Program

12/2017 (Změnit)
  • 48. týden
  • Pá 01/12

    16mm Scorsese Night

    / English friendly / české podtitulky

    Režisér Tomáš Pavlíček uvede tři filmy Martina Scorseseho:

    18.30
    Martin Scorsese / Bertha z dobytčáku / Boxcar Bertha
    USA 1972 / hrají: Barbara Hersheyová, David Carradine, Barry Primus / 88 min. / 16mm
    V produkci Rogera Cormana natočený gangsterský, sociálně laděný příběh z doby velké krize třicátých let.

    20.30
    Martin Scorsese / Alice už tu nebydlí / Alice doesnʼt live here anymore
    USA 1974 / hrají: Ellen Burstynová, Kris Kristofferson, Mia Bendixsenová / 112 min. / 16mm
    O emancipaci opuštěné ženy s dítětem v prostředí amerických maloměst. Oscar pro Ellen Burstynovou.

    22.30
    Martin Scorsese / Taxikář / Taxi Driver
    USA 1976 / hrají: Robert De Niro, Jodie Fosterová, Cybill Shepherdová / 114 min. / 16mm
    Robert De Niro jako veterán vietnamské války za volantem taxi v New Yorku. Snad nejcitovanější dílo amerických „sedmdesátek“. Zlatá palma v Cannes 1976.

  • So 02/12

    Hrátky s čertem

    Režie → Josef Mach
    ČSR 1956 / 101 min. / 35mm / 6+
    Hrají → Josef Bek, Eva Klepáčová, Alena Vránová
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký předfilm
    Dva mrazíci / r. Jiří Trnka / ČSR 1954 / 12 min. / HD

    Původní divadelní hru upravil do podoby filmového scénáře sám její autor Jan Drda. Vysloužilý voják Martin Kabát se v pohádkovém příběhu musí vydat do pekla, aby z něj vysvobodil princeznu Dišperandu a její služebnou Káču, které se výměnou za ženichy upsaly ďáblu. Podaří se mu to s pomocí anděla Theofila? Film Josefa Macha se hlásil k idylické národní tradici. A to nejen svým námětem, ale i dekoracemi a kostýmy podle předloh Josefa Lady. Jako předfilm uvádíme animovaný snímek Jiřího Trnky s hlasy Vlasty Buriana a Jana Wericha.


    Incident

    Režie → Larry Peerce
    Původní název → The Incident
    USA 1967 / English friendly / české podtitulky / 107 min. / 35mm
    Hrají → Tony Musante, Martin Sheen, Thelma Ritterová, Beau Bridges

    O zbabělosti a vzájemné lhostejnosti. Noční řádění dvou chuligánů v newyorském metru. Nekompromisní, černobíle snímaný neo-noir film, incident jedné noci v jednom vagóně. Filmový debut Tonyho Musanteho a Martina Sheena v rolích zlodějíčků a grázlů Joea a Artiho.


  • Ne 03/12

    Rekonstrukce: Novák a Havlíček

    Cyklus → Paralelní kino

    Ondřej Novák a Jiří Havlíček ve svém společném filmovém debutu rekonstruují reálný případ vraždy bezdomovce, která byla spáchána v roce 2015. Za použití střídmých vizuálních prostředků vytvářejí tísnivou atmosféru, v níž spíše než kriminální napětí dostávají prostor otázky možných motivací a podoby spravedlnosti. Film, jenž byl prezentován na MFF v Locarnu, bude doplněn o další autorské snímky obou tvůrců, kteří budou v Ponrepu přítomni.

  • 49. týden
  • Po 04/12

    České hrady a zámky / Noc na Karlštejně / Praha v záři světel

    České hrady a zámky / r. Karel Hašler / Rakousko-Uhersko 1914 / 7 min. / 35mm
    Noc na Karlštejně / r. Olaf Larus-Racek / ČSR 1919 / 44 min. / 35mm
    Praha v záři světel / r. Svatopluk Innemann / ČSR 1928 / 22 min. / 35mm

    Projekce s živým hudebním doprovodem skladatelky soundtracků k filmům a klarinetistky Beth Custer, Pavla Fajta (bicí), Martina Alaçama (kytary) a Vladimíra Václavka (basa). Němými komediemi možná bude provázet tajemný vypravěč.

    Připraveno ve spolupráci nadace Agosto Foundation, NFA a kina Ponrepo.
    Podpořeno MKČR a Městskou částí Praha 1.


    České hrady a zámky / Noc na Karlštejně / Praha v záři světel

    České hrady a zámky / r. Karel Hašler / Rakousko-Uhersko 1914 / 7 min. / 35mm
    Noc na Karlštejně / r. Olaf Larus-Racek / ČSR 1919 / 44 min. / 35mm
    Praha v záři světel / r. Svatopluk Innemann / ČSR 1928 / 22 min. / 35mm

    Projekce s živým hudebním doprovodem skladatelky soundtracků k filmům a klarinetistky Beth Custer, Pavla Fajta (bicí), Martina Alaçama (kytary) a Vladimíra Václavka (basa). Němými komediemi možná bude provázet tajemný vypravěč.

    Připraveno ve spolupráci nadace Agosto Foundation, NFA a kina Ponrepo.
    Podpořeno MKČR a Městskou částí Praha 1.

  • Út 05/12

    Smrt za oponou

    Režie → Antonín Kachlík
    ČSR 1967 / 85 min. / 35mm
    Hrají → Miroslav Horníček, Květa Fialová, Jaroslav Satoranský

    Miroslav Horníček 100


    + krátký film
    Silvestr 1957 / ČSR 1957 / 10 min. / 35mm

    Adaptace detektivky Pavla Hejcmana Anděl hraje na violu nabídla dobovému publiku atraktivní divadelní prostředí, v němž tým kriminalistů vyšetřuje vraždu primabaleríny. Kapitán Chrástek (nezvyklá role Miroslava Horníčka) se posléze dostává na stopu mezinárodního drogového gangu, který pašuje heroin z Francie do Itálie přes Československo.

    Jako předfilm uvádíme výňatek z televizního silvestrovského pořadu: Host si stěžuje vrchnímu, že má v polévce mouchu. Miroslav Horníček a Lubomír Lipský předvedou, jak by se v takové chvíli zachovali a) flegmatici, b) sangvinici, c) melancholici, d) cholerici. U klavíru Jiří Šlitr.


    Milion

    Režie → René Clair
    Původní název → Le Million
    Francie 1931 / CZT / 77 min. / 35mm
    Hrají → René Lefèvre, Annabella, Louis Allibert, Odette Talazacová, Paul Ollivier

    + krátký film
    Chytří psi / Cani sapienti / Itálie 1911 / 4 min. / 35mm

    V roce 1931, kdy se s problémy techniky zvukového filmu obtížně vyrovnávají i mnozí z nejzkušenějších tvůrců, ohromí o to víc dva filmy suverénním uměleckým zvládnutím všech překážek: v Německu Vrah mezi námi Fritze Langa a ve Francii Milion René Claira. Nepřekvapí, že veškerá další rozsáhlá Langova i Clairova tvorba ve zvukovém filmu byla pak neustále poměřována těmito počátečními triumfy.

    „Milion byl imaginativním muzikálem, soustředěným na dlouhou komickou honičku za ztraceným loterijním losem skrytým v kapse stále unikajícího kabátu. Clair nahrazoval hudbu diegetickými zvukovými efekty a používal rozsáhlé pohyby kamery. Objevuje se tu občas kvazisurrealistická hravost, obzvláště ve scénách v zastavárně, která maskuje kriminální aktivity gangu – například, když boty visící v horní části obrazu sugerují oběšená těla či figurína míří pistolí. Finální souboj o kabát v divadelním zákulisí vypadá, jako by spolu postavy hrály ragby.“
    David Bordwell

  • St 06/12

    Jiří Barta 70

    pásmo krátkých filmů / celkem 77 min. / 35mm

    Jiří Barta / Projekt / 1981 / 6 min.
    Břetislav Pojar / Úvodní slovo pronese / 1962 / 10 min.
    Václav Mergl / Homunkulus / 1984 / 11 min.
    Jiří Barta / Balada o zeleném dřevu / 10 min.
    Jiří Barta / Klub odložených / 1989 / 24 min.
    Jiří Barta / Zaniklý svět rukavic / 1982 / 16 min.

    Jiří Barta, český animátor, výtvarník a režisér, natočil svůj první animovaný film ve studiu Jiřího Trnky. Krom prvních setkání s animací a příležitostného vyzkoušení jiných forem zůstává věrný práci s loutkou, jejíž celkovou vizuální podobu i pohyb určuje vyznění snímku, kterou dokresluje hudební složka vytvořená Michaelem Kocábem, Petrem Skoumalem, Michalem Pavlíčkem a dalšími. Mezi jeho výtvarně nejvýraznější snímky, jež zároveň rozšiřují podoby moderní loutky, patří Zaniklý svět rukavic (1982), Krysař (1985), Poslední lup (1987) či Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny? (2009).

    Domácí loutková animace nekončí melancholickou bajkou Jiřího Trnky Ruka z roku 1965, naopak nitě marionet jsou zpřetrhány. Vystřihovánky, dřevěný špalíček, poničená manekýna. Odložený materiál se proměňuje v moderní loutku v rukou výtvarníka a animátora Jiřího Barty. Kompilace krátkometrážních snímků představuje jeho dosavadní tvorbu v rámci tradice českého animovaného filmu.


    Johann Lurf uvádí své filmy

    Rakousko 2007–2015

    filmy vybral a projekci komentuje Henry Hills

    Vertigo Rush / 2007 / 19 min.
    Picture Perfect Pyramid / 2013 / 5 min. / 16mm
    The Quick Brown Fox Jumps Over the Lazy Dog / 2009 / 3 min. / 35mm
    A to A / 2011 / 5 min. / 35mm
    Twelve Tales Told / 2014 / 4 min. / 35mm
    Capital Cuba / 2015 / 12 min. / 35mm

    Projekce ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze.

  • Čt 07/12

    Vegetariánka

    Režie → Lim Woo-seong
    Původní název → Vegetarian / Chaesikjuuija
    Jižní Korea 2009 / české a anglické podtitulky / 113 min. / DCP
    Hrají → Chae Min-seo, Kim Hyun-sung, Kim Yeo-jin
    Cyklus → Filmasia

    Příběh ženy, jejíž odmítání masa se střetává s konzervatismem a patriarchátem jihokorejské společnosti. Film podle stejnojmenné předlohy Han Kang, laureátky Man Bookerovy ceny.


    Lim Woo-seong adapts the literary classic The Vegetarian by the respected Korean writer Han Kang, which won her the prestigious the Man Booker International Prize in 2016.
    After a frightening dream, young housewife Yeong-hye (Chae Min-seo) stops eating meat. However, her new beliefs collide with her family and environment. Later, the pressure becomes unbearable and escalates into an episode which will change the lives of all involved a she engages in a visceral dialogue with the conservative thinking of Korean society.
    Here, vegetarianism stands for an argument with rusty conservatism, the sturdy hierarchy of institutions such as family, and the Korean emphasis on patriarchy. Lim builds on the topics of the source material and moves it closer to body or social horror territory.


    Blues Brothers

    Režie → John Landis
    Původní název → The Blues Brothers
    USA 1980 / English friendly / české podtitulky / 133 min. / HD / vstupné 100 CZK
    Hrají → John Belushi, Dan Aykroyd, James Brown, Cab Calloway
    Cyklus → Midnight Movies

    Tak trochu nečekaný vánoční film, ale pouze na první pohled. Dodnes hojně citovaná pop-kulturní komedie s mladými hvězdami Saturday Night Live Danem Aykroydem a Johnem Belushim. A Twiggy, Stevenem Spielbergem, Carrie Fisherovou, Rayem Charlesem a dalšími. Cameo Arethy Franklinové je potom naším holdem letos zesnulé soulové legendě.

  • Pá 08/12

    Zavěste červené lucerny

    Režie → Zhang Yimou
    Původní název → Raise the Red Lantern / Da hong deng long gao gao gua
    Čína – Hongkong 1991 / české a anglické podtitulky / 125 min. / 35mm
    Hrají → Gong Li, Ma Jingwu, He Saifei
    Cyklus → Filmasia

    Snímek líčí příběh devatenáctileté dívky Sung-Lien, která musí podle své macechy opustit životní perspektivu spojenou se vzděláním a stát se čtvrtou konkubínou bohatého muže. Někdejší plány a obzory mladé ženy se zúží na domácnost manželova domu, jehož chod má svá přesná, striktně vyžadovaná pravidla. Popis rodinných zvyků, poměrů uvnitř neprodyšně uzavřeného mikrosvěta a krutého nerovnoprávného zacházení se ženami tvoří pozadí tragického osudu individuality, která se ocitá v drtící mašinérii samoúčelných společenských pravidel a tradic.


    At the beggining of the 20th century, young student Songlian (Gong Li) becomes a concubine in the Chen family palace. She soon discovers that, between the cold walls of this luxurious place, concubines ferociously battle each other and omnipresent intrigue conspires to complicate Songlian’s life.
    The grand Chinese filmmaker Zhang Yimou (Hero, 2002) creates a complicated web of hierarchized social relations in the empty hearts of luxurious walls. Based on Su Tong’s novel Wives and Concubines, this screen version engages in a sophisticated dialogue with the source material in order to expose the artificiality and hypocrisy of the opulent residency, which is more mysterious than it seems.


    Touha, opatrnost

    Režie → Ang Lee
    Původní název → Lust, Caution / Se, jie
    Tchaj-wan – Čína 2007 / české a anglické podtitulky / 157 min. / 35mm
    Hrají → Tony Leung, Tang Wei, Anupam Kher
    Cyklus → Filmasia

    Dva roky po Zkrocené hoře zvítězil Ang Lee podruhé na festivalu v Benátkách a stal se tak jedním z mála dvojnásobných laureátů Zlateho lva. Špionážní melodrama Touha, opatrnost se vrací do první poloviny minulého století, aby rozkrylo komplexní síť vztahů ve válkou zmítané Šanghaji a Hongkongu. Lee kombinuje intimní tělesnost se zdobivou okázalostí a chytře komunikuje s předlohou Eileen Chang.


    Ang Lee is probably the most internationally versatile Asian filmmaker working today. He is able to control Hollywood productions (Hulk, 2003), tastefully adapt traditional wuxia for western audiences (Crouching Tiger, Hidden Dragon, 2000), or work with purely local material. The perfect example of the latter is his controversial film Lust, Caution in which a group of students try to assassinate an important political figure in Shanghai. Hong Kong legend Tony Leung takes the role of the “puppet politician”. Starring in the lead roles are Tony Leung and captivating Tang Wei.
    Lust, Caution is based on the novel by the same name by Eileen Chang. Her stories are widely recognized not only for her phenomenal ability to create suspense but also for her precise reproduction of period atmosphere. Lee brought her fiction to the silver screen in splendid fashion with maximal understanding.

  • So 09/12

    Adventní pohádky

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / HD / animační dílna / 3+

    Měsíční pohádka / r. Zdeněk Miler / ČSR 1958 / 13 min.
    Půlnoční příhoda / r. Břetislav Pojar – Jiří Trnka / ČSR 1960 / 12 min.
    Žertíkem s čertíkem / r. Hermína Týrlová / ČSR 1980 / 7 min.

    Některé filmy si nejlépe užijete jedině před Vánoci. A právě takové jsme tentokrát vybrali. Měsíční pohádku Zdeňka Milera jako by namaloval mráz na okna, v Půlnoční pohádce Břetislava Pojara a Jiřího Trnky doslova ožije vánoční nadílka a Hermína Týrlová ve filmu Žertíkem s čertíkem dokáže, že i s čertem může být legrace – alespoň když je vyrobený z perníku. Po projekci bude následovat zasněžená animační dílna s lektorkou ze sdružení Ultrafun.


    Totem vlka

    Režie → Jean-Jacques Annaud
    Původní název → Wolf Totem / Lang tu teng / Le dernier loup
    Čína – Francie 2015 / české a anglické podtitulky / 121 min. / HD
    Hrají → Feng Shaofeng, Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa
    Cyklus → Filmasia

    Velkolepé drama z mongolské divočiny, kterou si nepodrobili ani čínští komunisté. Čínsko-francouzské drama natočené podle stejnojmenného bestseleru. Mladý Číňan Chen Zhen se za dob tzv. čínské kulturní revoluce ocitá v oblasti Vnitřního Mongolska, kde se seznamuje s nomádským způsobem života. Mongolské stepi symbolicky vévodí vlk, který je člověku nejnebezpečnějším nepřítelem, ale rovněž dobrodincem. Právě v odvěkém zápasu s vlkem ohrožujícím stáda ovcí a koní byl člověk posílen. Chen Zhen je natolik okouzlen zemí a přírodou, že se rozhodne odchytit a vychovat vlčí mládě, a to navzdory všem pověrám a odporu domorodých obyvatel.


    Young student Chen Zen (Feng Shaofeng) arrives at Inner Mongolia to live with shepherds. Everything changes when he meets local wolves and decides to raise one despite the spiritual and political restrictions. Jiang Rong wrote his book in 2004 and it became one of the most popular texts in China almost overnight.
    A magical adventure that takes place in calm and beautiful Mongolian steppe, this film adaptation can be perceived as an experiment of sorts as Chinese narrative is told from the perspective of European filmmaker. Jean-Jacques Annaud kept all of the important aspects of the original text and his film is not only an inspirational co-production but a touching story as well.


    Vzplanutí

    Režie → Lee Chang-dong
    Původní název → Burning / Beoning
    Jižní Korea 2018 / české a anglické podtitulky / 148 min. / DCP
    Hrají → Yoo Ah-in, Steven Yeun, Jeon Jong-seo
    Cyklus → Filmasia

    Během jedné donášky potkává Jong-su přítelkyni z dětství Hae-mi. Dívka právě odjíždí do Afriky a poprosí Jong-sua, aby jí pohlídal kočku. Nadšený z náhodného setkání po letech, Jong-su se těší na její návrat a sní o společném vztahu. Hae-mi se ale z cesty nevrací sama a mladík se stává nechtěným účastníkem zvláštního milostného trojúhelníku. Mysteriózní snímek korejského spisovatele, režiséra a svého času i politika se profiluje jako psychologický thriller, zároveň ale nutí diváka pochybovat o úhlu pohledu jednotlivých postav a možná je tak ve skutečnosti něčím víc – něčím, co se vymyká zjednodušené podstatě žánru.


    Aspiring writer Lee Jong-su (Yoo Ah-In) is going through an ambiguous romance with Shin Hae-mi (Jeon Jong-seo) only to gradually become obsessed with wealthy mystery man and love rival Ben (Steven Yeun).
    Burning is a re-interpretation of a short story Barn Burning by Haruki Murakami from acclaimed South Korean director Lee Chang-dong. He has received plaudits worldwide for such previous works as the satirical Green Fish, or the structurally audacious Peppermint Candy. Burning is a hypnotic experience concerning an infinite absence, economic inequality, strange habits, and the search for creative inspiration. At once deliberately empty yet full to the brim, it’s a thrilling screen adaptation that leaves ample space for the viewer’s interpretation while playfully subverting crime story conventions.

  • Ne 10/12

    České filmové star

    I přes nostalgické vzpomínání na domácí hvězdy meziválečného období a protektorátu panuje o fungování hvězdného systému a o poválečných osudech nejvýraznějších českých star nadále spousta nejasností. Na příkladu kariér Oldřicha Nového a Jiřiny Štěpničkové přednáška nastíní jak nezbytnost hvězd pro kulturní průmysl, tak vytváření dobře rozpoznatelného hereckého typu. Dále představí výzvy a překážky, jimž musely tyto osobnosti po válce čelit.
    Přednáší: Šárka Gmiterková


    Krátká setkání

    Režie → Kira Muratovová
    Původní název → Korotkije vstreči
    SSSR 1967 / CZT / 60 min. / 35mm
    Hrají → Kira Muratovová, Vladimir Vysockij, Nina Ruslanovová

    + krátký film
    Vladimír Suchánek / Elegie / ČSR 1986 / 12 min. / 35mm

    Po studiích na VGIKu a spolupráci s prvním manželem Alexandrem Muratovem natočila Kira Muratovová svůj první samostatný film Krátká setkání s využitím paradokumentárních postupů a narušením původního pořadí scén. Podařilo se jí tak prohloubit psychologii dvou hlavních ženských protagonistek, vyjádřit fakt, že obě dělají jednu věc, ale myslí přitom na něco docela jiného. Dějová struktura je založena na zobrazení manželského trojúhelníku funkcionářky Valentiny (hraje ji sama režisérka), geologa Maxima (první filmová role i zde zpívajícího Vladimira Vysockého) a venkovské dívky Nadi (Nina Ruslanovová), která se do věčně cestujícího Maxima zamilovala na jedné z jeho četných služebních cest. Poeticky laděná analýza nejednoznačných partnerských vztahů byla sice roku 1967 schválena k promítání bez omezení, do kin se však přece dostala až o celých dvacet let později, počátkem roku 1987 (!). Natolik zásadně a nebezpečně zapůsobil na schvalovací orgány originální rukopis rodící se osobnosti, jejíž dílo pak skutečně ovlivnilo nejen generační kolegy.

  • 50. týden
  • Po 11/12

    Táto, sežeň štěně

    Režie → Milan Vošmik
    ČSR 1964 / 76 min. / 35mm
    Hrají → Miroslav Horníček, Jiřina Šejbalová, Jiřina Smejkalová

    Miroslav Horníček 100

    Začínají prázdniny a redaktor Hlavsa se těší na klid v domě, až odveze své tři děti a babičku na chalupu. Šéfredaktor ho však nemile zaskočí žádostí o fejetony z dětského života, které mají pravidelně vycházet celé léto.


    Mlčeti zlato

    Režie → René Clair
    Původní název → Le Silence est dʼor
    Francie 1947 / CZT / 92 min. / 35mm
    Hrají → Maurice Chevalier, François Périer, Marcelle Derrienová, Gaston Modot, Dany Robinová

    + krátký film
    Přítelova pomsta / Vendetta di Amico / Itálie 1911 / 5 min. / 35mm

    Na žádného z filmařů, kteří strávili válečná léta v Hollywoodu, nečekala francouzská odborná veřejnost a znalejší část publika tak netrpělivě jako na Reného Claira (tím spíš, že Renoirův návrat do Evropy byl zatím v nedohlednu). V této nezáviděníhodné situaci si režisér nemohl dovolit „šlápnout vedle“, vsadil proto na jistotu. Už v němém Slaměném klobouku dokázal, jak dobře mu prospívá „retro-atmosféra“ období kolem roku 1900. Jestliže dříve se nechal inspirovat také průkopnickou kinematografií oněch let, tentokrát ji poprvé přímo tematizuje. Jako později u Truffauta (v Americké noci) tu ale stojí filmové řemeslo v popředí jen zdánlivě, hlavní poznatky získává učenlivý François Périer ve věcech lásky. Citová výuka v duchu secese, zralá noblesa Maurice Chevaliera – to vše v Clairově i po sedmdesáti letech suverénní a okouzlující lekci v umění „mít styl“ – v ateliéru i mimo něj.

  • Út 12/12

    Judexovo nové poslání

    Režie → Louis Feuillade
    Původní název → La Nouvelle mission de Judex
    Francie 1917 / CZT / 4 hod. 30 min. / 35mm
    Hrají → René Cresté, Marcel Lévesque, Yvette Andréyorová, Édouard Mathé, Louis Leubas, Gaston Michel, Émile Keppens, André Brunelle

    hudební doprovod Irena a Vojtěch Havlovi

    Že volné pokračování filmového dobrodružství, které za svůj vznik vděčí obrovskému úspěchu jeho předchůdce, málokdy dosáhne kvalit a obliby tohoto předchůdce, platilo před sto lety stejně jako dnes. Přestože tedy pro nás Judexovo nové poslání stojí jednoznačně ve stínu jiných děl Louise Feuilladea, jako jsou Fantomas, první Judex a hlavně Upíři, našel si tento film i mezi českými znalci několik příznivců. Surrealista Ludvík Šváb píše: „V Judexově novém poslání (...) je sekvence, v níž Judex odchází na schůzku ulicí za prudkého deště. Rozstřikující se kapky na dláždění, které vytvářejí podivuhodný reflex proti podvečernímu nebi, mizející Judexova silueta s promoklou pláštěnkou lnoucí k jeho štíhlému tělu – to vše vytváří neobyčejně působivý filmový obraz, jeden z nejkouzelnějších, které znám. Sám déšť nemá v tomto úseku děje žádnou zřetelnou dramatickou funkci – Feuillade využil náhodné okolnosti, aby stvořil velmi jímavý obraz.“

    Titulní postavu šlechetného mstitele vytvořil opět René Cresté. „Tisk prorokoval, že věštecký René Cresté, tajemný, souchotinářský a osudový, bude za dlouhých večerů znepokojovat ženská srdce. Tuberkulosa mu na to nenechala mnoho času, zemřel 3. prosince 1922 ve věku čtyřiceti let,“ poznamenává autor do češtiny přeložené feuilladeovské monografie Francis Lacassin.

  • St 13/12

    Příběh lásky

    Režie → Francesco Maselli
    Původní název → Storia dʼamore
    Itálie 1986 / CZT / 109 min. / 35mm
    Hrají → Valeria Golino, Blas Roca-Rey, Livio Panieri

    Příběh filmu zachycuje peripetie neobvyklého milostného trojúhelníku, jehož dominantou je osmnáctiletá, temperamentní Bruna. Ta sama rozhoduje o svých vztazích k dvěma mladým milencům, nakonec však neunese zjištění, že by právě ona mohla být v tomto trojúhelníku přebytečnou. Film získal Zvláštní cenu poroty ex aequo a Valeria Golino za roli Bruny Cenu za ženský herecký výkon na festivalu v Benátkách 1986.


    Prověrka osudem

    Režie → Alexej German
    Původní název → Prověrka na dorogach
    SSSR 1971 / CZT / 95 min. / 35mm
    Hrají → Rolan Bykov, Anatolij Solonicyn, Vladimir Zamanskij, Anda Zajceová

    Také Germanův samostatný debut Prověrka osudem zůstal „neviditelný“, v tomto případě plných čtrnáct let. Už téma filmu bylo v Sovětském svazu tabuizované: ruský voják v nepřátelské německé uniformě, který svou zradu, byť jen domnělou, vykoupí hrdinstvím. Stejnou nevoli jako obsah vzbudila u Brežněvových cenzorů i neobvyklá formální stránka snímku, který se v roce 1971, kdy byl dokončen, jmenoval ještě Operace Šťastný nový rok. Námět napsal režisérův otec, spisovatel Jurij German, vedlejší role vytvořili Rolan Bykov a Anatolij Solonicyn, dobře známí z Tarkovského Andreje Rubleva.

  • Čt 14/12

    Ďáblova krása

    Režie → René Clair
    Původní název → Le Beauté du diable
    Francie 1949 / CZT / 89 min. / 35mm
    Hrají → Michel Simon, Gérard Philipe, Nicole Besnardová, Gaston Modot

    René Clair přemístil legendu o Faustovi do století svého srdce, tedy devatenáctého, jeho kritika faustovského hazardování s vědou a technikou ale mířila o sto let dál, do doby, která čtyři roky po svržení atomové bomby, na prahu studené války, žila v obavách z možných dalších podobných katastrof. Pokud dnes myslíme na Ďáblovu krásu, pak jistě nejprve díky režisérově volbě herců: Fausta a Mefista hrají střídavě Gérard Philipe a Michel Simon.

  • Pá 15/12

    Na kometě

    Režie → Karel Zeman
    ČSR 1970 / 73 min. / 35mm
    Hrají → Magda Vášáryová, Emil Horváth ml., František Filipovský, Josef Větrovec, Vladimír Menšík, Eduard Kohout

    + krátký film
    Gibba / Řím v nultém roce / Roma anno zero / Itálie 1962 / 8 min. / 35mm

    Příběhu Julese Verna o „vzorku“ lidstva, přesněji řečeno o znesvářených skupinkách pozemšťanů, které nechá vesmírná katastrofa nedobrovolně „přestoupit“ ze Země na kometu (a opět nazpátek), dal Karel Zeman jako vždy nezaměnitelně osobní podobu. Nechybí tu žádná ze zemanovských obsesí: řetězec paradoxů, spojování nespojitelného, střet kultur – a tentokrát dokonce i vzdálených evolučních epoch –, kontrasty největšího s nejmenším, vznešeného s profánním.
    Po nástupu Jiřího Purše a dalších normalizátorů českého filmu, kteří si světoznámého „národního umělce“ bez rozpaků přivlastnili, se Zeman, navzdory oficiálně deklarované přízni, už k tomuto typu filmu nikdy nevrátil; zůstal mu nekonfliktní prostor klasických pohádkových příběhů, bez kombinace s hraným filmem.


    Nebeské dny

    Režie → Terrence Malick
    Původní název → Days of Heaven
    USA 1978 / English friendly / české podtitulky / 87 min. / 35mm
    Hrají → Richard Gere, Brooke Adamsová, Sam Shepard, Linda Manzová
    Cyklus → Terrence Malick

    Věčný příběh milostného vztahu dvou mužů k jedné ženě, který se tentokrát odehrává na počátku století v Texasu, v krajině obilnářských plání, a který s osudovou nevyhnutelností směřuje k tragickému vyhrocení, zpracoval Terrence Malick originálním způsobem. Zatímco úloha dialogu je potlačena na minimum, vizuální stránka spolu se zvukovou kulisou vytváří důmyslně komponovaný celek. Syté barvy a četné odstíny přirozeného světla jen umocňují stylizovaný obraz dramatu. Nestor Almendros byl za svůj kameramanský přínos filmu oceněn Oscarem a Malick získal na festivalu v Cannes cenu za režii. Na nejprestižnější trofej si musel počkat až do roku 2011, kdy za svůj Strom života obdržel Zlatou palmu.

  • So 16/12

    Sedmero krkavců

    Režie → Alice Nellis
    ČR – Slovensko 2015 / 99 min. / DCP / 6+
    Hrají → Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil, Sabina Remundová
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký předfilm
    Betlém / r. Jiří Trnka / ČSR 1947 / 10 min. / HD

    Příběh dívky Bohdanky, která se rozhodne mlčením a splněním těžkých úkolů vysvobodit svých sedm zakletých bratrů, zaznamenala ve své sbírce pohádek již Božena Němcová, podobný příběh je známý i díky bratřím Grimmům. Přestože jde o jednu z nejznámějších pohádek, mnoha filmových zpracování se nedočkala. Tím nejnovějším je snímek režisérky Alice Nellis, která se snažila o pozoruhodně uměřené propojení tradice a moderního pojetí. Jako předfilm uvádíme vánoční epizodu ze Špalíčku Jiřího Trnky.


    První westerny Johna Forda

    John Ford / Před puškami cowboyů / Straight Shooting
    USA 1917 / hrají: Harry Carey, Ed Hoot Gibson, John Douglas, Ruth Fordová / CZT / 45 min. / 35mm
    Počátek své režisérské činnosti poté, co si odbyl učňovská léta na dobrodružných seriálech u svého bratra Francise Forda, spojil John Ford s autorsky všestranně založeným hercem Harrym Careyem, jenž se počátkem roku 1917 snažil odpoutat od sentimentálně melodramatického pojetí Západu svého mentora Davida W. Griffitha. Natočili spolu volnou sérii šestadvaceti westernových filmů s hlavním hrdinou Cheyennem Harrym. Před puškami kovbojů byl první z nich. Původně měl být podle tehdejší konvence pouze dvoudílný. Ford s Careyem záměrně natočili více materiálu, a to takovým způsobem, aby se nedal krátit. Vedení firmy Universal nakonec souhlasilo uvést tento film v delší, autory zamýšlené verzi. Oproti akčně-komediální podobě westernů Hoota Gibsona či Toma Mixe, jejichž původ v rodeu a putovních show ovlivnil jejich tvorbu, se Ford s Careyem snažili vytvořit filmový Západ blízký výtvarnému výrazu umělců Russella a Remingtona, jenž je ve své autenticitě tvrdý a drsný. První režijní práce Johna Forda Před puškami kovbojů se budoucím generacím dochovala zásluhou českého Národního filmového archivu.

    John Ford / Rozsudek pouště / Hell Bent
    USA 1918 / hrají: Harry Carey, Duke Lee, Vester Pegg, Joseph Harris / CZT / 50 min. / 35mm
    „Naše filmy nebyly westerny plné střelby, ale charakterové příběhy,“ vzpomínal Ford na svou scenáristickou spolupráci s Careyem. Natočili řadu titulů, které postupně dostávaly formát dlouhých celovečerních filmů a většinou uváděly stejnou postavu Cheyenne Harryho. Vyznačují se schopností jednoduše, ale přesvědčivě vyprávět příběh, smyslem pro humor, výraznou vizuální kompozicí záběrů, dramatickým využitím krajiny a spontaneitou hereckých výkonů. Stejně jako Před puškami kovbojů i tento titul byl dlouho považován za ztracený a filmové historii jej před zhruba pětatřiceti lety navrátil až Národní filmový archiv.

  • 51. týden
  • Po 18/12

    Neznámé Rusko / Pět životů

    „Existuje kasta lidí, známá jako etnografičtí filmaři, kteří věří, že jsou neviditelní. Vstupují s podivnými přístroji plných drátů do místnosti, kde se slaví, je zaopatřován nemocný, nebo truchlí pozůstalí, a myslí si, že si jich nikdo nevšiml. Nebo alespoň je jen zběžně zahlédl, ale ignoroval a posléze hned zapomněl.“
    Eliot Weinberger

    Nový cyklus Ponrepa je určený pro diváky, kteří touží po setkání s odlišnými kulturami, lidmi a prostorem, jenž přesahuje horizonty všedních dnů. Proto jednou za tři měsíce uvidíte na filmovém plátně archivní a současné dokumenty, věnované kulturním a společenským jevům z různých částí světa.
    Co spojuje lidské společnosti, kultury a lidstvo jako takové? Jakou vizi světa po sobě zanechali naši předkové v dokumentárních filmech a jak na svět nahlíží současný člověk?

    Spolupořadatelem cyklu je festival Antropofest z. s. Součástí večerů bude veřejná debata s pozvanými hosty.

    August Kern / Neznámé Rusko / Die Geheimnisse der Kalmückensteppe
    Švýcarsko 1923 / CZT / 37 min. / 35mm
    Snímek je považován za první švýcarský etnografický dokument. Ukazuje zvyky Tatarů a kočovných kmenů žijících v astrachaňských stepích. Za pozornost stojí nejen mongolská svatba a náboženské rituály Kalmyků, ale filmový komentář, který prozrazuje zcela odlišný přístup k prezentaci exotických kultur, než na co jsme zvyklí v současné dokumentární tvorbě. Film natočený na zakázku švýcarského Červeného kříže získal v roce 1924 ocenění na festivalu v Berlíně.

    Jaroslava Panáková / Pět životů / Päť životov
    Slovensko 2016 / 65 min. / HD
    Viktor Valerievič Mumichtkak s přezdívkou Mucha, Eskymák z Nového Čaplina (Čukotka, Rusko) tragicky zahynul v roce 2012. Kdosi ho pobodal a odřezal mu prsty na ruce. Když se roku 2014 narodil syn mladé Alle Ukuma, máma jí řekla: „V noci se mi zdálo o Muchovi, vrátil se v tvém chlapci, nazveme ho Viktor.“ Podle místních lidí se může zesnulý vrátit zpět do života až pětkrát. Filmová esej o životě, smrti a možném návratu podněcuje všeobecně platnou otázku: Jak se naučit přijímat vlastní konečnost? Film byl uveden na festivalu Antropofest 2017.

    Hostem večera bude etnolog Tomáš Boukal.
    Pracuje na Katedře sociální a kulturní antropologie FF Univerzity Pardubice. Dlouhodobě se zabývá původním obyvatelstvem Severu. Především vztahem lovců, rybářů a sběračů tajgy s životním prostředím. Jak se promítá nejen do způsobu života a obživy, ale také do jejich duchovní kultury a náboženství.


    Vzpomínky

    Režie → Tomás Gutiérrez Alea
    Původní název → Memorias del subdesarrollo
    Kuba 1968 / CZT / 90 min. / 35mm
    Hrají → Sergio Corrieri, Beatriz Ponchová, Daisy Granadosová

    Uprostřed období kubánského filmového zázraku vzniklo neobyčejné dílo vymykající se jakémukoliv zařazení. Vzpomínky (doslovný překlad zní Vzpomínky na zaostalost) jsou považovány za jedno z vrcholných děl latinskoamerického filmu. T. Gutiérrez Alea převedl stejnojmenný román kubánského prozaika Edmunda Desnose do filmové eseje. Příběh frustrovaného intelektuála ze zámožné rodiny, který na rozdíl od rodičů a manželky po revoluci zůstane na Kubě a marně se snaží vyrovnat s minulostí i měnící se přítomností zaostalé vlasti, se stal všeobecně přijímanou metaforou principů fungování státu a společnosti v jakékoliv latinskoamerické zemi. Na scénáři spolupracoval Alea s Desnosem, který pod jeho vlivem některé scény rozvedl a následně do knihy doplnil. Kniha je psána formou deníkových zápisků, z čehož na plátně vzniklo spojení dokumentárního filmu (scény z letiště), reportáže (záběry na Havanu) a realistického příběhu. Vzpomínky získaly množství ocenění na festivalech po celém světě a v roce 1982 byly na základě ankety UNESCO zařazeny mezi sto nejlepších děl filmové historie.

  • Út 19/12

    Dlouhá loučení

    Režie → Kira Muratovová
    Původní název → Dolgije provody
    SSSR 1971 / CZT / 90 min. / 35mm
    Hrají → Zinaida Šarková, Oleg Vladimirskij, Taťjana Myčková

    Film Dlouhá loučení měl velmi podobný osud jako jeho předchůdce Krátká setkání, v době svého vzniku byl sice normálně schválen, ale do kin se oba dostaly se značným zpožděním, v tomtéž roce 1987. Pokud byl Muratovové samostatný debut výjimečným dílem, pak její druhý hraný film můžeme bez rozpaků označit jako zjevení, v sovětské kinematografii srovnatelné snad jen s pozdějším Tarkovského Zrcadlem (1975). Jeho originální obraznost, optická stylizace, dynamika záběrů, citlivá kombinace konkrétních zvuků s původní i archivní hudbou, významově intenzivní dialogy – to vše vyjadřuje pocity a duševní stavy osamělé ženy, bojující o svého dospívajícího syna. Matka manipulátorka upíná všechny své city na mladíka, jenž přirozeně inklinuje k přátelství s otcem, jehož přítomnost je mu vzácná. Kamera Gennadije Karjuka přitom snímá obraz přes rozostřený první plán, využívá impresionisticky působícího světla, jistého ornamentalismu detailů předmětů a významově zatížených pohybů. Aparát tady má funkci pozorovatele a samostatného aktéra. Složitě je rovněž komponována zvukově hudební rovina, v níž se transcendentní lyrický klavírní motiv Olega Karavajčuka střídá s dobovými i historickými hity. Důležité jsou rovněž zvuky mimo obraz nebo naopak jejich chvilková nepřítomnost. Strhující výkon v roli matky podává Zinaida Šarková.

    Můj první pocit z Dlouhých loučení byl: ten film mě štve! Pak jakoby mne do sebe vdechnul. A najednou přišla z hloubi prudká vlna a celá na mne dopadla. Čili nešlo tu tentokrát o režijní suverenitu (tu najdeme leckde jinde), ale o svobodu ducha, jakou jsem nezažil. Ten film jako kdyby říkal: Nejsem jako ostatní, točím, jako když dýchám a během mých vdechů a výdechů se cosi přímo z mého srdce dostane na plátno. Tolik svobody! – nemohl jsem se z toho vůbec vzpamatovat.
    Alexej German (listopad 2004)

  • 52. týden
  • St 27/12

    Ukradená vzducholoď

    Režie → Karel Zeman
    ČSR 1966 / 82 min. / 35mm
    Hrají → Michal Pospíšil, Jitka Zelenohorská, Josef Větrovec, Eduard Kohout, Hanuš Bor, Čestmír Řanda, František Filipovský

    + krátký film
    Ernesto G. Laura / Pražské věže / ČSR – Itálie 1964 / 8 min. / 35mm


    Také jsem létal s Roburem
    na jeho záhadné lodi,
    také jsem spadl v močály,
    jimiž se kajmani brodí,

    také jsem v noci počítal
    v tmách houští uhlíky vlčí –
    kde jsou ty šťastné prázdniny,
    když lovil jsem v háječku v Krči.

    Když navracím se v místa ta,
    je všude jen trochu šedě,
    člověk se kolem rozhlíží,
    nic spatřit nedovede.

    Tu knížku, chlapče, schovám ti,
    vydej se zas na ty cesty,
    když člověku je dvanáct let,
    mívá víc v životě štěstí.

    Jistě tam opět uvidíš
    v houštinách oči hadí –
    budeš mít luk a ostrý šíp
    a v očích užaslé mládí…

    Jaroslav Seifert (Jules Verne, 1937)


    Život je krásný

    Režie → Frank Capra
    Původní název → Itʼs a Wonderful Life
    USA 1946 / English friendly / české podtitulky / 130 min. / 16mm
    Hrají → James Stewart, Donna Reedová, Lionel Barrymore

    16mm vánoce

    Nejvíce legendární a také nejčastěji znovu uváděný z „dospělých“ vánočních filmů klasické éry. Podnikatel George se ne vlastní vinou dostane do finančních potíží a celý jeho svět se hroutí. Před sebevražednými úmysly ho zachrání stejně jako celou Georgeovu rodinu Anděl seslaný na zem.

  • Čt 28/12

    Bílý ráj

    Režie → Karel Lamač
    ČSR 1924 / 73 min. / 35mm
    Hrají → Anny Ondráková, Vladimír Majer, Karel Lamač, Josef Rovenský

    Anny Ondráková byla již v němé éře zavedenou herečkou české, rakouské a německé kinematografie. Vedle řady komediálních rolí ztvárnila také několik dramatických postav, mezi něž patří i schovanka Nina z Bílého ráje, produkovaného její společností KALOS.

    Hudební doprovod Tomáš Vtípil.


    Paterson

    Režie → Jim Jarmusch
    Původní název → Paterson
    USA 2016 / CZT / 113 min. / DCP
    Hrají → Adam Driver, Golshifteh Farahaniová, Kara Haywardová

    + krátký film
    Hou Hsiao-hsien / The Electric Princess Picture House / Francie 2007 / 4 min. / HD

    Paterson miluje svou dívku, řídí autobus a píše básně. To stačí jemu, Jimu Jarmuschovi a – až na pár smutných výjimek – i divákům.

    „Jarmusch tady protiřečí artovému a prošlému snobismu vlastního filmu Přežijí jen milenci vzdušně básnivou demokratičností. Čas od času by prostě na poezii měli mít právo všichni a ne jen dandyovští upíři sbírající vinyly.
    Co je třeba zachránit, je obyčejná lidskost, která poezií, hudbou a krásou, v každém okamžiku, lhostejno kde, organizuje odboj proti světu znetvořenému, zborcenému, hokynářskému. Only lovers je třeba zachraňovat, to ano, ale ne ty snoby z Only Lovers Left Alive. V Patersonovi vane čerstvý vzduch, protože inspirace se tady nekoná v upírském doupěti, ale pod širým nebem, pro všechny.“
    Stéphane Delorme

  • Pá 29/12

    Strašidlo na prodej

    Režie → René Clair
    Původní název → The Ghost Goes West
    Velká Británie 1935 / CZT / 73 min. / 35mm
    Hrají → Robert Donat, Jean Parkerová, Eugene Pallette, Elsa Lanchesterová

    + krátký film
    Segundo de Chómon / Strašidelný dům / 4 min. / 35mm

    Fantastická komedie, postavená na kontrastu starého světa a americké drzosti, se stala nejnavštěvovanějším britským filmem roku 1936. Byl to zároveň začátek Clairova působení v anglofonním kulturním prostředí, nejprve v Anglii, v letech 1940 až 1945 v USA.
    Peggy Martinová přesvědčí svého otce – bohatého amerického podnikatele –, aby koupil skotský zámek, rozebral ho a přestěhoval na Floridu. Spolu se zámkem se však stěhuje i duch jeho bývalého majitele.


    Divoká planeta

    Režie → René Laloux
    Původní název → La planète sauvage
    Francie – ČSR 1969–1973 / 68 min. / 35mm

    + krátký film
    René Laloux / Plži / Les Escargots / Francie 1965 / 10 min. / 35mm

    Francouzský tvůrce animovaných filmů René Laloux (1929–2004) začínal jako malíř a ilustrátor. V šedesátých letech zahájil spolupráci s výtvarníkem Rolandem Toporem (1938–1997), s nímž vytvořil i snímky Plži a Divoká planeta. Dlouhometrážní Divoká planeta byla natočena podle sci-fi románu francouzského spisovatele Stefana Wula ve francouzsko-české koprodukci v Praze. Tvůrci zvolili kombinaci technologie kresleného a ploškového filmu k zachování charakteru výtvarné předlohy a maximálnímu využití sdělení obrazem. Zásadní podíl českého štábu, vedeného Josefem Kábrtem, je v konečné podobě snímku dobře čitelný. Na mezinárodních festivalech získala Divoká planeta řadu ocenění, mj. Zvláštní cenu na MFF v Cannes 1973 a Cenu poroty na Festivalu fantastických filmů v Terstu 1973. Neobyčejně vysoké renomé, jemuž se tento film i dnes těší v zahraničí (teprve před několika týdny byl například s výborným kritickým ohlasem vydán v Německu), zatím jako by trochu míjelo zemi, v níž vznikl. Je načase to změnit.

  • So 30/12

    Baron Prášil

    Režie → Karel Zeman
    ČSR 1961 / 78 min. / HD
    Hrají → Miloš Kopecký, Jana Brejchová, Rudolf Jelínek, Karel Höger, Jan Werich

    Na začátku filmu je klíč k jeho významu stylizace. Mezi Měsícem a Zemí se vznáší loď barona Prášila tažená Pegasy. Trojrozměrnost tomuto časoprostoru dodává trikování, které je klasické jako u loutkového filmu. Pokud je obraz v celku. Pozadí je velmi zvláštní. Není to zcela jednoznačně kosmický prostor tak, jak by v této části makrokosmu měl vypadat, a skládá se ze dvou obrazů. Obě tato pozadí jsou namalována jako knižní ilustrace. Pro většinu této scény je to v pořádku, na pozadí je hluboký vesmír s planetami a hvězdami. Několikrát se ovšem v obraze objeví mračna, skrze která prosvítají paprsky slunce a za nimi hvězdné nebe. Skrze tato mračna se hluboko dole pod nimi náznakem objevuje Země. Tato zdánlivá nesrovnalost opět potvrzuje, že obraz není koncipován jako makrokosmos, ale jako mikrokosmos. Prostřih na oblohu s mraky a Zemí je citací originální ilustrace k románu a připomíná věrohodnou polohu filmové stylizace. Pegas se svými křídly má přece schopnost létat pouze v atmosféře. Jako tvor jistě. Jako symbol nikoliv. Let není pojem pro fyzický akt pro předmět těžší než vzduch, ale pro básnický obraz. V tomto okamžiku se ovšem ztrácí i mikrokosmos a mizanscéna je kompozicí lyrické metafory. Tento předpoklad, který je zdánlivě poměrně teoretický, je potvrzen i obrazově. Jednak již zmíněnou citací ilustrace se sluncem prosvětlenými mračny a jednak jedním drobným, ale nevídaným detailem. Pegasem jako dětskou hračkou. Tento „tvor“ se nachází přesně uprostřed spřežení táhnoucí baronovu loď. Při podrobnějším pohledu zjistíme, že to není ani Pegas, ale obyčejný český houpací kůň obdařený křídly. (...) Nejen pro tento záběr přestává platit všechno dříve definované, protože se ocitáme mimo veškeré úrovně bytí. (...) Ten obohacený akcent z ryze básnického obrazu rozšířený o možnosti dětské fantazie způsobuje nejenom změnu vnímatelovy pozice v časoprostoru díla, ale především změnu v chápání odehrávajícího se dramatu v kontextu celého makrokosmu. Do definice vztahů v časoprostoru, které jsou vytvářeny mnoha výrazovými a významovými prostředky, vstupuje zásadní a dominantní prvek – theatrum mundi. Opět barokní vztah člověka jako mikrokosmu k otevřenému tajemství kosmu, jehož je podobenstvím. (...)
    V tomto smyslu je oceán burgundského stejně pravdivý či absurdní jako hvězdné nebe nad hlavou. Z hlediska lidské zkušenosti jsou obě skutečnosti stejnou měrou nepravděpodobné. Člověk může být na Měsíci bez skafandru, protože je básník. S tím žádná vědecká pravda není schopna nic učinit a naštěstí to ani zrušit. To je patos, být jako člověk vždy ve všech vztahových souřadnicích svých hlubin ducha ve spojení s realitou neexistence času jako dominantního prvku existence v přítomnosti.
    Vladimír Suchánek

    Projekce ve spolupráci s Muzeem Karla Zemana.