Program

12/2017 (Změnit)
  • 48. týden
  • Pá 01/12

    Klenot svědomí

    Režie → Grzegorz Królikiewicz
    Původní název → Klejnot wolnego sumienia
    Polsko 1981 / CZT / 90 min. / 35mm
    Hrají → Mieczysław Voit, Krzysztof Luft, Olgierd Łukaszewicz, Krystyna Kazanecká

    „Scénář filmu Klenot svědomí je kompilací dokumentů, týkajících se Varšavské konfederace a motivů z lyricko-epické básně Juliusze Słowackého (1809–1849), nazvané Jan Bielecki. Pojednává o ujednání z 28. 1. 1573, podle něhož se v Polsku začaly tolerovat různé víry. Tento klenot svobodného svědomí, jak jej označili současníci, měl zaručit jako první v Evropě nejen svobodu víry, ale i náboženský mír. Byl jednak reakcí na pustošivé náboženské války v okolních zemích, jednak pomáhal udržovat státní jednotu na obrovském území, kde vedle sebe žili polští katolíci a kalvíni, pravoslavní Rusíni, Židé, Arméni, Tataři a Turci, vyznávající islám, luteránští Němci a pohanské skupiny Litevců. Hlavní dramatické pásmo filmu líčí konflikt mezi katolickým šlechticem Janem Bieleckým a kalvínem Sienawským, a je pojato jako tragédie člověka, který ve jménu morálky musí vystoupit proti objektivně moudrému zákonu, jenž v daném případě chrání zločin. Závěrečná scéna krvavé lázně byla míněna i jako varování tváří v tvář politickým vášním roku, v němž film vznikal.“
    Galina Kopaněvová


    Démon

    Režie → Brunello Rondi
    Původní název → Il demonio
    Itálie – Francie 1963 / CZT / 98 min. / 35mm / vstupné 100 CZK
    Hrají → Daliah Laviová, Frank Wolff, Anna María Avetaová
    Cyklus → Midnight Movies

    Před dvěma lety byly vánoční Midnight Movies věnovány hororovému žánru, letos pokračujeme s klasikou Brunella Rondiho, stálého spolupracovníka Federica Felliniho a Roberta Rosselliniho na scénářích takových filmů jako Sladký život, 8 1/2 nebo Evropa 51. Najednou nám je hned jasnější, že nepůjde o další z řady jednoduchých žánrových variací na téma démonické posedlosti, ale o originální společenskou satiru s hororovými prvky a legendou mnohdy obskurních filmů Frankem Wolffem.

    Ve stejném roce, kdy Mario Bava natočil přelomovou Masku démona, dokončil svůj neméně působivý, leč nedoceněný horor Felliniho scenárista Brunello Rondi. Mladá vesničanka (sexuální symbol šedesátých let, izraelská herečka Daliah Laviová) je obviněna z čarodějnictví a následně přinucena podstoupit rituál exorcismu. Snímek, předznamenávající vlnu duchařských hororů sedmdesátých let, byl poprvé uveden na festivalu v Benátkách.

  • So 02/12

    Moderní doba

    Režie → Charles Chaplin
    Původní název → Modern Times
    USA 1935 / CZT / 81 min. / 35mm
    Hrají → Charles Chaplin, Paulette Goddardová, Chester Conklin, Henry Bergman

    + krátké filmy
    Charlieho překažený milostný román / 1917 / 5 min. / 35mm
    Charlieho sen / 1917 / 5 min. / 35mm

    V obvyklé omnipotenci vzniklé dílo (Chaplin byl autorem námětu, scenáristou, hlavním představitelem, režisérem a autorem hudby!), které se jako jediný dlouhý hraný film své doby programově vyhnulo dialogovým scénám (Chaplina tu ovšem poprvé slyšíme zpívat), bylo nesmírně odvážné i po obsahové stránce. Nikdo jiný v Hollywoodu by si ve třicátých letech nedovolil – byť v humorné formě – vylíčit společenské poměry s tak jasnozřivou úderností. Po Světlech velkoměsta, která se rodila těžce ve svízelných improvizacích, se Chaplin u svého dalšího filmu rozhodl pro detailní přípravu, která zabrala několik let a je na výsledku znát – „klasičnost“ všeobecně obdivovaného Zlatého opojení zde režisér překonává právě tím, jak dokáže ve svém portrétu světa, nahlíženého tentokrát skeptičtěji a z mnohem více perspektiv, bez obav střídat motivy a nálady, aniž by se vzdal finální „ucelenosti“ a katarze, kterou přinese nesmrtelný závěrečný obraz.


    Fantastická 16mm noc / Stvůry a kreatury

    Fantastické filmy patří noci. Národní filmový archiv proto letos ve své Fantastické 16mm noci nabídne mimořádnou příležitost podívat se na emblematické snímky žánru i na raritní ukázky z „béčkové“ produkce.
    Naše první a ne zrovna krátká Fantastická 16mm noc se zaměří na téma stvůr a kreatur. Uvidíme pravěké živočichy i netvora ze surfařské pláže.
    Co mají béčkové filmy společné s formátem 16mm, je princip: méně je někdy více. V digitální éře se povědomí o kráse zrna 16mm kopií promítaných v kinosálech trochu vytratilo. Naštěstí je tu ale Ponrepo, kino, kde se promítají filmy.
    Tuto noc věnujeme nosiči, který dlouhá léta využívaly hlavně filmové kluby. V úzkém formátu budou promítnuty všechny snímky, a to v kopiích, které nám laskavě půjčili sběratelé i nově vzniklá specializovaná filmotéka Cinémathèque16. Opět si můžeme připomenout, jak výraznou pomoc při ochraně filmového dědictví prokazují soukromí nadšenci.
    Nechme se na velkém plátně upoutat zvláštním kouzlem a svébytnou materialitou tohoto formátu. Každému z celovečerních filmů budou předcházet vzácné trailery nebo krátké fantastické snímky, které jinde určitě neuvidíte.

    21.00 Harry O. Hoyt / Ztracený svět / The Lost World
    USA 1925 / 61 min.

    23.30 George A. Romero / Noc oživlých mrtvol / Night of the Living Dead
    USA 1968 / 96 min.

    02.00 John Hall / Dívky z pláže a monstrum / The Beach Girls and the Monster
    USA 1965 / 70 min.

    04.30 Juliusz Machulski / Sexmise / Seksmisja
    Polsko 1984 / 109 min.

  • Ne 03/12

    Mikuláš je za dveřmi

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / výtvarná dílna / HD / 6+

    Dvě klubíčka / r. Hermína Týrlová / ČSR 1962
    Zvířátka a petrovští / r. Jiří Trnka / ČSR 1946
    Žertíkem s čertíkem / r. Hermína Týrlová / ČSR 1980
    Dva mrazíci / r. Jiří Trnka / ČSR 1954

    Po projekci si děti pod vedením lektorky mohou vyrobit a ozdobit vlastní punčochu, do které vám Mikuláš třeba nadělí něco dobrého.


    Jiří Brdečka / I. pásmo krátkých filmů 1943–1961

    / celkem 94 min. / 35mm

    Kreslený film v Praze / 1943 / 2 min.
    Vánoce 1943 / 1943 / 12 min.
    Vzducholoď a láska / 1948 / 8 min.
    Pozor! / 1957 / 12 min.
    Jak se člověk naučil létat / 1958 / 13 min.
    Drahoušek Klementina / 1959 / 7 min.
    Naše Karkulka / 1961 / 12 min.
    Člověk pod vodou / 1961 / 18 min.
    Závada není na vašem přijímači / 1961 / 12 min.

  • 49. týden
  • Po 04/12

    Sedm smrtelných hříchů: Vášeň, Závist

    Režie → Edoardo Bencivenga
    Původní název → La Lussuria, L’Invidia
    Itálie 1918 / CZT / 100 min. / 35mm / na klavír hraje Michal Worek
    Hrají → Francesca Bertiniová, Livio Pavanelli

    Francesca Bertini
    Zbožňovaná italská hvězda němé éry, „prima donna assoluta“, se jmenovala Francesca Bertiniová (1888–1985). K velkým restaurátorským projektům Národního filmového archivu devadesátých let minulého století patřilo znovuoživení rozsáhlého cyklu z roku 1918 Sedm smrtelných hříchů, v němž Bertiniová sehrála sedm hrdinek, jež jsou buď strůjkyněmi, či obětmi hříchu z názvu té které kapitoly. Diva tu dostala vítanou příležitost ukázat se v protichůdných charakterech a různých dramatických polohách. NFA vrátil snímkům i jejich dobové obarvení a předvedl je v Karlových Varech a na dalších domácích a zahraničních přehlídkách.

  • Út 05/12

    Případ Pekosiňského

    Režie → Grzegorz Królikiewicz
    Původní název → Przypadek Pekosińskiego
    Polsko 1993 / CZT / 95 min. / 35mm
    Hrají → Bronisław Pekosiński, Maria Klejdyszová, Franciszek Pieczka

    Válečný nalezenec Bronisław Pekosiński se stává obětí soupeření katolické vychovatelky a komunistického funkcionáře, z piedestalu jakéhosi symbolu utrpení své vlasti a z pozice geniálního šachisty posléze klesá na dno alkoholismu a choroby. Originální a riskantní režisérův postup (Pekosiński ztělesnil sám sebe od dětství až do současnosti!) dává dílu neobvyklou autenticitu. Prostřednictvím svého hrdiny, který prochází životem morálně takřka nedotčen, podává autor strhující výpověď o charakteru celé poválečné éry.

    „Kulhavý Bronek, odstrčený společností jako zbytečná šachová figura (roku 1963 byl mistrem oblasti) v jistém smyslu reprezentuje Polsko tak, jak je reprezentoval Birkut u Wajdy (Člověk z mramoru). Pekosiński je stejně nevinným dítětem socialistického Polska – dítětem neanalyzované a nerozhřešené epochy, která byla vytěsněna ze svědomí národa a tíží na něm jako starý hřích. (...) Při hledání filozofických kořenů uměleckých postojů Królikiewicze narážím na Nietzscheho s jeho vizí člověka jako bytosti nedokonalé, nezdařené, přesto však plné vůle k moci, čekající nové zrození a hledající východisko mimo dobro a zlo. Cožpak není jeho hrdina zformován do tvaru nietzscheánského Ježíše, který je spojením vznešenosti, chorobnosti a dětinskosti?“
    Tadeusz Sobolewski (1993)


    Lovci spásy

    Režie → Josef von Sternberg
    Původní název → The Salvation Hunters
    USA 1925 / CZT / 60 min. / 35mm / na klavír hraje Karel Loula
    Hrají → George K. Arthur, Georgia Haleová, Bruce Guerin

    + krátký film
    László Moholy-Nagy / Marseille / Marseille Vieux Port / Francie 1929 / 9 min. / 35mm

    Drama dvou mladých lidí a malého dítěte, kteří musejí čelit hrubosti okolního světa a stálému vykořisťování v prostředí přístavu.

    „Bylo už zapotřebí pořádné odvahy, když chtěl někdo v roce 1925 natočit svůj celovečerní debut bez hvězd a ve vlastní produkci. Navíc ho ještě uvedl slovy:
    Kinematografie zanedbává podstatné momenty života, jakmile se netýkají těla, ale myšlení. V tomto filmu bude naším cílem natočit myšlenku.

    Aby takto hned zkraje položil Bazinovu otázku po tom, co kinematografie je – a aby podal tak rozhodnou odpověď – musel se ten někdo jmenovat Josef von Sternberg. Kinematografie, to je pro něj myšlení.

    V tomto úvodním prohlášení Lovců spásy máme už celého Sternberga. Jeho víceméně experimentální snímek, který tolik zaujal Charlese Chaplina, lze označit za vůbec první americký nezávislý film.“
    Jean Douchet (březen 2017)

  • St 06/12

    Vlak bez jízdního řádu

    Režie → Veljko Bulajić
    Původní název → Vlak bez voznog reda
    Jugoslávie 1959 / CZT / 121 min. / 35mm
    Hrají → Ivica Pajer, Inge Ilinová, Lia Barbieriová, Olivera Markovićová

    Chorvatský režisér Veljko Bulajić, školený v Itálii Cesarem Zavattinim, transformoval svou zahraniční zkušenost do domácí kinematografie. Poté, co se několik let věnoval dokumentu, debutoval na poli celovečerního hraného filmu snímkem Vlak bez jízdního řádu. Příběh byl inspirován skutečnými událostmi, kdy stát v roce 1946 přiměl obyvatele neúrodných horských vesnic chorvatské Dalmácie k přesídlení do úrodné srbské Vojvodiny, odkud byli po druhé světové válce odsunuti etničtí Němci a Maďaři. Několikadenní přesun vlaku a jeho cestujících není vždy jen poklidný. Obyčejní venkované opustili své domy jen s nejnutnějšími věcmi a s obavami i vzrušením směřují k novému domovu. Budovatelská roadmovie detailně líčené v neorealistickém hávu zobrazuje nejen směřování do neznámé země, ale také k novým zítřkům a hodnotám, jaké v roce 1945 nastolila nově ustavená komunistická vláda.


    Putování francouzským filmem I

    Režie → Bertrand Tavernier
    Původní název → Voyage à travers le cinéma franҫais
    Francie 2016 / CZT / 100 min. / DCP
    Hrají → účinkují: Bertrand Tavernier, umělecký ředitel MFF Cannes Thierry Frémaux / režie ukázek: Jean Renoir, Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Jean Vigo, René Clair, Franҫois Truffaut, Max Ophüls, Marcel Carné, Jean Grémillon, Jacques Becker, Jean Cocteau, Jean-Pierre Melville, Claude Autant-Lara, Agnès Vardová, Edmond T. Gréville, Julien Duvivier, Claude Sautet ad.

    Příslovečný strom, kvůli kterému není vidět les, nese ve francouzské kinematografii jméno nouvelle vague. Osobitý koncentrát z nepřeberného arzenálu obrazů a forem, který les (tj. francouzský film klasického období) skrývá, vytvořil režisér, kterého od jeho kolegů vždy odlišovala míra, v níž byl ponořen v dějinách tohoto umění. Bertrandu Tavernierovi se v tomto ohledu v současnosti vyrovná vlastně jen jeho přítel Martin Scorsese – a podobný je i přístup, jímž oba svou vášeň předávají dál. Divák si tedy může být jist, že ho ve třech neobvykle hutných festivalových hodinách nečeká žádné opakování probrané látky, ale: objevy, překvapení, netušené analogie. Dějiny netvoří jenom „le patron“ (i když i u autora Pravidel hry je stále co objevovat!), ale také Edmond T. Gréville, s jehož jménem a obrazy se tu mnohý divák setká asi vůbec poprvé (abychom jmenovali aspoň jeden příklad z mnoha). Otevřete oči dokořán, mesdames, messieurs!

  • Čt 07/12

    Ona a on

    Režie → Susumu Hani
    Původní název → Kanodžo to kare
    Japonsko 1963 / CZT / 110 min. / 35mm
    Hrají → Eidži Okada, Sačiko Hidariová, Kikudži Jamašita

    Jeden z nejlepších snímků japonské nové vlny. Diskrétní, neobyčejně pohyblivá kamera provází ženu ze středních vrstev, žijící zpočátku poměrně spokojeně se svým nepříliš empatickým manželem v novostavbě, na její filantropické cestě k obyvatelům sousední nouzové kolonie. Film výborně ukazuje, jak sterilní prostředí moderního sídliště může utvářet chování lidí v něm žijících. Hudbu složil Toru Takemitsu. V československé distribuci neuvedený snímek se na plátno Ponrepa vrací po čtyřiceti letech.

  • Pá 08/12

    Jarní noc

    Režie → Eric Solbakken
    Původní název → Vårnatt
    Norsko 1976 / CZT / 95 min. / 35mm
    Hrají → Espen Skjønberg, Astrid Folstadová, Svein Scharffenberg

    Sourozenci Hallstein a Sissel žijí s rodiči na venkovském statku. Jedné jarní noci zůstanou poprvé sami doma, jelikož rodiče jdou na pohřeb, který se koná v sousední vsi. Právě když děti večeří, někdo zabuší na dveře. Venku stojí cizí lidé, kteří hledají přístřeší. Rozbilo se jim auto a jedna z žen bude brzo rodit. Zanedlouho vyplouvají na povrch skryté konflikty a nálada v domě začíná houstnout. Hallstein, jenž se dosud choval velmi dětsky, poznává během této jedné noci svět dospělých. Komorní drama o soužití, vztazích a dospívání na motivy románu norského spisovatele Tarjeie Vesaase (1897–1970), jenž je v Norsku považován za třetího největšího domácího spisovatele po Henriku Ibsenovi a Knutu Hamsunovi.
    Projekce ve spolupráci se Skandinávským domem.


  • So 09/12

    Volavka

    Režie → Andrew Lau – Alan Mak
    Původní název → 無間道 / Mou gaan dou
    Čína – Hongkong 2002 / CZT, ENT / 101 min. / 35mm
    Hrají → Andy Lau, Tony Leung, Anthony Wong

    Hvězdně obsazený thriller pojednává o tajných informátorech v řadách mafie i policie. Film s vytříbeným stylovým zpracováním i scénářem se stal předobrazem slavného filmu Martina Scorseseho z roku 2006 Skrytá identita s Leonardem DiCapriem, Mattem Damonem a Jackem Nicholsonem.


    Bdělé sny

    Režie → Teddy Robin Kwan
    Původní název → 八步半 喜怒哀樂
    Čína – Hongkong 2017 / CZT, ENT / 92 min. / DCP
    Hrají → Kevin Cheng, Stephy Tang

    Hongkongský multitalent Teddy Robin Kwan, který je od sedmdesátých let coby hudební skladatel, producent a herec podepsán pod desítkami filmů, se po letech vrátil k režii povídkovým snímkem, v němž zpracovává čtyři své sny.


    Policejní hlídka PTU

    Režie → Johnnie To
    Původní název → PTU: Police Tactical Unit
    Čína – Hongkong 2003 / CZT, ENT / 88 min. / 35mm
    Hrají → Simon Yam, Lam Suet, Ruby Wong, Raymond Wong

    Jeden z vrcholných thrillerů hongkongského klasika Johnnieho Toa zpracovává až zlomyslně nevyzpytatelné vyprávění o jedné ztracené pistoli i o mnohoznačné hranici mezi zákonem a zločinem v nočních uličkách Hongkongu.

  • Ne 10/12

    Chlapec a srna

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / výtvarná dílna / HD / 9+

    Kamenáč Bill a drzí zajíci / r. Václav Bedřich / ČSR 1964
    Co medvědi rádi / r. Veronika Zacharová / ČR 2015
    Chlapec a srna / r. Zdenek Sirový / ČSR 1962

    Po projekci si mohou diváci vyrobit optickou hračku a alespoň naoko si díky ní ochočit libovolné zvíře.


    V prázdném slunci

    Režie → Heiward Mak
    Původní název → 烈日當空 / Lit yat dong hung
    Čína – Hongkong 2008 / CZT, ENT / 110 min. / 35mm
    Hrají → Lam Yiu-Sing, Sham Ka-kei

    Celovečerní debut, který režisérka Heiward Mak natočila jako třiadvacetiletá. Pohled do každodenních životů dospívajících Hongkongčanů, sedmnáctiletých spolužáků, v novém miléniu. Euforie, úzkost i nevalné vyhlídky mladé generace konzumní metropole.


    Velmistr

    Režie → Wong Kar-Wai
    Původní název → 一代宗師 / Yat doi zung si
    Čína 2013 / CZT, ENT / 122 min. / BD
    Hrají → Tony Leung , Zhang Ziyi, Chang Chen, Zhao Ben-Shan

    V pro něj typické melancholické romanci tentokrát Wong Kar-Wai osobitě uchopil žánr filmů o bojových uměních. Divákům nabízí pohled do dávno zašlého světa, kde těžší rány než protivníci dokázaly zasadit city svázané ctí a poslušností tradicím.

  • 50. týden
  • Po 11/12

    Dny a noci v Tin Shui Wai

    Režie → Ann Hui
    Původní název → 天水圍的日與夜 / Tin Shui Wai dik yat yu ye
    Čína – Hongkong 2008 / CZT, ENT / 90 min. / DCP
    Hrají → Pau Hei-Ching, Chan Lai-Wan

    Režisérka Ann Hui, představitelka hongkongské nové vlny osmdesátých let, vtahuje ve své optimistické ódě na každodennost diváky do životů obyčejných lidí napříč různými generacemi žijících v titulní obytné čtvrti.


    Paradox

    Režie → Wilson Yip
    Původní název → 殺破狼.貪狼 / Sha po lang: taam long
    Čína – Hongkong 2017 / CZT, ENT / 98 min. / HD
    Hrají → Louis Koo, Wu Yue

    Dravý akční thriller mistra žánru Wilsona Yipa navíc s choreografií Sammo Hunga přiznává inspiraci ve francouzském hitu 96 hodin (r. P. Morel, 2008), ale příběh policejního vyjednavače, který v Thajsku pátrá po unesené dceři, současně pojímá jako vypjaté drama o krutém osudu.

  • Út 12/12

    Láska na dva prásky

    Režie → Edmond Pang
    Původní název → 志明與春嬌 / Chi Ming yu Chun Giu
    Čína – Hongkong 2010 / CZT, ENT / 104 min. / 35mm
    Hrají → Miriam Yeung, Shawn Yue, Jo Kuk, Vincent Kok, Roy Szeto

    Zákaz kouření na veřejných prostranstvích v Hongkongu dává záminku ke sbližování lidí vykázaných do koutků v postranních uličkách. Z této premisy vzešla neotřelá romantická komedie s velkým nadhledem a citem pro vystižení detailů života v Hongkongu.


    Master Class Made in Hong Kong

    / 45 min.

    Před projekcí filmu Made in Hong Kong promluví jeho producent Daniel Yu o okolnostech vzniku prvního indie filmu moderní hongkongské kinematografie, dobovém přijetí tohoto milníku hongkongské kinematografie a jeho dnešním kultovním statusu. Debatu povede filmový kritik, festivalový dramaturg a výkonný ředitel Hongkongského mezinárodního filmového festivalu Roger Garcia.


    Made in Hong Kong

    Režie → Fruit Chan
    Původní název → 香港製造 / Heung Gong jai jo
    Hongkong 1997 / CZT, ENT / 108 min. / DCP
    Hrají → Sam Lee, Wenders Li

    V reálných prostředích a s mladými neherci natáčený film o bezvýchodné situaci trojice dospívajících hrdinů ukazuje Hongkong bez pozlátka typických žánrových produkcí. Současně připomíná zjitřenou atmosféru před předáním britské kolonie Číně.

  • St 13/12

    Plný život

    Režie → Susumu Hani
    Původní název → Mitasareta seikatsu
    Japonsko 1962 / CZT / 103 min. / 35mm
    Hrají → Ineko Arimová, Kóširó Harada, Takahiro Tamura

    Plný život připomíná svými výrazovými prostředky francouzskou novou vlnu, věnuje se ale svébytné japonské realitě. Režisér tady podává citlivý portrét mladé ženy, herečky, která usiluje o skutečnou rovnoprávnost. Po třech letech odchází od málo odpovědného manžela, osamostatňuje se, shání novou práci, začíná se angažovat ve veřejném životě, pozná i nového partnera, s nímž má podobné názory.


    Putování francouzským filmem II

    Režie → Bertrand Tavernier
    Původní název → Voyage à travers le cinéma franҫais
    Francie 2016 / CZT / 100 min. / DCP
    Hrají → účinkují: Bertrand Tavernier, umělecký ředitel MFF Cannes Thierry Frémaux / režie ukázek: Jean Renoir, Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Jean Vigo, René Clair, Franҫois Truffaut, Max Ophüls, Marcel Carné, Jean Grémillon, Jacques Becker, Jean Cocteau, Jean-Pierre Melville, Claude Autant-Lara, Agnès Vardová, Edmond T. Gréville, Julien Duvivier, Claude Sautet ad.

    Příslovečný strom, kvůli kterému není vidět les, nese ve francouzské kinematografii jméno nouvelle vague. Osobitý koncentrát z nepřeberného arzenálu obrazů a forem, který les (tj. francouzský film klasického období) skrývá, vytvořil režisér, kterého od jeho kolegů vždy odlišovala míra, v níž byl ponořen v dějinách tohoto umění. Bertrandu Tavernierovi se v tomto ohledu v současnosti vyrovná vlastně jen jeho přítel Martin Scorsese – a podobný je i přístup, jímž oba svou vášeň předávají dál. Divák si tedy může být jist, že ho ve třech neobvykle hutných festivalových hodinách nečeká žádné opakování probrané látky, ale: objevy, překvapení, netušené analogie. Dějiny netvoří jenom „le patron“ (i když i u autora Pravidel hry je stále co objevovat!), ale také Edmond T. Gréville, s jehož jménem a obrazy se tu mnohý divák setká asi vůbec poprvé (abychom jmenovali aspoň jeden příklad z mnoha). Otevřete oči dokořán, mesdames, messieurs!

  • Čt 14/12

    Zlatý věk grotesky + Magistři smíchu

    / celkem 86 min. / 35mm

    Robert Youngson / Zlatý věk grotesky / The Golden Age of Comedy
    USA 1957 / CZV / 71 min. / 35mm
    Pro evropské uvedení střihového pásma Zlatý věk grotesky nenapsal komentář nikdo menší než René Clair. Když byla antologie v roce 1960 zakoupena i pro naše kina, přeložil jeden z předních českých filmových historiků zakladatelské generace, Jaroslav Brož, Clairův text do češtiny, čímž vznikla svébytná cenná archiválie. Dnes se s touto přidanou hodnotou můžeme vrátit k takovým osobnostem americké němé komedie, jako byli Harry Langdon, Billy Bevan, Ben Turpin, Mack Sennett, Will Rogers, Edgar Kennedy nebo Andy Clyde. O Laurelovi a Hardym nemluvě.

    Miroslav Khun / Magistři smíchu
    ČSR 1978 / 15 min. / 35mm
    V roce 1978, kdy se slavilo 80. výročí natočení prvních českých filmů, vznikla tato pocta české prvorepublikové veselohře s veterány Janem Werichem, Františkem Filipovským a Natašou Gollovou, které doplnili mladí obdivovatelé Dagmar Veškrnová a Jiří Menzel. V historických ukázkách mimo jiné: Burian, Haas, Nový, V+W, režiséři Martin Frič a Karel Lamač.


    Rodin

    Režie → Jacques Doillon
    Původní název → Rodin
    Francie – Belgie 2017 / CZT / 119 min. / DCP
    Hrají → Vincent Lindon, Izïa Higelinová, Patricia Mazuyová, Bernard Verley, Séverine Caneeleová, Edward Akrout

    „Uvědomujeme si, jak malé jsou lidské ruce, jak brzo se znaví a jak málo času je jim dáno pro práci. Toužíme spatřit ty ruce, které žily životem sta rukou, které žily jako celý národ rukou, národ, který povstal před slunce východem, aby kráčel dlouhou drahou tohoto díla. Ptáme se po člověku, který těmto rukám vládl. Kdo je to?“
    Rainer Maria Rilke (1903)

    Otázku pražského rodáka Rilkeho, Rodinova přítele, si klade i třiasedmdesátiletý klasik francouzského filmu Jacques Doillon. Jeho Rodin s přesvědčivě robustním Vincentem Lindonem v titulní roli letos reprezentoval Francii v hlavní soutěži festivalu v Cannes.

  • Pá 15/12

    Sarajevský atentát

    Režie → Veljko Bulajić
    ČSR – Jugoslávie 1975 / CZV / 122 min. / 35mm
    Hrají → Christopher Plummer, Florinda Bolkanová, Maximilian Schell, Jan Hrušínský, Libuše Šafránková, Otomar Korbelář, Jiří Holý

    Jugoslávsko-československý velkofilm o předehře první světové války. Přípravy a provedení atentátu z 28. června roku 1914, jemuž padli za oběť rakouský následník trůnu František Ferdinand d’Este a jeho žena Žofie Chotková. Točilo se nejen v Sarajevu, ale i mnoha lokacích tehdejšího Československa. Vrcholem snímku je monumentální davová scéna v ulicích bosenské metropole.

  • So 16/12

    Pan Toši

    Režie → Susumu Hani
    Původní název → Bwana Toši no uta
    Japonsko 1965 / CZT / 92 min. / 35mm
    Hrají → Kijoši Acumi, Cutomu Šimomoto, Samuel K. Andrew

    Ve třech filmech konfrontoval Susumu Hani japonskou mentalitu s cizím prostředím (vedle Pana Tošiho to později byla Nevěsta z And a Mio). První z nich, Pan Toši, se zároveň stal prvním japonským celovečerním filmem natočeným na africkém kontinentu (Tanzanie, Keňa a Uganda). Inspirován skutečným příběhem jedné expedice, vytvořil Hani portrét nepříliš praktického Japonce, který byl pověřen nesnadným úkolem. Cílem jeho osamělé výpravy do Afriky má být zorganizování stavby obytného domku pro skupinu japonských geologů, jež se chystá na cestu do jedné zapadlé tanzanské vsi. Pan Toši se ocitá v africkém vnitrozemí a na kontakty s jeho obyvateli je stejně málo připraven jako domorodci na jeho nečekaný příchod.


    Advent s Irenou a Vojtěchem Havlovými

    Vánoční hvězda

    recitace / Táňa Fischerová
    hudba / Irena a Vojtěch Havlovi

    Adventní poezie a texty s doprovodem vánočních písní a koled a skladeb pro zpěv, violy da gamba, piano, violoncello, tibetské mísy a zvonky. Projekce krátkého filmu Puškar – město Bohů (kamera a režie Irena Havlová) s živým doprovodem Ireny a Vojtěcha Havlových.

    www.havlovi.wz.cz

  • Ne 17/12

    Jiří Brdečka / III. pásmo krátkých filmů 1968–1973

    / celkem 83 min. / 35mm

    Projekci uvede Tereza Brdečková

    Moc osudu / 1968 / 6 min.
    Pomsta / 1968 / 14 min.

    Poslední golem / 1968 / 24 min.
    druhá povídka z filmu Pražské noci
    hrají: Josef Bláha, Martin Růžek, Jan Klusák, Lucie Novotná
    hudba: Zděnek Liška
    návrh kostýmů: Theodor Pištěk
    Rabbi Löw intrikuje proti mladšímu krakovskému rabínovi, povolanému do Prahy císařem Rudolfem II., jenž se rozzlobil pro odmítnutí pražského rabína oživit golema.

    Metamorfeus / 1969 / 13 min.
    Jak se moudrý Aristoteles stal ještě moudřejším / 1969 / 12 min.
    Jsouc na řece mlynář jeden / 1971 / 11 min.
    Tvář / 1973 / 3 min.

  • 51. týden
  • 52. týden
  • St 27/12

    Chaplinův festival

    / CZT / celkem 116 min. / 35mm

    Mnoho nejrůznějších vesměs neautorizovaných antologií bylo za posledních sto let sestaveno z filmů, které Charles Chaplin režíroval v letech 1916 až 1917 pro firmu Mutual. Jelikož byl Chaplin za německé okupace v protektorátu zakázaným ovocem, byl těsně po válce divácký hlad i po těchto raných filmech u nás značný, jen v pražském kině Letka se Chaplinův festival promítal od května 1947 nepřetržitě pět týdnů. Nová generace diváků zde poprvé mohla poznat klasické krátké filmy Chaplin vystěhovalcem, Chaplin uprchlým trestancem, Chaplin v lázních, Falešný hrabě a Chaplin strážcem veřejného pořádku.


    Paterson

    Režie → Jim Jarmusch
    Původní název → Paterson
    USA 2016 / CZT / 113 min. / DCP
    Hrají → Adam Driver, Golshifteh Farahaniová, Kara Haywardová

    + krátký film
    Hou Hsiao-hsien / The Electric Princess Picture House / Francie 2007 / 4 min. / HD

    Paterson miluje svou dívku, řídí autobus a píše básně. To stačí jemu, Jimu Jarmuschovi a – až na pár smutných výjimek – i divákům.

    „Jarmusch tady protiřečí artovému a prošlému snobismu vlastního filmu Přežijí jen milenci vzdušně básnivou demokratičností. Čas od času by prostě na poezii měli mít právo všichni a ne jen dandyovští upíři sbírající vinyly.
    Co je třeba zachránit, je obyčejná lidskost, která poezií, hudbou a krásou, v každém okamžiku, lhostejno kde, organizuje odboj proti světu znetvořenému, zborcenému, hokynářskému. Only lovers je třeba zachraňovat, to ano, ale ne ty snoby z Only Lovers Left Alive. V Patersonovi vane čerstvý vzduch, protože inspirace se tady nekoná v upírském doupěti, ale pod širým nebem, pro všechny.“
    Stéphane Delorme

  • Čt 28/12

    Aido – otrokyně lásky

    Režie → Susumu Hani
    Původní název → Aido
    Japonsko 1969 / CZT / 97 min. / 35mm
    Hrají → Kenzó Kawarazaki, Juri Suemasaová, Kimiko Nukamuraová

    Námět svého u nás nejznámějšího filmu Aido – otrokyně lásky čerpal Hani z Nevšedních povídek z letohrádku čínského spisovatele Pu Song-linga. Podle jednoho z těchto fantastických příběhů Číny 17. století vytvořil japonský autor a estét Isamu Kurita moderní divadelní hru, která byla pak přímou předlohou Haniho filmu. Student Šúsei pozná za tajemných okolností půvabnou paní Endžóži, která mu za sebe nabídne krásnou Aido. V její náruči se naplní všechny mladíkovy smyslové sny. Student tuší, že ani paní, ani Aido nepatří do světa živých, ale nemůže se od nich odpoutat. Film, vytvořený s výtvarným citem, naplněný orientálním pojetím senzuality a erotiky, navozuje možnost konfrontace západního myšlení s východní filosofií, zcela odlišně přijímající otázku smrti a splynutí s přírodou.


    Vyšší moc

    Režie → Ruben Östlund
    Původní název → Turist
    Švédsko – Francie – Norsko – Dánsko 2014 / CZT / 120 min. / DCP
    Hrají → Johannes Bah Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergrenová, Vincent Wettergren

    Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžování oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu jim však naruší lavina…
    První mezinárodní úspěch švédského filmaře Rubena Östlunda, který předcházel jeho letošnímu canneskému triumfu (Zlatá palma za film Čtverec).

  • Pá 29/12

    Univesum Brdečka

    Režie → Miroslav Janek
    ČR 2017 / 84 min. / DCP

    Scenárista, spisovatel a kreslíř Brdečka v Čechách proslul svou spoluprací s Jiřím Trnkou, Janem Werichem nebo Oldřichem Lipským, ve světě se proslavil především jako respektovaný režisér animovaných filmů. Kým ale vlastně Brdečka ve skutečnosti byl? Kde hledal inspiraci a jaký byl jeho bohatý vnitřní svět? Kam se schovával před nesvobodným politickým režimem, aby mohl nakonec světu ukázat svou svobodnou a nadčasovou tvorbu? Režisér Miroslav Janek postupně proniká do nitra jedné z nejvýraznějších osobností českého filmu a divákovi předkládá svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik. Na Štědrý den roku 2017 by Jiří Brdečka oslavil 100. narozeniny.