Program

03/2019 (Změnit)
  • 9. týden
  • Pá 01/03

    „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“

    Režie → Radu Jude
    Původní název → „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“
    Rumunsko 2018 / CZT / 140 min. / DCP
    Hrají → Ioana Iacobová, Alexandru Dabija, Alex Bogdan

    Karlovy Vary 2018 – Křišťálový glóbus za nejlepší film

    „Udivující, náročný, totálně originální film, pojednávající o neznámém příběhu genocidy rumunských Židů během války. Jak se mohlo stát, že tento film, oceněný v Karlových Varech nejvyšší cenou, byl předtím opomenut v Cannes, v Benátkách i v Locarnu?“
    Cahiers du Cinéma (říjen 2018)

    „Dostávám otázky, proč jsem si pro film nevybral nějaký ze zločinů, které spáchali naopak Sověti na Rumunech. Mám na to jednoduchou odpověď: je myslím důležitější připomínat ty historické události, v nichž nejsme za oběti, ale za pachatele. Je to pro společnost zdravější. Kdybych byl Čech, netočil bych filmy o nacistických zločinech, ale o tom, jak Češi vraždili německé civilisty po válce, třeba o brněnském pochodu smrti.“
    Radu Jude (Karlovy Vary, červenec 2018)

  • So 02/03

    David Lynch / Twin Peaks, A Limited Event Series

    Upozornění: Obě představení jsou již vyprodaná.

    Rezervace musí být potvrzena v kině (nikoli on-line) nejpozději 30 minut před začátkem projekcí.

    Nepotvrzené rezervace budou k dispozici jiným zájemcům v pokladně kina.


    Nová řada Twin Peaks, režírovaná v roce 2017 výlučně Davidem Lynchem, pokračuje pětadvacet let poté, co obyvatele svérázného městečka na severozápadě USA šokovala děsivá vražda místní oblíbené studentky Laury Palmerové. Na plátně českých kin se dílo, uvedené na obrazovkách pod názvem Městečko Twin Peaks, The Return, zatím neobjevilo.
    V Ponrepu uvedeme po dohodě s producenty epizodu první, druhou a osmou. Doplní je portrét David Lynch: The Art Life z roku 2016.

    Projekce probíhá ve spolupráci Národního filmového archivu, Twin Peaks Productions, Inc. a Rancho Rosa Partnership, Inc.

    David Lynch / Twin Peaks 2017 / Twin Peaks, A Limited Event Series
    1: My Log Has a Message for You / 58 min.
    2: The Stars Turn and a Time Present Itself / 54 min.
    8: Gotta Light? / 58 min.
    hrají: Kyle McLachlan, Mädchen Amicková, Jennifer Jason Leighová, Frank Silva
    hudba: Angelo Badalamenti, Krzysztof Penderecki
    / English friendly / české podtitulky / celkem 170 min. / DCP


    „Nejlepší film roku 2017“ (Cahiers du cinéma)

    „Je to událost desetiletí, jež v našich srdcích zatlačí do pozadí nejen původní Twin Peaks, ale i Mulholland Drive. Nadlidský výkon Davida Lynche dal vzniknout osmnáctihodinovému FILMU (na tom slově trvá sám Lynch): filmu, který, rozdělen na rozličné části, na sebe bere podobu několikadílného seriálu. Tahle transformace proměnila pokoje našich bytů v sály, promítla nás samotné do prostoru ticha, do jakési jeskyně, jíž nás obklopila. I kdybyste ji viděli na displeji mobilu, osmá epizoda se svou atomovou bombou vás docela vdechne.“
    Stéphane Delorme

    + dokumentární film
    Rick Barnes – Olivia Neergaard-Holmová / David Lynch: Život v umění / David Lynch: The Art Life
    USA 2016 / English friendly / české podtitulky / 88 min. / DCP


    The new Twin Peaks series, exclusively directed by David Lynch, continue 25 years after the inhabitants of a peculiar town in the northwest of the United States were shocked by the horrible murder of the local favorite student Laura Palmer. David Lynch´s return to the Twin Peaks has been met with extraordinary response from both critics and the audience.
    Therefore we will screen in agreement with the producers of the series its three episodes and David Lynch's portrait, The Art Life.

    The screening takes place in collaboration of Národní filmový archiv, Twin Peaks Productions, Inc. and Rancho Rosa Partnership, Inc.


    David Lynch / Twin Peaks, A Limited Event Series

    Upozornění: Obě představení jsou již vyprodaná.

    Rezervace musí být potvrzena v kině (nikoli on-line) nejpozději 30 minut před začátkem projekcí.

    Nepotvrzené rezervace budou k dispozici jiným zájemcům v pokladně kina.


    Nová řada Twin Peaks, režírovaná v roce 2017 výlučně Davidem Lynchem, pokračuje pětadvacet let poté, co obyvatele svérázného městečka na severozápadě USA šokovala děsivá vražda místní oblíbené studentky Laury Palmerové. Na plátně českých kin se dílo, uvedené na obrazovkách pod názvem Městečko Twin Peaks, The Return, zatím neobjevilo.
    V Ponrepu uvedeme po dohodě s producenty epizodu první, druhou a osmou. Doplní je portrét David Lynch: The Art Life z roku 2016.

    Projekce probíhá ve spolupráci Národního filmového archivu, Twin Peaks Productions, Inc. a Rancho Rosa Partnership, Inc.

    David Lynch / Twin Peaks 2017 / Twin Peaks, A Limited Event Series
    1: My Log Has a Message for You / 58 min.
    2: The Stars Turn and a Time Present Itself / 54 min.
    8: Gotta Light? / 58 min.
    hrají: Kyle McLachlan, Mädchen Amicková, Jennifer Jason Leighová, Frank Silva
    hudba: Angelo Badalamenti, Krzysztof Penderecki
    / English friendly / české podtitulky / celkem 170 min. / DCP


    „Nejlepší film roku 2017“ (Cahiers du cinéma)

    „Je to událost desetiletí, jež v našich srdcích zatlačí do pozadí nejen původní Twin Peaks, ale i Mulholland Drive. Nadlidský výkon Davida Lynche dal vzniknout osmnáctihodinovému FILMU (na tom slově trvá sám Lynch): filmu, který, rozdělen na rozličné části, na sebe bere podobu několikadílného seriálu. Tahle transformace proměnila pokoje našich bytů v sály, promítla nás samotné do prostoru ticha, do jakési jeskyně, jíž nás obklopila. I kdybyste ji viděli na displeji mobilu, osmá epizoda se svou atomovou bombou vás docela vdechne.“
    Stéphane Delorme

    + dokumentární film
    Rick Barnes – Olivia Neergaard-Holmová / David Lynch: Život v umění / David Lynch: The Art Life
    USA 2016 / English friendly / české podtitulky / 88 min. / DCP


    The new Twin Peaks series, exclusively directed by David Lynch, continue 25 years after the inhabitants of a peculiar town in the northwest of the United States were shocked by the horrible murder of the local favorite student Laura Palmer. David Lynch´s return to the Twin Peaks has been met with extraordinary response from both critics and the audience.
    Therefore we will screen in agreement with the producers of the series its three episodes and David Lynch's portrait, The Art Life.

    The screening takes place in collaboration of Národní filmový archiv, Twin Peaks Productions, Inc. and Rancho Rosa Partnership, Inc.

  • Ne 03/03

    Jarní pohádky

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / HD / animační dílna / 3+

    Zasadil dědek řepu / r. Jiří Trnka / ČSR 1945 / 10 min.
    Modrý kocourek / r. Vladimír Lehký / ČSR 1959 / 13 min.
    Pasáček vepřů / r. Hermína Týrlová / ČSR 1958 / 13 min.

    Na první březnovou projekci jsme připravili trojici českých animovaných filmů (nejen) na motivy klasických pohádek. Užijí si je malí diváci i jejich rodiče, kteří určitě alespoň některé z pohádek budou znát zpaměti. Po projekci bude následovat animační dílna se sdružením Ultrafun, při kterém si diváci budou moci vyrobit a oživit vlastní pohádkovou bytost.


    Nůž

    Režie → Žika Mitrović
    Původní název → Nož
    Jugoslávie 1967 / CZT / 77 min. / 35mm
    Hrají → Velimir Bata Živojinović, Ljubiša Samardžić, Rade Marković
    Cyklus → soudruh detektiv

    Do atraktivního prostředí populární hudby a jejích interpretů situoval svou detektivku srbský režisér Žika Mitrović, který si kriminální žánr vyzkoušel už v 50. letech (Poslední stopa, 1956). V Noži je vyšetřování vraždy zpěváka Alexandra Kiše (v podání Makedonce Zafira Hadžimanova), bodujícího v tehdejších hitparádách s písní na motivy Griegova Peera Gynta, zachyceno civilním způsobem, v němž ovšem nechybí kritika manažerské a novinářské praxe vytvářet kolem zpěváků přehnanou gloriolu. Strážce zákona zde vytvořili jedni z nejobsazovanějších jugoslávských herců, Bata Živojinović a Ljubiša Samardžić. Na motiv odvrácené stránky charakteru u společensky uznávaných osobností navázal Mitrović na sklonku 60. let detektivkou Vražda provedená krutým a zákeřným způsobem a z nízkých motivů, která však nebyla v československé distribuci uvedena.


    Tak žije Čína

    Režie → Lazar Wechsler – Emil Berna
    Původní název → So lebt China
    Švýcarsko 1936 / CZT / 63 min. / 35mm

    film a antropologie

    Tentokrát uvidíme na filmovém plátně portrét Čínanů, kteří žijí v souladu se svoji pradávnou tradicí. Snímek zachycuje jejich život na venkově i ve městě, život kuliů a zemědělských dělníků. Česká premiéra dokumentu se konala v Praze v roce 1939. Doboví filmoví novináři psali, že šlo o úžasný etnografický snímek, jehož prostřednictvím odhalujeme taje folklóru a čínských zvyků (narození, svatba, sexuální život) pozoruhodné země na konci světa.

    + krátký film
    Ito Satoru / Tvorba a zpěv Lik Yaat / Kokoro o kakeru kotoba
    Japonsko 2011 / české a anglické podtitulky / 30 min. / HD
    Film ukazuje, jak lidé sdílejí svoji kolektivní historii prostřednictvím vyprávění. Etnikum Tai v čínské prefektuře Dehong vyznává théravádový buddhismus. Pro lepší žití v tomto i dalších životech praktikují důstojné rituály a usilují o zásluhu. Těmto rituálům věnují celá léta života a zároveň spoří peníze, kterými posléze přispívají na stavbu budhistických soch a stavbu mostů. Největší dárci najímají intelektuály, aby zaznamenávali tyto dobré skutky do písemné formy, čímž je uchovávají pro další generace. Tyto texty jsou nazývány Lik Yaat a jsou psány v rýmech. Po čínské kulturní revoluci jen málokdo umí Lik Yaat tvořit a zpívat. Wan Xiang-ya usiluje o zachování této tradice. Je to první a zároveň poslední žena, která umí Lik Yaat psát.
    Režisér Satoru Ito je absolvent Kulturní antropologie a Etnomuzikologie na Graduate University For Advanced Studies v Sokedai v Japonsku. V současné době působí jako výzkumník v Národním museu etnologie v Osace. Satoru provedl tříletý terénní výzkum ve vesnici Tai v prefectuře Dehong v Číně, během kterého natočil tento etnografický film. Snímek byl uveden v rámci festivalu Antropofest 2013.

    Hostem večera bude:
    Adam Horálek je absolventem pražské geografie a etnologie, na níž v roce 2011 obhájil doktorát. Jako interdisciplinární badatel se věnuje tématům nacionalismu, etnicity, sociologie a antropologie stárnutí a migrace. Areálově se specializuje na Čínu (v širším kulturně-historickém kontextu) a částečně též na sousední regiony a na čínskou diasporu ve světě. Aktuálně provádí výzkum na Taiwanu. V letech 2007–2012 pracoval jako výzkumník v Etnologickém ústavu Akademie věd ČR, mezi lety 2008–2015 jako odborný asistent na katedře asijských studií Univerzity Palackého v Olomouci a od roku 2015 vede katedru sociální a kulturní antropologie na Univerzitě Pardubice.

  • 10. týden
  • Po 04/03

    České filmové adaptace


    přednáší Julie Wittlichová
    Narativní film má blízko k literatuře nejen proto, že jazyk bývá jeho podstatnou složkou, ale i proto, že hojně čerpá náměty z literárních děl. Film a literatura spolu komunikují i na poli průmyslovém či politickém – jak tomu bylo také v centrálně řízeném komunistickém Československu, kde kultura podléhala státnímu dohledu. Přednáška představí obecné problémy filmových adaptací literárních předloh a přiblíží také proměny vztahů českého filmu a literatury.


    Félix Blume uvádí své filmy

    pásmo filmů za účasti autora / celkem 80 min. / DCP

    Félix Blume je zvukový umělec a zvukový inženýr, pracuje v oblasti videa, instalace a rozhlasové tvorby. Jeho pořady vysílaly rozhlasové stanice po celém světě a jeho díla byla vystavena v institucích, jako je Centre Pompidou nebo Musée d’Orsay. Film Curupira, stvoření z lesa získal cenu Soundscape a cenu Pierra Schaeffera v roce 2018, práce Los Gritos de México byla oceněna na soutěži Phonurgia Nova.
    V současné době pracuje a žije v Mexiku a ve Francii. Jeho práce se zaměřují na poslech, upozorňují na podstatnost zvukové zkušenosti, nabízející odlišné způsoby vnímání. Blume zvuk používá jako výchozí materiál nejen zvukových prací, ale i videa, akcí a instalací. Projekci v Ponrepu bude předcházet masterclass na FAMU.
    Projekce ve spolupráci s Agosto Foundation.

  • Út 05/03

    Terje Vigen + Psanci

    projekce s živým hudebním doprovodem

    Victor Sjöström / Terje Vigen / Terje Vigen
    Švédsko 1916 / hrají: Victor Sjöström, Bergliot Husbergová, August Falck, Edith Erastoffová / CZT / 36 min. / 35mm

    Victor Sjöström / Psanci / Berg-Ejvind och hans hustru
    Švédsko 1917 / hrají: Victor Sjöström, Edith Erastoffová, John Ekman / CZT / 69 min. / 35mm

    Ve filmech Terje Vigen a Psanci, dvou v evropském kontextu své doby mimořádných dílech (z prvního období před Vozkou smrti), uvidíme Victora Sjöströma i jako hlavního představitele. První z nich, v němž hraje i jeho pozdější žena Edith Erastoffová, je filmovým zpracováním epické básně norského dramatika Henrika Ibsena. Příběh vypráví starý muž, opuštěný uprostřed moře a skal, který vzpomíná na dávno uplynulé šťastné dny, které prožil s milovanou ženou a dítětem.
    Podle hry islandského autora Jóhanna Sigurjónssona Ejvind z hor a jeho žena, která se úspěšně hrála také u nás, natočil Sjöström film Psanci. Drama uprchlého zloděje Berga Ejvinda a bohaté vdovy Hally (opět dvojice Sjöström – Erastoffová), která dá před pohodlným životem přednost strádání na nikdy nekončící cestě, režisér znovu zpracoval jako drama člověka uprostřed drsné severské přírody. Celý příběh a konfrontace s přírodou dodávají hlubší psychologické zázemí postavám, oživují a dokreslují jejich nálady a pohnutky. Vznikla tak obrazová báseň, která v době svého vzniku neměla ve švédském filmu předchůdce. Na Psancích, kteří spolu s Vozkou smrti představují vrchol Sjöströmovy švédské tvorby, obdivoval Ingmar Bergman zejména způsob výstavby příběhu.


    Briga

    Režie → Jonas Mekas
    Původní název → The Brig
    USA 1964 / CZT / 57 min. / 35mm
    Hrají → Warren Finnerty, James Tiroff

    Pocta filmaři, který, coby tvůrce i coby propagátor, vešel do dějin jako nezpochybnitelný (a nezpochybňovaný) otec a patron oné části amerického filmu, která v posledních sedmdesáti letech byla a zůstala skutečně nezávislá.

    Není nic škodlivějšího a hloupějšího, než slovo „experimentální“. Označovat tak díla jenom proto, že neodpovídají obecně přijímaným kategoriím o obsahu, formě a technice, to znamená je snižovat. Jako kdybyste nazvali Rilkeho experimentálním básníkem. Ne, je to básník, tečka. Jeho forma, intenzita, jazyk patří poezii, ne próze. Ve filmu platí to samé. Sám pojem „experimentální film“ by měl být vymýcen.
    Jonas Mekas (1922–2019)

  • St 06/03

    Deset tisíc sluncí

    Režie → Ferenc Kósa
    Původní název → Tízezer nap
    Maďarsko 1965 / CZT / 101 min. / 35mm
    Hrají → Tibor Molnár, Gyöngyi Bürös, András Kozák, János Koltai

    východoevropský modernismus

    Film se odehrává na maďarském venkově, líčí hmotné strádání během druhé světové války, zabírání zkonfiskovaného majetku i problematickou kolektivizaci. Budování socialismu, před desetiletím v kinematografii tak podporované a přikrášlované, je demaskováno s kritickým ostřím, které nemá v zemích bývalého východního bloku příliš obdoby. Ferenc Kósa si za svůj film, poučený nejsmělejšími výboji západoevropské moderny, odnesl cenu za režii z festivalu v Cannes (1967). Jeho asistentem byl Pál Gábor, kameramanem Sándor Sára, na scénáři spolupracoval Imre Gyöngyössy; všichni tři se nedlouho poté zařadí mezi maďarskou režisérskou špičku.

  • 11. týden
  • Po 11/03

    Volání divočiny / Dobré zprávy

    Cyklus → Paralelní kino

    Ondřej Šálek / Dobré zprávy
    ČR 2019 / 35min. / DCP

    Karolína Peroutková / Volání divočiny
    ČR 2019 / 40 min. / HD

    V rámci Festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět uvádíme dva studentské dokumenty, které přibližují téma šíření dezinformací a sociálního předurčení. Ondřej Šálek ve filmu Dobré zprávy otevřeně polemizuje se seniorem Petrem Černým o jeho konspiračních teoriích. Karolína Peroutková v dokumentu Volání divočiny poslouchá posměšky dvou teenagerů na zbytek společnosti. Kritický pohled a snaha o přiblížení charakterizuje oba snímky. Volání divočiny přináší Dobré zprávy.
    uvádějí: Johana Ožvold, Karolína Peroutková a Ondřej Šálek


  • Ne 17/03

    Tajemství hradu v Karpatech

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1981 / 97 min. / 35mm
    Hrají → Michal Dočolomanský, Evelyna Steimarová, Miloš Kopecký
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký film
    Vojtěch Kočí / Von / ČR 2018 / 4 min. / HD

    Hrdinný hrabě Felix Teleke z Tölökö se svým komorníkem Ignácem během pobytu v Karpatii narazí na stopu zmizelé operní pěvkyně Salsy Verde. Zjistí, že divu unesl padoušský baron, jehož hradní sídlo je plné bizarních vynálezů… Ze spolupráce scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského se zrodil jeden z nejpopulárnějších komediálních titulů osmdesátých let. Jako předfilm uvidíte krátký snímek z VŠUP o jedné dobrodružné cestě na tajuplný hrad.

  • 12. týden
  • Po 18/03

    Cenzurovaná šedesátá

    přednáší Lukáš Skupa
    Jak fungovala cenzura v české kinematografii v šedesátých letech? Jak cenzurní jednání a jeho výsledek ovlivňovali nejen představitelé cenzurního aparátu, ale i zástupci kinematografie nebo samotní filmaři? Odpovědi na tyto a další otázky zazní v přednášce, která nahlédne do méně známého zákulisí filmových „zlatých šedesátých“. Zvláštní pozornost bude věnována realizovaným i nerealizovaným projektům Věry Chytilové, na kterých lze ilustrovat vývoj cenzurních aktivit v průběhu celého desetiletí.


    Milostný příběh aneb Tragedie pracovnice pošt

    Režie → Dušan Makavejev
    Původní název → Ljubavni slučaj ili tragedija službenice P.T.T.
    Jugoslávie 1967 / CZT / 64 min. / 35mm
    Hrají → Eva Rasová, Slobodan Aligrudić, Ružica Sokićová

    východoevropský modernismus

    Asi nejproslulejší dílo jugoslávského modernismu šedesátých let, jehož vyprávění plynule přechází mezi romantickým příběhem, vědeckým filmem a satirickým jinotajem. Když specialista na hubení krys Ahmed odjede na služební cestu, jeho vztah s pracovnicí pošty Izabelou prochází osudnou zkouškou.

  • Út 19/03

    Patnáctý březen 1939

    / 70 min. / 35mm

    Co ze sledu historických události spjatých s 15. březnem 1939 zachytili kameramané zpravodajských týdeníků? Příjezd nacistických vojsk do Prahy natočili tvůrci pražského Paramountu. Návštěvu prezidenta JUDr. Emila Háchy a události v Brně, Jihlavě a Praze obsahoval německý týdeník Tobis Wochenschau. Centrem pozornosti filmařů se staly též návštěva Adolfa Hitlera v Brně a obsazení Vítkovických železáren. Život na Slovensku v této době mapoval týdeník Nástup. Obdobný význam měl v Protektorátu Český zvukový týdeník Aktualita.


    Barva granátového jablka

    Režie → Sergej Paradžanov
    Původní název → Sajat Nova
    SSSR – Arménie 1969 / CZT / 67 min. / 35mm
    Hrají → Sofiko Čiaureliová, Melkon Alekjan, Vilen Galstjan

    východoevropský modernismus

    + krátký film
    Gagik Stepanjan / Arménské památky / SSSR – Arménie 1984 / CZT / 15 min. / 35mm

    Jeden z malé hrstky snímků, jimž se v celých dějinách filmu nepodobá žádný druhý. Syntéza pohanského starověkého arménského divadla, transcendentální poetiky křesťanských ikon, perských miniatur a poezie Sajat Novy, básníka osmnáctého století, píšícího arménsky, gruzínsky, ázerbájdžánsky a persky.

  • St 20/03

    Život předků + Rozbité hodinky

    Režie → Victor Sjöström
    Původní název → Ingmarssönerma / Karin Ingmarsdotter
    Švédsko 1918, 1919 / CZT / celkem 164 min. / 35mm
    Hrají → Victor Sjöström, Tore Svennberg, Harriet Bosseová, Tora Tejeová, Bertil Malmstadt

    „V Životě předků a v Rozbitých hodinkách jsou scény, které mě dodnes silně oslovují svou břitkostí, chyběním sentimentu a průzračností, jakožto poctivý kus umění. V tom smyslu pro mne Sjöström znamenal nejvíc (...), svým neúplatným lpěním na pravdě, neúplatným pozorováním skutečnosti, tím, že si ani na okamžik nic neusnadňuje, neskáče, nefušuje a neuhýbá.“
    Ingmar Bergman

    Rozsáhlá sága Život předků a Rozbité hodinky vznikla na základě románového cyklu Selmy Lagerlöfové Jeruzalém. Přírodní mysticismus, těžký a slavnostní ráz, klid a rozvážnost jsou základem Sjöströmova stylu, jímž vypráví tuto novodobou ságu o osudech sedláka Lill-Ingmara, který vstoupí do nebe, setkává se se svými předky a líčí jim poutavý životní příběh. Jeho osudové drama, stejně jako později drama jeho dcery Karin, je romanticky propojeno s přírodou, která ovlivňuje život lidí.


    Chuť cementu

    Režie → Ziad Kalthoum
    Původní název → Taste of Cement
    Libanon – Německo – Sýrie – Katar – SAE 2017 / English subtitles / 85 min. / DCP

    V Bejrútu staví syrští dělníci mrakodrap, zatímco na jejich vlastní domovy padají dělostřelecké granáty. V Libanonu válka skončila, v Sýrii ale stále zuří. Na pracovišti dělníky zamykají a libanonská vláda vydala pro utečence zákaz vycházení po 19. hodině. Jediným spojením s vnějším světem je pro syrské dělníky díra v betonu, kterou každé ráno prolézají na pracoviště. Odříznutí od svých domovů se každý večer scházejí před malou televizí, z které hltají zprávy o situaci v Sýrii. Ačkoliv je sžírá smutek a úzkost a jsou zbaveni nejzákladnějších lidských a pracovních práv, naděje na lepší život je neopouští. Bolestivý esej o tom, co znamená žít v exilu, ve světě rozervaném válkou a bez možnosti návratu domů.
    Projekce ve spolupráci s Agosto Foundation.

  • Ne 24/03

    Mirai, dívka budoucnosti

    Režie → Mamoru Hosoda
    Původní název → Mirai no Mirai
    Japonsko 2018 / český dabing / 100 min. / DCP
    Hrají → Haru Kuroki, Gen Hošino
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Jaké to je, když se vám narodí sourozenec, který strhává pozornost rodičů, již jste dosud měli sami pro sebe? A jak se s tím vyrovnat? Hlavní hrdina snímku Mirai, čtyřletý chlapec, se ve chvílích největšího zoufalství ocitá v kouzelné zahradě, kde může cestovat časem a za doprovodu své mladší sestry potkávat příbuzné z různých dob.

  • 13. týden
  • Po 25/03

    Fetišizace odmítaného / profilový večer Marka Thera

    Cyklus → Paralelní kino

    Filmy a videa začal Marek Ther natáčet v druhé polovině devadesátých let. Jeho práce od začátku vynikaly precizností a důrazem na detail, které spolu s výběrem tabuizovaných témat vytvářely emocionální napětí. Právě za estetickou výstřednost a volbu námětů získal Ther v roce 2011 cenu Jindřicha Chalupeckého. Profilový večer je koncipován jako autorský program, který předchází premiéře umělcova nejnovějšího snímku Mitsu (2018).
    uvádějí: Sylva Poláková a Marek Ther

    Premiéra filmu Mitsu proběhne v pondělí 01/04 od 20.30 v kině Ponrepo.
    Po předložení vstupenky z 25/03 získáte volný vstup na tuto premiéru.

  • So 30/03

    Já, truchlivý Bůh

    Režie → Antonín Kachlík
    ČSR 1969 / 79 min. / 35mm
    Hrají → Miloš Kopecký, Pavel Landovský, Hana Lelitová, Jiřina Jirásková, Ivana Mixová

    směšné lásky

    + krátký film
    Jan David / Eduard a bůh / ČSR 1969 / 25 min. / 35mm

    Dílo spisovatele Milana Kundery bylo několikrát zpracováno do filmové podoby. V domácím prostředí vznikly podle jeho předloh tři celovečerní filmy: Nikdo se nebude smát (1965) režiséra Hynka Bočana, Žert (1968) Jaromila Jireše a Já, truchlivý Bůh režiséra Antonína Kachlíka. Posledně zmíněný snímek režisér natočil podle stejnojmenné povídky ze sešitů Směšných lásek, kterou původně Kundera ze souboru vypustil. Na výsledné podobě filmu se podílel i sám autor coby spoluscenárista. Vznikl tak komorní snímek o nevydařené odplatě, sebeironicky vyprávěný raněným svůdcem, trestajícím nepřístupnou dívku, o jejíž tělo (a tentokrát snad i duši) dlouho marně usiloval. Děj příběhu se natáčel v Kunderově rodném Brně, na místech spojených s literární předlohou. Vtipný snímek se opírá o výkony tří ústředních představitelů: Hany Lelitové, Pavla Landovského a především Miloše Kopeckého, který své postavě dodal patřičný nadhled a sarkasmus.


    Rozhovor

    Režie → Francis Ford Coppola
    Původní název → The Conversation
    USA 1974 / české podtitulky / English friendly / 106 min. / 35mm
    Hrají → Gene Hackman, John Cazals, Harrison Ford, Robert Duvall

    Coppola se ve svém scénáři neobvykle soustředěně zabývá jedním hrdinou – špičkovým odborníkem na odposlouchávací techniku, který se nechtě stane součástí intrik a mocenských her, jež jsou završeny úkladnou vraždou. Jedná se o člověka posedlého ochranou svého soukromí, i když při své potlačené osobnosti, paranoidní nedůvěře a dobrovolné osamělosti takřka žádný soukromý život nemá. Jeho existence je dovedena až k oné absurdní hranici anonymity, jež je průvodním jevem odosobněného způsobu života moderní společnosti. Také zde Coppola rozvíjí své obvyklé téma osamělosti výlučného jedince. V souladu se svým autorským záměrem režisér postupně ustupuje od prvků thrilleru, aby se plně věnoval psychologii příběhu. Ústřední otázkou filmu se tak stává morální rozměr lidské odpovědnosti. Gene Hackman v hlavní roli podal jeden ze svých životních výkonů.

  • Ne 31/03

    Aprílová animace

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / HD / animační dílna / 3+

    Inspirace / r. Karel Zeman / ČSR 1949 / 11 min.
    Konec kouzelníka Uhahuly / r. Hermína Týrlová / ČSR 1981 / 10 min.
    Malování pro kočku / r. Břetislav Pojar / ČSR 1960 / 12 min.

    Den před aprílem si u nás můžete užít animované filmy, které natočily velké osobnosti české animace a dětského filmu. Břetislav Pojar malým divákům ukáže, že malování není jen pro kočku, Hermína Týrlová bude vyprávět příběh o zlém kouzelníkovi Uhahulovi a Karel Zeman nám prozradí, k čemu ho inspirovalo deštivé aprílové počasí. Po projekci bude následovat animační dílna, při které si můžete zkusit natočit třeba krátký aprílový žert.


    Zborov

    Režie → J. A. Holman – Jiří Slavíček
    ČSR 1938 / 109 min. / DCP / EF
    Hrají → František Smolík, Marie Ptáková, Ladislav Boháč, Vladimír Šmeral

    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely. Především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů, která obstojí i před dnešním divákem.

    Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky NFA Jeanne Pommeau ve studiu UPP za podpory Ministerstva kultury České republiky a minulý rok byl zařazen do programu Společné století.