Program

05/2017 (Změnit)
  • 18. týden
  • Út 02/05

    Zastávka ve stepi

    Režie → Artur Vojtěckij
    Původní název → Skuki radi
    SSSR 1968 / SLT / 71 min. / 35 mm
    Hrají → Majja Bulgakova, Vsevolod Sarajev, Ljudmila Šagalova, Jurij Mažuga, Viktor Sergačev

    Do železniční stanice uprostřed nekonečné stepi je situována adaptace povídky Maxima Gorkého Z nudy, odehrávající se na konci 19. století. Pro tamní obyvatele je jedinou spojnicí se světem vlak, který tam dvakrát denně na pár minut zastaví. Tyto chvíle jsou pak předmětem jejich hovorů, v nichž zahánějí umrtvující stereotyp, jenž vstoupil do jejich životů. A když se kuchařka Arina pokusí z něj vymanit, zaplatí za to vysokou cenu, odpovídající zemi, která zrušila nevolnictví teprve roku 1861. Režisér a scenárista Artur Vojtěckij navozuje atmosféru nudy a bezvýchodnosti zejména ve statických celkových záběrech, jejichž krásu nám umožňuje vychutnat širokoúhlá černobílá kopie, uložená v NFA. Vojtěckij promyšleně pracuje i se zvukem, v němž paradoxně nechává vyznít ticho. Velkou hereckou příležitost nabídl Majji Bulgakovové v roli Ariny, která svou hrdinku pojala úspornými prostředky, aniž by však diváky připravila o prožitek svého intimního dramatu.


    Spalovač mrtvol

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1968 / 99 min. / 35mm
    Hrají → Rudolf Hrušínský, Vlasta Chramostová, Jana Stehnová, Miloš Vodnič
    Cyklus → Juraj Herz

    „Něžná,“ řekl pan Karel Kopfrkingl své krásné černovlasé ženě na prahu pavilónu dravců
    a lehký předjarní větřík mu provál vlasy, „tak jsme zase zde. Zde na tom drahém,
    požehnaném místě, kde jsme se před sedmnácti léty seznámili. Jestlipak si, Lakmé,
    vůbec ještě vzpomínáš, před kým to bylo?“ Příznačný styl promluvy hlavního hrdiny románu Spalovač mrtvol Ladislava Fukse Herzova filmová adaptace neodmyslitelně prolnula s dikcí a hereckým projevem Rudolfa Hrušínského. Groteskně hororová studie charakteru posedlého mocí vyzněla v době svého uvedení, v březnu 1969, s ohledem na aktuální politické a společenské zkušenosti ještě intenzivněji jako alegorie zákeřnosti konformismu, a několik týdnů po premiéře byl tedy film stažen z kin.

  • Pá 05/05

    Zastihla mě noc

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1985 / 127 min. / 35mm
    Hrají → Jana Riháková, Jana Brejchová, Rudolf Hrušínský
    Cyklus → Juraj Herz

    Životní příběh novinářky Jožky Jabůrkové, umučené v koncentračním táboře Ravensbrück. Film, balancující mezi povinnou úlitbou komunistickému režimu a realizační bravurou v komponování scén, kamerovém snímání (V. Růžičku si následně přizval ke spolupráci W. Herzog) a hudebním doprovodu (Michael Kocáb z tehdy zakázané kapely Pražský výběr).

  • So 06/05

    Pohádky Bolka a Lolka

    Režie → Bronisław Zeman
    Původní název → Bajki Bolka i Lolka
    Polsko 1986 / CZV / 64 min. / 35mm / 3+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Kdo by neznal dva malé polské kluky, kteří zažívají nespočet dobrodružství? Vydáme se s nimi na výpravu do pohádek. Tentokrát nám ale známé příběhy Bolek s Lolkem trochu zamotají. Filmu se nemusejí obávat ani nejmenší diváci.

  • Ne 07/05

    Nepřátelé

    Režie → Rodion Nachapetov
    Původní název → Vragi
    SSSR 1977 / CZV / 71 min. / 35mm
    Hrají → Innokentij Smoktunovskij, Jelena Solovej, Marina Nějolova, Regimantas Adomajtis

    Drama Nepřátelé napsal Maxim Gorkij roku 1906, rok po první vzpouře proti carskému režimu. Pro svou politickou bojovnost a zdůraznění proletariátu jako organizovaného celku se mohlo objevit na ruských jevištích až po roce 1917 a o patnáct let později bylo dokonce označeno za drama předjímající socialistický realismus. Gorkého dramatický text převedl do podoby filmového scénáře režisér Abram Room , už dříve adaptující jinou autorovu hru Jakov Bogomolov (1971). Natočit ho však už nestačil (umírá červenci 1976) a tohoto úkolu se ujal Rodion Nachapetov, herec ukrajinského původu věnující se od roku 1973 také filmové režii. Ve skvostné herecké sestavě a za výrazného podílu kameramana Alexandra Kňažinského a architektky Ljudmily Kusakovové se mu podařilo sugestivně zpřítomnit dva světy: fabrikanty a dělníky. Podstatná část filmu se odehrává ve vile továrníka Zachara Bardina, kde se setkají zástupci buržoazie a jejich manželky, z nichž každý má na uspořádání společnosti svůj názor. Ty nám zde budou tlumočeny v českém znění (Vladimír Brabec, Jorga Kotrbová, Ladislav Frej, Zlata Adamovská), Nachapetovův film byl u nás v době premiéry opatřen dabingem.

  • 19. týden
  • So 13/05

    Čertův mlýn

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / animační dílna / HD / 6+

    Čertův mlýn / r. Jiří Trnka / ČSR 1949
    Mythopolis / r. Alexandra Hetmerová / ČR 2013
    Jak si Jakub naposledy vystřelil / r. Hermína Týrlová / ČSR 1979

    Režiséři animovaných filmů se často a rádi inspirují klasickými pohádkami, pověstmi i mýty. Platí to nejen o klasicích české animace Jiřím Trnkovi a Hermíně Týrlové, ale také třeba o mladé režisérce Alexandře Hetmerové. Kromě čertova mlýna a jeho trochu děsivých obyvatel se tak tentokrát můžete těšit i na malého minotaura, jeho maminku medúzu i laskavého kyklopa.


    Trojjediná

    Pohádková road movie sleduje putování mladé porodní báby Lucie za poznáním. Jednotlivá zastavení pozorují učení zkušených porodních asistentek, Velkých matek – tradiční, hlubinně duchovně zaměřené Marisy z Kanárských ostrovů a analyticky vědecké Barbary z Německa. Cesta k sobě jako k ženě, matce, porodní bábě.

  • 20. týden
  • St 17/05

    Jedna Matka nestačí

    / celkem 150 min. / 35mm

    komparace tři filmových adaptací

    Stejnojmenný román Maxima Gorkého (1906) nebyl sovětskou kritikou vyhlášen za nic menšího než za prototyp socialistického realismu, a to v době, kdy už si dávno získal spontánní ohlas u čtenářů v oněch zemích, kde bylo možné ho číst bez cenzurních zásahů (v Rusku zmizely teprve při čtvrtém vydání díla z roku 1917). Ze čtyř dosavadních filmových adaptací Matky je zdaleka nejslavnější Pudovkinova druhá z roku 1926, často se vracející i na plátno Ponrepa. Tentokrát ji chceme poprvé během jednoho večera porovnat s raným, bezprostředně porevolučním pokusem o uchopení téže látky a spolu s hlavním tuzemským odborníkem umění střihové skladby, Martinem Čihákem, se podívat, jaký obrovský posun ve vývoji filmového vyjadřování se odehrál v rozmezí pouhých sedmi let. Večer uzavřeme ukázkou ze třetího, už zvukového zfilmování Matky v režii Marka Donského, tvůrce Trilogie o Gorkém.

    Alexandr Razumnyj / Matka / Mať
    SSSR 1919 / hrají: Ludmila Syčeva, Ivan Berseněv, Alexandr Čeban / CZT / 46 min.

    Vsevolod Pudovkin / Matka / Mať
    SSSR 1926 / hrají: Vera Baranovskaja, Nikolaj Batalov, Alexandr Čisťakov, Anna Zemcova / CZT / 68 min.

    Mark Donskoj / Matka / Mať
    SSSR 1955 / hrají: Vera Mereckaja, Alexej Batalov, Nikolaj Kolofidin / CZT / ukázka

  • Pá 19/05

    Straka v hrsti

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1983 / 93 min. / 35mm
    Hrají → Györgyi Tarjánová, Boris Rösner, Zdeňka Sajfertová, Jan Hrušínský
    Cyklus → Juraj Herz

    Příběh na motivy středověkých satir o perle plnící každé přání zaujímá ve filmografii Juraje Herze přes veškerou její rozmanitost výlučné místo. Režisér vycházel z námětu Antonína Přidala, inspirovaného známým Mastičkářem a přepracovaného do „hry o lásce a nenávisti“, kterému dal originální stylizaci. Zlodějka Straka, zamilovaný mladík Rubín, mastičkář Severín a Anděla, zapuzená Lichvářova žena, jako hlavní postavy tohoto podobenství, se pohybují v divadelně vymezeném prostoru, který v sobě spojuje reálie minulosti, současnosti a snad i budoucnosti, jakéhosi post-apokalyptického středověku. Jejich usilování o získání kouzelné perly nepostrádá řadu drsných scén, pojatých však ve zmiňované divadelní nadsázce, jejímž autorem byl výtvarník Jaroslav Malina. Neméně pozoruhodná je rocková hudba Michaela Kocába, která podtrhuje neklidnou, vášněmi nabitou atmosféru vyprávění, snímaného Viktorem Růžičkou poněkud kontrastně v dlouhých jízdách.

  • So 20/05

    Planeta Česko

    Režie → Marián Polák
    ČR 2017 / 81 min. / DCP / 6+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Mysleli jste si, že v přírodě České republiky vás už nemá co překvapit? Seznamte se s tetřevem tokajícím za úsvitu, vzácnými sysly, ledňáčkem prorážejícím při lovu střemhlav vodní hladinu, s lososy putujícími z českých řek do moře a zpátky nebo s užovkami v dramatickém zápase s rybí kořistí. Divočina totiž začíná hned za vašimi dveřmi! Zahrada se jmenuje snímek Julie Lupačové a Lindy Retterové, který uvedeme jako předfilm.

  • 21. týden
  • Čt 25/05

    Vzducholodí k severnímu pólu

    Režie → Vladimír Kabelík
    ČSR 1968 / 70 min. / 35mm

    + krátký film
    Vladimír Kabelík / Padesát let od katastrofy vzducholodi Italia / ČSR 1978 / 14 min. / 35mm

    Dokumentární film o cestě generála Nobile vzducholodí Italia k severnímu pólu. Této expedice, která se uskutečnila právě před devadesáti lety, se zúčastnil také český vědec a spisovatel Karel Běhounek.
    Projekci uvede historik Petr Sladeček.

  • Pá 26/05

    Upír z Feratu

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1981 / 87 min. / 35mm
    Hrají → Jiří Menzel, Dagmar Veškrnová, Petr Čepek
    Cyklus → Juraj Herz

    I když Juraj Herz pracoval s hororovými prvky v několika svých starších filmech (Morgiana, 1972, Deváté srdce, 1978), žánrově „čistému“ tvaru se přiblížil až počátkem osmdesátých let v adaptaci povídky Josefa Nesvadby. Monstrem je v tomto případě závodní automobil, poháněný lidskou krví. Jeho originální design vycházel ze skutečného vozu Škoda 110 Super Sport, který se ovšem nikdy nedostal do sériové výroby a který následně pro potřeby filmu upravil výtvarník Theodor Pištěk. Herzův pokus je možné brát jako ojedinělou odpověď československé socialistické kinematografie na moderní americké horory, z nichž některé, tematicky příbuzné (Christine, 1983, Vzpoura strojů, 1986), dokonce časově předchází.

  • So 27/05

    Animace s Lucií Sunkovou

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / animační dílna / DCP / 6+

    Strom / r. Lucie Sunková / ČR – Francie 2014
    Film o filmu Strom / r. Alexandr Vojta – Lucie Haladová / ČR 2017

    Režisérka a animátorka Lucie Sunková se ve své tvorbě ráda vrací k neobvyklé a velmi pracné technologii animace malované na skle. Při ní se používají klasické olejové barvy a štětce jako při malování obrazu. Krátkých malovaných filmů vytvořila Lucie Sunková již několik, nyní pracuje na celovečerním snímku francouzské režisérky Florence Miailhe. V Ponrepu uvidíte malovaný film Strom, dozvíte se, jak vznikal, a hlavně si přímo pod vedením režisérky budete moci tento způsob animace sami vyzkoušet.

  • 22. týden
  • Po 29/05

    Foma Gordějev

    Režie → Mark Donskoj
    Původní název → Foma Gordějev
    SSSR 1959 / CZT / 92 min. / 35mm
    Hrají → Sergej Lukjanov, Georgij Jepifancev, Pavel Tarasov

    Mark Donskoj se k tvorbě Maxima Gorkého vrátil znovu v roce 1954 adaptací povídky Matka a ještě o pět let později zfilmováním jeho románu Foma Gordějev. Spisovatel a filmař – oba dva kanoničtí představitelé umění socialistického realismu – se tak opět setkali díky sociálně psychologické předloze, zobrazující život bohatého kupce, jeho tápání a hledání pravdy, které končí v lidsky tragickém pochopení a z něho plynoucího stavu marnosti. Zvláště důležité se tentokrát stalo profesionální spojení Donského s kameramankou Margaritou Pilichinovou, často spolupracující s mladými režiséry s paradokumentárními sklony. Tady však tvůrkyně nečekaně prozrazuje svoji poučenost dílem Orsona Wellese. Všimněme si například dlouhé mnohovrstevnaté jízdy točícího se jeviště s tanečnicemi kankánu, na niž navazuje vhled do sklepa, kde celou scénu uvádějí do pohybu mužici. Nebo kontrastu pitky a pohřebního průvodu, detailů tváří, působivé atmosféry nábřeží, což vše dodává dílu existenciální rozměr.

  • Út 30/05

    Znamení Raka

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1966 / 89 min. / 35mm
    Hrají → Zora Božinová, Zdeněk Štěpánek, Alena Kreuzmannová, Ilja Prachař
    Cyklus → Juraj Herz

    „Znamení Raka je vlastně na první pohled detektivka, ale příběh kolem vraždy lékaře slouží jen jako záminka k rozkrytí vztahů mezi lékaři, mezi lékaři a pacienty a politických vazeb mezi postavami příběhu. Astrolog Hejna sleduje, jak policisté vyšetřují, a nabízí jim své služby hvězdopravce. Policii to pochopitelně vůbec nezajímá. Ale Hejna udělá všem horoskopy,“ popsal svůj celovečerní debut Juraj Herz. Námětem mu byla kniha Hany Bělohradské Poslední večeře.