Program

10/2016 (Change)
  • 39th week
  • Sa 01/10

    Chuck Norris a kommunizmus ellen

    Directed by → Ilinca Calugareanuová
    Czech title → Chuck Norris versus komunismus
    Rumunsko – Velká Británie 2015 / CZT / 80 min. / HD / vstup zdarma

    Podobně jako v dalších zemích východního bloku, i v Rumunsku druhé poloviny osmdesátých let bylo nelegální šíření amerických akčních a náboženských filmů na VHS kazetách poměrně běžnou praxí. Specifický byl způsob distribuce, která se realizovala prostřednictvím jednoho klíčového muže, jenž dokázal kombinací korupce a posilování svého postavení vybudovat v šedé zóně fascinující soukromý podnik. Celovečerní dokument natočený v koprodukci Arte vypráví příběh VHS v Rumunsku jako napínavý thriller i hořkosladkou vzpomínku na dobu mládí a dětství.


    Letos v Marienbadu

    Lucie Navrátilová / Konzerva / 15 min.
    Alžběta Kovandová / Dějová linka / 5 min.
    Lukáš Janičík / Ústí / 11 min.
    Michaela Režová / Štvanice / 12 min.
    Martin Janoušek / Moonland / 2 min.
    Anna Petruželová / Jonas Mekas, Martin Čihák a rolety / 4 min.
    Michal Kindernay / Transformace / Výpary / Melanosis / 9 min.

  • Su 02/10

    Sledvašta spirka: kino Odeon

    Directed by → Ekaterina Minkova
    Czech title → Další stanice: Kino Odeon
    Bulharsko 2015 / CZT / 69 min. / HD / vstup zdarma

    Kino Odeon v Sofii je legendární místo. Archivní filmový sál, který existuje dodnes, byl otevřen v roce 1961 a brzy si získal velkou popularitu, protože promítal jiné filmy, například archivní nebo studentské. Jací diváci do tohoto kina chodili? Jak je návštěvy kina ovlivňovaly? Jak přesně fungovala v tomto případě filmové cenzura? Jak a pro koho se odehrávaly projekce filmů, které byly bulharské distribuci jen nabídnuty a oficiálními místy odmítnuty? Jak fungovaly výměny mezi filmovými archivy? A jak vypadají depozitáře Bulharské národní filmotéky dnes?


    Roma, citta aperta

    Directed by → Roberto Rossellini
    Czech title → Řím, otevřené město
    Itálie 1945 / CZT / 95 min. / 35mm
    Cast → Anna Magnaniová, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Maria Michiová

    + krátký film
    Praha po náletu Američanů – Aktualita / 12 min.

    Zárodkem hraného filmu o protifašistickém odboji, který Rossellini začal realizovat za vpravdě partyzánských podmínek v lednu roku 1945, byl plán natočit film o knězi donu Morosim, zastřeleném Němci v červnu předešlého roku. Dojem dokumentu se podařilo zachovat navzdory tomu, že režisér kvůli snadnější identifikaci řadového publika s postavami angažoval do hlavních rolí hvězdy Alda Fabriziho a Annu Magnaniovou a nebál se v charakterizaci zajít občas na pokraj klišé. Přesto je Řím, otevřené město dílem, na němž se celé generace filmařů učily, jak zachytit historii na plátně bezprostředně, syrově, „ve stavu zrodu“, bez zavedeného filmového iluzionismu. Ačkoli Federika Felliniho jeho talent předurčil pro úplně jiný typ filmu, nikdy nezapomněl na lekci filmařské spontaneity, při níž stál v Římě, otevřeném městě poprvé po boku svého mistra – jako spoluautor scénáře a asistent režie.
    Úvodní slovo: Michal Bregant

  • 40th week
  • Mo 03/10

    Správca skanzenu

    Directed by → Štefan Uher
    ČSR 1988 / 88 min. / 35mm
    Cast → Pavol Mikulík, Lucia Križanová, Stanislav Štepka

    Příběh muže, který se rozhodl opustit své zaměstnání a dobré postavení, aby se vrátil do rodného kraje a stal se správcem skanzenu. Tento krok je především jeho osobní vzpourou proti zneužívání jeho vědecké práce. Mravní očistu a návrat k ztracené psychické rovnováze mu přinese až osobní zpověď v rozhovoru s jeho dospívající dcerou.


    The Paradine Case

    Directed by → Alfred Hitchcock
    Czech title → Případ Paradinová
    USA 1947 / české podtitulky / English friendly / 109 min. / 35mm
    Cast → Alida Valliová, Gregory Peck, Charles Laughton, Charles Coburn, Ann Toddová, Ethel Barrymoreová, Louis Jourdan

    Alida Valli

    Ne do žen a mužů, jací ve skutečnosti jsou, se zamilováváme, nýbrž do ideálních obrazů, které jsme si o nich vytvořili – to je jedna z myšlenek, které se v tvorbě Alfreda Hitchcocka stále vracejí. Skryté pod rouškou běžného soudního dramatu s kriminální zápletkou najdeme to téma i v opomíjeném Případu Paradineová. Když je nedlouho po začátku filmu Gregory Peck uchvácen portrétem Alidy Valliové ještě dřív, než se s obžalovanou krasavicí setká tváří v tvář, připomene si jistě mnohý divák, že jen málo odlišná katastrofa se přihodí Jamesi Stewartovi ve Vertigu, tedy ve filmu, v němž Hitchcockovo umění dosáhne o deset let později nepřekonatelného mistrovství.

  • Tu 04/10

    Balanţa

    Directed by → Lucian Pintilie
    Czech title → Dub
    Rumunsko 1992 / CZT / 98 min. / 35mm
    Cast → Maia Morgensternová, Rǎzvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Dorel Vişan

    Černá komedie mapující bezútěšnou realitu, jež předcházela pádu Ceauşescova režimu. – Po smrti otce, bývalého socialistického prominenta (vysokého důstojníka tajné policie), se mladá psycholožka Nela vydává z Bukurešti do malého města, kam dostala pracovní umístěnku. Před odjezdem, během cesty i po příjezdu do městečka zažívá bizarní, absurdní a většinou traumatické příhody, související jak s politickou situací v zemi, tak se svéráznou mentalitou jejích obyvatel. – Pintilieho snímek se odehrává „na cestě“, což tvůrci umožňuje zachytit Rumunsko v jeho nejrozmanitějších podobách a „zalidnit“ příběh řadou postav. Film, natočený v nehostinných reálech a v syrových barvách, je jakousi poutí po kraji poznamenaném katastrofou. Nezůstává však jen postkomunistickým politickým pamfletem: v obecnější rovině je nadčasovou výpovědí o lidské malosti a průměrnosti.


    Heidegger in Auschwitz

    Directed by → Martin Ježek
    ČR 2016 / celkem 70 min. / 16mm

    Cena Andreje Stankoviče 2018

    Martin Heidegger jede čtyřicet let po své smrti na exkurzi do Osvětimi. Během této návštěvy pořídí na 2 500 snímků. Na zpáteční cestě navštíví Prahu a jeho pozornost upoutá chvost právě probíhajícího maratonu, který mu nápadně připomíná pochod smrti. Následující zimu vystoupí z hrobu též jeho židovská milenka Hannah Arendtová. Bezcílně se potuluje se svojí 16mm kamerou v okolí filozofovy chaty v Todtnaumbergu. Také se jí zjevují některé motivy ze stěžejního Heideggerova spisu Bytí a čas. Vše uspořádáno v přísně strukturálním tvaru. Statické v pohybu, kinetické v klidu.

    + předfilm
    Martin Ježek / Křížová cesta / 2012 / 20 min.
    Problematika katolictví, katolicismu, obětování se a oběti ve strukturálním filmu očima věřícího křesťana: Křížová cesta.

  • We 05/10

    Le notti di Cabiria

    Directed by → Federico Fellini
    Czech title → Cabiriiny noci
    Itálie 1957 / CZT / 103 min. / 35mm
    Cast → Giulietta Masina, François Périer, Amedeo Nazzari

    Giulietta Masina

    Pro realizaci příběhu prostitutky, která podlehne vidině lásky a lepšího života, hledal režisér producenta jen velmi obtížně, přestože měl již za sebou oscarový úspěch se Silnicí. Nakonec získala Giulietta Masina za ztvárnění hlavní role Cenu za nejlepší ženský herecký výkon na MFF v Cannes a vedle jiných cen obdržel Fellini svého druhého Oscara.


    Arsenic and Old Lace

    Directed by → Frank Capra
    Czech title → Jezinky a bezinky
    USA 1944 / English friendly / české podtitulky / 116 min. / 35mm / vstupné 100 CZK
    Cast → Cary Grant, Priscilla Laneová, Peter Lorre, Jack Carson, Raymond Massey, Edward E. Horton

    Frank Capra a jeho klasická černohumorná komedie podle divadelní hry Josepha Kesserlinga s bezchybným Cary Grantem a jeho vraždícími tetičkami.

  • Th 06/10

    La coppie

    Directed by → Vittorio De Sica – Mario Monicelli – Alberto Sordi
    Czech title → On a ona
    Itálie 1970 / český dabing / 119 min. / 35mm
    Cast → Monica Vittiová, Alberto Sordi, Enzo Jannacci

    Monica Vitti

    Monica Vittiová a Alberto Sordi: každý zvlášť i společně. To je výchozí nápad povídkového filmu On a ona. V první povídce, nazvané Lednička, se Vittiová znovu sešla s režisérem Dívky s pistolí Mariem Monicellim. Prostřední, v níž Alberto Sordi režíruje sám sebe, se jmenuje La camera. Pod třetí povídkou s názvem Lev je podepsán obskurní Elmo De Sica. Pravděpodobné vysvětlení: Jelikož celý film byl v originále nazván La coppie, vytvořil režisér proslulých Zlodějů kol rovnou i svou vlastní kopii, které pak mohl svěřit látku lehčího žánru bez obav, že by tím utrpělo jeho umělecké renomé.


    Toni Erdmann

    Directed by → Maren Adeová
    Czech title → Toni Erdmann
    Německo – Rakousko 2016 / CZT / 162 min. / BD
    Cast → Peter Simonischek, Sandra Hüllerová, Vlad Ivanov

    „Čím víc je nějaké umělecké dílo pravdivé, tím vyšší styl má.“
    Alberto Giacometti

    Ines, pracující u mezinárodní poradensko-podnikatelské firmy v Rumunsku, se musí vyrovnat s nečekanou návštěvou: její otec vážil cestu až z rodného Německa, aby jí přijel položit obscénní otázku, zda-li je opravdu šťastná. Záhy se objeví další nevítaný host, jehož příjmení uzemňuje. Křestní jméno Toni pak zase diskrétně odkazuje k travestiím Formanova Muže na Měsíci.

  • Fr 07/10

    Ať žijí duchové!

    Directed by → Oldřich Lipský
    ČSR 1977 / 80 min. / 35mm / 6+
    Cast → Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Dana Vávrová, Jiří Procházka

    Legendární dětská hudební komedie, na jejímž scénáři spolupracoval také Zdeněk Svěrák, je trochu nostalgickou vzpomínkou na prázdninová dobrodružství. Parta dětských hrdinů se rozhodne opravit zanedbanou zříceninu hradu a zatímco doma v nedaleké vesnici se setkávají především s nedůvěrou, pomoc nakonec naleznou u ducha dávného majitele hradu Brtníka z Brtníku. Jeho dcera Leontýnka se navíc rozhodne, že už nechce dál žít v říši duchů. Jako předfilm uvedeme K princeznám se nečuchá.


    Les Compagnons de la marguerite

    Directed by → Jean-Pierre Mocky
    Czech title → Přátelé kopretiny
    Francie 1966 / český dabing / 84 min. / 35mm
    Cast → Claude Rich, Michel Serrault, Francis Blanche, Michael Lonsdale

    Restaurátor rukopisů využije svých profesních dovedností k vyhotovení falzifikátu, který mu dovolí se podruhé oženit, aniž by musel podstupovat svízelné rozvodové řízení. Následně se rozhodne – nikoli nezištně – pomáhat ve velkém i jiným občanům toužícím vymanit se z manželských pout.

  • Sa 08/10

    Pohled do videoarchivu

    Videoarchiv VVP AVU, který se od roku 2007 zaměřuje na české umění pohyblivého obrazu převážně od osmdesátých let dvacátého století do současnosti, přechází do péče Národního filmového archivu. Ve spolupráci s AVU bude nadále probíhat rozvoj této sbírky a její prezentace. Během večera bude představena historie archivu a myšlenka nové spolupráce, které budou doplněny projekcemi jednotlivých děl.
    Uvádí: Sylva Poláková a hosté


    The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers

    Directed by → Ben Rivers
    Czech title → Nebesa se chvějí a země se bojí a oko oku bratrem není
    Velká Británie 2015 / English friendly / 98 min. / HD

    Mnohovrstevnatý, žánrově nezařaditelný snímek se pohybuje kdesi mezi dokumentem, fikcí a bajkou. V jeho centru je adaptace krátké povídky amerického autora Paula Bowlese, která nás zavádí do Maroka, kde režisér Oliver Laxe natáčí snímek Mimózy, abychom se posléze ocitli v příběhu samotného Bena Riverse. Pohoří Atlas a nekonečná surreálná saharská poušť je místem, kde se režisér Laxe začíná ztrácet nejen ve všude pronikajícím písku, ale rovněž ve vlastních halucinacích, vyvěrajících ze syrovosti a živočišné krutosti místní krajiny a jejích obyvatel. Co je realita, co filmová iluze?
    Projekce ve spolupráci s Agosto Foundation.

  • Su 09/10

    Vlastně se nic nestalo

    Directed by → Evald Schorm
    ČSR 1988 / 86 min. / 35mm
    Cast → Jana Brejchová, Tereza Brodská, Jan Kačer

    Posledním titulem ve filmografii režiséra Evalda Schorma (1931–1988) se v roce 1988 stal psychologický snímek Vlastně se nic nestalo. Tím se jeden z nejvýznamnějších tvůrců československé nové vlny vrátil po sedmnácti letech k filmové režii (jeho předchozím snímkem určeným pro kina byl povídkový film Psi a lidé z roku 1971). Schorm zemřel předčasně v prosinci 1988, den před svými sedmapadesátými narozeninami. Nedočkal se tak premiéry filmu Vlastně se nic nestalo, která proběhla až v dubnu 1989. Příběh o vztahu matky a dcery se omezuje na intimní, vztahové téma. Vzdává se tak obecnější roviny, jež by vypovídala o morálce society, jež formovala obě hrdinky: ovdovělou knižní redaktorku Blanku Halerovou a její dvacetiletou dceru Šárku.


    Padre padrone

    Directed by → Paolo a Vittorio Tavianiové
    Czech title → Padre padrone
    Itálie 1977 / CZT / 103 min. / 35mm
    Cast → Omero Antonutti, Saverio Marconi, Fabrizio Forte, Marcella Michelangeliová

    Podkladem pro film Padre padrone se stala úspěšná autobiografická kniha italského lingvisty Gavina Leddy, který do svých osmnácti let vyrůstal jako negramotný pastevec na Sardinii. Zkušenost dětství, prožitého v naprosté osamocenosti v horách, přiměla dorůstajícího chlapce ke vzpouře proti otci, jenž předem rozhodl o jeho osudu. Teprve jako vzdělaný muž a spisovatel dokázal Gavino pochopit otcův postoj a jeho někdejší krutost. Tato až trýznivě sugestivní filmová výpověď získala v roce 1977 Zlatou palmu na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes.

  • 41st week
  • Mo 10/10

    O varǎ de neuitat

    Directed by → Lucian Pintilie
    Czech title → Nezapomenutelné léto
    Rumunsko – Francie 1994 / CZT / 82 min. / 35mm
    Cast → Kristin Scott Thomasová, Claudiu Bleonţ, Olga Tudorache

    Příběh filmu se odehrává v roce 1925 na rumunsko-bulharské hranici v jižní Dobrudži, kam do odlehlé posádky přijíždí nový velitel se svou manželkou, třemi dětmi a vychovatelkou. Pod vlivem své ženy se zde zdánlivě slabošský kapitán vzepře nadřízeným a odmítne splnit nesmyslný rozkaz, podle nějž má pro výstrahu zastřelit několik nevinných bulharských vesničanů. Děj je rámován hlasem vypravěče, jednoho z kapitánových synů, vzpomínajícího na nezapomenutelné léto. Odvíjí se v pomalém tempu s důrazem na zčásti nostalgickou atmosféru zaniklé doby.


    Nóż w wodzie

    Directed by → Roman Polanski
    Czech title → Nůž ve vodě
    Polsko 1961 / CZT / 87 min. / 35mm
    Cast → Leon Niemczyk, Jolanta Umecká, Zygmunt Malanowicz

    + krátký film
    Roman Polanski / Dva muži a skříň / Polsko 1958 / 14 min. / 35mm

    Nůž ve vodě platí dnes za jeden z pěti nejlepších polských filmů. Polanského celovečerní debut v hrané kinematografii a zároveň jeho poslední polský film je komorním dramatem tří lidí: úspěšného novináře, jeho ženy a stopaře. Odehrává se v izolaci od vnějšího světa, na malé jachtě, plující po mazurském jezeře, kde se muži snaží pokořit jeden druhého před zraky krásné ženy. Nejde však o klasický zápas mužů o něžné pohlaví. Režisér se tady pokouší analyzovat životní postoje, z nichž se vytratily pozitivní hodnoty. Film se ve své době stal předmětem ostré stranické kritiky a režisér, deprimován vědomím, že v Polsku nebude moci dále natáčet, se rozhodl odejít do zahraničí.
    Úvodní slovo: Iwona Lyko

  • Tu 11/10

    La Victoria

    Directed by → Peter Lilienthal
    Czech title → Vítězství
    SRN 1973 / CZT / 105 min. / 35mm
    Cast → Paula Moyaová, Vicente Santa Maria, Carmen Lazoová

    Pro moderní dějiny Chile klíčové volby roku 1970, v nichž zvítězil Salvador Allende, rekonstruuje známý západoněmecký filmař Peter Lilienthal o tři roky později, během kampaně vedoucí opět k Allendeho vítězství. To už ale bude jen Pyrrhovo; ke krvavému puči generála Pinocheta dojde necelé tři měsíce po premiéře filmu. Lilienthal staví do centra svého snímku mladou ženu, zprvu apolitickou, později angažovanou pro věc Lidové jednoty. Skvělé spojení prvků dokumentu a fikce vytváří dojem autenticity, jak ho známe například od klasiků italského neorealismu.


    Germania, anno zero

    Directed by → Roberto Rossellini
    Czech title → Německo v roce nultém
    Itálie 1947 / CZT / 68 min. / 35mm
    Cast → Ernst Pittschau, Ingetraud Hinzeová

    + krátký film
    Die deutsche Wochenschau 1945/10 / 10 min.

    Velká cena MFF v Locarnu 1948 za nejlepší film.

    V srpnu 1947 se Rossellini vydává do válkou totálně zničeného Berlína, aby tam natočil Německo v roce nultém. Nechává v něm německého chlapce Edmunda procházet ulicemi rozbombardované Germánie (tak chtěl Berlín přejmenovat Hitler) a vytváří symbolický obraz materiálního i morálního dna jednoho národa. Hluboce pesimistický film věnovaný krátce předtím zesnulému prvorozenému synovi Romanovi se obejde bez sebemenšího sentimentálního odlehčení, což velmi oceňoval Jean-Luc Godard, pro nějž zůstalo Německo v roce nultém dodnes inspirujícím zážitkem (dokládají to jeho vlastní díla Německo devět nula a Příběh(y) filmu).
    Úvodní slovo: Matěj Forejt

  • We 12/10

    Good Morning Babilonia

    Directed by → Paolo a Vittorio Tavianiové
    Czech title → Dobrý den, Babylónie
    Itálie – Francie 1986 / CZT / 108 min. / 35mm
    Cast → Vincent Spano, Greta Scacchiová, Joaquim de Almeida, Omero Antonutti, Charles Dance

    „Chci film jako Padre Padrone nebo Noc svatého Vavřince,“ prohlašoval americký producent s příznačným jménem Pressman, když se neúnavně ucházel o spolupráci s bratry Tavianiovými. V roce 1986 se dočkal a mohl koprodukovat – byť jen jako partner majoritních italských a francouzských producentů – snímek Dobrý den, Babylónie.

    Dva bratři z Itálie a jejich cesta do USA – o tom je i příběh, který snímek vypráví. Ve filmu jsou to dva ze sedmi synů chrámového restaurátora, kteří, zdeptáni sérií neúspěchů v „novém světě“, dojdou ku štěstí pod falešnou identitou dvou jiných Italů, mistrů svého oboru. Je to v době, kdy svým filmem Intolerance hodlá režisér D. W. Griffith překonat vše, co bylo do té doby v kinematografii dosaženo, včetně italské Cabirie (1912–1914). Angažuje proto naše hrdiny, aby vytvořili dekorace připravovaného veledíla. Jednoho dne se ale prozradí, že ti na Pastroneho snímku vůbec nespolupracovali... Scenáristovi Toninovi Guerrovi (mimochodem stejně jako později Karlu Vachkovi) zřejmě z Intolerance nejvíce utkvěli v paměti umně vymodelovaní sloni, každopádně jim přisoudil v rozuzlení svého polofiktivního příběhu klíčové místo – a spojil je s motivem dvou silných ženských postav, které svým dvěma hlavním hrdinům přivedl do cesty. Lyrický tón snímku umocňuje kamera Giuseppa Lanciho a hudba felliniovského komponisty Nicoly Piovaniho.

  • Th 13/10

    Lunga vita alla Signora!

    Directed by → Ermanno Olmi
    Czech title → Ať žije paní!
    Itálie 1987 / CZT / 99 min. / 35mm
    Cast → Marco Esposito, Simona Brandaliseová, Stefania Busarelloová

    Přepychový banket v exklusivním hotelu v renovovaném středověkém hradu. Liberio, nesmělý žák hotelové školy, se marně snaží najít klíč k dešifrování tajuplného světa, v němž se ocitl. Spolu s ním se i divák – za doprovodu Tafelmusik G. P. Telemanna – propadá do stále nových obrazů a vjemů. Stříbrný lev benátského festivalu roku 1987.


    16mm noc: Hitchcock + Hawks

    „Comment peut-on être hitchcocko-hawksien?“
    André Bazin (1955)


    Alfred Hitchcock / Sabotér / Saboteur
    USA 1942 / hrají: Robert Cummings, Priscilla Laneová, Norman Lloyd / české podtitulky / 109 min. / 16mm / English Friendly

    Nevinný muž prchá přes celou zemi; jeho jedinou šancí je najít pravého viníka zločinu, kvůli němuž ho pronásleduje
    policie. Toto schéma stálo už v základu filmu Třicet devět stupňů, jímž v roce 1935 vyvrcholila Hitchcockova první, anglická perioda. Sabotér zde navazuje a zároveň předznamenává jiné legendární dílo: Na sever Severozápadní linkou z roku 1959. Tvůrce sám litoval, že tentokrát neměl k dispozici tak charismatického herce, jakými ve zmíněných snímcích byli Robert Donat a Cary Grant, přesto by bylo nespravedlivé vidět v Sabotérovi pouhý přípravný skicář, třebas plný humoru a úžasných vizuálních nápadů. Nemluvě o scéně na soše Svobody, což je finále, jaké se člověku neomrzí nikdy.

    Howard Hawks / Páni mají radši blondýnky / Gentlemen Prefer Blondes
    USA 1953 / hrají: Jane Russellová, Marilyn Monroeová, Charles Coburn, Tommy Noonan, Marcel Dalio / české podtitulky / 91 min. / 16mm / English Friendly

    Rozprava o erotickém významu peněz a bohatství podaná komediálně-muzikálovou formou.

    „Odborníci i fanouškové, všichni, kdo chodí do kina, mají už dva týdny jedno velké téma, které je rozděluje do dvou táborů: Je film Howarda Hawkse Páni mají radši blondýnky dílo závažné či jen film lehký a zlehka vytvořený?“ ptá se koncem srpna roku 1954 v časopise Arts vůdčí autorita nastupující, názorově ostře vyhraněné generace pařížských filmových kritiků. Už názvem své recenze "Howard Hawks intellectuel" nenechává dvaadvacetiletý François Truffaut nikoho na pochybách, do kterého z táborů se počítá. „Páni mají radši blondýnky je všechno, jen ne pouhá roztomile cynická zábava. Je to dílo zlomyslné a přesné. Inteligentní a bez okolků.“ Bouřlivé kritické bitvy vešly do historie – radost z filmu zůstala. Obnovuje-li se, pak stále ještě bez okolků, bez dlouhých úvodů, rázem, hned v prvních vteřinách. Ve vlastním zájmu je nezmeškejte!

  • Fr 14/10

    Dobré odpoledne s polštinou

    pásmo krátkých filmů / 35mm / jazyková dílna / 6+

    Myška chce spát / r. Wacław Fedak / Polsko 1973 / 6 min.
    Klokánek a medvěd / r. Grzegorz Handzlik / Polsko 1980 / 7 min.
    Rek požárníkem / r. Józef Ćwiertnia / Polsko 1972 / 9 min.

    Minuli jste letos v létě na svých cestách Polsko? To je ale velká škoda! Přijďte se tedy se severními sousedy seznámit alespoň k nám do kina, kde budou opět hosty naši přátelé z Polského institutu. Na programu bude tentokrát klasika polské dětské animace, kterou si někteří z rodičů možná budou pamatovat ze svého dětství. A po projekci se pak diváci pod vedením lektorky zábavnou formou dozvědí spoustu zajímavostí o Polsku a polském jazyce.


    La Grande Lessive

    Directed by → Jean-Pierre Mocky
    Czech title → Velké prádlo
    Francie 1968 / CZT / 95 min. / 35mm
    Cast → Bourvil, Michael Lonsdale

    Bourvil jako profesor latiny bojující (pod jménem revolucionáře Saint-Justa) proti všemocnosti televize. Všemocnost televize? Před půl stoletím? Pozoruhodně časná anticipace…

  • Sa 15/10

    Zlínská škola animace

    Prezentace představí způsob výuky (zlínské) animace, k vidění budou studentská cvičení, semestrální i absolventské práce. Zlínský Ateliér Animovaná tvorba Fakulty multimediálních komunikací vychovává nové generace animátorů, a navazuje tak na tradici zlínského filmového i uměleckoprůmyslového školství. Jakou cestu ale mladý tvůrce urazí od prvního skákajícího míčku až k diplomovému projektu?
    Přednáší: Noemi Valentíny


    Mamma Roma

    Directed by → Pier Paolo Pasolini
    Czech title → Mamma Roma
    Itálie 1962 / CZT / 102 min. / 35mm
    Cast → Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti, Silvana Corsini

    Anna Magnani

    Prostitutka Mamma Roma se pokouší s nejvyšším vypětím sil povznést sebe i svého syna do maloměšťáckého prostředí. Zhýčkaný mladý Ettore byl vychován k nicnedělání, a tak jen přechází do lépe organizované party a místo nadávat a opovrhovat se učí krást… Pasolini odsuzuje život Ettoreho, svobodného, ničemného „vrabčáka“, i sociální podmínky předurčující jeho osud, ale zároveň vykresluje prostředí i typy postav s nelíčeným obdivem a láskou. Svého hrdinu, stojícího nad propastí Dantova Pekla, patetizuje, zejména ve scéně umírání, která je obrazově stylizována v duchu Mantegnova Oplakávání Krista s převládajícími světlými tóny a s Vivaldiho hudbou. Ettorův osud Pasolini zobecňuje, typizuje a zřejmě se i sám do něj promítá jako do „ukřižované“ oběti společenských poměrů.

  • Su 16/10

    Rekonstituirea

    Directed by → Lucian Pintilie
    Czech title → Rekonstrukce
    Rumunsko 1970 / slovenské podtitulky / 100 min. / 35mm
    Cast → George Constantin, Emil Botta, George Mihăită, Vladimir Găitan

    Nejlepší rumunský film 20. století podle hlasování Asociația Criticilor Români de Film (Asociace rumunských filmových kritiků).
    Adaptace novely Horii Pătrascua se zprvu tváří jako dokumentární záznam natáčení výchovného filmu formou rekonstrukce skutečné události – rvačky dvou studentů. Příběh o rekonstrukci, vedené neschopným diktátorským prokurátorem, nabývá smyslu podobenství o tom, jak hloupost, lhostejnost a byrokratismus ústí do tragédie. Ve filmu se naplno rozvinul Pintilieho moralismus s groteskními rysy, ovlivněný Swiftem a Gogolem.
    První uvedení v Ponrepu.

  • 42nd week
  • Tu 18/10

    L’amore

    Directed by → Roberto Rossellini
    Czech title → Láska
    Itálie 1948 / CZT / 69 min. / 35mm
    Cast → Anna Magnaniová, Federico Fellini

    + krátký film
    Italské němé filmy / 11 min. / 35mm

    Anna Magnani

    Z lásky k Anně Magnaniové vznikl film, který Rossellini věnoval „hereckému umění Anny Magnaniové“. Láska není obvyklý milostný příběh, ale studie neopětovaného citu, který hrdinku v prvním případě přivede na pokraj zoufalství a v druhém ji zastihne již v „blahoslaveném“ stavu. Jean Cocteau byl autorem námětu první poloviny filmu (Lidský hlas), Federico Fellini napsal původní scénář druhé povídky Zázrak, v níž si zároveň zahrál klíčovou roli muže, který svede nesvéprávnou hrdinku, jež ho pokládá za svatého Josefa. Film katolického režiséra se u představitelů církve nesetkal s velkým pochopením, v Americe vyzval dokonce kardinál Spellman k jeho bojkotu a byl newyorskými politiky vyslyšen. Zajímavý je v této souvislosti komentář režiséra Rudolfa Thomeho: „Povídka Zázrak byla nařčena ze zesměšnění neposkvrněného početí. To by bylo pro Rosselliniho nemyslitelné. Spíš by se dalo říci, že Rossellini bere svůj příběh vážněji než katolická církev své dogma. Teprve zde vězí provokace. Co kdyby žena, pokládaná kvůli naivitě své víry za pomatenou, vůbec pomatená nebyla?“


    Ε Teleftea Paralia

    Directed by → Thanos Anastopoulos – Davide Del Degan
    Czech title → Poslední pláž
    Řecko – Itálie – Francie 2016 / CZT / 118 min. / DCP

    Řecké filmové dny

    Tragikomický dokument o jedné starodávné pláži v Terstu, kde platí i nadále ne zcela běžná pravidla.

  • We 19/10

    Současný řecký animovaný film

    kurátorský výběr Animasyros International Animation Festival + Agora

    Georgios Cherouvim / Alosis
    2014 / 3 min.
    Komentář k vztahu člověka a jeho prostředí, každodennímu odcizení v digitalizovaném světě.

    Marie-Margaux Tsakiri-Scanatovitsová / Matčin kabát
    2010 / 6 min.
    Rozhovor dcery s matkou o problémech mateřství.

    Eirini Vianelliová / List topolu
    2015 / 3 min.
    Adaptace stejnojmenné básně od Giorgose Seferise.

    Evangelos Alexandros Apostolakis / Důvěřivý polibek pana Patokose
    2015 / 5 min.
    Jak lze stále a stále prožívat lásku.

    Joan Zhonga / Ethnofobia
    2016 / 16 min.
    Humorně pojatý popis lidského soužití, o intoleranci Jiného.

    Christos Bourantas – Kreon Krionas / Aurelia
    2015 / 15 min.
    Dívka opouští domov v důsledku globálního poplachu.

    Aggelos Papaioannou / Mrs. Metro
    2015 / 4 min.
    Nikdo v jedoucím vlaku nemá rád plačící mimino.


    Akadimia Platonos

    Directed by → Filippos Tsitos
    Czech title → Platónova akademie
    Řecko – Německo 2009 / CZT / 103 min. / 35mm
    Cast → Antonis Kafetzopoulos, Anastasis Kozdine, Titika Sarigouli

    Řecké filmové dny

    Stavros, majitel trafiky, žije ve svém uzavřeném světě plném předsudků. Jeho jistotu a pohodlí naruší náhlé zjištění, že má nevlastního bratra, který je Albánec.


    Attenberg

    Directed by → Athina Rachel Tsangariová
    Czech title → Attenberg
    Řecko 2010 / CZT / 97 min. / 35mm
    Cast → Ariane Labed, Vangelis Mourikis, Evangelia Randou, Yorgos Lanthimos

    Řecké filmové dny

    Psychologické drama o dospívání. Třiadvacetiletá Marina, žijící v malé přímořském městě, se učí chápat sex i smrt jako přirozené součásti života.

  • Th 20/10

    Den rodinných filmů / Home Movie Day

    Stranou pozornosti Národního filmového archivu nezůstávají ani rodinné filmové kolekce, o jejichž shromažďování a záchranu se tato instituce systematicky snaží od roku 2000. Každoroční významnou akci spojenou s touto činností představuje Den rodinných filmů, který v rámci mezinárodní iniciativy Home Movie Day proběhne letos v kině Ponrepo již popáté. Podobně jako desítky kinosálů v dalších zemích Evropy, Asie, Jižní a Severní Ameriky se bio Ponrepo v tento den otevře (od 14 hodin) příchozím vlastnícím filmy s rodinnými záběry různých formátů (8mm, 9,5mm, 16mm). Přinesené materiály odborně posoudí pracovníci NFA a část z nich ještě ten den promítnou návštěvníkům kina. V případě historicky cenných filmů NFA nabízí archivaci filmového materiálu v klimatizovaných depozitářích výměnou za přepis originálního záznamu na moderní nosič (DVD, atd.).
    Setkání s rodinnými filmy vyvrcholí v 17.30 digitální projekcí pásma sestaveného z částí filmových kolekcí, jež NFA získal v rámci této akce v průběhu minulého roku. Promítání proběhne za účasti dárců, kteří vybraný obrazový materiál doprovodí doplňujícím komentářem.


    Současný řecký animovaný film

    kurátorský výběr Animasyros International Animation Festival + Agora

    Georgios Cherouvim / Alosis
    2014 / 3 min.
    Komentář k vztahu člověka a jeho prostředí, každodennímu odcizení v digitalizovaném světě.

    Marie-Margaux Tsakiri-Scanatovitsová / Matčin kabát
    2010 / 6 min.
    Rozhovor dcery s matkou o problémech mateřství.

    Eirini Vianelliová / List topolu
    2015 / 3 min.
    Adaptace stejnojmenné básně od Giorgose Seferise.

    Evangelos Alexandros Apostolakis / Důvěřivý polibek pana Patokose
    2015 / 5 min.
    Jak lze stále a stále prožívat lásku.

    Joan Zhonga / Ethnofobia
    2016 / 16 min.
    Humorně pojatý popis lidského soužití, o intoleranci Jiného.

    Christos Bourantas – Kreon Krionas / Aurelia
    2015 / 15 min.
    Dívka opouští domov v důsledku globálního poplachu.

    Aggelos Papaioannou / Mrs. Metro
    2015 / 4 min.
    Nikdo v jedoucím vlaku nemá rád plačící mimino.


    O Gios Tis Sofias

    Directed by → Elina Psykou
    Czech title → Sofiin syn
    Řecko – Bulharsko – Francie 2017 / CZT / 111 min. / DCP
    Cast → Victor Khomut, Valery Tscheplanowa, Thanasis Papageorgiou

    Řecké filmové dny

    Atény 2004, v době Olympiády. Jedenáctiletý Míša přijíždí do Řecka, aby zde žil se svou matkou. Neví ovšem, že tu na něj čeká jeho otec. Vpád do světa dospělých je na něj příliš rychlý.

  • Fr 21/10

    Už zase skáču přes kaluže

    Directed by → Karel Kachyňa
    ČSR 1970 / 87 min. 35mm / 6+
    Cast → Vladimír Dlouhý, Zdena Hadrbolcová, Karel Hlušička

    Scenárista Jan Procházka (z politických důvodů nepřiznaně a bez uvedení v titulcích) adaptoval pro režiséra Karla Kachyňu román australského spisovatele Alana Marshalla. Svou verzi přenesl Procházka do jiného časoprostoru. Příběh se tak odehrává v moravském městečku Tlumačov na přelomu 19. a 20. století a jeho protagonistou je malý Adam. Chlapcovým snem je pracovat s koňmi, obrna ho však odsoudí k životu invalidy. Adam se ovšem nevzdává a začne jízdu na koni tajně trénovat. Jako předfilm uvedeme Bazén.


    À mort lʼarbitre!

    Directed by → Jean-Pierre Mocky
    Czech title → Rozhodčí
    Francie 1984 / CZT / 82 min. / 35mm
    Cast → Michel Serrault, Eddy Mitchell, Carole Laureová, Jean-Pierre Mocky

    + krátký film
    Jan Švankmajer / Mužné hry / ČSR 1988 / 14 min. / 35mm

    Běžný fanatismus fotbalového šílenství vyhrocuje Jean-Pierre Mocky ve své „komedii“ do důsledků ireálných, absurdních až hororových. Film byl ve své době promítán i v českých kinech, ale aby ho uváděla v doslovném překladu jako Smrt rozhodčímu!, toho se normalizační distribuce raději vyvarovala. Brusel!! Brusel!!

  • Sa 22/10

    Ugetsu monogatari

    Directed by → Kendži Mizoguči
    Czech title → Povídky o bledé luně po dešti
    Japonsko 1953 / CZT / 90 min. / 35mm
    Cast → Masajuki Mori, Kinujo Tanakaová, Mačiko Kjóová

    Jedno ze tří v současnosti nejvýše hodnocených děl dějin japonského filmu (vedle Příběhu z Tokia J. Ozua a Sedmi samurajů A. Kurosawy). Sugestivní mystická atmosféra se zde nepostřehnutelně prolíná s krutou japonskou realitou druhé poloviny osmnáctého století, přízraky oslovují živé bytosti. V nepřehledné válečné době se odehrává příběh hrnčíře Gendžura, jenž sní o slávě umělce, a jeho švagra Tobeie, který se touží prosadit jako válečný hrdina. V tomto svém snažení muži zapomenou na své manželky, které by nyní nejvíce potřebovaly jejich ochranu. Oběti žen však nejsou marné, neboť dovedou muže k prozření, pochopení skutečných hodnot.

  • Su 23/10

    „On“ Haroldem Lloydem

    USA 1918 / celkem 93 min. / 35mm

    Projekce s živým hudebním doprovodem


    Bohatá lloydovská sbírka v NFA, v níž nemalou část tvoří filmy, které se do českých kin dostaly bezprostředně po vzniku samostatného státu, nám umožňuje sledovat vývoj Harolda Lloyda doslova krok po kroku (filmy promítáme v pořadí, v němž vznikly). V našem květnovém pásmu jsme viděli, jak se Lloyd teprve se startem nové série The Winckle (9. 9. 1917) rozhodl pro civilní postavu agilního mladíka s brýlemi.
    Příběhy se zatím nadále odvíjely ve zběsilém tempu, s jen nahrubo načrtnutými charaktery, ale například v torzu předposledního snímku si můžeme všimnout, na jak komplikovaná aranžmá honičkových scén si Lloyd už v tomto období troufl. Konečně v posledním snímku najdeme zárodek kaskadérských výjevů na výškových budovách, které Lloyd později bohatě rozvinul v pěti svých zralých komediích a s nimiž je i dnes v povědomí diváků nejčastěji spojován.

    Alf Goulding / On se poznal v biu / Letʼs Go / 5 min.
    Alf Goulding / On hotelovým poslíčkem / On the Jump / 10 min.
    Alf Goulding / On v tajemném klubu / Follow the Crowd / 6 min.
    Alf Goulding / On v sanatoriu / Pipe the Whiskers / 5 min.
    Alf Goulding / On nevěstou / Kicked out / 9 min.
    Alf Goulding / On na poušti / Somewhere in Turkey / 7 min.
    Gilbert Pratt / On jasnovidcem / Are Crooks Dishonest? / 9 min.
    Alf Goulding / On jde do rodiny / An Ozark Romance / 9 min.
    Gilbert Pratt / To je celý on! / Thatʼs Him / 9 min.
    Gilbert Pratt / Dva zloději / Two Scrambled / 10 min.
    Hal Roach / On na čertově kole / Why Pick on Me? / 5 min.
    Hal Roach / On a mrakodrap / Look Out Bellow / 9 min.



    Cronaca di una morte annunciata

    Directed by → Francesco Rosi
    Czech title → Kronika ohlášené smrti
    Kolumbie – Itálie – Francie 1987 / CZT / 104 min. / 35mm
    Cast → Ornella Mutiová, Rupert Everett, Gian Maria Volontè, Alain Cuny, Anthony Delon, Irene Papasová, Lucia Boséová

    Ornalla Muti

    Scénář Kroniky ohlášené smrti (1986) napsal Rosi spolu s Toninem Guerrou na základě novely kolumbijského nositele Nobelovy ceny Gabriela Garcíi Márqueze. I když jde o literární adaptaci, opět režiséra zajímalo hledání pravdy, dobírání se podstaty skutečné události, jejíž obětí se v padesátých letech stal spisovatelův přítel. Film se tak odehrává ve dvou časových rovinách, v čase vzpomínek i v čase přítomném, kdy na jedné straně stojí falešné pojetí rodové cti, ústící v nesmyslné spáchání zločinu, a na straně druhé nevšímavost, pohodlnost a sobectví davu, který dobře ví, k čemu se schyluje, ale nekoná nic proti tomu. Rosi zůstal věrný tématu násilí jakožto důsledku kulturních souvislostí i stylu, těžícímu z natáčení na autentických místech.

  • 43rd week
  • Mo 24/10

    Der Aufstand

    Directed by → Peter Lilienthal
    Czech title → Povstání
    SRN 1980 / CZT / 101 min. / 35mm
    Cast → Augustin Pereira, Carlos Catania

    Nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Film Povstání se měl pro nicaraguiskou revoluci stát tím, čím byl Lilienthalův o sedm let starší film Vítězství pro lidové hnutí v Chile. Spolu se špičkovým Fassbinderovým (a později Scorseseovým) kameramanem Michaelem Ballhausem se režisér vydal do Leónu, aby tam s neherci oživil sandinistický osvobozenecký boj. Synovsko-otcovský konflikt (syn bojuje v Somozově armádě, otec spolu s revolucionáři) působí didakticky, karty Dobra a Zla jsou od začátku rozdané až příliš jasně. Po 38 letech snímek nicméně získal nemalou historickou hodnotu – zvlášť ve světle událostí letošního léta, v jejichž centru stál týž Daniel Ortega, kterého můžeme vidět v dokumentárních záběrech Lilienthalova filmu. Nositelem revolučních nadějí či pouhých sympatií je tento politik v dnešní Nicaraguy už pro málokoho.


    La Salamandre

    Directed by → Alain Tanner
    Czech title → Salamandr
    Švýcarsko 1971 / CZT / 116 min. / 35mm
    Cast → Bulle Ogierová, Jean-Luc Bideau, Jacques Denis, Jaroslav Vízner

    + krátký film
    Claude Goretta – Alain Tanner / Večerní Londýn / Nice Time
    Velká Británie 1956 / 17 min. / 35mm / cena za nejlepší experimentální film na festivalu v Cannes

    Investigativní žurnalismus či bezbřehé literární fabulace: dvě metody, jak se zmocnit reality. Důvěra v účinnost těchto metod nebyla nikdy tolik oslabena, jako v generaci Godardově nebo Rivettově, tj. generaci, která předznamenala (a pak i provázela) otřesy osmašedesátého roku. Ve filmu Salamandr jsou „zmocňovatelé“ dva muži, kteří se dohadují o motivech dívky, která byla svědkem (nebo víc než jen svědkem) jednoho fatálního výstřelu z pušky. Salamandroidní dívku, která se mužům-scenáristům absolutně nevejde do jejich prefabrikovaných představ, hraje pro tuto roli jako stvořená Rivettova múza Bulle Ogierová. S poznáním, že pravdu o skutečnosti najít nelze, nepřichází pochmurná melancholie jako na konci Občana Kanea, ale zjasnění a nečekaný pocit svobody. Jeden z prvních výrazných úspěchů Alaina Tannera, klasika „nového švýcarského filmu“.

  • Tu 25/10

    Sanšó dajú

    Directed by → Kendži Mizoguči
    Czech title → Správce Sanšó
    Japonsko 1954 / CZT / 116 min. / 35mm
    Cast → Eitaró Šindo, Kinujo Tanakaová

    Příběh sourozenců, chlapce a dívky, zavlečených do otroctví. Film, jehož „zničující“ prostá krása byla právem přirovnávána k dílům velkých antických autorů, bez citového vydírání dosahujících těch nejsilnějších katarzních účinků.Téma humanity a emancipace lidské bytosti v příběhu, který svým hrdinům právě tyto hodnoty odpírá.


    Lumière! Lʼaventure commence

    Directed by → Thierry Frémaux
    Czech title → Lumière!
    Francie / produkce: Bertrand Tavernier 2016 / 90 min. / DCP

    Známe filmy Louise Lumièra, bezpochyby prvního filmaře, který si zasluhuje být nazýván umělcem? V kolika sestřizích a antologiích jsme už viděli Příjezd vlaku (1895) nebo Odchod z továrny (1894/1895)? Ne, dosud jsme neznali víc než chabé stíny těch filmů. Co nám nyní předkládá historik Thierry Frémaux (už několik let též hlavní umělecký ředitel festivalu v Cannes), je i pro znalce velké překvapení. Sto osm (!) čerstvě restaurovaných snímků v obvyklé lumièrovské délce padesáti sekund nám teprve teď dovolí opravdu naplno zažít všechny jejich fotogenické kvality a docenit neobyčejný talent muže, který je vytvořil. Frémauxovy analytické postřehy míří vždy k jádru věci a hudba Lumièrova současníka Saint-Saënse je vybraná s obdivuhodným citem. V samém závěru se pak ještě staneme svědky remaku Odchodu z továrny z 17. října roku 2015. Natočil ho jistý Martin Scorsese.

  • We 26/10

    První hrané filmy první republiky

    ČSR 1919–1920 / 102 min. / HD

    Československá kinematografie vstupuje do prvních let existence samostatné republiky významně zasažena válečnými událostmi, které výrazně utlumily výrobu českých hraných filmů, na druhou stranu ale způsobily diváckou konjunkturu, jež iniciovala vznik nových produkčních společností. V prvních poválečných letech zažívá český hraný film období rozkvětu i podnikatelské nestability, ale také neobvyklého rozvoje žánrů, což dokládají i snímky, které budou promítnuty:

    Olaf Larus-Racek / Noc na Karlštejně 1919 / 44 min.
    Thea Červenková / Byl první máj / 1919 / 10 min.
    Thea Červenková / Zloděj / 1919 / 10 min.
    Drahoš Želenský / Šílený lékař / 1920 / 38 min.

  • Th 27/10

    Plukovník Švec

    Directed by → Svatopluk Innemann
    ČSR 1929 / 118 min. / 35mm
    Cast → Bedřich Karen, Otto Zahrádka, Fred Bulín, František Roland, Josef Rovenský, Zdena Kavková, Káťa Inglerová-Černá

    Stejnojmenná divadelní hra Rudolfa Medka byla poprvé inscenována v Národním divadle v roce 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky. Text vyvolal kvůli svému protibolševickému vyznění poměrně silné polemiky. Již o rok později látku začala pro natáčení připravovat společnost Ocean-Film. Režie se ujal Svatopluk Innemann, jenž protibolševické vyznění dále akcentoval. Snímek měl premiéru v únoru 1930 a stal se prvním českým titulem, který získal označení kulturně osvětový film, což mimo jiné přineslo producentovi filmu úlevy na daních.

  • Fr 28/10

    100 let republiky

    pásmo krátkých filmů / HD / textilní dílna / 6+

    Proslov T. G. Masaryka 1928 / r. Josef Žárský / ČR 2018 / 1 min.
    Árie prérie / r. Jiří Trnka / ČSR 1949 / 23 min.
    Československá námořní plavba / r. Anna Šimsová Tomanová / ČR 2018 / 1 min.
    Slaná hora / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1965 / 6 min.
    1918–2018 / r. Marie Urbánková / ČR 2018 / 1 min.
    Potkali se u Kolína / r. Břetislav Pojar / ČSR 1965 / 13 min.

    V den stého výročí založení Československé republiky si narozeniny našeho státu připomene i Ponrepo dětem. Pro diváky jsme vybrali několik legendárních československých filmů, které vytvořili Jiří Brdečka, Jiří Trnka, Břetislav Pojar i cestovatelské duo Hanzelka – Zikmund. Tento výběr doplní trojice minutových filmů, které k oslavě republiky vytvořili studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Po projekci bude následovat tematicky zaměřená textilní dílna s výtvarnicí Lindou Retterovou.


    Dokumentaristé o vzniku Československa

    ČSR 1911–1919 / 90 min. / 35mm

    Na stovkách metrů filmového pásu zachyceny jsou prchavé okamžiky minulosti: všednodennosti staré Prahy před vypuknutím krvavého konfliktu, život válečné Prahy, slavnost 50. výročí Národního divadla v květnu 1918 za účasti Václava Klofáče, Karla Kramáře a Aloise Rašína, vojenská demonstrace na Staroměstském náměstí, likvidace symbolů habsburské monarchie, slavnostní průvod na Václavském náměstí, příjezd prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka a další – známé či pozapomenuté – události. I když jsou to záběry nesestavené a chronologicky neuspořádané, umožní nám si učinit alespoň přibližnou představu o prvních měsících naší republiky.
    Úvodní slovo: kurátor NFA Jiří Novotný

  • Sa 29/10

    Česká meziválečná filmová avantgarda

    Česká filmová avantgarda se vyznačuje diskontinuitou vývoje, která je dána zejména společensko-historickými proměnami ve středoevropském prostoru v průběhu dvacátého století, a jistou retardací či zpozdilostí oproti obdobným hnutím v Evropě či zámoří. Můžeme vymezit tři poměrně osamocené ostrovy či etapy ve vývoji české avantgardy: léta třicátá, léta sedmdesátá až osmdesátá a konečně léta devadesátá. Přednáška posluchače seznámí se stěžejními díly naší meziválečné avantgardy a představí její nejvýznamnější tvůrce.
    Přednáší: Martin Čihák


    Dans la ville blanche

    Directed by → Alain Tanner
    Czech title → V bílém městě
    Švýcarsko – Portugalsko 1983 / CZT / 108 min. / 35mm
    Cast → Bruno Ganz, Teresa Madrugaová, Julia Vonderlinnová

    Po mystických Světelných letech (1981) upoutal Alain Tanner pozornost svým dalším, tentokrát velmi poetickým filmem V bílém městě. Jeho hrdina Paul je lodním mechanikem a loď, na níž pracuje, zakotví v Lisabonu. Muž se rozhodne ignorovat dobu vyplutí, zůstane ve městě a labužnicky nasává atmosféru neznámého prostředí. Město Lisabon tu hraje podobně důležitou roli jako ve filmu Wima Wenderse Lisabonský příběh (1994). Avšak Tannerovi, stejně jako Wendersovi, jde především o vlastní představu o tomto městě a životě v něm. Tak jako Wendersův hrdina-zvukař naslouchá ruchům, jež jsou pro toto slunečné místo příznačné, Paul fotografuje, natáčí a kazety pak posílá své ženě Elise, která se jejich prostřednictvím snaží porozumět jeho rozhodnutí.

  • Su 30/10

    Saikaku ičidai onna

    Directed by → Kendži Mizoguči
    Czech title → Život milostnice OʼHaru
    Japonsko 1952 / CZT / 128 min. / 35mm
    Cast → Kinujo Tanakaová, Toširó Mifune

    Příběh strastiplné životní pouti krásné dcery zámožného kupce divák rozplétá pomocí vzpomínek stárnoucí kurtizány, jež vstoupila do chrámu, aby se tady na okamžik pozastavila nad svým smutným osudem. Proud dávno zasutých obrazů vyvolá jedna z mnoha svatých soch, která ženě připomene tvář jejího někdejšího mladého milence, za něhož se nesměla provdat kvůli rozdílnému společenskému postavení.



    Occupe-toi dʼAmélie

    Directed by → Claude Autant-Lara
    Czech title → Postarej se o Amálku
    Francie 1949 / CZT / 74 min. / 35mm
    Cast → Danielle Darrieuxová, Julien Carette, Jean Desailly, André Bervil, Jean-Pierre Mocky

    Jeden z nejlepších evropských filmařů 40. let na vrcholu svých sil: Claude Autant-Lara a jeho komedie Postarej se o Amálku. Pro české prostředí vznikl snímek v ten nejméně vhodný čas: v roce 1949, kdy se nákup „západních“ filmů do našich kin na několik let prakticky zastavil. Ale i v zemi svého vzniku ho několik generací diváků nemohlo spatřit, tam kvůli sporům s dědici práv dramatika Georgese Feydeaua, podle jehož stejnojmenné frašky z roku 1908 o koketní Amálii a patáliích kolem jejího sňatku se zrádným milencem byl film natočen. Obnovená premiéra, k níž ve Francii došlo 28. ledna 2009, se stala událostí. Až surreálná „vyšinutost“, s níž Autant-Lara žene děj kupředu, ohromila nejednoho kritika; málokterý také opomněl upozornit, že rušení hranic mezi realitou a snem, mezi divadlem a filmem i mezi děním na plátně a před plátnem předběhlo dobu o desítky let (zmiňme jen Woodyho Allena a jeho Purpurovou růži z Káhiry). 45 let po zatím jediné projekci filmu v Ponrepu je nejvyšší čas učinit aspoň první krok k docenění tohoto filmového skvostu i v Čechách.

  • 44th week
  • Mo 31/10

    La femme de Rose Hill

    Directed by → Alain Tanner
    Czech title → Žena z Rose Hillu
    Švýcarsko 1989 / CZT / 88 min. / 35mm
    Cast → Marie Gaiduová, Jean-Philippe Écoffey, Roger Jendly

    Mladou černošku z ostrova v Indickém oceánu si v katalogu sňatkové kanceláře vyhlédne sedlák ze švýcarského kantonu Vaud a ožení se s ní. „Dřív jsem se scénářům a tradičním způsobům vyprávění příběhů vysmíval,“ přiznává tvůrce, jehož klasický film Salamandr je toho víc než jasným dokladem, „tentokrát jsem pro herce napsal skutečné dialogy. Jak vidíte, vyvíjím se.“ Nicméně i v tomto filmu platí, že důležitější než líčení děje je pro Alaina Tannera vytvoření atmosféry, v níž nechá své postavy žít jejich osudy.


    Europa 51

    Directed by → Roberto Rossellini
    Czech title → Evropa padesát jedna
    Itálie 1951 / CZT / 106 min. / 35mm
    Cast → Ingrid Bergmanová, Giulietta Masina, Alexander Knox, Ettore Giannini

    Evropa padesát jedna sugeruje svým názvem, že diváka čeká podobné objektivní panorama, jakým byla Paisa pro Itálii roku 1945. Ve skutečnosti jsou tentokrát Rosselliniho cíle dalekosáhlejší, i když vychází ze zcela soukromého příběhu jedné ženy z vyšších kruhů. Zbytečná smrt vlastního dítěte přivede hrdinku k přehodnocení jejího dosavadního života a myšlení, až se svému prostředí odcizí natolik, že se stane pro celou „zdravou“ společnost klinickým případem odsouzeným k nucené izolaci.

    „Kromě humánního aspektu a jeho aktuálnosti jsem ve filmu Evropa padesát jedna objevil vyšší ambici. Jako by mu nestačilo předvést nám podlosti doktrinářského materialismu nebo materialismu faktů. Jako by jen skrze sílu toho, co nabízí oku (skrze pohledy, postoje, fyzické bytí té ženy a lidí kolem ní) si dal za úkol dokázat samotnou existenci duše.“
    Eric Rohmer