Valeska & Mann

„Jednou už nebudou žádní herci. Budou jenom nekompromisně živoucí lidé.“
Jean Epstein (1921)

 

Stejně jako v roce 2016 natočila i v roce 2017 bezkonkurenčně nejlepší německý snímek roku žena. Po Maren Adeové a jejím Toni Erdmannovi přichází Valeska Grisebachová se svým filmem Western (mj. Velká cena poroty MFF v Seville). Jediné, co autorce můžeme zazlívat, jsou dlouhé rozestupy mezi jejími filmy; na její nejnovější snímek jsme museli čekat plných jedenáct let. Civilistně tlumenou a přitom dechberoucí milostnou tragédii s názvem Touha (2006) jsme v listopadu 2012 uvedli na plátně Ponrepa.

Western není western. Odehrává se v komunitě německých stavebních dělníků, na bulharsko-řeckém pomezí, kde při každém setkání s „domorodci“ vzrůstá na obou stranách latentní agresivita, ale i touha dorozumět se s „němými“ protějšky, možnými přáteli?, nepřáteli?, soky v lásce?, agresory?

 

Filmy amerického klasika Anthonyho Manna (1906–1967) ve své většině westerny jsou. Dva z nich se do Ponrepa vracejí po dlouhé době, pozoruhodné samy o sobě, ale také jako inspirační „matrice“ pro jednu z nejinteligentnějších filmařek dneška.

 

„Westerny mne fascinovaly odjakživa. I dneska dostanu v okamžicích nostalgie chuť podívat se na nějaký western. Už jako malá jsem chtěla tuto fascinaci pochopit. Zajímali mne mužští hrdinové, to, co s sebou vláčeli, ta tíha, kterou na ně naložila společnost. Jsou to role mnohem svůdnější než role všech těch žen, které čekají na hrdinův návrat, zarámované dveřmi, o něž se opírají. Ta nostalgie je tudíž hořkosladká, nacházím-li se coby divačka uvnitř filmu, ale jsem-li zároveň coby žena z tohoto velmi mužského žánru vyloučena. Žánru, jehož konzervativnost a maskulinita mne právě zajímá – mužnost zkoumá i můj vlastní film. Westerny jsme všichni tak nějak zvnitřnili, interiorisovali, díky tomu se ten žánr stal čímsi univerzálním. Exotika, téma odjet někam jinam, být nezávislý, svobodný – to všechno k tomu patří.“
Valeska Grisebachová

 

„Mannovy westerny možná nejsou osobní v té míře, v jaké to platí pro westerny Howarda Hawkse nebo Fritze Langa, kdo nám ale dokáže ukázat více strhující obrazy námahy a vysílení, obrazy neomalené rivality mužů mimo zákon, drsnosti jejich bojů i přátelství? A vážnou tvář Jamese Stewarta, rozežíranou těmi nejelementárnějšími city, pro přežití přitom těmi nejdůležitějšími.“
Jacques Rivette (1953)


Seznam filmů