Program

04/2019 (Změnit)
  • 14. týden
  • Po 01/04

    Divoká devadesátá

    přednáší Tereza Czesany Dvořáková
    Co se stalo s českým filmem před třiceti lety? Po téměř půlstoletí se zhroutil státní filmový monopol a výroba filmů se vrátila do rukou většinou špatně kapitálově zajištěných soukromých společností. Filmaři hledali (a ne vždy nacházeli) nové tvůrčí cesty, jimiž se mohli a zároveň chtěli ubírat. Vedle existenčních problémů jsou ale devadesátá léta zároveň obdobím nejednoho autorského experimentu, který stojí za to připomenout.

  • 16. týden
  • Po 15/04

    Přítel, či nepřítel?: Obrazy hudebníků za normalizace

    přednáší Petr A. Bílek
    Normalizační filmová a seriálová produkce výrazně ideologicky vyhrotila zobrazení hudebníků a hudby, jež se stala častější součástí světa příběhu. Má buď podobu jednoznačně pozitivní (dechovka v seriálu Dispečer), jemně obskurní, ale neškodnou (pop music ve filmu Hvězda padá vzhůru), anebo jednoznačně negativní (rock v epizodě Mimikry ze seriálu 30 případů majora Zemana). Právě obrazy rockerů a rocku jako nepřátel státu budou jádrem přednášky, byť dojde i na kazetový magnetofon MUDr. Jandery ze seriálu Sanitka.


    Arcadia

    Režie → Paul Wright
    Původní název → Arcadia
    Velká Británie 2017 / 78 min. / DVD

    Sto let archivních záběrů v gestu experimentálního filmu. Magie, půvab a neklid venkovského života. Narušené filmové vzpomínky na lidové slavnosti, maskované přehlídky, setí i sklizně. Elektroakustická hudba pomáhá vymezit filmovou esej, která zachycuje krásu, brutalitu a šílenství venkovské Británie.
    Projekce ve spolupráci s Agosto Foundation.

  • 17. týden
  • Út 23/04

    „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“

    Režie → Radu Jude
    Původní název → „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“
    Rumunsko 2018 / CZT / 140 min. / DCP
    Hrají → Ioana Iacobová, Alexandru Dabija, Alex Bogdan

    Karlovy Vary 2018 – Křišťálový glóbus za nejlepší film

    „Udivující, náročný, totálně originální film, pojednávající o neznámém příběhu genocidy rumunských Židů během války. Jak se mohlo stát, že tento film, oceněný v Karlových Varech nejvyšší cenou, byl předtím opomenut v Cannes, v Benátkách i v Locarnu?“
    Cahiers du Cinéma (říjen 2018)

    „Dostávám otázky, proč jsem si pro film nevybral nějaký ze zločinů, které spáchali naopak Sověti na Rumunech. Mám na to jednoduchou odpověď: je myslím důležitější připomínat ty historické události, v nichž nejsme za oběti, ale za pachatele. Je to pro společnost zdravější. Kdybych byl Čech, netočil bych filmy o nacistických zločinech, ale o tom, jak Češi vraždili německé civilisty po válce, třeba o brněnském pochodu smrti.“
    Radu Jude (Karlovy Vary, červenec 2018)

  • St 24/04

    President

    Režie → Carl Theodor Dreyer
    Původní název → Praesidenten
    Dánsko 1918 / CZT / 53 min. / 35mm
    Hrají → Halvard Hoff, Elith Pio, Carl Meyer, Jacoba Jessenová

    Už ve svém prvním dlouhém hraném filmu, zobrazujícím dilema mezi otcovským citem zatíženým starým slibem a ctí soudce, se projevily pozdější typické znaky Dreyerovy tvorby, a to v nepravidelném tempu vyprávění, střihu davových scén a ve výběru herců, vycházejícím především z jejich fyziognomie. Otec zapřísahá svého syna, aby se nikdy neoženil s chudou dívkou, a zemře. O třicet let později je syn prezidentem soudu a má soudit mladou ženu, která zabila své dítě. Jaké je jeho zděšení, když zjistí, že vražedkyní je jeho nemanželská dcera! Kdysi před lety měl vztah se ženou, již si právě kvůli otcovu přání nemohl vzít.

  • 18. týden
  • Po 29/04

    Biafra ducha / Československo očima jiných

    Cyklus → Paralelní kino

    Projekce filmů studentů FAMU z Asie, Afriky a Latinské Ameriky v období od padesátých let do roku 1989 navazuje na projekt Terezy Stejskalové nazvaný Biafra ducha. Historička umění a kurátorka se zaměřila na opominuté souvislosti mezi kulturní a politickou renesancí, jež probíhala v šedesátých letech v Československu, a projektem dekolonizace. Dočasná přítomnost studentů z takzvaného Třetího světa tu slouží jako rámec k přehodnocení událostí, jež jsou klíčové pro naši kulturní identitu.
    uvádějí: Tereza Stejskalová a Michal Klodner

  • Út 30/04

    Inspektor a noc

    Režie → Rangel Vălčanov
    Původní název → Inspektorăt i noštta
    Bulharsko 1963 / český dabing / 85 min. / 35mm
    Hrají → Georgi Kalojančev, Nevena Kokanova, Iskra Chadžieva, Ivan Andonov
    Cyklus → soudruh detektiv

    Jedné deštivé noci je povolán k případu mrtvého muže s nekalou minulostí inspektor sofijské policie. Osamělý strážce zákona, zvykající si na život starého mládence, se setkává s několika nájemníky jednoho omšelého domu, jehož stěny jsou příliš tenké na to, aby si vzájemně neviděli do talíře. Inspektor odhaluje tento mikrosvět s jistým nadhledem. V jeho komentářích k probíhajícím událostem je zřejmý zdravý skepticismus a smysl pro humor, tedy vlastnosti poněkud vzdálené ostatním socialistických ochráncům pořádku, vystupujícím na filmovém plátně.