Program

11/2018 (Změnit)
  • 44. týden
  • Čt 01/11

    Ludvík Šváb: Uklidit až po mé smrti (prezentace knihy)

    Tuniský tanec / Danse tunisienne / Francie 1902 / 1 min. / 35mm
    Miss Eta / Miss Eta / Francie 1911 / 4 min. / 35mm

    Nešikovný fotograf / Francie 1907 / 2 min. / 35mm
    Gaston Velle / Neviditelní / Les invisibles / Francie 1906 / kamera: Segundo de Chomón / 7 min. / 35mm
    Jan Švankmajer / Kostnice / ČSR 1970 / 10 min. / 35mm

    Ludvík Šváb / Hraná etuda s animovanými prvky Ivo Medka / 2 min. / HD
    Ludvík Šváb / Hraná etuda se Zbyňkem Havlíčkem / 2 min. / HD
    Ludvík Šváb / Vráťova Líšnice 1960 / 3 min. / HD
    Ludvík Šváb / Členové Surrealistické skupiny u Effenbergerů v Rájově / 3 min. / HD

    Ludvík Šváb (1924–1997) měl už od dětství velmi blízko k filmu. Dědeček, Josef Šváb-Malostranský, byl známý pražský kabaretiér a průkopník české kinematografie konce 19. století. Otec Karel, provozující knihkupectví na Malé Straně, vlastnil kameru 9,5 mm, s níž od druhé poloviny dvacátých let zaznamenával události rodinného života. Ludvík Šváb, civilním povoláním lékař – psychiatr, od padesátých let člen Surrealistické skupiny, se ve svém volném čase intenzivně věnoval vícero uměleckým odvětvím: jazzu, divadlu, poezii, fotografii a v neposlední řadě také filmu. Na různorodé aktivity s filmem související – například tvorbu osobitých experimentů a spontánních fotokoláží, soustavné natáčení obrazových záznamů deníkového charakteru, psaní filmových scénářů, spolupráci s tehdejším Československým filmovým ústavem – se soustředí monografie Ludvík Šváb: Uklidit až po mé smrti (eds. Evženie Brabcová – Jiří Horníček), jejíž prezentace se uskuteční v první listopadový večer v Ponrepu.
    Půlhodinový výběr titulů sestavený pro tuto příležitost inspiroval jednak Švábův zájem o ranou světovou kinematografii, jednak jeho dramaturgické příspěvky do programu archivního kina, předchůdce dnešního Ponrepa. „Záznam produkce vystoupení skupiny exotických tanečnic“ a „nesmírně roztomilý a vkusný ,stripteaseʻ z postsecesní epochy“, jak stojí psáno ve Švábově deníku, odkazují k tříletému cyklu projekcí Tanec ve filmu uváděnému na konci sedmdesátých let. Návrat k počátkům hrané filmové grotesky představují dvě ukázky produkce francouzské společnosti Pathé Frères, které, podobně jako Kostnice Jana Švankmajera, byly součástí komponovaného pásma Proměny humoru.
    Závěrečná čtveřice filmů přiblíží Ludvíka Švába coby tvůrce odpoutávajícího se od reality směrem ke sféře snového fantaskna, ať už formou subtilního vnitřního dialogu, často fyzicky zpřítomněného na projekčním plátně (Hraná etuda s animovanými prvky Ivo Medka), nebo expresivní stylizací herecké interakce (Hraná etuda se Zbyňkem Havlíčkem).

  • So 03/11

    Krátké filmy od maorských a tichomořských tvůrců / Indigenous Short Films

    Nový Zéland 2004–2017 / české podtitulky / English friendly / celkem 95 min. / HD / vstupné 90 CZK

    Sedm krátkých filmů od maorských a tichomořských tvůrců, které reflektují minulost a především současnost původních obyvatel Nového Zélandu a Pacifiku.

    Taika Waititi / Dvě auta, jedna noc / Two Cars One Night
    2004 / 11 min.
    První lásku někdy najdeš na tom nejméně pravděpodobném místě, třeba i na parkovišti před hospodou.

    Poata Eruera / Pumanawa – Dar / Pumanawa – The Gift
    2013 / 14 min.
    Poté, co si matka uvědomí, že to dcera myslí vážně se svým křesťanským přítelem, začne se obávat, že přijde o duchovní dar, který obě zdědily. Matka proto seznámí dceru s vlastní tragickou minulostí, aby jí ukázala, jak osamělost, naděje a zrada mohou lásku změnit ve zmar.

    Tim Worrall / Když na to máš koule / Tits on a Bull
    2014 / 15min.
    Phoenix, přední rugbyová hráčka ženského venkovského týmu, se rozhoduje mezi dlouholetým přátelstvím k starému trenérovi a vztahem ke kapitánce týmu Malanii.

    Kararaina Rangihau / Ukaipo Whenua, dědictví / Ukaipo Whenua
    2016 / 17 min.
    Starší umírající žena posílá pro svého milovaného vnuka, aby se vrátil domů ujmout se dědictví. Obává se, že její země bude jednou rozdělena a s ní se rozpadne i její rodina. Vnukův návrat a jeho snahy však narážejí na odpor zbytku rodiny.

    Dianna Fuemana / V neděli užijem veselí / Sunday Fun Day
    2016 / 15 min.
    Samojský faʼafafine chlapec a svobodná matka. Jeho sny se střetávají s její realitou, oba pak zápolí se systémem, ve kterém pro ně není místo.

    Amberley Jo Aumua / Čekání / Waiting
    2017 / 12 min.
    Dva chlapci čekají na telefonát, který jim má změnit život.

    Becs Arahanga / Laundry / Prádlo
    2017 / 11 min.
    Šťastně vdaná žena se uprostřed mateřských povinností snaží nalézt chvilku na intimnosti. Orgasmické potěšení nachází na těch nejnepravděpodobnějších místech.


    Astenický syndrom

    Režie → Kira Muratovová
    Původní název → Astěničeskij sindrom
    SSSR 1989 / CZT / 153 min. / 35mm
    Hrají → Olga Antonovová, Sergej Popov, Halyna Zachudrajevová

    Poslední křeče sovětského systému, který už zrušil cenzuru, ale distribuční povolení tomuto snímku vydat odmítl. Nelegální cestou přes Pobaltí se film dostal na festival v Berlíně, kde v roce 1990 získal Zvláštní cenu poroty. Agrese trpící ženy vůči bolestivému světu v černé a bílé; barevný příběh učitele literatury utíkajícího se před neklidnou dobou do mrtvolného spánku. Filmová alegorie plná bolesti, drásavě zneklidňující, nepřívětivá, nevylíčitelná.

  • Ne 04/11

    Putování tučňáků: Volání oceánu

    Režie → Luc Jacquet
    Původní název → La marche de lʼempereur: Lʼappel de lʼAntarctique
    Francie 2017 / český dabing / 82 min. / DCP / 6+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký předfilm
    Medvědí ledovec / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1965 / 8 min. / HD

    Film diváky zavede do ledového království daleké Antarktidy, kde se na svou první cestu k moři chystá malý tučňák. Tak jako každý příslušník jeho druhu, i náš hrdina naslouchá tajemnému volání, které ho vábí na dalekou pouť do neznáma… Aby tvůrci dokázali věrně zobrazit životní příběh tučňáků, strávil štáb dlouhé týdny na ledovém kontinentu a zvířata zaznamenával i za pomocí dronů či ponorek.


    Waru

    Režie → Briar Grace-Smith, Casey Kaa, Ainsley Gardiner, Katie Wolfe, Chelsea Cohen, Renae Maihi, Paula Jones, Awanui Simich-Pene
    Původní název → Waru
    Nový Zéland 2017 / české podtitulky / English friendly / 88 min. / DCP / vstupné 90 CZK
    Hrají → Tanea Heke, Roimata Fox, Ngapaki Moetara, Awhina-Rose Ashby, Maria Walker, Kararaina Rangihau, Merehaka Maaka, Acacia Hapi, Antonio Te Maioha, Miriama McDowell, Amber Curreen

    Pokud je každých pět týdnů zabito jedno dítě, je třeba něco udělat. Osm maorských režisérek se pokouší s tímto faktem vypořádat prostřednictvím svého filmu, jímž poodhalují zanedbávání a zneužívání dětí. V centru jejich snímku je mrtvý chlapec Waru, který zemřel rukama blízkého člověka. Kolem chlapcova pohřbu se rozvíjí osm příběhů a ty dohromady překvapivě tvoří homogenní celek. Každá z kapitol filmu ukazuje účinek chlapcovy smrti na rodinu i maorskou komunitu a ptá se, jaké sociální okolnosti stojí za touto tragédií. A ještě jedna filmová neobvyklost – jednotlivé příběhy byly natočeny v jediném desetiminutovém záběru, v reálném čase a během jednoho natáčecího dne.

  • 45. týden
  • Po 05/11

    Feinkošt: Identita a systém

    Cyklus → Paralelní kino

    Feinkošt je výběrem ze současné české a německé krátkometrážní tvorby a putuje již po deváté do českých a německých kin. Výběr čtyř českých a čtyř německých filmů reprezentuje různé filmové žánry a styly, které ovšem spojuje zájem o jednotlivce a jeho roli ve společnosti se vším pozitivním i negativním, co tato role přináší. Českou stranu v programu zastupují filmy studentů FAMU a VŠUP, které nabízejí příležitost nahlédnout na svět očima nastupující filmařské generace. Kurátory přehlídky jsou Czech film center a AG Kurzfilm.
    Uvádí: Johana Ožvold a hostem je Vítězslav Chovanec

  • Út 06/11

    Azurová

    Režie → Karina Holdenová
    Původní název → Blue
    Austrálie 2017 / české podtitulky / English friendly / 76 min. / HD / vstupné 90 CZK

    Vizuálně působivý dokument zachycuje nejen přírodní krásy naší planety, ale především dopad činnosti člověka na ekosystém oceánů. Autorka snímku Karina Holdenová ve svém filmovém celovečerním debutu představuje divákům několik aktivních ochránců přírody z různých oborů. Ti na konkrétních příkladech přibližují každodenní devastaci oceánů (rybolov, činnost na pobřeží, znečištění, problémy s plasty ad.) a ukazují, jak narušení jednoho článku přírodního prostředí řetězově ovlivňuje další. Snímek však není jen pouhou zprávou o alarmujícím stavu našeho životního prostředí, ale i fascinující podívanou na krásy a tajemství podmořského světa. Po filmu následuje debata s hosty: Jak zachránit život v oceánech a co pro to můžeme dělat v Česku?


    Rabbit – Proof Fence

    Režie → Phillip Noyce
    Původní název → Rabbit – Proof Fence
    Austrálie 2002 / české podtitulky / English friendly / 94 min. / 35mm / vstupné 90 CZK
    Hrají → Everlyn Sampiová, Tianna Sansburyová, Laura Monaghanová, David Gulpilil, Keneth Branagh

    Trojice aboriginských dívek prchá napříč australským vnitrozemím ze státního zařízení pro asimilaci míšenských dětí, kam byly násilím odvlečeny od svých rodin. Děvčata se vydávají zpátky domů podél plotu vystavěného bílými osadníky proti králíkům. V patách je jim ale vytrvalý domorodý stopař, který se pro ně stává největším nebezpečím… Film vznikl podle skutečné události z počátku třicátých let minulého století. Aussie & Kiwi Film Fest uvádí tento snímek u příležitosti desátého výročí od omluvy australské vlády tzv. ukradené generaci, jíž se označuje téměř 100 000 aboriginských dětí, které byly ve 20. století z vládního nařízení odebrány rodičům. Film uvede kulturní antropolog Stanislav Slavický.

  • St 07/11

    Tři léta

    Režie → Ben Elton
    Původní název → Three Summers
    Austrálie 2017 / české podtitulky / English friendly / 95 min. / DCP / vstupné 120 CZK
    Hrají → Robert Sheehan, Rebecca Breedsová , Magda Szubanski, Michael Caton, Deborah Mailmanová, Jacqueline McKenzie, John Waters

    Romantická komedie odehrávající se během tří po sobě jdoucích let na fiktivním letním folkovém festivalu Westival v západní Austrálii. Dva pravidelní účastníci festivalu, excentrický hráč na těremin Roland a frontmanka irské folkové kapely Keevey, se na Westvilu potkají a zamilují se do sebe. Na pozadí jejich vyvíjejícího se vztahu je festival místem i pro mnoho dalších nejrozličnějších charakterů, které se během tří let proměňují. Ať už se jedná o Aborigince, uprchlíky z Afghánistánu, omezené důchodce nebo bouřlivé teenagery. Hudební produkce, karavany, stánky s new age zbožím a každoročně vracející se návštěvníci tvoří zábavné pozadí jednotlivých osudů a zároveň představují mikrokosmos současné australské společnosti. Po projekci následuje řízená degustace australských a novozélandských vín díky festivalovému partnerovi Foltýn Wine.

  • Čt 08/11

    Milada

    Režie → David Mrnka
    ČR 2017 / 126 min. / DCP / vstup zdarma
    Hrají → Ayelet Zurerová, Robert Gant, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes

    Týden vědy a techniky AVČR

    Životopisné drama Milada debutujícího režiséra Davida Mrnky pojednává o životě Milady Horákové (1901–1950), významné české političky, jež byla jako jediná žena popravena v politických procesech komunistického režimu. Snímek mapuje události let 1933 až 1950 (v prologu a v epilogu ohraničené rokem 1990, kdy dcera Horákové obdrží matčiny poslední dopisy, zadržované do té doby státní mocí). Zaměřuje se nejen na statečnou veřejnou, sociální, odbojovou a politickou činnost Horákové, která skončila její bezprecedentní justiční vraždou, ale též na láskyplný vztah k manželovi, k dceři a k dalším blízkým.


    Speciální projekce digitálně restaurovaného filmu Zborov v Národním památníku na Vítkově

    Režie → J. A. Holman – Jiří Slavíček
    ČSR 1938 / 109 min. / DCP / vstupné 250 CZK
    Hrají → František Smolík, Ladislav Boháč, Vladimír Šmeral, L. H. Struna

    Národní filmový archiv uvádí speciální projekci digitálně restaurovaného filmu Zborov, která se uskuteční
    v NÁRODNÍM PAMÁTNÍKU NA VÍTKOVĚ.

    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely, především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů.


    Návrat ztraceného syna

    Režie → Evald Schorm
    ČSR 1966 / 96 min. / 35mm
    Hrají → Jan Kačer, Jana Brejchová, Jiří Menzel, Dana Medřická, Milan Morávek, Vlastimil Brodský

    „Navenek šťastně ženatý, docela úspěšný mladý architekt: pokusí se o sebevraždu, ale je zachráněn, léčí se v psychiatrickém ústavu. Důvody, které ho k sebevraždě vedly, nejsou vysvětleny; lze se jich jen dohadovat, hlavně z rozhovorů, které architekt Jan vede se svým ošetřujícím lékařem. Proto je v tom filmu všechno v polotónech – od kamery až po dialogy. Je tu něco z uhrančivosti magie absolutně vážného umění, něco z očistného účinu klasické tragédie.“
    Josef Škvorecký

    „Schormův Návrat ztraceného syna je jedno z největších děl evropského filmu.“
    Ulrich Gregor

  • Pá 09/11

    Občanský průkaz

    Režie → Ondřej Trojan
    ČR – Slovensko 2010 / 137 min. / HD / vstup zdarma
    Hrají → Libor Kovář, Matouš Vrba, Jan Vlček, Anna Geislerová, Martin Myšička

    Týden vědy a techniky AVČR

    Mozaiku osudů čtyř adolescentů, jejich rodičů a učitelů sjednocuje osoba vypravěče Petra, jenž v pražské předměstské čtvrti prožívá s kamarády z devítiletky nelehkou pubertu v normalizační éře. Komedie se obrací k pamětníkům, ale i k mladší divácké generaci, pro niž jsou zdůrazněny rysy tehdejší hudební subkultury a životního stylu, založené na pečlivých rešerších a působivé evokaci zahnívající atmosféry socialismu. Hořká komedie na motivy stejnojmenné knihy Petra Šabacha se opírá také o autentické výkony naturščiků a o populární herce ve vedlejších rolích.

  • So 10/11

    Lidice

    Režie → Petr Nikolaev
    ČR – Slovensko 2011 / 126 min. / BD / vstup zdarma
    Hrají → Karel Roden, Zuzana Fialová, Zuzana Bydžovská, Roman Luknár

    Týden vědy a techniky AVČR

    Příběh Lidic je příběhem obyčejných lidí, kteří se absurdní shodou náhod připletli do cesty dějinám. Podle scénáře Zdeňka Mahlera, oceněného cenou Sazky v roce 2007, nabízí pohled na tragický osud Lidic za druhé světové války z neobvyklé perspektivy. Přibližuje osudy jejich obyvatel prostřednictvím mezilidských vztahů, zejména lásky dvou mladých lidí, kterou příběh začíná. Jde o velkofilm plný emocí o tom, jak zdánlivé maličkosti mohou změnit chod dějin a způsobit tragédii.


    Zborov

    Režie → J. A. Holman – Jiří Slavíček
    ČSR 1938 / 109 min. / DCP
    Hrají → František Smolík, Ladislav Boháč, Vladimír Šmeral, L. H. Struna

    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely, především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů.

    Když se na konci třicátých let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z první světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939.

    Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století.
    Úvodní slovo: Jeanne Pommeau

  • Ne 11/11

    Týden vědy a techniky v Ponrepu

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / HD / výtvarná dílna / prohlídka zákulisí kina / 6+ / vstup zdarma

    Pan Prokouk filmuje / r. Karel Zeman / ČSR 1948 / 8 min.
    Zrození sopky / r. Miroslav Zikmund – Jiří Hanzelka / ČSR 1953 / 12 min.
    Dárek / r. Jiří Trnka – Jiří Krejčík / ČSR 1946 / 15 min.

    I v letošním roce pořádá Akademie věd ČR největší vědecký festival v zemi – Týden vědy a techniky. Kromě desítek dalších institucí se do něj opět zapojil i Národní filmový archiv a kino Ponrepo. Sice byste to možná nečekali, ale i film může být totiž tak trochu věda. Proto u nás nejenom uvidíte filmy, ale také přijdete na kloub tomu, jak vlastně film funguje. A nakonec přímo v zákulisí uvidíte, jak funguje i naše kino.

  • 46. týden
  • Po 12/11

    Filmy Jana Kříženeckého

    Komentované pásmo digitalizovaných snímků prvního české filmaře Jana Kříženeckého vychází z několikaleté práce na jejich kompletaci a porovnání. Digitalizovány byly jak originální kamerové negativy, tak původní kopie i další nosiče. První filmy vzniklé na našem území je tak možné vidět v podobě, která zdůrazňuje jejich pestrost a materialitu. Hudební doprovod k filmovému pásmu vytvořil Jan Burian ml.
    Přednáší: Jan Trnka

  • Pá 16/11

    Astenický syndrom

    Režie → Kira Muratovová
    Původní název → Astěničeskij sindrom
    SSSR 1989 / CZT / 153 min. / 35mm
    Hrají → Olga Antonovová, Sergej Popov, Halyna Zachudrajevová

    Poslední křeče sovětského systému, který už zrušil cenzuru, ale distribuční povolení tomuto snímku vydat odmítl. Nelegální cestou přes Pobaltí se film dostal na festival v Berlíně, kde v roce 1990 získal Zvláštní cenu poroty. Agrese trpící ženy vůči bolestivému světu v černé a bílé; barevný příběh učitele literatury utíkajícího se před neklidnou dobou do mrtvolného spánku. Filmová alegorie plná bolesti, drásavě zneklidňující, nepřívětivá, nevylíčitelná.

  • Ne 18/11

    Limonádový Joe aneb Koňská opera

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1964 / 95 min. / 35mm / 9+
    Hrají → Karel Fiala, Miloš Kopecký, Květa Fialová, Olga Schoberová
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký předfilm
    Arie prerie / r. Jiří Trnka / ČSR 1949 / 19 min. / HD

    Oldřich Lipský a Jiří Brdečka natočili dnes již legendární parodický western, který navázal na starší Brdečkova zpracování stejného tématu. Film si záhy získal velkou diváckou oblibu i přesto, že klasická podoba westernového žánru nemá v české kinematografii prakticky žádnou tradici. Film je zajímavý nejen svým nápaditým scénářem a výbornými hereckými výkony, ale také výtvarnou stránkou.


    Donbas

    Režie → Sergej Loznica
    Původní název → Donbass
    Německo – Ukrajina – Francie – Nizozemsko – Rumunsko 2018 / CZT / 121 min. / DCP
    Hrají → Boris Kamorzin, Valeriu Andriuta, Sergej Kolesov, Georgij Dělijev

    Několik příběhů propojených v celek popisuje úpadek a destrukci společnosti na okupovaném území východní Ukrajiny. Svůj nejnovější film ukrajinský režisér Sergej Loznica postavil na pravdivých příbězích – z materiálu, který je dostupný na internetu, z amatérských videí a z výpovědí svědků událostí, ke kterým došlo po anexi Krymu a vypuknutí rusko-ukrajinské války na Donbasu. Donbas se pohybuje mezi žánry dokumentárního a hraného filmu. Časté střídání tragických a groteskních epizod jen zesiluje pocit bezmoci, nevolnosti a strachu. Hrdinové filmu se ocitají v právním vakuu, na území nikoho, v permanentní lži, přetvářce a hře, které nikdo nevěří, ale kterou každý musí hrát. Film měl premiéru letos na festivalu v Cannes, kde byl oceněn za nejlepší režii v sekci Jistý pohled.

  • 47. týden
  • Po 19/11

    Můj neznámý vojín: Anna Kryvenko

    Cyklus → Paralelní kino

    Jaký je to pocit, stát se okupantem, aniž byste to měli v úmyslu? Pomocí známých, ale i doposud nikdy nezveřejněných archivů z celé Evropy i Ruska vyprávíme rodinný příběh režisérky Anny Kryvenko o tom, jak vysoká politika ničí životy obyčejných lidí. Teprve před pár lety totiž režisérka objevila rodinné tajemství svého prastrýce, který jako sovětský voják z Ukrajiny okupoval Československo v roce 1968. Při pátrání po osudu svého prastrýce se autorka dotýká témat, jako jsou fragmentace osobní i národní paměti, dědičná vina, výklad historie, mediální manipulace, vztah k dnešnímu Rusku, ale i vztah Čechů a Slováků k cizincům, tedy témat právě v dnešní době aktuálních. Můj neznámý vojín je absolventský film katedry CAS FAMU a zároveň celovečerní debut.
    Uvádí: Johana Ožvold a hostem je Anna Kryvenko

  • Pá 23/11

    Démanty noci

    Režie → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Hrají → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    Filmové osmičky

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.

  • So 24/11

    Vynález zkázy

    Režie → Karel Zeman
    ČSR 1958 / 81 min. / DCP
    Hrají → Arnošt Navrátil, Lubor Tokoš, František Šlégr

    V jednom ze svých nejslavnějších filmů se režisér Karel Zeman inspiroval nejen dějem románu Julese Verna, ale i jeho známými ilustracemi. Vznikl tak nestárnoucí film plný speciálních efektů a triků, který jako by se odehrával ve starých grafikách.

  • Ne 25/11

    Ozvěny Anifilmu: Kaleidoskop animace

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / HD / animační dílna / 3+ / vstup zdarma

    Princ Ki-Ki-Do: Zima / r. Grega Mastnak / Slovinsko 2018 / 5 min.
    Noční probuzení / r. Falk Schuster / Německo 2018 / 4 min.
    Jeden tisíc mýtů / r. Asghar Safar – Abbas Jalali Yekta / Írán 2017 / 8 min.
    Dvě vzducholodě / r. Mark C. Smith / USA 2017 / 9 min.
    Lekce plavání / r. Tatyana Okruzhnova / Rusko 2017 / 3 min.
    Bílá vrána / r. Miran Miošić / Chorvatsko 2018 / 9 min.
    Podél a napříč / r. Maria Koneva / Rusko 2018 / 4 min.

    Anifilm je největším českým festivalem animovaného filmu a každoročně představí v soutěžních sekcích desítky nových filmů z celého světa. Vedle krátkých, studentských i experimentálních filmů pro dospělé je samozřejmě na každém ročníku k vidění i řada filmů pro dětské diváky. A právě výběr zajímavých kousků určených nejmladším divákům přinášíme ve spolupráci s festivalem Anifilm na plátno Ponrepa. Po projekci bude následovat animační dílna s lektorkou ze sdružení Ultrafun.

  • 48. týden
  • Po 26/11

    E. F. Burian: Mezi uměními a mezi médii

    Dramatik, filmový a divadelní režisér, skladatel, literát a teoretik Emil František Burian byl v meziválečném období jedním z předních představitelů československého kulturního života. Přednáška se zaměří na jeho „polydynamické“ aktivity před rokem 1942. Sem spadá raná činnost v Osvobozeném divadle, teoretický spis Polydynamika i vrcholné filmové a divadelní adaptace novely Boženy Benešové Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová, ale také Burianovo spolupůsobení při formování českého strukturalismu.
    Přednáší: Libuše Heczková


    Cesta času

    Režie → Terrence Malick
    Původní název → Voyage of Time: Life’s Journey
    Francie – Německo – USA 2016 / CZT / 90 min. / HD

    Bezmála čtyřicet let se ve vizionářské mysli jednoho z nejvýznamnějších amerických režisérů Terrence Malicka rodila myšlenka na ambiciózní esej, která nakonec dostala tvar filmu Cesta času. Snímek se nezabývá ničím menším než vznikem, vývojem a zánikem známého vesmíru, životním cyklem sluneční soustavy. V centru Malickovy pozornosti pochopitelně leží evoluce různých živých forem, jejich rozmanité podoby, proměny od jednobuněčných organismů až po formování lidské civilizace.

  • Út 27/11

    Mladá slovenská animace

    / celkem 80 min. / HD

    Kolekce filmů Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislavě. Program je připraven ve spolupráci s Bienále animácie Bratislava u příležitosti dne české a slovenské kulturní spolupráce.
    projekce s průvodním slovem; za účasti slovenských hostů a jedním překvapením na závěr

    Kriss Sagan / Poetika Anima
    2018 / 5 min.
    O ženě, která transformuje svou úzkost v tekutém časoprostoru.

    Agi Bolanos / Crossing
    2018 / 5 min.
    Na přechodu pro chodce čekají postavy; některé z nich o mnoho déle než ostatní.

    Matej Babic / Ja sa nehrám
    2018 / 6 min.
    O touze vyhrávat a skryté agresi.

    Katarína Kočanová / Škandinávia
    2016 / 2 min.
    Studie pohybu zvířat.

    Marek Jasaň / Journey
    2018 / 9 min.
    Příběh muže, který krade sny.

    Lukáš Figeľ / Ručne stručne
    2016 / 2 min.
    Pět prstů, čtyři ruce a kufřík.

    Mária Kralovič / Fifi Fatale
    2018 / 14 min.
    O světě bez lásky.


    Démanty noci

    Režie → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Hrají → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    Filmové osmičky

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.