Program

09/2017 (Změnit)
  • 35. týden
  • Pá 01/09
  • So 02/09
  • Ne 03/09
  • 36. týden
  • Po 04/09

    Terezu bych kvůli žádné holce neopustil

    Režie → Josef Pinkava
    ČSR 1976 / 92 min. / 35mm
    Hrají → šimpanz Tereza, Norbert Judt, Ivan Polášek, Katka Zatovičová, Luděk Munzar, Jana Hlaváčová

    Posledním titulem ve filmografii dokumentaristy a příležitostného režiséra hraných filmů Dimitrije Plichty se v roce 1976 stal rodinný snímek, který tehdy čtyřiašedesátiletý autor režíroval spolu se zkušeným Josefem Pinkavou. Titulní hrdinkou vyprávění je malá šimpanzice, kterou si přivede z exotické služební cesty doktor Tesař. Protože zvířátku se v kleci v pražské zoo nedaří, musí si Terezu vzít domů. Oba Tesařovi synové mají radost, jejich nepřejícný kamarád Pepík se však rozhodne opici ukrást. Ukáže se však, že Tereza vyžaduje péči, kterou jí chlapec nedovede dát… Dospělých rolí ve veselém příběhu o lásce ke zvířatům se ujali Luděk Munzar a Jana Hlaváčová (manželé Tesařovi). V dětských partech se objevili mimo jiné i Roman Čada a Michal Suchánek.

  • Út 05/09

  • St 06/09

    Alla Nazimova

    / CZT / celkem 93 min. / 35mm

    James Young / Rajská růže / Rose o’Paradise
    USA 1918 / hrají: Norman Kerry, Bessie Barriscaleová, Howard C. Hickman / 33 min.

    George D. Baker / Na zapovězených cestách / Toys of Fate
    USA 1918 / hrají: Alla Nazimova, Charles Bryant, Irvning Cummings / 60 min.

    Alla Nazimova (1879–1945) byla první renomovanou ruskou divadelní herečkou, jíž se podařilo dobýt Hollywood. Vítězství to bylo ovšem hlavně prestižní, nikoli kasovní; extravagantní role, které si Nazimova cílevědomě vybírala (Dáma s kaméliemi, Salomé) byly pro průměrného amerického diváka většinou příliš výlučné. Na konci němé éry bude už Alla pro hollywoodská studia „nezaplatitelná“. Náš snímek Na zapovězených cestách ji zachycuje ještě na počátku její filmové dráhy, dva roky po jejím debutu Válečné nevěsty. Nakonec po ní zůstalo hlavně JMÉNO…, což není málo ve srovnání s takovým Normanem Kerrym z našeho předfilmu Rajská růže, šlechetným krasavcem, jemuž náruživý mladý filmový fanoušek Jiří Voskovec věnoval v roce 1927 v časopise Přerod několik odstavců plných sžíravě sarkastického pohrdání.


    Křižáček

    Režie → Václav Kadrnka
    ČR – Slovensko – Itálie 2017 / 90 min. / DCP
    Hrají → Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John

    projekce za účasti režiséra

    Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho letního dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem; neznaje však směru cesty, brzy se ztrácí a archetypálně dětský element vyprávění s ním. Zoufalý otec se vydává po stopách zmizelého synka. Jako by mu ale osud nepřál, všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli. Bořka postupně přemáhá beznaděj, zmatené vědomí se drolí a okolní krajina se stává krajinou jeho mysli. Šest let po úspěšném debutu Osmdesát dopisů přichází Václav Kadrnka se stylisticky neméně vyhraněnou adaptací básně Jaroslava Vrchlického. Dějovou úsporností a mlčenlivostí filmového tvaru pobízí naši představivost k vykonání poetické filmové pouti za chlapeckým dobrodružstvím, přetrženým poutem mezi otcem a synem a nalezením spásy v přímořských krajinách.
    Martin Horyna, KVIFF

  • Čt 07/09

    Twin Peaks: Ohni se mnou pojď

    Režie → David Lynch
    Původní název → Twin Peaks: Fire Walk with Me
    USA 1992 / CZT / English Friendly / 135 min. / DCP
    Hrají → Sheryl Leeová, Ray Wise, Mädchen Amicková, David Bowie
    Cyklus → Midnight Movies

    Pětadvacet let čekali diváci na třetí řadu pokračování seriálu Davida Lynche a Marka Frosta.
    Vraťme se teď zpátky do devadesátých let. David Lynch po sporech s ABC končí druhou sérii temným otevřeným koncem. Rozvázání spolupráce s ABC znamená pro Lynche větší tvůrčí svobodu, on ale zaskočí i nejvěrnější ze svých televizních diváků. Celovečerní film pro kina se věnuje zdánlivě již známému příběhu padlého anděla v dechberoucím podání Sheryl Leeové.
    Ponrepo a jeho kavárna se 7. září změní na Double R Diner a podzimní Midnight Movies odstartuje Lynchův ve své době nedoceněný nekompromisní snímek.

  • Pá 08/09

    Neon Demon

    Režie → Nicolas Winding Refn
    Původní název → The Neon Demon
    USA – Francie 2016 / CZT / English Friendly / 117 min. / DCP
    Hrají → Elle Fanningová, Jena Malone, Keanu Reeves

    Americko-francouzský film dánského režiséra, který by se dal označit za kritický debakl české kritiky loňského roku, kdyby nějaká od blogerských výlevů odlišitelná filmová kritika u nás ještě existovala. Hrdinkou je začínající mladá modelka, jíž se expedice do Los Angeles, kde chtěla najít štěstí a slávu, promění ve zlý sen.
    „Neon Demon není x-tá bajka o pervertovaném čerstvém mase, jenž je požíráno společností podívané, la societé du spectacle. Je to vzájemná děsivá obsese, v-inscenovaná do nejposlednějšího detailu obrazu. Bylo třeba, aby se Refn konečně začal zajímat o ženské postavy; teprve jas adolescentní tváře mu dovolil natočit jeho nejlepší film.“ Cyril Béghin

  • So 09/09
  • Ne 10/09

    Šíleně smutná princezna

    Režie → Bořivoj Zeman
    ČSR 1968 / 89 min. / 35mm, HD / 6+
    Hrají → Helena Vondráčková, Václav Neckář, Bohuš Záhorský, Jaroslav Marvan
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Muzikál, nebo prostě pohádka se zamilovanými písněmi. Princ a princezna se mají rádi – a proč ne? Hudbu složil Jan Hammer mladší, texty nezapomenutelných songů napsal Ivo Fischer. Jako předfilm uvedeme hravou poctu pohádkám od Kristiny Dufkové Malé pohádky.


    Připoutejte se, prosím

    Režie → Jerry Zucker – David Zucker – Jim Abrahams
    Původní název → Airplane!
    USA 1980 / CZV / 88 min. / 35mm
    Hrají → Robert Hays, Julie Hagertyová, Lloyd Bridges

    Filmový debut režijního a scenáristického tria, které se původně sešlo ve středoškolské, poněkud excentrické divadelní skupině Kentucky Fried Theater. Připoutejte se, prosím! je nekompromisní parodií na divácky oblíbený žánr amerických katastrofických filmů z počátku sedmdesátých let. Autoři se v něm nechali volně inspirovat snímkem Nultá hodina (1957), jejž režisér Hall Bartlett natočil podle úspěšné televizní hry Arthura Haileye.

  • 37. týden
  • Po 11/09

    Zvětšenina

    Režie → Michelangelo Antonioni
    Původní název → Blow-Up
    Velká Británie 1967 / CZT / English Friendly / 105 min. / 35mm
    Hrají → David Hemmings, Vanessa Redgraveová, Sarah Milesová

    Příběh fotografa, který objeví vraždu, aby ji zase ztratil a našel „nové vidění“ – čili přímo modelový antonioniovský film, nejvýše oceněný (Cannes 1967: Zlatá palma) a nejčastěji napodobovaný.

  • Út 12/09

  • St 13/09

  • Čt 14/09

    Až pokvetou mandloně

    Režie → Lana Gogoberidzeová
    Původní název → Kogda zacvjel mindal
    SSSR – Gruzie 1972 / CZV / 78 min. / 35mm
    Hrají → Zurab Kipšidze, David Abašidze

    Režisérka Lana Gogoberidzeová vystudovala původně filologii, kterou završila kandidátskou prací o současné americké literatuře. Lákal ji ale film, jemuž dala v šíři svých zájmů nakonec přednost. Debutovala v šedesátých letech společně s bratry Šengelajovými, Otarem Ioselianim a Nanou Mčelidzeovou. Vyhranila se vůči nim jako autorka příběhů ze současnosti, která okem analytika proniká do nitra svých hrdinů a přitom uplatňuje smysl pro detail i postřehy, jež zkoumaný problém ukazují z vícera úhlů. Za komediální příběh o zrání venkovského mladíka s názvem Až pokvetou mandloně získala na Všesvazovém festivalu roku 1973 Cenu za režii.


  • Pá 15/09
  • Ne 17/09

    Červená želva

    Režie → Michaël Dudok de Wit
    Původní název → La tortue rouge
    Francie 2016 / 81 min. / 35mm, HD / 6+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Populární japonský režisér Hajao Mijazaki poskytl ve svém studiu Ghibli poprvé prostor nejaponskému tvůrci, a tak zde v režii holandského tvůrce Michaela Dudoka de Wita vznikl poetický animovaný film beze slov, který okouzlí děti i dospělé. Snímek o sebepoznání, lásce, rodičovství i střídání generací získal mimo jiné cenu na festivalu v Cannes. Projekce začne krátkým animovaným filmem Svatba v korálovém moři.



    Večer FAMU


    Johana Švarcová / Ahoj, mám se dobře / hrají: Petr Trček, Kryštof Rusek, Šimon Čech / ČR 2013 / 28 min. / HD
    Film je zasazen do léčebny pro děti s dočasným omezením pohybu. Subtilní příběh se silnou atmosférou se odehrává v poklidném tempu autentického prostředí s dětskými „neherci“. Film o světě, který se zmenšil na jednu místnost.

    Johana Švarcová / Černý dost / hrají: Ester Geislerová, Barbora Milotová, Tatjana Medvecká / ČR 2016 / 25 min. / HD
    Na rodinných sešlostech se občas dokáže mluvit hodiny, aniž by se řeklo cokoliv podstatného. Naučené slovní obraty a ozkoušené větné konstrukce jako by najednou tvořily sváteční atmosféru, která upřímnou lidskou interakci nahradila slovní vatou. U rodinného stolu se tak mluví skoro podle scénáře a vybočení není dovoleno... Jenže právě o to se pokusí hrdinka absolventského filmu Johany Švarcové, která možná najde odvahu otevřít rodinné tajemství. Režisérka tak kolem rodinného stolu inscenuje černohumorné drama o všech důležitých věcech, které si přes všechny banality nikdy neřekneme.
    Jan Škoda

  • 38. týden
  • Po 18/09

    TGM ve filmu

    / celkem 81 min. / 35mm, HD

    pásmo filmových dokumentů

    Osmdesát let od úmrtí presidenta Tomáše Garrigua Masaryka dne 14. září 1937 připomene Národní filmový archiv ve spolupráci s Masarykovým ústavem a archivem AV ČR prostřednictvím pásma archivních snímků, jež vznikly v průběhu dvacátých a třicátých let 20. století. Dokumentární a zpravodajské filmy, střihové životopisně laděné snímky i památeční film Poslední léto TGM Alexandra Hackenschmieda a Jana Lukase představí osobnost TGM v okamžicích veřejného i soukromého života. Vztah Tomáše Garrigua Masaryka k filmu a kinematografii byl ve všech ohledech pozitivní. Ačkoli se před kamerou dle vlastních slov příliš dobře necítil, doboví kameramani obdivovali přirozenost a neafektovanost jeho projevu a natáčeli s ním velmi rádi. Domácí filmová periodika pak konstantně budovala obraz Masaryka coby vřelého obdivovatele a milovníka filmu, především na základě zmínek o četných projekcích titulů aktuální distribuční nabídky ve speciální místnosti-kině na zámku v Lánech. Ač si nechával promítat jak filmy hrané, umělecké i zábavné, tak dokumentární, spatřoval Masaryk klíčový význam filmu v jeho vzdělávacích možnostech. Cenil si těch snímků, jež umožňují důkladnější poznání vzdálených jevů (cizích zemí či regionů, jejich přírodních specifik, kulturních památek, osobností, historických událostí i společenského a všedního života), neboť jako takové pomáhají též překonávat jakýkoli druh izolovanosti (centra od venkova, českých zemí od zbytku světa), mohou přispívat ke vzájemnému porozumění mezi třídami, národy a kulturami a přemáhat „tu zaujatou a sebeuspokojenou lokálnost“ českého člověka. Pásmo uvede filmová historička Lucie Česálková. Většina snímků nebude promítána z filmových kopií.

    Slavný den města Klatov, 1923 / 11 min.

    Topoľčianky 1925 / 12 min.

    Douglas Fairbanks a Mary Pickfordová návštěvou v ČSR / 9 min.

    Poselství presidenta Tomáše Garrigua Masaryka / 4 min.

    Masaryk mezi dětmi + Vánoční poselství presidenta Masaryka / 1934 / 8 min.

    Tomáš Garrigue Masaryk jako vrchní velitel československé branné moci / 8 min.

    Léto dvou presidentů / 1936 / 8 min.

    Poslední léto TGM / 1937 / 9 min.

    Pobyt TGM v Lánech v letech 1927 a 1937 / 4 min.


  • Út 19/09

    G. M. Anderson a W. S. Hart čili Zrod westernového hrdiny

    / CZT / celkem 59 min. / 35mm

    Jess Robbins / Divoký střelec / Shootin’ Mad
    USA 1918 / hrají: Gilbert M. Anderson, Fred Church, Joy Lewis / 19 min.

    William S. Hart – Thomas H. Ince / Pekla synové / Blue Blazes Rawden
    USA 1918 / hrají: William S. Hart, Robert McKim, Maude Georgeová / 40 min.

    Před nástupem zvuku a před příchodem Johna Wayna vygeneroval hollywoodský western čtyři velké hvězdy: G. M. Andersona, W. S. Harta, Toma Mixe a Harry Careyho. Otec všech filmových kovbojů, Gilbert M. Anderson (1880–1971), měl před sto lety většinu své kariéry už za sebou. Své alter ego jménem Broncho Billy si přenášel z jednoho krátkého snímku do druhého; celkem jich natočil, většinou ve vlastní režii, několik stovek. William Surrey Hart (1864–1946) byl sice o šestnáct let starší, jeho postava Rio Jim byla ale oproti notně fantazijnímu Billymu o poznání realističtější a tudíž modernější; v příbězích obvykle prodělala vývoj z asociálního „outlawa“ v charakterního muže činu a ochránce ctnostných žen.


  • St 20/09

  • Pá 22/09

  • So 23/09

  • Ne 24/09

    Dobré odpoledne s polštinou

    / 110 min. / 35mm / 6+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů a jazyková dílna

    Rek – polyglot / r. Lechosław Marszałek / Polsko 1967
    Jmenuji se Filemon / r. Ludwik Kronic / Polsko 1972
    Bolek a Lolek – dva rytíři / r. Władysław Nehrebecki / Polsko 1963

    Společně s kolegy z Polského institutu se vydáme na výlet k našim severním sousedům. Nejprve uvidíme něco ze slavné polské animované tvorby a pak se pod vedením lektorky hravou formou dozvíme, co má polština společného s češtinou, a co naopak vůbec ne. A určitě se také naučíme pár polských slov.


  • 39. týden
  • Po 25/09

  • Út 26/09


    Jules a Jim

    Režie → Franҫois Truffaut
    Původní název → Jules et Jim
    Francie 1961 / CZT / 100 min. / 35mm
    Hrají → Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre, Marie Duboisová, Jean-Louis Richard
    Cyklus → JM, la femme

    Přátelství, román, krása, Francie a Německo, černá a bílá, láska a smrt, jedna žena a dva muži... kteří se zamilovali do úsměvu sochy. Film-mýtus, který s riskantní opravdovostí proudí z jednoho citu do druhého, ale nejvíc se točí kolem stručného poučení, které jeho autor, François Truffaut, zakusil mnohokrát velmi citelně na vlastní kůži: „Dvojice... to není v lásce žádné řešení. Ale jiná řešení nejsou.“

    Jean Renoir píše z Hollywoodu 8. února 1962:
    „Chtěl bych Vám říci, že Jules a Jim je pro mne nejpřesnější výraz soudobé francouzské společnosti, jaký jsem na plátně viděl. Tím, že jste ho přesadil do roku 1914, dodal jste obrazu ještě přesnější zabarvení, protože způsob soudobého myšlení a chování se zrodil spolu s automobilem, jehož význam ještě stupňuje třpytivá karoserie. Podezření z nemorálnosti, které zjevně jalo některé mé kolegy, je pro mne nepochopitelné. Nemůže být nemorální konstatovat sled věcí, jako, že po dešti je vlhko a že oheň pálí. Za pár let přejdeme z této civilizace v jinou. Ten skok je pozoruhodnější než skok našich předků ze středověku do renesance. Pro rytíře od kulatého stolu byla milostná dobrodružství povyražením, pro romantiky záminkou, aby mohli propuknout v pláč. Pro postavy Julese a Jima je to ještě cosi jiného a Váš film nám dává pochopit, co by to mohlo být. Pro nás muže je moc důležité vědět, na čem s ženami jsme, a pro ženy, na čem jsou s muži. Pomáháte rozehnat mlhu, která obklopuje jádro téhle otázky. Z tohoto a z některých dalších důvodů Vám z celého srdce děkuji. Jean Renoir.“

  • St 27/09
  • Pá 29/09

  • So 30/09