslím si, že ti, kdo mluví o tvůrčích mukách, nemají pravdu, tvorba je přece vždycky radostí.“ S Gorkým jsem se na jaře 1932 setkával častěji. Psal tehdy filmový scénář s názvem Delikventi a já jsem měl film režírovat. Spisovatele však zaměstnávalo příliš mnoho dalších závazků a nakonec ještě onemocněl, takže jsme film nakonec nedokončili. Setkání s tímto velkým umělcem na mne přesto hluboce zapůsobilo, a když byl uveřejněn text nedokončené hry o Jakovu Bogomolovovi, pokládal jsem za nutné dát jí filmovou podobu a vyjádřit v ní, jak jsem byl přesvědčen, Gorkého názory na práci, tvorbu, etiku.“ Překlad Xenie Klepikovová.

  • Tu 17/04

    Kamera: Jaroslav Kučera

    Jiří Sozanský / 1984: Rok Orwella
    ČSR 1984 / 8 min. / HD

    Jan Němec / Démanty noci / ČSR 1964 / hrají: Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová / 64 min. / 35mm

    Spojení krátkého experimentu výtvarníka Jiřího Sozanského a celovečerní film režiséra Jana Němce přiblíží (nejen) specifické přístupy kameramana Jaroslava Kučery, jehož osobnost obě díla propojuje.

  • Th 19/04

    Les Bas-fonds

    Directed by → Jean Renoir
    Czech title → Na dně
    Francie 1936 / CZT / 77 min. / 35mm
    Cast → Louis Jouvet, Jean Gabin, Suzy Primová, Robert Le Vigan, Camille Bert, Junie Astorová, Wladimir Sokoloff

    Gorkého nejvýznamnější neruští adaptátoři jsou Jean Renoir a Akira Kurosawa. Oba si přitom – v rozmezí dvaceti let – vybrali stejnou předlohu: divadelní hru Na dně (1902). Francouzský režisér přenáší Gorkého původně bezvýchodně pesimistický příběh z prostředí sociálních vyděděnců do svého dost odlišně temperovaného univerza, kde se „po renoirovsku“ střídají tragické momenty s lyrickými, vřelost s karikaturou. Záliba v disparátnosti vedla Renoira i k obsazení dvou nezaměnitelných hereckých osobností naprosto odlišného naturelu: Louis Jouvet v roli ironického aristokrata, který se dostal na mizinu, je tu konfrontován s charismaticky přímým Jeanem Gabinem.

  • Fr 20/04

    Ettore Fieramosca

    Directed by → Alessandro Blasetti
    Czech title → Souboj národů
    Itálie 1938 / CZT / 93 min. / 35mm
    Cast → Gino Cervi, Clara Calamaiová, Mario Ferrari, Elisa Ceganiová

    Claru Calamaiovou (1909–1998), populární divu mussolliniovské éry, dnes známe nejlépe jako vášnivou zralou ženu z Viscontiho legendárního debutu Posedlost (1942), což je ovšem role vzhledem k hereččině předchozí filmografii spíš netypická. České publikum mohlo za Protektorátu zažít Calamaiovou mj. po boku Gina Cerviho v Souboji národů, historickém filmu s jednoznačně protifrancouzskou tendencí. Gino Cervi zde ztvárnil neohroženého Ettore Fieramoscu z družiny neapolského krále Ferdinanda II., který v roce 1503 vyzval třináct pyšných francouzských rytířů Karla VIII. k souboji se stejným počtem Italů. V koalici se Španěly v témž roce pokořil Francouze i v bitvě u Cerignoly. Zkušený italský režisér Alessandro Blasetti a český kameraman Václav Vích se svými evokacemi renesančního malířství Raffaela, Vittora Carpaccia či Paola Uccella pozvedají Souboj národů nad pouhou historickou parabolu konvenující „Ducemu“.

  • Sa 21/04

    Guess Who’s Coming to Dinner

    Directed by → Stanley Kramer
    Czech title → Hádej, kdo přijde na večeři
    USA 1967 / CZT / 105 min. / 35mm
    Cast → Kathrine Hepburnová, Sidney Poitier, Spencer Tracy, Katharine Houghtonová

    Výchozí zápletkou je rozhodnutí bílé dívky z dobře situované rodiny provdat se za lékaře černé pleti. Přes všechny liberální názory a postoje se rodiče jak nevěsty, tak i ženicha vyrovnávají s touto skutečností jen za cenu trpkých poznání. Sidney Poitier ve své autobiografii Rozměr člověka vybízí k tomu, aby byl film vnímán v kontextu doby svého vzniku, kdy země stále ještě nebyla docela připravena střetnout se na plátně s problémem mezirasového manželství. Přestože ještě zostřil nesmiřitelné tóny hlasu „nejrozhněvanějších“ černošských vrstev, považuje Poitier tento film za užitečný právě proto, že vyvolal diskusi.


    Get Out

    Directed by → Jordan Peele
    Czech title → Uteč!
    USA 2017 / CZT / 104 min. / DCP
    Cast → Daniel Kaluuya, Allison Williamsová, Catherine Keenerová

    Chris, mladý fotograf, je svou přítelkyní pozván na víkend u jejích rodičů. Je trochu nesvůj, protože Rosiny rodiče jsou „bílí“ a snad ještě ani netuší, že on nikoli...

  • Su 22/04

    Malování nejen pro kočku

    pásmo krátkých filmů / animační dílna / HD / 3+

    Malování pro kočku / r. Břetislav Pojar / ČSR 1960
    Zasadil dědek řepu / r. Jiří Trnka / ČSR 1945
    K princeznám se nečuchá / r. Břetislav Pojar / ČSR 1965

    Že malování není jen pro kočku, ale úplně pro každého, zjistíte tentokrát v Ponrepu. Nejprve společně zhlédneme tři animované pohádky z dílny klasiků Jiřího Trnky a Břetislava Pojara a poté si sami vyzkoušíme, jak se dá takový animovaný film namalovat a natočit.


    Pane amore e gelosia

    Directed by → Luigi Comencini
    Czech title → Chléb, láska a žárlivost
    Itálie 1954 / CZT / 90 min. / 35mm
    Cast → Vittorio De Sica, Gina Lollobrigida, Roberto Risso

    Jiskření mezi Vittoriem De Sikou a Ginou Lollobrigidou (jíž se už začalo říkat „Gina nacionale“) se publikum zjevně nemohlo nabažit, a tak Comencini a jeho spolupracovníci obratem přispěchali s další várkou pečiva – a i všeho ostatního. Ale protože v druhém díle je třeba vždy ještě přitvrdit, přibude k obvyklým milostným pohromám nakonec ještě zemětřesení. Porca miseria!

  • 17th week
  • Mo 23/04

    Dáma s kaméliemi + Rudá lucerna

    Albert Capellani / Dáma s kaméliemi / Camille
    USA 1915 / hrají: Clara Kimball Youngová, Paul Capellani / CZT / 48 min. / 35mm

    Albert Capellani / Rudá lucerna / The Red Lantern
    USA 1918 / hrají: Alla Nazimova, Noah Beery, Frank Currier / CZT / 59 min. / 35mm

    „Capellaniho excelentní výkon vězí ani ne tak v rozsahu a průraznosti jako u Griffitha, jako spíš ve vybraném propracování detailů a fines.“ Allen Corliss (1917)

    Politika neustávajícího amerického importu prominentních evropských režisérů začíná rokem 1914 a příchodem Alberta Capellaniho do USA. Jeho francouzské filmy zde byly známé a ceněné a tak tvůrce disponující energickou osobností a organizačním talentem neměl nejmenší problémy se na nové podmínky adaptovat; citované srovnání s Griffithem o tom svědčí stejně jako publicistické vyzdvihování režijní metody, jejímž hlavním kladem bylo vedení herců k méně teatrálnímu projevu, než bylo ve filmech té doby obvyklé. Z Evropy Capellaniho vyhnala první světová válka, která těžce paralyzovala mocnou firmu Pathé a během níž přišla filmová Francie o prvenství na světovém trhu – ve prospěch USA. Capellani v „novém světě“ natočí téměř polovinu svých (více než padesáti) filmů, ať už ve službách jiných firem (mj. společnosti Ally Nazimovy, hlavní představitelky snímku Rudá lucerna, která se díky němu stala přední hollywoodskou „star“) nebo pro svou vlastní Albert Capellani Productions, Inc. Dáma s kaméliemi (jedna z prvních filmových adaptací hry Dumase mladšího) i Rudá lucerna líčí tragické příběhy ženských hrdinek vržené osudem do „polosvěta“; v druhém filmu jde o „míšenku“ za tzv. boxerského povstání v Pekingu. Po válce se režisér vrací do Francie a připravuje koprodukční projekty, v nichž hodlá využít svých zkušeností s americkými velkovýrobními metodami. Žádný z nich se však vinou Capellaniho vážného onemocnění nerealizuje, americké Sestry a Mladá Diana (1922) zůstanou jeho posledními filmy. Albert Capellani umírá v roce 1931 v Paříži.

  • Su 29/04

    Poplach v oblacích

    Directed by → Jindřich Polák
    ČSR 1979 / 72 min. / 35mm / 6+
    Cast → Otto Šimánek, Vlastimil Brodský, Petr Nárožný

    Na křídle letícího letadla se znenadání objeví muž v buřince a s deštníkem. Kdo jiný by to mohl být než pan Tau, tajemný mlčenlivý kouzelník? Po přistání se ztratí, ovšem letištní inspektor Málek se rozhodne ho dopadnout... Jako předfilm uvidíte epizodu ze série s panem Prokoukem o tom, jak se točí film (Pan Prokouk filmuje / r. Karel Zeman, 1948).

  • 18th week
  • Mo 30/04

    Vassa

    Directed by → Gleb Panfilov
    Czech title → Vassa
    SSSR 1983 / CZT / 130 min. / 35mm
    Cast → Inna Čurikova, Valentina Jakunina, Valentina Těličkina, Vadim Medveděv

    Při psaní scénáře Vassy vyšel Panfilov z druhé verze předlohy, kterou Maxim Gorkij přepsal na základě první varianty z roku 1910. Snažil se přitom o původnější obraz doby a její protagonistky, zbavený konvenčního ideologického nánosu. Vassu tak můžeme vnímat nikoliv jen coby představitelku třídy poražené Říjnovou revolucí, ale zároveň jako moderní, emancipovanou ženu, která se ocitla v nezáviděníhodné roli oběti a zároveň spolutvůrce tvrdých životních zákonů. V rodinném „provozu“ Železnovových se odráží atmosféra předrevolučního Ruska s jeho konflikty i půvabem, dravostí i únavou. V centru příběhu je však sama Vassa, ve své rozporuplnosti jedna z nejsilnějších postav matky v dramatickém umění minulého století.