04/01

Dvacet příslibů – české filmy roku 2016

Debuty i návraty ostřílených veteránů. Komorní thriller, lehká komedie, horor i epická historická dramata. Původní náměty, knižní adaptace, pokračování populárních snímků. Příběhy zcela smyšlené i inspirované skutečnými událostmi. Výběr z nových českých hraných filmů, které by nám během následujících dvanácti měsíců měly prozradit, zda se kondice domácí kinematografie zlepšuje, nebo ji sužují stále tytéž potíže, které dosud nejpodrobněji popsala loňská Studie vývoje českého hraného kinematografického díla.[1]

8 hlav šílenství

Dva roky po dokončení svého celovečerního debutu Marta (2006) se absolventka FAMU Marta Nováková pustila do příprav filmu 8 hlav šílenství, k němuž sama napsala scénář. Vyprávět bude o nelehkém životě sovětské básnířky Anny Barkové, která pro svou politickou nepohodlnost strávila 22 let života v ruských lágrech. Natáčení začalo po pečlivých rešerších v únoru 2013. Momentálně je většina filmu hotova a kromě několika scén zbývá doladit výtvarnou stránku a animace. S postprodukcí by tvůrcům měly pomoct peníze vysbírané na crowdfundingovém serveru Hithit (přes 400 tisíc korun). V hlavní roli komorně, nicméně v několika časových rovinách vyprávěného snímku (kromě různě vzdálené minulosti nahlédneme i do blízké budoucnosti) se ve své první filmové roli objeví zpěvačka Aneta Langerová. O hudbu k filmu se pak postará její kolegyně Vladivojna La Chia.

Anděl páně 2

Panna Marie Kláry Issové, anděl Ivana Trojana i Bůh Jiřího Bartošky by se měli do kin vrátit první prosincový den v pokračování pohádky, která se deset let od své premiéry již stala novou vánoční klasikou. Scénář pro režiséra Jiřího Stracha, jehož poslední celovečerní film Vrásky z lásky měl premiéru v roce 2012, tentokrát napsal Marek Epstein. Anděla Petronela a čerta Uriáše vyšle Epstein na zemi, aby z ní přinesli zpět ztracené jablko z rajského Stromu poznání. Hlavní natáčení odstartuje kvůli potřebě zimních exteriérů v lednu a pokračovat bude do začátku jara. Produkční záštitu poskytne firma Marlene Film Production, původně založená za účelem výroby filmu Vladimíra Michálka Pohádkář. Společně s Polednicí, Teorií tygra a novým filmem Václava Kadrnky Křižáček půjde o jeden ze čtyř titulů podpořených projektem RWE – energie českého filmu.

Ani ve snu!

Jednou z prvních odtajněných soutěžních sekcí 66. ročníku filmového festivalu v Berlíně byla Generation 14+, prezentující filmy pro děti a mládež. Z České republiky do ní programové oddělení festivalu pro světovou premiéru vybralo teenagerskou romanci s fantasy prvky od producenta a režiséra Petra Oukropce Ani ve snu! Hrdinkou filmu z divácky atraktivního prostředí parkouristů (herečtí představitelé byli vybírání mezi domácími mistry této disciplíny) je šestnáctiletá Laura, žijící paralelně v realitě a světě svých nenaplněných snů. Debutující Barboru Štikařovou v hlavní roli uvidí návštěvníci berlínského festivalu již v únoru. Čeští diváci si na ni počkají do konce dubna, kdy by film měla do zdejších kin uvést společnost CinemArt.

Emil Zátopek

Pravdivý příběh čtyřnásobného olympijského vítěze, vytrvalostního běžce Emila Zátopka převede do filmové podoby režisér David Ondříček (Samotáři, Ve stínu) za scenáristického přispění Alice Nellis. Jádrem vyprávění by měl být Zátopkův trojnásobný úspěch na olympiádě v Helsinkách. Ondříček slibuje klasicky vyprávěnou poctu outsiderovi, který se navzdory době a odrazování ze strany vlastní matky vypracoval ve světově uznávaného atleta. Po boku Václava Neužila v titulní roli uvidíme Marthu Issovou jako Zátopkovu manželku Danu. Skutečná Dana Zátopková pak filmařům poskytla své dosud nevydané rukopisy a spolupracovala na scénáři. Životopisné drama s rozpočtem odhadovaným na 70 až 80 milionů korun první diváci v optimálním případě spatří před srpnovou olympiádou v Rio de Janeiru.

Chameleon

Celovečerní debut režiséra Dana Pánka vychází z autorova krátkého stejnojmenného snímku, který vznikl v roce 2014 jako promo určené potencionálním sponzorům a produkčním partnerům. Původní film režisér vlastními slovy „povýšil“ do celovečerní podoby. Hrdinou vyprávění je třiatřicetiletý svůdce a manipulátor Petr Krob, který udržuje souběžně vztah se čtyřmi ženami. V hlavní roli snímku, k němuž režiséra inspiroval příběh známého, se představí Martin Kraus. Na hudbě k filmu spolupracovala kapela Support Lesbiens.

Já, Olga Hepnarová

V roce 1973 dvaadvacetiletá Olga Hepnarová nákladním automobilem Praga v centru Prahy úmyslně najela do skupiny lidí čekajících na tramvajové zastávce. Osm jich usmrtila. V roce 1975 byla popravena. V roce 2016 získá osud Hepnarové filmovou podobu „srdceryvného příběhu mladé dívky“. Režisérsko-scenáristická dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb vzdor námětu svádějícímu k senzacechtivosti a exploataci slibuje seriózní existenciální drama člověka nezapadajícího do společnosti. Proto se také rozhodli protlačit do popředí lesbickou orientaci Hepnarové, kterou ztvární polská herečka Michalina Olszańska. Snímek podpořený Fondem kinematografie, slovenským Audiovizuálním fondem a Polským filmovým institutem bude před svou březnovou distribuční premiérou uveden v sekci Panorama berlínského filmového festivalu.

Jak básníci čekají na zázrak

S dubnovou premiérou již dotočeného šestého dílu se z „básníků“ stane nejvytrvalejší domácí filmová série (prozatímních pět dílů má také Kameňák). V roli lékaře Štěpána Šafránka znovu uvidíme Pavla Kříže, jeho kamaráda Kendyho si opět zahraje David Matásek a také za kamerou stál pošesté tentýž člověk – Dušan Klein (naposledy uvedl do kin v roce 2010 Rodinku). Scenárista Ladislav Pecháček protagonistovi osud neulehčuje. Udělal z něj vdovce, který se musí sám postarat o dvanáctiletého syna. Kromě pražských Nuslí, kam se Šafránek se synem přestěhuje, se loni na podzim natáčelo v Litoměřicích, Kladně nebo Mělníku. Novými tvářemi série budou Nela Boudová, Eva Holubová nebo Linda Rybová.

Jedním slovem tě miluji modře

Také knižně vydaný scénář Jaroslava Papouška, někdejšího dvorního scenáristy Miloše Formana (Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko), by měl posloužit jako základ romantické komedie Miloslava Šmídmajera (Probudím se včera, Celebrity s.r.o.). Dění se stejně jako v jiných filmech od (a podle) Papouška bude točit okolo mladého muže na rozcestí, malíře a kunsthistorika Karla Bárty, který ztrácí práci v Národní galerii a nachází dívku jménem Tereza. Zdrojem humoru i konfliktů se stane její žárlivý ex-přítel Igor. Kromě českých herců producent filmu slibuje účast F. Murraye Abrahama, známého u nás zejména z Formanova Amadea. Premiéra původně plánovaná symbolicky na 14. února byla prozatím posunuta na konec října.

Křižáček

Čtyři roky trvaly přípravy druhého filmu režiséra Václava Kadrnky, který domácí i zahraniční kritiky před pěti lety uhranul střízlivým dramatem z doby normalizace Osmdesát dopisů. Křižáček s Karlem Rodenem v hlavní roli nás rovněž zavede do minulosti, ale tentokrát mnohem vzdálenější. Autorům scénáře oceněného cenou Eurimage byla inspirací epická báseň Jaroslava Vrchlického, potažmo mýtus o dětské křížové výpravě. „Středověká road-movie“, která minimálně svým zasazením do 13. století a režisérovou snahou dotknout se skrze historický příběh univerzálních témat lidské existence asociuje filmy Františka Vláčila, se natáčela v italských regionech Apulie a Kalábrie nebo na Sardinii. Premiéra byla předběžně ohlášena na podzim.

Lída Baarová

Produkční společnost NOGUP, stojící za některými díly Babovřesk Zdeňka Trošky a koncerty Daniela Landy nebo Alexandrovců, podpořila nejnovější film Filipa Renče, který se sice natáčel teprve od dubna do června 2015, ale v přípravách byl celkově téměř čtrnáct let. Výpravný životopisný snímek by měl sledovat osudové vztahy herecké hvězdy první republiky Lídy Baarové s mocnými muži nacistického filmu a politiky, jimž vévodil ministr propagandy Joseph Goebbels. Zásadní otázkou milostného příběhu s atraktivním česko-slovensko-německým obsazením (Táňa Pauhofová, Klára Issová, Gedeon Burkhard, Pavel Kříž) by dle oficiálního textu distributora mělo být, „zda je možné milovat zločince“.

Milada

David Mrnka po vystudování gymnázia odcestoval do Austrálie, kde studoval kromě ekonomiky filmovou režii a produkci. Předtím, než se v roce 2005 odstěhoval do Los Angeles, založil se spolužáky produkční společnost LVE. S jejím finančním zaštítěním začal od roku 2007 s přípravou svého režijního debutu Milada. V angličtině natáčený film by měl divákům z celého světa přiblížit osud Milady Horákové. Příběh časově vymezený lety 1937 až 1950 bude vyprávěn retrospektivně, s nalezením dopisů Horákové v roce 1990 coby spouštěcí událostí. Namísto politického kontextu se chce Mrnka soustředit na soukromí české političky a feministky, v čemž by mu měly být vedle archivních materiálů z Národního archivu nápomocny podklady poskytnuté Janou Kánskou, ve Spojených státech žijící dcerou Horákové.

Nikdy nejsme sami

Nový film Petra Václava, natáčený od srpna do října 2014 ve Středočeském kraji, měl mít původně premiéru již na podzim 2015. Momentálně není jisté, kdy komorní drama o osmi postavách, k jehož napsání Václava vyprovokovala finanční, ekonomická a politická krize Evropy, uvidíme. Jisté je, že v hlavních rolích se vedle Lenky Vlasákové a Karla Rodena, s nimiž Václav spolupracoval již na Paralelních světech (2001), objeví také Klaudia Dudová z kritiky velmi pozitivně přijaté a v Cannes uvedené Cesty ven. Podle režiséra příběh vypráví „o tom, jak každý žije s někým, a zároveň proti někomu, v závislosti na těch druhých. V nenávisti, v adoraci, oslepen láskou nebo nenávistí, ale vždy žije s ostatními, proti ostatním. Byť třeba opuštěn, nikdy nežije sám. Všechny postavy tohoto filmu se navzájem ovlivňují a prochází společně příběhem, byť se ani navzájem všichni neznají.“

Polednice

Horor ze současnosti, inspirovaný stejnojmennou Erbenovou baladou, natáčel z větší části v loňských srpnových vedrech absolvent písecké FAMO Jiří Sádek, kterého k projektu přizvali producent Matěj Chlupáček a scenárista Michal Samir (Hany). Mladou ženu, která se s dcerou po letech vrací do rodné vsi, si zahraje Anna Geislerová. V roli místní podivínky, která by měla být vedle psychické lability protagonistky dalším zdrojem hororové atmosféry, se objeví Daniela Kolářová. Jestli střih natočeného materiálu, vytvoření speciálních efektů a barevné korekce proběhnou podle plánu, moderní přepis jednoho z klasických děl v Česku nepříliš pěstovaného hororového žánru nasadí Falcon do kin v březnu.

Prázdniny v Provence

Jakub Prachař, Vojtěch Kotek a Kryštof Hádek budou spolu s atraktivním prostředím jihofrancouzského Provence hlavními diváckými lákadly letní komedie Vladimíra Michálka. Kromě toho, že tři uvedení herci hrají bývalé členy hudební kapely a premiéra předloni dotočeného filmu se měla odehrát již v březnu 2015, o Prázdninách v Provence zatím žádné bližší informace nemáme.

Rodinný film

Z prosince loňského roku na únor roku letošního byla z neobjasněných příčin přesunuta premiéra snímku, který provází pověst toho nejlepšího, co u nás bylo vloni natočeno. Režisér filmu Olmo Omerzu sice pochází ze Slovinska, ale vystudoval pražskou FAMU. Jeho absolventský film, ani ne hodinu dlouhá Příliš mladá noc, byl uveden v sekci Forum berlínského festivalu. Intimní vztahové drama s ambiciózní vyprávěcí strukturou a Karlem Rodenem v hlavní roli mělo pro změnu premiéru na festivalu v San Sebastiánu, odkud cestovalo do Tokia, Záhřebu nebo Turína. Kromě domácích diváků, kteří film již mohli vidět například na festivalu Ostrava Kamera Oko, se o Rodinném filmu vyjádřili pozitivně také kritici prestižních filmových periodik The Hollywood Reporter a Variety.

Taxi 121

Ještě před Chameleonem bychom od Dana Pánka měli vidět kriminální thriller inspirovaný skutečnými událostmi – sériovými vraždami pražských taxikářů, jejichž pachatel byl bez dalších zveřejněných podrobností dopaden teprve nedávno. Svým rozpočtem a příběhovou šíří spíše minimalistický film si klade za cíl představit vraha a objasnit, proč třikrát chladnokrevně zabíjel. O zamýšleném pojetí snímku, natáčeného na skutečných místech činu, si můžeme udělat představu ze jmen filmařů, které Pánek označuje za své vzory – Michael Mann a Christopher Nolan.

Tenkrát v ráji

Česko-slovenský koprodukční film Tenkrát v ráji podle stejnojmenného románu spisovatele, scenáristy a producenta Josefa Urbana nám přiblíží osud českého horolezce Josefa Smítky, popraveného nacisty v dubnu 1945 v Terezíně. Hlavní role bude hereckým debutem olympijského medailisty, mistra světa ve vodním slalomu Vavřince Hradílka. Vedle něj uvidíme Vicu Kerekes, Jana Budaře nebo Ondřeje Havelku. Pro dojem co největší autenticity se natáčelo ve Vysokých Tatrách a ve skalních městech Českého ráje. První ze tří štábů režíroval Peter Pálka, který dosud spolupracoval převážně na dokumentárních filmech a zpravodajských pořadech domácích i zahraničních televizí. Další dva štáby řídili kameraman Daniel Krzywoň a legenda kinematografie bývalé Jugoslávie Lordan Zafranović. Premiéra je slíbená na září.

Teorie tygra

Film Radka Bajgara (seriál Neviditelní) se točil jižně od Prahy od srpna do září 2015. Veterinář Jan (Jiří Bartoška) nechce dopadnout jako jeho tchán, který zvolil dobrovolný odchod ze světa, a na stará kolena se vydává za dobrodružstvím, aby získal zpět kontrolu nad svým životem. Jeho rozhodnutí hodit za hlavu všechny závazky nepotěší ani tchýni (Iva Janžurová), ani manželku (Eliška Balzerová). Komedie se smutnými podtóny, námětově připomínající road-movie Příběh Alvina Straighta, diváky snad rozesměje i rozesmutní od 30. března.

Vlk z královských Vinohrad

Na festivalech v Cannes i Karlových Varech nebo kalifornských plážích natáčel Jan Němec svůj nový film, vycházející ze tří povídek jeho vzpomínkové knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Epizody volně inspirované životem Jana Němce, časově rozprostřené od 60. let do současnosti, budou sdílet postavu švejkovského typu v podání Jiřího Mádla. Mezinárodně koprodukovaný „filmový Bildungsromán“ podpořilo vedle společnosti BocaLupo Films (Francie) a Media Films (Slovensko) také Filmové centrum České televize. Hlavním producentem je relativně mladá společnost MasterFilm (Parádně pokecal, Nebezpečný svět Rajka Dolečka).

Zloději zelených koní

Fascinace světem hledačů vltavínů přivedla režiséra Dana Wlodarczyka (Indián a sestřička) k románu Zloději zelených koní Jiřího Hájíčka. Ve spolupráci se svou manželkou Hanou a scenáristou Petrem Jarchovským následně lyrickou sociální baladu z Jižních Čech posunul směrem k dobrodružnému easternu a zároveň změnil jeho časové zasazení. Zachováno zůstalo prostředí a protagonista – ilegální vykopávač vltavínů. Hrát ho bude Marek Adamczyk z plzeňského divadla. Jeho kamaráda ztvární Pavel Liška, přítelkyni Jenovéfa Boková. Natáčení skončilo loni v září. „Propletenec přátelství, zrady, lásky a zklamání“, nabízející zároveň sondu do atypické subkultury, uvidíme v kinech nejpozději na podzim 2016.

Martin Šrajer

Poznámky:

[1] Studie je ke stažení a přečtení např. zde: http://docplayer.cz/740507-Studie-vyvoje-ceskeho-hraneho-kinematografickeho-ceskeho-hraneho-kinematografickeho-dila-statni-fond.html