Program

11/2017 (Change)
  • 44th week
  • We 01/11

    Ludvík Šváb – Uklidit až po mé smrti

    pásmo krátkých filmů a prezentace stejnojmenné knihy

    rané francouzské filmy
    Tuniský tanec (Danse tunisienne, 1902), Miss Eta (1911), Nešikovný fotograf (1907), Neviditelní (Les invisibles, 1906, r. Gaston Velle, kamera Segundo de Chomón) / celkem 14 min. / 35mm

    Jan Švankmajer / Kostnice
    ČSR 1970 / 10 min. / 35mm

    filmy Ludvíka Švába
    Hraná etuda s animovanými prvky Ivo Medka, Hraná etuda se Zbyňkem Havlíčkem, Vráťova Líšnice 1960, Členové Surrealistické skupiny u Effenbergerů v Rájově / celkem 10 min. / HD

    Ludvík Šváb (1924–1997) měl už od dětství velmi blízko k filmu. Dědeček, Josef Šváb-Malostranský, byl známý pražský kabaretiér a průkopník české kinematografie konce 19. století. Otec Karel, provozující knihkupectví na Malé Straně, vlastnil kameru 9,5 mm, s níž od druhé poloviny dvacátých let zaznamenával události rodinného života. Ludvík Šváb, civilním povoláním lékař – psychiatr, od padesátých let člen Surrealistické skupiny, se ve svém volném čase intenzivně věnoval vícero uměleckým odvětvím: jazzu, divadlu, poezii, fotografii a v neposlední řadě také filmu. Na různorodé aktivity s filmem související – například tvorbu osobitých experimentů a spontánních fotokoláží, soustavné natáčení obrazových záznamů deníkového charakteru, psaní filmových scénářů, spolupráci s tehdejším Československým filmovým ústavem – se soustředí monografie Ludvík Šváb – Uklidit až po mé smrti (eds. Evženie Brabcová – Jiří Horníček), jejíž prezentace se uskuteční v první listopadový večer v Ponrepu.
    Půlhodinový výběr titulů sestavený pro tuto příležitost inspiroval jednak Švábův zájem o ranou světovou kinematografii, jednak jeho dramaturgické příspěvky do programu archivního kina, předchůdce dnešního Ponrepa. „Záznam produkce vystoupení skupiny exotických tanečnic“ a „nesmírně roztomilý a vkusný ,stripteaseʻ z postsecesní epochy“, jak stojí psáno ve Švábově deníku, odkazují k tříletému cyklu projekcí Tanec ve filmu uváděnému na konci sedmdesátých let. Návrat k počátkům hrané filmové grotesky představují dvě ukázky produkce francouzské společnosti Pathé Frères, které, podobně jako Kostnice Jana Švankmajera, byly součástí komponovaného pásma Proměny humoru.
    Závěrečná čtveřice filmů přiblíží Ludvíka Švába coby tvůrce odpoutávajícího se od reality směrem ke sféře snového fantaskna, ať už formou subtilního vnitřního dialogu, často fyzicky zpřítomněného na projekčním plátně (Hraná etuda s animovanými prvky Ivo Medka), nebo expresivní stylizací herecké interakce (Hraná etuda se Zbyňkem Havlíčkem).

  • Th 02/11

    Blind Husbands

    Directed by → Erich von Stroheim
    Czech title → Slepí manželé aneb Hory se mstí
    USA 1918 / CZT / 63 min. / 35mm
    Cast → Erich von Stroheim, Sam DeGrasse, Francelia Billingtonová, Gibson Gowland

    + krátký film
    Mack Sennett / Kterou z nich miluji? / Her Torpedoed Love
    USA 1917 / 12 min. / CZT / 35mm

    na klavír hraje Karel Loula

    Drama Slepí manželé (Stroheimův námět, scénář i dokončený film měly v souladu s režisérovou ctižádostí název The Pinnacle – Vrchol) bylo v americkém raném filmu výjimečným autorským debutem. Film má – na dnešní poměry – úsměvný děj: mladá Američanka, která je spolu se svým manželem na dovolené v evropském horském středisku, se stává středem zájmu cynického svůdce, zatímco její partner je zaujatý výhradně horolezectvím. Erich von Stroheim využil příběh k pojednání pojmů vášně a viny prostřednictvím religiózní a sexuální metaforiky, před sto lety v kinematografii puritánské Ameriky rozhodně nevídané.

  • Fr 03/11

    Krátké filmy maorských a tichomořských tvůrců

    Nový Zéland 2004–2017 / české podtitulky / English friendly / celkem 95 min. / HD / vstupné 90 CZK

    Sedm krátkých filmů maorských a tichomořských tvůrců, které reflektují minulost a především současnost původních obyvatel Nového Zélandu a Pacifiku.

    Taika Waititi / Dvě auta, jedna noc / Two Cars One Night
    2004 / 11 min.
    První lásku někdy najdeš na tom nejméně pravděpodobném místě, třeba i na parkovišti před hospodou.

    Poata Eruera / Pumanawa – Dar / Pumanawa – The Gift
    2013 / 14 min.
    Poté, co si matka uvědomí, že to dcera myslí vážně se svým křesťanským přítelem, začne se obávat, že přijde o duchovní dar, který obě zdědily. Matka proto seznámí dceru s vlastní tragickou minulostí, aby jí ukázala, jak osamělost, naděje a zrada mohou lásku změnit ve zmar.

    Tim Worrall / Když na to máš koule / Tits on a Bull
    2014 / 15min.
    Phoenix, přední rugbyová hráčka ženského venkovského týmu, se rozhoduje mezi dlouholetým přátelstvím k starému trenérovi a vztahem ke kapitánce týmu Malanii.

    Kararaina Rangihau / Ukaipo Whenua, dědictví / Ukaipo Whenua
    2016 / 17 min.
    Starší umírající žena posílá pro svého milovaného vnuka, aby se vrátil domů ujmout se dědictví. Obává se, že její země bude jednou rozdělena a s ní se rozpadne i její rodina. Vnukův návrat a jeho snahy však narážejí na odpor zbytku rodiny.

    Dianna Fuemana / V neděli užijem veselí / Sunday Fun Day
    2016 / 15 min.
    Samojský faʼafafine chlapec a svobodná matka. Jeho sny se střetávají s její realitou, oba pak zápolí se systémem, ve kterém pro ně není místo.

    Amberley Jo Aumua / Čekání / Waiting
    2017 / 12 min.
    Dva chlapci čekají na telefonát, který jim má změnit život.

    Becs Arahanga / Prádlo / Laundry
    2017 / 11 min.
    Šťastně vdaná žena se uprostřed mateřských povinností snaží nalézt chvilku na intimnosti. Orgasmické potěšení nachází na těch nejnepravděpodobnějších místech.


    Astěničeskij sindrom

    Directed by → Kira Muratovová
    Czech title → Astenický syndrom
    SSSR 1989 / CZT / 153 min. / 35mm
    Cast → Olga Antonovová, Sergej Popov, Halyna Zachudrajevová

    Poslední křeče sovětského systému, který už zrušil cenzuru, ale distribuční povolení tomuto snímku vydat odmítl. Nelegální cestou přes Pobaltí se film dostal na festival v Berlíně, kde v roce 1990 získal Zvláštní cenu poroty. Agrese trpící ženy vůči bolestivému světu v černé a bílé; barevný příběh učitele literatury utíkajícího se před neklidnou dobou do mrtvolného spánku. Filmová alegorie plná bolesti, drásavě zneklidňující, nepřívětivá, nevylíčitelná.

  • Sa 04/11

    La marche de lʼempereur: Lʼappel de lʼAntarctique

    Directed by → Luc Jacquet
    Czech title → Putování tučňáků: Volání oceánu
    Francie 2017 / český dabing / 82 min. / DCP / 6+

    + krátký předfilm
    Medvědí ledovec / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1965 / 8 min. / HD

    Film diváky zavede do ledového království daleké Antarktidy, kde se na svou první cestu k moři chystá malý tučňák. Tak jako každý příslušník jeho druhu, i náš hrdina naslouchá tajemnému volání, které ho vábí na dalekou pouť do neznáma… Aby tvůrci dokázali věrně zobrazit životní příběh tučňáků, strávil štáb dlouhé týdny na ledovém kontinentu a zvířata zaznamenával i za pomoci dronů či ponorek.


    Waru

    Directed by → Briar Grace-Smith aj.
    Czech title → Waru
    Nový Zéland 2017 / české podtitulky / English friendly / 88 min. / DCP / vstupné 90 CZK
    Cast → Tanea Heke, Roimata Fox, Ngapaki Moetara, Awhina-Rose Ashby, Maria Walker, Kararaina Rangihau, Merehaka Maaka, Acacia Hapi, Antonio Te Maioha, Miriama McDowell, Amber Curreen

    Pokud je každých pět týdnů zabito jedno dítě, je třeba něco udělat. Osm maorských režisérek se pokouší s tímto faktem vypořádat prostřednictvím svého filmu, jímž poodhalují zanedbávání a zneužívání dětí. V centru jejich snímku je mrtvý chlapec Waru, který zemřel rukama blízkého člověka. Kolem chlapcova pohřbu se rozvíjí osm příběhů a ty dohromady překvapivě tvoří homogenní celek. Každá z kapitol filmu ukazuje účinek chlapcovy smrti na rodinu i maorskou komunitu a ptá se, jaké sociální okolnosti stojí za touto tragédií. A ještě jedna filmová neobvyklost – jednotlivé příběhy byly natočeny v jediném desetiminutovém záběru, v reálném čase a během jednoho natáčecího dne.

  • Su 05/11

    Feinkošt: Identita a systém

    Feinkošt je výběrem ze současné české a německé krátkometrážní tvorby a putuje již po deváté do českých a německých kin. Výběr čtyř českých a čtyř německých filmů reprezentuje různé filmové žánry a styly, které ovšem spojuje zájem o jednotlivce a jeho roli ve společnosti se vším pozitivním i negativním, co tato role přináší. Českou stranu v programu zastupují filmy studentů FAMU a VŠUP, které nabízejí příležitost nahlédnout na svět očima nastupující filmařské generace. Kurátory přehlídky jsou Czech Film Center a AG Kurzfilm.
    Uvádí: Johana Ožvold a hostem je Vítězslav Chovanec

  • 45th week
  • Mo 06/11

    Blue

    Directed by → Karina Holdenová
    Czech title → Azurová
    Austrálie 2017 / české podtitulky / English friendly / 76 min. / HD / vstupné 90 CZK

    Vizuálně působivý dokument zachycuje nejen přírodní krásy naší planety, ale především dopad činnosti člověka na ekosystém oceánů. Autorka snímku Karina Holdenová ve svém filmovém celovečerním debutu představuje divákům několik aktivních ochránců přírody z různých oborů. Ti na konkrétních příkladech přibližují každodenní devastaci oceánů (rybolov, činnost na pobřeží, znečištění, problémy s plasty ad.) a ukazují, jak narušení jednoho článku přírodního prostředí řetězově ovlivňuje další. Snímek však není jen pouhou zprávou o alarmujícím stavu našeho životního prostředí, ale i fascinující podívanou na krásy a tajemství podmořského světa. Po filmu následuje debata s hosty: Jak zachránit život v oceánech a co pro to můžeme dělat v Česku?


    Rabbit – Proof Fence

    Directed by → Phillip Noyce
    Czech title → Rabbit – Proof Fence
    Austrálie 2002 / české podtitulky / English friendly / 94 min. / 35mm / vstupné 90 CZK
    Cast → Everlyn Sampiová, Tianna Sansburyová, Laura Monaghanová, David Gulpilil, Keneth Branagh

    Trojice aboriginských dívek prchá napříč australským vnitrozemím ze státního zařízení pro asimilaci míšenských dětí, kam byly násilím odvlečeny od svých rodin. Děvčata se vydávají zpátky domů podél plotu vystavěného bílými osadníky proti králíkům. V patách je jim ale vytrvalý domorodý stopař, který se pro ně stává největším nebezpečím… Film vznikl podle skutečné události z počátku třicátých let minulého století. Aussie & Kiwi Film Fest uvádí tento snímek u příležitosti desátého výročí od omluvy australské vlády tzv. ukradené generaci, jíž se označuje téměř 100 000 aboriginských dětí, které byly ve 20. století z vládního nařízení odebrány rodičům. Film uvede kulturní antropolog Stanislav Slavický.

  • Tu 07/11

    Malickův vesmír

    komponované pásmo k 75. narozeninám Terrence Malicka / uvádí Luděk Čertík / 90 min.

    Málokterý film vzbudil v posledních letech tolik vzrušených ohlasů jako Strom života Terrence Malicka, držitele Zlaté palmy z Cannes za rok 2011. Dnes má pověst jednoho z nejdůležitějších filmů nového tisíciletí a k tomu vrcholného díla tohoto tvůrce.

    Bez širší odezvy však ve světě i u nás prošla skutečnost, že prestižní americké vydavatelství The Criterion Collection vydalo na domácích nosičích o rovných padesát minut delší verzi Stromu života. Malick se zde pokusil najít v již jednou zpracované látce zcela nové intonace, harmonie a rytmy.
    Blížící se tvůrcovy 75. narozeniny jsou tudíž jedinečnou příležitostí se s touto novou „variací“ alespoň zprostředkovaně seznámit a současně se blíže podívat na vývoj Malickovy tvorby v době po uvedení Stromu života – na projekty již zdárně dokončené, ale i na ty, které plánuje pro nejbližší dobu.


    Three Summers

    Directed by → Ben Elton
    Czech title → Tři léta
    Austrálie 2017 / české podtitulky / English friendly / 95 min. / DCP / vstupné 120 CZK
    Cast → Robert Sheehan, Rebecca Breedsová , Magda Szubanski, Michael Caton, Deborah Mailmanová, Jacqueline McKenzie, John Waters

    Romantická komedie odehrávající se během tří po sobě jdoucích let na fiktivním letním folkovém festivalu Westival v západní Austrálii. Dva pravidelní účastníci festivalu, excentrický hráč na těremin Roland a frontmanka irské folkové kapely Keevey, se na Westvilu potkají a zamilují se do sebe. Na pozadí jejich vyvíjejícího se vztahu je festival místem i pro mnoho dalších nejrozličnějších charakterů, které se během tří let proměňují. Ať už se jedná o Aborigince, uprchlíky z Afghánistánu, omezené důchodce nebo bouřlivé teenagery. Hudební produkce, karavany, stánky s new age zbožím a každoročně vracející se návštěvníci tvoří zábavné pozadí jednotlivých osudů a zároveň představují mikrokosmos současné australské společnosti. Po projekci následuje řízená degustace australských a novozélandských vín díky festivalovému partnerovi Foltýn Wine.

  • We 08/11

    Milada

    Directed by → David Mrnka
    ČR 2017 / 126 min. / DCP / vstup zdarma
    Cast → Ayelet Zurerová, Robert Gant, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes

    Týden vědy a techniky AVČR

    Životopisné drama Milada debutujícího režiséra Davida Mrnky pojednává o životě Milady Horákové (1901–1950), významné české političky, jež byla jako jediná žena popravena v politických procesech komunistického režimu. Snímek mapuje události let 1933 až 1950 (v prologu a v epilogu ohraničené rokem 1990, kdy dcera Horákové obdrží matčiny poslední dopisy, zadržované do té doby státní mocí). Zaměřuje se nejen na statečnou veřejnou, sociální, odbojovou a politickou činnost Horákové, která skončila její bezprecedentní justiční vraždou, ale též na láskyplný vztah k manželovi, k dceři a k dalším blízkým.


    Speciální projekce digitálně restaurovaného filmu Zborov v Národním památníku na Vítkově

    Directed by → J. A. Holman – Jiří Slavíček
    ČSR 1938 / 109 min. / DCP / vstupné 250 CZK
    Cast → František Smolík, Ladislav Boháč, Vladimír Šmeral, L. H. Struna

    Národní filmový archiv uvádí speciální projekci digitálně restaurovaného filmu Zborov, která se uskuteční
    v NÁRODNÍM PAMÁTNÍKU NA VÍTKOVĚ.

    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely, především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů.


    Návrat ztraceného syna

    Directed by → Evald Schorm
    ČSR 1966 / 96 min. / 35mm
    Cast → Jan Kačer, Jana Brejchová, Jiří Menzel, Dana Medřická, Milan Morávek, Vlastimil Brodský

    „Navenek šťastně ženatý, docela úspěšný mladý architekt: pokusí se o sebevraždu, ale je zachráněn, léčí se v psychiatrickém ústavu. Důvody, které ho k sebevraždě vedly, nejsou vysvětleny; lze se jich jen dohadovat, hlavně z rozhovorů, které architekt Jan vede se svým ošetřujícím lékařem. Proto je v tom filmu všechno v polotónech – od kamery až po dialogy. Je tu něco z uhrančivosti magie absolutně vážného umění, něco z očistného účinu klasické tragédie.“
    Josef Škvorecký

    „Schormův Návrat ztraceného syna je jedno z největších děl evropského filmu.“
    Ulrich Gregor

  • Th 09/11

    Ester Krumbachová a film jako magické médium I

    Kurátoři Ruth Noack, Jesse Jones a Pádraic E. Moore se tentokrát zaměří na ideu filmu (a pohyblivého obrazu) jako magického média. Témata zkoumaná v rámci tohoto programu zahrnují současný význam archetypu čarodějnice; rituál na poli hudby; kolektivní angažovanost a přístup k nadpřirozeným oblastem. Neformální večer bude rovněž obsahovat výběr kurátorských čtení a filmy Predicament on Man, Infinity Kisses a Kladivo na čarodějnice. Program ve spolupráci Are | are-events.org a Národního filmového archivu je součástí dlouhodobého projektu výzkumu pozůstalosti Ester Krumbachové. Celkem 165 min. / English friendly. Vstup zdarma.


    Občanský průkaz

    Directed by → Ondřej Trojan
    ČR – Slovensko 2010 / 137 min. / HD / vstup zdarma
    Cast → Libor Kovář, Matouš Vrba, Jan Vlček, Anna Geislerová, Martin Myšička

    Týden vědy a techniky AVČR

    Mozaiku osudů čtyř adolescentů, jejich rodičů a učitelů sjednocuje osoba vypravěče Petra, jenž v pražské předměstské čtvrti prožívá s kamarády z devítiletky nelehkou pubertu v normalizační éře. Komedie se obrací k pamětníkům, ale i k mladší divácké generaci, pro niž jsou zdůrazněny rysy tehdejší hudební subkultury a životního stylu, založené na pečlivých rešerších a působivé evokaci zahnívající atmosféry socialismu. Hořká komedie na motivy stejnojmenné knihy Petra Šabacha se opírá také o autentické výkony naturščiků a o populární herce ve vedlejších rolích.


    Ester Krumbachová a film jako magické médium II

    Kurátoři Ruth Noack, Jesse Jones a Pádraic E. Moore se tentokrát zaměří na ideu filmu (a pohyblivého obrazu) jako magického média. Témata zkoumaná v rámci tohoto programu zahrnují současný význam archetypu čarodějnice; rituál na poli hudby; kolektivní angažovanost a přístup k nadpřirozeným oblastem. Neformální večer bude rovněž obsahovat výběr kurátorských čtení a filmy Invocation of my Demon Brother, Water Ritual # 1 An Urban Rite of Purification a Céline et Julie vont en bateau. Program ve spolupráci Are | are-events.org a Národního filmového archivu je součástí dlouhodobého projektu výzkumu pozůstalosti Ester Krumbachové. Celkem 220 min. / English friendly. Vstup zdarma.

  • Fr 10/11

    Lidice

    Directed by → Petr Nikolaev
    ČR – Slovensko 2011 / 126 min. / BD / vstup zdarma
    Cast → Karel Roden, Zuzana Fialová, Zuzana Bydžovská, Roman Luknár

    Týden vědy a techniky AVČR

    Příběh Lidic je příběhem obyčejných lidí, kteří se absurdní shodou náhod připletli do cesty dějinám. Podle scénáře Zdeňka Mahlera, oceněného cenou Sazky v roce 2007, nabízí pohled na tragický osud Lidic za druhé světové války z neobvyklé perspektivy. Přibližuje osudy jejich obyvatel prostřednictvím mezilidských vztahů, zejména lásky dvou mladých lidí, kterou příběh začíná. Jde o velkofilm plný emocí o tom, jak zdánlivé maličkosti mohou změnit chod dějin a způsobit tragédii.


    Zborov

    Directed by → J. A. Holman – Jiří Slavíček
    ČSR 1938 / 109 min. / DCP
    Cast → František Smolík, Ladislav Boháč, Vladimír Šmeral, L. H. Struna

    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely, především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů.

    Když se na konci třicátých let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z první světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939.

    Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století.
    Úvodní slovo: Jeanne Pommeau

  • Sa 11/11

    Týden vědy a techniky v Ponrepu

    pásmo krátkých filmů / HD / výtvarná dílna / prohlídka zákulisí kina / 6+ / vstup zdarma

    Pan Prokouk filmuje / r. Karel Zeman / ČSR 1948 / 8 min.
    Zrození sopky / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1953 / 12 min.
    Dárek / r. Jiří Trnka – Jiří Krejčík / ČSR 1946 / 15 min.

    I v letošním roce pořádá Akademie věd ČR největší vědecký festival v zemi – Týden vědy a techniky. Kromě desítek dalších institucí se do něj opět zapojil i Národní filmový archiv a kino Ponrepo. Sice byste to možná nečekali, ale i film může být totiž tak trochu věda. Proto u nás nejenom uvidíte filmy, ale také přijdete na kloub tomu, jak vlastně film funguje. A nakonec přímo v zákulisí uvidíte, jak funguje i naše kino.


    The Cabaret

    Directed by → Bob Fosse
    Czech title → Kabaret
    USA 1972 / English friendly / české podtitulky / 124 min. / 35mm
    Cast → Liza Minnelliová, Michael York, Helmut Griem

    Osmi Oscary oceněný muzikál z fašizujícího se Německa počátku 30. let. Noční podnik Kit Kat Klub: příběh tanečnice Sally a studenta Briana.

  • Su 12/11

    Filmy Jana Kříženeckého

    Komentované pásmo digitalizovaných snímků prvního české filmaře Jana Kříženeckého vychází z několikaleté práce na jejich kompletaci a porovnání. Digitalizovány byly jak originální kamerové negativy, tak původní kopie i další nosiče. První filmy vzniklé na našem území je tak možné vidět v podobě, která zdůrazňuje jejich pestrost a materialitu. Hudební doprovod k filmovému pásmu vytvořil Jan Burian ml.
    Přednáší: Jan Trnka


    Chrustaljov, mašinu!

    Directed by → Alexej German
    Czech title → Chrustaljove, vůz!
    Rusko 1998 / CZT / 137 min. / 35mm
    Cast → Jurij Curilo, Nina Ruslanovová, Alexandr Baširov, Jüri Järvet

    Nejkrásnější filmové monstrum postkomunistického Ruska. Stručná Berijova věta: „Chrustaljove, vůz!“, pronesená bezprostředně po Stalinově smrti, je v tomto filmu jedním z tisíců střípků, z nichž se skládá subjektivní panorama epochy naplněné zlověstnou, vražednou a hlavně šílenou poezií.

    „Jako by tento film potřeboval čas, aby mysl pro něj dozrála: svůj zápas proti zapomnění vyhrál na celé čáře. A dnes je to událost v pravém slova smyslu, jeden ze vzácných, bezmála nadlidských pokusů vyrovnat se s dějinami a zaujmout k nim odpovídající distanci. Jurij Glinskij, generál Rudé armády, je šéflékařem jedné moskevské nemocnice. Je začátek roku 1953, spiknutí ,bílých plášťůʻ má být záminkou pro čistku mezi těmi, kdo dosud obklopují Stalina. Glinskij je nucen dát se na útěk. Je zadržen, poslán do gulagu a mučen. Ale Stalin umírá: lékař, osvobozený Berijou, je zavolán k jeho loži a asistuje při smrti Otce národů...

    Alexej German si pro své vyprávění o konci stalinismu vynalezl film „přesahů a vybočení“: jako by věcí k vidění, k milování, ke strachování, k ukazování bylo vždycky příliš mnoho a jako by se pravda rodila z tohoto nahromadění, z této přemíry, z donekonečna znovu začínaného acting out. Je to působivá černobílá látka zoufalého bdělého snu, zvuk zároveň hypersensibilní, slídící po každém podezřelém tónu, i jakoby ochromený: výkřiky hrůzy ztrácející se v zákrutech dějin. S postavami ve filmu Chrustaljove, vůz! je to jako s diváky: všichni se pohybují v ohromném, spletitém bludišti, jež je vede k tajemství jejich života chyceného do pasti stalinismu. Tento film chce ono tajemství pochopit a proniknout do toho, co nelze popsat, do všech těch obrovských, zmučených a nestvůrných těl, nervových krizí, horlení, bloudění, zarputilých zamlčování. Tyto dějiny je třeba pochopit jako sérii náhlého a prudkého větvení. Jsou zachyceny ve svém rozkladu. Ona tolik násilnická forma filmu, někdy dokonce do té míry stísňující, že nevíte, co s ní, se totiž nepřetržitě točí na plné obrátky, subjektivní kamera se přidružuje ke skupinám jako osoba navíc a pokradmu sbírá gesta, věty, vzpomínky, jednou jako dravec vrhající se na kořist, jindy jako by hladila křivky těla. German, zároveň symbol, veřejný činitel i filmař, vytvářel film Chrustaljove, vůz! velice dlouho (v patnácti letech zrání a překonávání nesnází), jako sen o konečném smíru nešťastného údělu celého jednoho národa a intimního deníku vlastního života, přesněji vlastního dětství. Pojednává o tomto kolektivu jako o nestvůře hodné Brueghelova obrazu, nenasytně hltající velké kusy těl, zasazuje ho do filmu tak, že mu neponechává žádnou možnost úniku z utrpení. Tíha dějin poskytuje do značné míry vysvětlení, proč všechny přípravné etapy i výroba filmu trvaly tak dlouho: bylo třeba, aby realizace takového díla neprobíhala dobře, aby nebrala konce. Bylo to, dalo by se říci, vepsáno už přímo do programu tohoto záměru, do jeho vnitřního scénáře: ruské dějiny, jež se neustále opakují, jsou dějinami národa, jemuž se nevede dobře.“
    Antoine de Baecque (1999)

  • 46th week
  • Mo 13/11

    Ivens, Prévert, Marker – obraz a slovo

    pásmo filmů / celkem 103 min. / 35mm

    Joris Ivens, nejslavnější nizozemský filmař, jehož 120. výročí narození si právě připomínáme, se po celý svůj život vydával po stopách bojovníků za svobodu ve všech částech světa. Se svými cinefilními francouzskými přáteli Jacquesem Prévertem (autorem Dětí ráje) a Chrisem Markerem (režisérem Rampy) měl společné, že levicová angažovanost, vzpírající se jakémukoli sešněrování dogmatem, v jejich filmových i literárních dílech nikdy nestála v cestě vidění světa, jež bylo u všech tří svrchovaně básnické. V druhé polovině padesátých respektive v první polovině let šedesátých vyzval Ivens Préverta a Markera k přímé spolupráci. Jacques Prévert složil verše pro snímek Setkání Seiny s Paříží (1957) a Chris Marker napsal komentář k filmu Valparaiso (1962). Uslyšíme je v podání Václava Vosky a Bohumila Švarce.

    Příboj / Branding / Nizozemsko 1929 / 22 min.
    Studie pohybů v Paříži / Etudes des mouvements à Paris / Francie 1927 / 3 min.
    Most / De Brug / Nizozemsko 1929 / 10 min.
    Déšť/ Regen / Nizozemsko 1929 / 10 min.
    Setkání Seiny s Paříží / La Seine a rencontre Paris/ Francie 1957 / 31 min.
    Valparaiso / ...a Valparaiso / Chile 1962 / 27 min.


    Od dadaismu ke clairismu

    Giovanni Angella / Dada a neodada / Dada e neo Dada
    Itálie 1966 / 12 min. / 35mm

    René Clair / Mezihra / Entrʼacte
    Francie 1924 / hrají: Jean Brolin, Man Ray, Erik Satie, Francis Picabia, Marcel Duchamp, Darius Milhaud / 13 min. / 35mm

    René Clair / Dva nesmělí / Les Deux timides
    Francie 1928 / hrají: Pierre Batcheff, Françoise Rosayová, Maurice de Féraudy, Jim Gérald / CZT / 58 min. / 35mm

    V roce 1924 píše Erik Satie hudbu k filmu Reného Claira Mezihra. Komponistovi je 58 let, filmař je o 32 let mladší a právě na sebe upoutal pozornost svým debutem Paříž spí. V Mezihře, ani ne dvacetiminutovém snímku, vzniklém původně jako vložka dadaistického baletu Relâche, zahlédneme jako „herce“ kromě Satieho další dva významné skladatele, Dariuse Milhauda a Georgese Aurica, dále hned v úvodu autora scénáře filmu Francise Picabiu a jako hráče šachu další dva představitele výtvarné a filmové avantgardy, Man Raye a Marcela Duchampa. Mezihra je ale víc než jen historický dokument jednoho heroicko-komického momentu evropského umění na pomezí dadaismu a surrealismu, je to vzácně „živá klasika“, pokaždé znovu ohromující bravurní souhrou všech složek. O tu hudební bývají bohužel diváci příliš často ochuzeni, což je škoda tím spíš, že jde o Satieho jedinou kompozici pro (němý) film.

    Napůl utajeným vrcholem Clairovy tvorby je oproti známé Mezihře film Dva nesmělí, jdoucí v experimentech v komediálním vyprávění pomocí nejjemnějších náznaků místy ještě dál než Slaměný klobouk. Teprve Jacques Tati bude o třicet let později klást na své diváky podobné nároky. Ke skvostným „formalismům“ Dvou nesmělých patří například tlumočení psychických zábran hlavního hrdiny prostřednictvím opakování téže scény v momentě, kdy roztržitý obhájce-začátečník opakuje stejnou větu, zpomalení nebo úplné zastavení obrazu při totálním řečnickém kolapsu a zpětný chod obrazu, když se hrdina vrací na začátek věty. Clair dále rozděluje plátno na několik částí, aby ukázal, co se děje v tutéž dobu na různých místech, a vytváří mezi těmito prostory čistě intelektuální spoje.

  • Tu 14/11

    Krysař

    Directed by → Jiří Barta
    ČSR – SRN 1985 / 52 min. / 35mm

    + krátký film
    Jiří Barta / Poslední lup / ČSR 1987 / 20 min. / 35mm

    Jiří Barta 70

    Filmové zpracování tragické legendy o neštěstí v bohatém městě Hamelnu, kde se dukáty nenávratně rozkutálely do krysích tunelů. Naštěstí se zjeví postava neznámého Krysaře, který vyžene nechtěné šedé stavitele za hradby, do přímé záhuby. Jenže ani přítomnost monstrózně opulentní katedrály tyčící se k nebi nevypudila z radních jejich chamtivost, za niž nakonec nevědomky zaplatí svými nejcennějšími klenoty. Výtvarná vize Jiřího Barty společně s hudební složkou Michaela Kocába oživila loutku Krysaře do goticky surově deformovaného světa plného nezničitelné zloby.


    Démanty noci

    Directed by → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Cast → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    Filmové osmičky

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.

    Diamonds of the Night
    An existential drama of two Jewish boys who escape from a train transporting them from one concentration camp to another. Ultimately they are hunted down by a group of old, armed home-guard members. The film goes beyond the themes of war and anti-Nazism and concerns itself with man’s struggle to preserve human dignity. It became one of the first Czechoslovak New Wave films to receive an internationally recognized award, the Grand Prix at the International Film Festival Mannheim-Heidelberg in 1964. Based on an Arnošt Lustig´s novel.

  • We 15/11

    Slnko v sieti

    Directed by → Štefan Uher
    ČSR 1962 / francouzské podtitulky / 90 min. / 35mm
    Cast → Marián Bielik, Jana Beláková, Pavol Chrobák, Andrej Vandlík

    „V Slnku v sieti je střecha činžovního domu pro Fajola jakousi palubou lodi, z níž obhlíží moře světa kolem sebe, a na prahu dospělosti zde o samotě přemýšlí o životě, který na něho začíná doléhat. Film je o vnitřním zrání dvou mladých lidí a střecha je leitmotivicky exponovaným prostředím, jež tuto cestu dokumentuje. Odlehlé místo mezi nebem a zemí znamená ideální prostor na soustředění, Fajola i diváka, aby mohl mladíka pozorovat. Jenže měřeno tradičním metrem, neposkytne k tomu Uher mnoho příležitostí, střecha bývá zabírána v celku. Fajolo se ztrácí mezi komíny a anténami, vídáme ho jen z profilu, kamera jej často v pomalém pohybu přejde a zadívá se na dění nad ním nebo dole pod ním. Stejně moderně je pojednáno i další prostředí spojené s Fajolem, vnitřní dvůr činžovního bloku, kde jeho očima jen letmo zahlédneme drobné výjevy – skupiny hrajících si dětí, dohlížejícího domovníka, věčně sedícího na židli. Je zajímavé, že naproti tomu leitmotiv prostředí Bely, ostrůvek s dřevěnou chatrčí uprostřed mrtvého ramene Dunaje, na který dívku ponejprv jako do svého světa zavede Fajolo, je koncipován tradičněji a ilustrativněji, jako vůbec postava Bely, která je ve filmu zjevně významově zatíženější, a proto se tehdy asi Uher neodvážil spolehnout pouze na náznaky.“
    Zdena Škapová


    Moj drug Ivan Lapšin

    Directed by → Alexej German
    Czech title → Můj přítel Ivan Lapšin
    SSSR 1982/1985 / CZT / 92 min. / 35mm
    Cast → Andrej Boltněv, Nina Ruslanovová, Andrej Mironov, Jurij Kuzněcov

    Bronzový leopard na MFF v Locarnu 1986

    „Ztratili jsme se, říká dnes German, když mluví o stalinském teroru, do hloubi duše přesvědčen, že se pak už nikdy nikdo nenašel. Ale filmová cesta k tomu, jak se alespoň trochu poznat, spočívá v tom, že se ztratíme ještě víc.“
    Antoine de Baecque

    Můj přítel Ivan Lapšin je mistrovská evokace atmosféry konce třicátých let vyprávějící pomocí retro stylizace a tónování obrazu o skupině pracovníků bezpečnosti, kteří v severním přístavním městě likvidují místní podsvětí. Ve vzduchu visí nejen blížící se válka, ale také kulminující stalinistický státní teror. V roce 1982 nemohl být ještě tematizován otevřeně, jako později ve filmu Chrustaljove, vůz!, i nepatrné narážky však stačily ke tříletému zákazu, zrušenému až s nástupem nové Gorbačovovy vlády v roce 1985.

  • Th 16/11

    Astěničeskij sindrom

    Directed by → Kira Muratovová
    Czech title → Astenický syndrom
    SSSR 1989 / CZT / 153 min. / 35mm
    Cast → Olga Antonovová, Sergej Popov, Halyna Zachudrajevová

    Poslední křeče sovětského systému, který už zrušil cenzuru, ale distribuční povolení tomuto snímku vydat odmítl. Nelegální cestou přes Pobaltí se film dostal na festival v Berlíně, kde v roce 1990 získal Zvláštní cenu poroty. Agrese trpící ženy vůči bolestivému světu v černé a bílé; barevný příběh učitele literatury utíkajícího se před neklidnou dobou do mrtvolného spánku. Filmová alegorie plná bolesti, drásavě zneklidňující, nepřívětivá, nevylíčitelná.


    The Mummy

    Directed by → Karl Freund
    Czech title → Mumie
    USA 1932 / English friendly / české podtitulky / 71 min. / 35mm
    Cast → Boris Karloff, Zita Johannová, David Manners

    Boris Karloff nebyl jen nejslavnějším filmovým monstrem doktora Frankensteina. Přijďte na opožděně dušičkové Midnight Movies věnované jedné z ikonických postav klasického hororu.

  • Sa 18/11

    Limonádový Joe aneb Koňská opera

    Directed by → Oldřich Lipský
    ČSR 1964 / 95 min. / 35mm / 9+
    Cast → Karel Fiala, Miloš Kopecký, Květa Fialová, Olga Schoberová

    + krátký předfilm
    Arie prerie / r. Jiří Trnka / ČSR 1949 / 19 min. / HD

    Oldřich Lipský a Jiří Brdečka natočili dnes již legendární parodický western, který navázal na starší Brdečkova zpracování stejného tématu. Film si záhy získal velkou diváckou oblibu i přesto, že klasická podoba westernového žánru nemá v české kinematografii prakticky žádnou tradici. Film je zajímavý nejen svým nápaditým scénářem a výbornými hereckými výkony, ale také výtvarnou stránkou.


    Donbass

    Directed by → Sergej Loznica
    Czech title → Donbas
    Německo – Ukrajina – Francie – Nizozemsko – Rumunsko 2018 / CZT / 121 min. / DCP
    Cast → Boris Kamorzin, Valeriu Andriută, Sergej Kolesov, Georgij Dělijev

    Několik příběhů propojených v celek popisuje úpadek a destrukci společnosti na okupovaném území východní Ukrajiny. Svůj nejnovější film ukrajinský režisér Sergej Loznica postavil na pravdivých příbězích – z materiálu, který je dostupný na internetu, z amatérských videí a z výpovědí svědků událostí, ke kterým došlo po anexi Krymu a vypuknutí rusko-ukrajinské války na Donbasu. Donbas se pohybuje mezi žánry dokumentárního a hraného filmu. Časté střídání tragických a groteskních epizod jen zesiluje pocit bezmoci, nevolnosti a strachu. Hrdinové filmu se ocitají v právním vakuu, na území nikoho, v permanentní lži, přetvářce a hře, které nikdo nevěří, ale kterou každý musí hrát. Film měl premiéru letos na festivalu v Cannes, kde byl oceněn za nejlepší režii v sekci Jistý pohled.

  • Su 19/11

    Můj neznámý vojín: Anna Kryvenko

    Jaký je to pocit, stát se okupantem, aniž byste to měli v úmyslu? Pomocí známých, ale i doposud nikdy nezveřejněných archivů z celé Evropy i Ruska vyprávíme rodinný příběh režisérky Anny Kryvenko o tom, jak vysoká politika ničí životy obyčejných lidí. Teprve před pár lety totiž režisérka objevila rodinné tajemství svého prastrýce, který jako sovětský voják z Ukrajiny okupoval Československo v roce 1968. Při pátrání po osudu svého prastrýce se autorka dotýká témat, jako jsou fragmentace osobní i národní paměti, dědičná vina, výklad historie, mediální manipulace, vztah k dnešnímu Rusku, ale i vztah Čechů a Slováků k cizincům, tedy témat právě v dnešní době aktuálních. Můj neznámý vojín je absolventský film katedry CAS FAMU a zároveň celovečerní debut.
    Projekce za účasti režisérky.


    Un Chapeau de paille dʼItalie

    Directed by → René Clair
    Czech title → Slaměný klobouk
    Francie 1927 / CZT / 75 min. / 35mm
    Cast → Albert Préjean, Olga Čechová, Jim Gérald, Marise Maia

    + krátký film
    Cvičený pes / Francie 1910 / 3 min. / 35mm

    Co se stane, když kůň zkonzumuje slaměný klobouk záletné manželky, jejíž militantní milenec pak volá k zodpovědnosti nebohého hrdinu, který měl namířeno na vlastní svatbu?
    Na tomto půdorysu postavil dramatik Labiche svou frašku Slaměný klobouk, zfilmovanou ve zvukové éře za války v Německu nebo za „normalizace“ u nás. Byl to ale jen stejnojmenný snímek Reného Claira – z údobí němé éry jeho nejlepší –, jemuž se podařilo zařadit se mezi nezničitelnou klasiku, bez níž si už dějiny filmové formy neumíme představit. V době, kdy se kinematografie jinak syžetům z nedávné minulosti vyhýbala, objevil Clair divákům kouzlo konce 19. století, předvedl galerii lidských typů vykreslených v mistrné zkratce a ukázal, že choreografie „honičky-baletu“, vyzkoušená v Mezihře, může stejně dokonale fungovat i v příběhovém filmu.

  • 47th week
  • Mo 20/11

    Miroslav Horníček ad marginem

    Miroslav Horníček 100

    pásmo vzácných rarit a kuriozit k 100. výročí narození Miroslava Horníčka / celkem 98 min. / 35mm

    Václav Táborský / Itálie poklusem / 1965 / 11 min.

    Květa Lehovcová / Jak to začalo / 1968 / 12 min.
    O prvních českých filmech, které natáčel Jan Kříženecký.

    Ján Roháč – Vladimír Svitáček: Žárlivost / 1962 / 17 min.
    Dialogový skeč pro dva muže (Miroslav Horníček a Miloš Kopecký) a žárlivost.

    Jaroslav Soukup / Slavná pavlač / 1976 / 13 min.
    Dokument o filmovém sběrateli Bohumilu Veselém a jeho unikátní sbírce dokumentů osobností, které nafilmoval před svým bytem.

    Miroslava Humplíková / Lááásky Jiřího Brdečky / 1986 / 15 min.

    Drahoslav Holub / Mám doma psa / 1969 / 11 min.
    O svém vztahu k psům hovoří kromě M. Horníčka také M. Kubišová či W. Matuška.

    Vladimír Svitáček / Ve vlaku / 1969 / 13 min.
    Miroslav Horníček v dvojroli strojvůdce a cestujícího. Neřízený vlak se řítí vstříc katastrofě.


    Dolgije provody

    Directed by → Kira Muratovová
    Czech title → Dlouhá loučení
    SSSR 1971 / CZT / 90 min. / 35mm
    Cast → Zinaida Šarková, Oleg Vladimirskij, Taťjana Myčková

    Film Dlouhá loučení měl velmi podobný osud jako jeho předchůdce Krátká setkání, v době svého vzniku byl sice normálně schválen, ale do kin se oba dostaly se značným zpožděním, v tomtéž roce 1987. Pokud byl Muratovové samostatný debut výjimečným dílem, pak její druhý hraný film můžeme bez rozpaků označit jako zjevení, v sovětské kinematografii srovnatelné snad jen s pozdějším Tarkovského Zrcadlem (1975). Jeho originální obraznost, optická stylizace, dynamika záběrů, citlivá kombinace konkrétních zvuků s původní i archivní hudbou, významově intenzivní dialogy – to vše vyjadřuje pocity a duševní stavy osamělé ženy, bojující o svého dospívajícího syna. Matka manipulátorka upíná všechny své city na mladíka, jenž přirozeně inklinuje k přátelství s otcem, jehož přítomnost je mu vzácná. Kamera Gennadije Karjuka přitom snímá obraz přes rozostřený první plán, využívá impresionisticky působícího světla, jistého ornamentalismu detailů předmětů a významově zatížených pohybů. Aparát tady má funkci pozorovatele a samostatného aktéra. Složitě je rovněž komponována zvukově hudební rovina, v níž se transcendentní lyrický klavírní motiv Olega Karavajčuka střídá s dobovými i historickými hity. Důležité jsou rovněž zvuky mimo obraz nebo naopak jejich chvilková nepřítomnost. Strhující výkon v roli matky podává Zinaida Šarková.

    Můj první pocit z Dlouhých loučení byl: ten film mě štve! Pak jakoby mne do sebe vdechnul. A najednou přišla z hloubi prudká vlna a celá na mne dopadla. Čili nešlo tu tentokrát o režijní suverenitu (tu najdeme leckde jinde), ale o svobodu ducha, jakou jsem nezažil. Ten film jako kdyby říkal: Nejsem jako ostatní, točím, jako když dýchám a během mých vdechů a výdechů se cosi přímo z mého srdce dostane na plátno. Tolik svobody! – nemohl jsem se z toho vůbec vzpamatovat.
    Alexej German (listopad 2004)

  • Tu 21/11

    Karabaszova škola

    Pro polský dokumentární film je Kazimierz Karabasz (1930–2018) klíčovým režisérem: podobně jako Robert Flaherty pro kinematografii americkou, John Grierson pro britskou a Dziga Vertov pro ukrajinskou.
    Jeho tvůrčí strategie se ubírala cestou ryzího pozorovatele. Trpělivě a s rozvahou budoval obraz světa, jenž se skládal z těch nejdrobnějších prvků reality. Tvrdil, že nezná žádný nový film, který by se intenzivně zaměřil jen na obraz a současně šel do hloubky. Během své filmařské kariéry důsledně překopal tematické a formální stereotypy. Byl prvním polským dokumentaristou, který autentický zvuk zaznamenával současně s obrazem. Zajímal jej detail. Kameramanem jeho nejdůležitějších filmů byl Stanisław Niedbalski, který studoval v Československu. Jakožto odpůrce čistě angažovaných dokumentů se Karabasz setkával s kritikou svých studentů, mimo jiné i Krzysztofa Kieślowského.

    Kazimierz Karabasz / Lidé manéže / Ludzie w drodze
    Polsko 1960 / 10 min. / 35mm
    Poetický dokument, ukazující každodenní život malého cirkusu. Noční cestování maringotkou, neustálá práce a trénink, v němž je důležitý každý detail. Po letech režisér vzpomínal, že během natáčení tohoto filmu pochopil, jak klíčovou roli v pozorování lidí hraje trpělivost.

    Kazimierz Karabasz / Muzikanti / Muzykanci
    Polsko 1960 / 8 min. / 35mm
    Portrét skupiny tramvajáků, které spojuje láska k hudbě. Když končí jejich pracovní den, místo odpočinku jdou na zkoušku. Kamera pozoruje soustředěné obličeje dělníků, kteří nacvičují různé skladby. Pod vedením trpělivého dirigenta se tak skupina nadšenců mění v dechový orchestr. Snímek získal cenu Zlatého lva na festivalu v Benátkách a řadu dalších ocenění.

    Kazimierz Karabasz / Uzel / Węzeł
    Polsko 1961 / CZT / 9 min. / 35mm
    Reportáž z nákladového nádraží Tarnowskie Góry.

    Kazimierz Karabasz / Poštovní holubi / Ptaki
    Polsko 1963 / český dabing / 16 min. / 35mm
    Příběh o chovatelích poštovních holubů.


    Genesis 2.0

    Directed by → Christian Frei – Maxim Arbugajev
    Czech title → Genesis 2.0
    Švýcarsko – Čína – Rusko – Jižní Korea – USA 2018 / English friendly / 113 min. / DCP

    Dokumentární sonda do světových laboratoří syntetické biologie a související zlaté horečky po „sibiřském bílém zlatu“ – ostatcích vyhynulých mamutů srstnatých, ukrytých v rozmrzajícím permafrostu a rašelině na Novosibiřských ostrovech Severního ledového oceánu. Zatímco kdysi se mamutí slonovina používala k výrobě biliárových koulí nebo kláves klavíru, dnes se mršiny vytěžených mamutů staly žádaným artiklem špičkových světových laboratoří, které se z genetických informací snaží vyhynulého tvora znovu oživit. Intenzivní dokumentární styl švýcarského producenta a režiséra Christiana Freie, proslaveného zejména filmem War Photographer (2001), přináší různorodé pohledy na roli člověka – Stvořitele – v nové technologické revoluci, na proměny vodními těžebními čerpadly zdevastované krajiny, místní tradice a sibiřské lovce, těžaře pracně dolované a za vysoké částky směňované obchodní „etické“ komodity.
    Na filmovém festivalu Sundance získal film Zvláštní cenu poroty pro světový dokumentární film za nejlepší kameru a Cenu diváků na filmovém festivalu v Moskvě.
    Připravila nadace Agosto Foundation v rámci série filmových projekcí a diskuzí na téma budoucnosti, přírody, krajiny, společnosti, umění, ekologie a entropie. Událost se koná za finanční podpory Prahy 1.

  • Th 23/11

    One Potato, Two Potato

    Directed by → Larry Peerce
    Czech title → Ententýny
    USA 1964 / English friendly / české podtitulky / 83 min. / 35mm
    Cast → Barbara Barrieová, Bernie Hamilton, Richard Mulligan

    Cena pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes 1964.
    Psychologické drama z amerického Středozápadu, které přináší na tehdejší dobu odvážné téma rasových předsudků, vrcholí soudním sporem o nemanželské dítě mezi bělochem Joem, nezodpovědným otcem a Afroameričanem Frankem, milujícím, avšak nevlastním otcem.


    Démanty noci

    Directed by → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Cast → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    Filmové osmičky

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.

    Diamonds of the Night
    An existential drama of two Jewish boys who escape from a train transporting them from one concentration camp to another. Ultimately they are hunted down by a group of old, armed home-guard members. The film goes beyond the themes of war and anti-Nazism and concerns itself with man’s struggle to preserve human dignity. It became one of the first Czechoslovak New Wave films to receive an internationally recognized award, the Grand Prix at the International Film Festival Mannheim-Heidelberg in 1964. Based on an Arnošt Lustig´s novel.

  • Fr 24/11

    Vynález zkázy

    Directed by → Karel Zeman
    ČSR 1958 / 81 min. / DCP
    Cast → Arnošt Navrátil, Lubor Tokoš, František Šlégr

    I když Karel Zeman vytvořil svá nejvyzrálejší díla až v 60. letech, za žádné už nikdy nesklidil tolik potlesku, jako za Vynález zkázy. Tento film byl jednoduše předurčen k tomu, aby se na něm shodli všichni. Myšlenka o nebezpečí zneužití práce vědců, bádajících ve svých „věžích ze slonoviny“ a izolovaných od „lidu“ pro cíle osnovatelů nejničivějších válek byla: 1/ ve svém humanismu nenapadnutelná, 2/ dostatečně obecná, aby si ji mohli vyložit na Západě i na Východě podle vlastní potřeby, 3/ umělecky a realizačně po všech stránkách brilantní. Inspirace stejnojmenným románem Julese Verna a jeho původními ilustracemi od Rioua a Benetta a je přeceňována. Zemanova záliba v anachronickém „retro-futurismu“, která silně ovlivní ještě tři z jeho dalších filmů není epigonská ani literárně-ironická; patří k základním hnacím silám jeho imaginace. Jak v básnivých (ponorka se secesně řešenou pracovnou i designem strojů), tak v humorných momentech (podmořská kola se zvonky, podmořský šerm apod.) nacházíme styčné body se surreálnem některých prací Maxe Ernsta, jímž se v kinematografii inspiroval po Zemanovi například Polák Jan Lenica. Rámcově je vyprávění opět podáno jako četba z deníku, ale na rozdíl od Cesty do pravěku už Zeman odhazuje pouta naturalistické věrohodnosti, nechá z nebe svítit namalovaný měsíc s paprsky prosvítajícími za mraky. Nepokrytě artificielní je i celá sekvence válečného ohrožení předávaného různými médii: od telegrafu, přes mohutné zvony katedrály až po zvonek kostelíčku kdesi v nejposlednější vesničce. Vítězství Vynálezu zkázy na přehlídce pořádané jako součást světové výstavy v Bruselu roku 1958 znamenalo obrovský nárůst prestiže celé zestátněné československé kinematografie.

    Projekce ve spolupráci s Muzeem Karla Zemana.


    Badlands

    Directed by → Terrence Malick
    Czech title → Zapadákov
    USA 1973 / English friendly / české podtitulky / 94 min. / 35mm
    Cast → Sissy Spaceková, Martin Sheen

    „V roce 1959 mnoho lidí zabíjelo čas. Kit a Holly zabíjeli lidi.“ Tak zněl jeden ze sloganů k prvnímu Malickovu celovečernímu filmu, který se záhy stal legendou. Pětadvacetiletý Kit, rebel ve stylu Jamese Deana, chladnokrevně, jakoby mimochodem zabije pár lidí a pak se seznámí s Holly. Ta je o deset mladší. Kit zabije také jejího otce, aby se spolu vydali na cestu za svobodou. Balada z pusté krajiny o neutuchajícím přírodním dění a mezích lidského chování.

  • Sa 25/11

    Ozvěny Anifilmu: Kaleidoskop animace

    pásmo krátkých filmů / HD / animační dílna / 3+ / vstup zdarma

    Princ Ki-Ki-Do: Zima / r. Grega Mastnak / Slovinsko 2018 / 5 min.
    Noční probuzení / r. Falk Schuster / Německo 2018 / 4 min.
    Jeden tisíc mýtů / r. Asghar Safar – Abbas Jalali Yekta / Írán 2017 / 8 min.
    Dvě vzducholodě / r. Mark C. Smith / USA 2017 / 9 min.
    Lekce plavání / r. Tatyana Okruzhnova / Rusko 2017 / 3 min.
    Bílá vrána / r. Miran Miošić / Chorvatsko 2018 / 9 min.
    Podél a napříč / r. Maria Koneva / Rusko 2018 / 4 min.

    Anifilm je největším českým festivalem animovaného filmu a každoročně představí v soutěžních sekcích desítky nových filmů z celého světa. Vedle krátkých, studentských i experimentálních filmů pro dospělé je samozřejmě na každém ročníku k vidění i řada filmů pro dětské diváky. A právě výběr zajímavých kousků určených nejmladším divákům přinášíme ve spolupráci s festivalem Anifilm na plátno Ponrepa. Po projekci bude následovat animační dílna s lektorkou ze sdružení Ultrafun.


    Les Belles de nuit

    Directed by → René Clair
    Czech title → Krásky noci
    Francie 1952 / CZT / 79 min. / 35mm
    Cast → Gérard Philipe, Martine Carolová, Gina Lollobrigida

    + krátký film
    Čs. filmový týdeník 1955, č. 44 / r. Václav Táborský / 10 min. / 35mm

    Ve filmu Jana Švankmajera Přežít svůj život usiloval hrdina o soustavnou snovou existenci, rozhodně ne o vyléčení, k němuž mu chtěla dopomoci psychoanalytička. Podobný problém měl už Gérard Philipe v Kráskách noci. Clairův hrdina je múzičtější než Švankmajerův, proto ještě hůře snáší lomoz všedního dne, jímž je stále znovu ve snění rušen. Krásky noci, mezi nimi Martine Carolová a Gina Lollobrigida, k němu přicházejí z dávných věků historie. Jako tomu bylo už v meziválečných filmech Reného Claira, spěje vše k postupné akceleraci přechodů mezi skutečností a snem i mezi snovými epizodami navzájem. Nic to zde nemá společného s niterným hypnotickým vytržením romantiků nebo surrealistů, ani v jeho pozdní, skeptické podobě (švankmajerovské). Klasik, který má ve svém příjmení jas, zůstal vždy věrný „osvícené“ voltairovské ironii, mířící (prověřenou cestou plnou inteligentních absurdit) přece jen vždy k finálnímu probuzení.


    Emmerich Rath aneb příběh dobrého německého sportovce

    Emmerich Rath byl český Němec. Především ale byl vynikající a všestranný sportovec – běžec, plavec, běžkař, cyklista, boxer a fotbalista. Německý fotbalový klub Praha (DFC Prag) chce tohoto večera uctít svého významného hráče. A to ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha, Shromážděním německých spolků v České republice a za laskavé podpory německého Spolkového ministerstva vnitra a programu Democracy on the Brink, Europe for citizens.

    K poctě Emmericha Ratha promítáme film Synové hor, zkreslující filmové zpracování tragédie lyžařů Hanče a Vrbaty, kterou Emmerich Rath zažil, a proto se ve filmu také ukáže a sám se ztvární ve vedlejší roli. Poté promítneme krátký dokument Emmerich Rath.
    V následné debatě chceme otevřít otázku, proč musel velký sportovec Emmerich Rath zemřít v chudobě a proč poté upadl na mnoho let v zapomnění. Hosty jsou dramaturg Petr Lanta a tvůrce dokumentárních filmů Miroslav Trudič. Moderuje Tomáš Lindner (Respekt).

    Filmy jsou v češtině.
    Vstup volný.

    Multikulturní Centrum Praha, Německý fotbalový klub Praha DFC Prag, Shromáždění německých spolků v České republice, z.s.
    „Akce se uskuteční v rámci programu Europe for Citizens financovanému Evropskou unií.“

  • Su 26/11

    E. F. Burian: Mezi uměními a mezi médii

    Dramatik, filmový a divadelní režisér, skladatel, literát a teoretik Emil František Burian byl v meziválečném období jedním z předních představitelů československého kulturního života. Přednáška se zaměří na jeho „polydynamické“ aktivity před rokem 1942. Sem spadá raná činnost v Osvobozeném divadle, teoretický spis Polydynamika i vrcholné filmové a divadelní adaptace novely Boženy Benešové Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová, ale také Burianovo spolupůsobení při formování českého strukturalismu.
    Přednáší: Libuše Heczková


    Voyage of Time: Life’s Journey

    Directed by → Terrence Malick
    Czech title → Cesta času
    Francie – Německo – USA 2016 / CZT / 90 min. / HD

    Bezmála čtyřicet let se ve vizionářské mysli jednoho z nejvýznamnějších amerických režisérů Terrence Malicka rodila myšlenka na ambiciózní esej, která nakonec dostala tvar filmu Cesta času. Snímek se nezabývá ničím menším než vznikem, vývojem a zánikem známého vesmíru, životním cyklem sluneční soustavy. V centru Malickovy pozornosti pochopitelně leží evoluce různých živých forem, jejich rozmanité podoby, proměny od jednobuněčných organismů až po formování lidské civilizace.

  • 48th week
  • Mo 27/11

    Mladá slovenská animace

    / celkem 80 min. / HD

    Kolekce filmů Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislavě. Program je připraven ve spolupráci s Bienále animácie Bratislava u příležitosti dne české a slovenské kulturní spolupráce.
    projekce s průvodním slovem; za účasti slovenských hostů a jedním překvapením na závěr

    Kriss Sagan / Poetika Anima
    2018 / 5 min.
    O ženě, která transformuje svou úzkost v tekutém časoprostoru.

    Agi Bolanos / Crossing
    2018 / 5 min.
    Na přechodu pro chodce čekají postavy; některé z nich o mnoho déle než ostatní.

    Matej Babic / Ja sa nehrám
    2018 / 6 min.
    O touze vyhrávat a skryté agresi.

    Katarína Kočanová / Škandinávia
    2016 / 2 min.
    Studie pohybu zvířat.

    Marek Jasaň / Journey
    2018 / 9 min.
    Příběh muže, který krade sny.

    Lukáš Figeľ / Ručne stručne
    2016 / 2 min.
    Pět prstů, čtyři ruce a kufřík.

    Mária Kralovič / Fifi Fatale
    2018 / 14 min.
    O světě bez lásky.


    Démanty noci

    Directed by → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Cast → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    Filmové osmičky

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.

    Diamonds of the Night
    An existential drama of two Jewish boys who escape from a train transporting them from one concentration camp to another. Ultimately they are hunted down by a group of old, armed home-guard members. The film goes beyond the themes of war and anti-Nazism and concerns itself with man’s struggle to preserve human dignity. It became one of the first Czechoslovak New Wave films to receive an internationally recognized award, the Grand Prix at the International Film Festival Mannheim-Heidelberg in 1964. Based on an Arnošt Lustig´s novel.

  • Tu 28/11

    Gándhí

    Directed by → Richard Attenborough
    Czech title → Gándhí
    Velká Británie 1982 / English friendly / české podtitulky / 178 min. / 35mm
    Cast → Ben Kingsley, Candice Bergenová, John Gielgud, Edward Fox, Trevor Howard, John Mills

    Životní projekt Richarda Attenborougha začal vznikat již v šedesátých letech. V jednom z nerealizovaných pokusů měl sám hrát hlavní roli pod režijním vedením Davida Leana. Nakonec se podařilo snímek natočit s tehdy ještě málo známým divadelním hercem – po otci indického původu – Benem Kingsleym. Celosvětový úspěch Gándhího byl završen devíti Oscary.

  • We 29/11

    Porte des Lilas

    Directed by → René Clair
    Czech title → Šeříková brána
    Francie 1957 / CZT / 91 min. / 35mm
    Cast → Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henry Vidal, Dany Carrelová

    I když René Clair natočí v letech 1960 až 1965 ještě čtyři další snímky, je Šeříková brána z roku 1957 poslední bezchybnou ukázkou jeho režijního mistrovství. Film vypráví příběh pijana a umělce, kteří po určitý čas ukrývají pronásledovaného zločince. Pijana Juju (Pierre Brasseur) okouzlí zločincův šarm a fanfarónství natolik, že ve starostlivosti o něho si na chvíli připadá užitečný. Nejpůsobivěji zde fungují clairovské paralely mezi obrazem a mluveným slovem (např. zatímco si hosté v restauraci předčítají novinovou zprávu o vrahově útěku, pozorujeme oknem, jak si děti hrají na ulici a jejich hra je obrazem čtené události). Atmosféru filmu dotvářejí známé šansony Georgese Brassense, který zároveň ztvárňuje jednoho z hlavních hrdinů.


    Dvadcať dněj bez vojny

    Directed by → Alexej German
    Czech title → Dvacet dnů bez války
    SSSR 1976 / CZT / 95 min. / 35mm
    Cast → Jurij Nikulin, Ljudmila Gurčenková, Alexej Petrenko

    Dříve než se podařilo prosadit k promítání Germanův debut, diváci uviděli v kinech jeho ve skutečnosti už druhý film Dvacet dnů bez války. Je to příběh válečného dopisovatele na dovolené v Taškentu. Ten je sice vzdálen stovky kilometrů od fronty, ale žije zvláštním nervním napětím, které mrazí podobně jako nejistota před útokem.
    „Ve filmu vždycky překvapuje přesnost. Tak mimochodem nedávno se v kinematografii objevil velice talentovaný člověk, Alexej German z Leningradu, který natočil podle mě velice zajímavý film Dvacet dnů bez války. V tom filmu, nehledě na jeho neucelenost, jsou naprosto jedinečné momenty, které hovoří o tom, že máme konečně co do činění s filmařem. Například epizoda schůze v Taškentu. Je udělána na takové úrovni, že se prostě divíš, kde se to mohlo vzít u člověka, který válku ani neviděl. Věc není v tom, jestli válku zná nebo nezná, ale v tom, co cítí a jak to zpracovává. Mohl bych jmenovat desítku slavných mistrů, kteří mu nesahají po kotníky.“
    Andrej Tarkovskij

  • Th 30/11

    Gli sbandati

    Directed by → Francesco Maselli
    Czech title → Zbloudilí
    Itálie 1955 / CZT / 102 min. / 35mm
    Cast → Jean-Pierre Mocky, Lucia Bosé, Isa Mirandaová, Giuliano Montaldo

    Andrea, syn hraběnky Luisy se zamiluje do chudé dívky Lucie. Jen na první pohled banální milostný příběh odehrávající se v období druhé světové války na italském venkově odhaluje nejen společenské a ideologické rozdíly obyvatel jedné vily, ale také mentalitu válečných uprchlíků. Francesco Maselli získal za svůj film cenu pro nejnadanějšího režiséra na festivalu v Benátkách 1955.